loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 43 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
آشنایی با رنگ‌ها در فتوشاپ
گفتیم که نرم‌افزار فتوشاپ همچون یک بوم نقاشی در اختیار طراح قرار گرفته و این اوست که با خلاقیت و تسلط خود بر ابزارهای موجود می‌تواند این بوم سفید را به طرح‌های زیبا و ماندگار تبدیل کند. یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، انتخاب رنگ مناسب و متناسب با المان‌های استفاده شده در طراحی است. این هفته قصد داریم با انواع رنگ‌ها و نحوه انتخاب آنها در محیط فتوشاپ آشنا شویم.

در حالت کلی می‌توان 2 حالت رنگ در فتوشاپ تعریف کرد که در اصطلاح با نام رنگ زمینه (Foreground Color) و پس‌زمینه (Background Color) نامیده شده و از طریق قسمت انتهایی نوار ابزار فتوشاپ و با فراخوانی پنجره Color Picker‌ قابل فراخوانی و انتخاب است. رنگ زمینه در ابزارهایی استفاده می‌شود که حالت اعمال رنگ دارند؛ مثل مداد، قلم‌مو، سطل رنگ و... و رنگ پس‌زمینه در مواردی خود را نشان می‌دهد که حالت حذف رنگ مطرح می‌شود، مثل ابزار پاک کن.

البته برخی ابزارها نیز از هر دوی این رنگ‌ها هنگام اجرا می‌تواند استفاده کند (مثل ابزار شیب رنگ). در هر حال برای اختصاص و انتخاب رنگ مورد نظر به عنوان رنگ زمینه یا پس‌زمینه کافی است روی مربع محدوده رنگ مورد نظر (زمینه یا پس‌زمینه) کلیک کنید تا پنجره Color Picker ظاهر شود. در این پنجره روش‌های گوناگونی برای انتخاب رنگ دلخواه وجود دارد که بر مبنای مدهای رنگی RGB lab HSB و CMYK یا کد هگز رنگ مورد نظر قابل تعریف است. در حالت پیشفرض روش انتخاب بر مبنای حالت HSB بوده و با 3 پارامتر نوع رنگ (Hue)، غلظت رنگ (Saturation) و روشنایی رنگ (Brightness) می‌توانید به انتخاب رنگ مورد نظر خود اقدام کنید. در پنجره Color Picker یک مربع بزرگ و یک مستطیل نواری کنار آن وجود دارد. در حالت پیشفرض که گزینه H انتخاب شده است به کمک مستطیل نواری می‌توان نوع رنگ را انتخاب کرد و سپس از طریق مربع بزرگ نسبت به انتخاب 2 پارامتر دیگر رنگ؛ یعنی غلظت و روشنایی اقدام کنید. به این شکل که با حرکت از چپ به راست در مربع بزرگ غلظت رنگی و با حرکت از پایین به بالا روشنایی رنگ مورد نظر افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی در ضلع راست مربع مورد نظر غلیظ‌ترین رنگ و در ضلع بالایی آن روشن‌ترین رنگ قابل انتخاب است. علاوه بر حالت پیش‌فرض در مواقع لزوم با تایپ مقادیر دلخواه در سایر مدهای رنگی نیز می‌توانید به رنگ مورد نظر دسترسی پیدا کنید و آن را در کارهای خود مورد استفاده قرار دهید. هر رنگ در رایانه یک کد شناسایی 6 رقمی‌ دارد که با وارد کردن این کد در مستطیل مربوط نیز می‌توانید رنگ مورد نظر خود را ایجاد کنید.

نظر به این که نمایش رنگ‌های انتخابی در محدوده رنگی مانیتور (RGB) بوده و تمامی ‌رنگ‌هایی که در این محدوده وجود دارد، ممکن است در محدوده چاپی (CMYK) قابل ایجاد نباشد، فتوشاپ با نمایش علامت اخطار کنار مستطیل کوچک قسمت بالایی پنجره Color Picker این مورد را گوشزد می‌کند و با کلیک روی این علامت اخطار، نزدیک‌ترین رنگ پیشنهادی به رنگ مورد نظر ما که در محدوده چاپی قرار دارد، انتخاب می‌شود.

در نظر داشته باشید که رنگ‌های انتخاب شده درهمه رایانه‌ها به همان رنگی که در سیستم خود مشاهده می‌کنید، دیده نمی‌شود و با توجه به نوع کالیبره شدن مانیتور و تنظیمات آن ممکن است رنگ‌های متفاوتی مشاهده شود. این مورد نیز در قسمت پایینی مستطیل ذکر‌شده با ظاهر شدن شکل مکعب نمایش داده شده و با کلیک روی آن نزدیک‌ترین رنگ به رنگ انتخابی ما ‌‌ـ‌ که در همه مانیتورها یکسان نمایش داده شود ‌‌ـ‌ انتخاب می‌شود. در صورتی که برای پروژه‌های طراحی وب در نظر دارید رنگی را انتخاب کنید که همه کاربران آن را به یک شکل ببینند، می‌توانید گزینه Only Web Colors را فعال کرده و از رنگ‌های استانداردی که در همه نمایشگرها به یک شکل دیده می‌شوند، استفاده کنید.

علاوه بر روش‌های ذکر شده برای انتخاب رنگ، درصورتی که در چاپ پروژه خود از رنگ‌های شماره‌دار و استاندارد کارخانجات رنگ‌سازی معتبر استفاده می‌کنید، می‌توانید براحتی از قسمت (Color Libraries) به کدهای رنگی شرکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید و رنگ دلخواه را از بین آنها انتخاب کنید.

پس از انتخاب رنگ دلخواه، در نهایت با کلیک روی دکمه OK رنگ مورد نظر به عنوان رنگ زمینه یا پس‌زمینه انتخاب و در کادر مربوط ظاهر می‌شود. با کلیک روی فلش کناری این کادر یا فشاردادن کلید (X) از صفحه کلید می‌توانید جای رنگ‌های زمینه و پس‌زمینه را عوض کنید و با کلیک روی مربع‌های کوچک کنار این کادر یا فشار دادن دکمه (D) از صفحه کلید، رنگ‌های زمینه و پس‌زمینه را به حالت پیش‌فرض آن یعنی سیاه و سفید برگردانید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,414
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,990
  • بازدید ماه : 8,134
  • بازدید سال : 33,187
  • بازدید کلی : 427,211
  • کدهای اختصاصی