loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 66 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
آشنایی با محیط کاری فتوشاپ - راه اندازی پروژه‌ای جدید

برای شروع کار در فتوشاپ اولین کاری که باید انجام دهیم تعریف یک پروژه جدید با توجه به هدف نهایی طراحی خواهد بود. به این منظور از قسمت File گزینه New را انتخاب می‌کنید تا پنجره مطابق شکل ظاهر شود. به جای این کار می‌توانید دکمه‌های Ctrl+N را نیز از صفحه کلید فشار دهید. در این پنجره بخش‌هایی را که باید تنظیم کنید، عبارتند از:

photoshop

 

1‌‌ـ‌ Nam: تعریف نام پروژه که بهتر است از اسامی ‌بامسما استفاده شود تا بعدا جستجو و یافتن پروژه‌ها از روی نام آنها به سهولت انجام گیرد.

 

2‌‌ـ‌ Preset: در این قسمت می‌توانید از مجموعه اندازه‌های استانداردی که در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی شده‌اند با توجه به نیاز خود یک مجموعه را انتخاب کنید و اندازه‌های موجود در آن مجموعه را ببینید.

3‌‌ـ‌ Size: با انتخاب هر مجموعه در بخش Preset زیر مجموعه‌های آن در قسمت Size قابل انتخاب خواهد بود، مثلا برای انتخاب اندازه A4 از بخش Preset باید International paper و از قسمت Size حالت A4 را انتخاب کنید.

4‌‌ـ‌ Width & height: در این قسمت‌ها طول و عرض پروژه را مشاهده خواهید کرد و در صورت نیاز می‌توانید به دلخواه آن را تغییر دهید. دقت کنید که واحد اندازه‌گیری این طول و عرض متناسب با نیازتان انتخاب شود، یعنی برای چاپ از واحد‌های cm و mm و برای صفحات وب و تلویزیون از واحد Pixels استفاده کنید.

5‌‌ـ‌ Resolution: می‌توان گفت مهم‌ترین تنظیم بعد از تعریف اندازه پروژه، تنظیم رزولوشن پروژه است که با توجه به کاربرد نهایی پروژه، برای چاپ مقدار 300 و برای صفحات وب و تلویزیون مقدار 72 را در واحد
Pixels‌/‌Inch در نظر بگیرید.

6‌‌ـ‌ Color Mode: در این قسمت مد رنگی پروژه را انتخاب کنید، مد‌های رنگی به ترتیب وسعت رنگی عبارتند از Lab، RGB، CMYK، Grayscale و Bitmap که Lab بیشترین تعداد رنگ و Bitmap کمترین تعداد رنگ یعنی فقط سیاه و سفید را پوشش می‌دهد که اصطلاحا 2 بیتی گفته می‌شود.

در کار طراحی با توجه به نوع خروجی می‌توان در هر یک از این مدهای رنگی طراحی را انجام داد فقط باید دقت داشته باشید که برخی از ابزارهای محیط فتوشاپ مثل بعضی از فیلترها و... در حالت CMYK غیر فعال می‌شوند، به همین دلیل بهتر است در بیشتر موارد طراحی را در مد رنگی RGB انجام داده و در انتها آن را در صورت نیاز به CMYK تبدیل کرده و تغییرات لازم را جهت چاپ مطلوب پروژه روی آن انجام دهید.

7‌‌ـ‌ Color Depth: عددی که در قسمت عمق رنگ می‌توانید انتخاب کنید، تعداد رنگ‌هایی را نشان خواهد داد که هر پیکسل می‌تواند نمایش دهد. این عدد به صورت حاصل2 به توان عدد انتخاب شده رنگ خواهد بود. مثلا با انتخاب عدد یک فقط 2 رنگ و در حالت 8 (2 به توان 8)، 256 رنگ در هر پیکسل قابل تعریف و مشاهده خواهد بود، اما دقت داشته باشید که برای پروژه‌های معمولی اکثرا نیازی به افزایش این مقدار به اعداد بیشتر از 8 نبوده و در بیشتر موارد نتیجه این افزایش محسوس نخواهد بود. پس بهتر است مقدار آن بدون تغییر روی عدد 8 باقی بماند، زیرا با افزایش آن، حجم پروژه نیز به صورت محسوسی زیاد شده و برخی قسمت‌های فتوشاپ مثل بعضی از فیلترها غیرفعال خواهد شد.

8‌‌ـ‌ از این قسمت می‌توانید رنگ پس‌زمینه پروژه خود را معین کنید که در 3 حالت Background Color (رنگ پس‌زمینه)، White (سفید) و Transparent (شفاف) قابل تنظیم است.

9‌‌ـ‌ Advanced: در این قسمت می‌توانید تنظیماتی مربوط به پروفایل رنگی پروژه جهت هماهنگی بین دستگاه‌های چاپ و رنگ‌های استفاده شده در تصویر و نمایش داده شده در مانیتور به وجود آورید که توصیه می‌شود تا حد امکان و بدون اطلاعات کافی درباره پروفایل‌های رنگی این قسمت را تغییر ندهید.

10‌‌ـ‌ در این قسمت حجم نهایی پروژه را در فرمت PSD و در حالت بدون لایه مشاهده خواهید کرد. دقت شود که این حجم هنگام کار روی پروژه و افزودن لایه به پروژه افزایش خواهد یافت.

11‌‌ـ‌ Device Central: با انتخاب این قسمت، برنامه Device Central که برنامه ای جهت تست و اجرای پروژه طراحی شده در محیط شبیه‌سازی شده دستگاه‌های مختلف پخش تصویر مانند تلفن‌های همراه است، باز می‌شود و می‌توان اندازه‌های مناسب برای پخش در این نوع دستگاه‌ها را انتخاب کرد.

12‌‌ـ‌ Delete & Save Preset: از دکمه Delete جهت حذف Preset یا اندازه‌های تعریف شده و از Save جهت ذخیره‌سازی اندازه‌های تعریف شده در قالب یک مجموعه می‌توان استفاده کرد و در نهایت می‌توان با زدن دکمه OK پروژه جدیدی را با تنظیمات و اندازه‌های مورد نظر ایجاد کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,418
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,994
  • بازدید ماه : 8,138
  • بازدید سال : 33,191
  • بازدید کلی : 427,215
  • کدهای اختصاصی