loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 66 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
ثبت‌نام در کنکور به‌کمک فتوشاپ
     
کم‌کم با مسلط شدن به ابزارهای فتوشاپ، بهتر است با کار عملی آنها نیز آشنا شویم و از آنها استفاده کنیم. حتما تا به حال خود شما یا یکی از آشنایانتان درگیر ثبت‌نام اینترنتی برای کنکور، استخدام و... بوده‌اید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این نوع ثبت‌نام‌ها تهیه عکس پرسنلی برای ارسال است که حتما طبق شرایط خاص آن مرکز باید تنظیم و ارسال شود. این بار در نظر داریم با هم مراحل تنظیم یک عکس با شرایط خاص برای ثبت‌نام‌های اینترنتی را بررسی کنیم.

اولین کاری که در این زمینه باید انجام دهیم تهیه عکس است که می‌توانیم آن را از طریق اسکن کردن عکس پرسنلی یا انداختن عکس دیجیتال به دست آوریم. دقت کنید برای این‌گونه ثبت‌نام‌ها نیازی به داشتن یک اسکنر پیشرفته جهت اسکن تصویر خودمان نداریم. می‌توانید عکس را روی یک سطح صاف قرار دهید و تا حد امکان گوشی را به عکس نزدیک کنید و با تنظیم نور محیط، با تلفن همراه خود از آن عکس بگیرید و آن را به رایانه منتقل کنید.

فقط باید دقت داشته باشید از آنجا که در این حالت باید گوشی تلفن همراه را خیلی به تصویر نزدیک کنیم حتما حالت عکاسی موبایل را در نمای نزدیک قرار دهید تا تصویر واضحی به دست آورید. حتی بهتر است چند عکس در فواصل مختلف تهیه کنید تا در صورت واضح نبودن یکی، از تصاویر دیگر استفاده کنید. در صورتی که عکسی پرسنلی از خودتان ندارید می‌توانید با کمک یک چراغ مطالعه یا قرار گرفتن در مقابل پنجره یک آتلیه خانگی درست کنید و یک عکس فوری از خودتان بگیرید. برای راحتی کار دقت کنید که تا حد امکان زمینه پشت سرتان یکدست باشد تا در فتوشاپ براحتی بتوانید آن را جدا کنید. پس از تهیه عکس و انتقال آن به رایانه نوبت به استفاده از فتوشاپ برای ویرایش و تنظیم تصویر جهت ارسال به سایت مورد نظر می‌رسد.

برای این منظور ابتدا گزینه Open را از قسمت File انتخاب کنید و از مسیر مورد نظر تصویر خود را انتخاب کنید تا در محیط فتوشاپ باز شود. اولین کاری که باید انجام دهید تنظیم ابعاد تصویر است. برای این کار ابزار Crop را با فشار دکمه C از صفحه کلید انتخاب کنید و کادر دلخواهی را با درگ ماوس در اطراف عکس بکشید. پس از تنظیم دقیق کادر با دو بار کلیک یا فشار Enter کادر انتخابی را تایید و قسمت‌های اضافی عکس را حذف کنید. در اکثر ثبت‌نام‌های اینترنتی طول و عرض و رزولوشن مشخصی برای تصاویر در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که این ابعاد رعایت نشود، به صورت خودکار عکس از جانب سایت پذیرفته نخواهد شد. در ابزار Crop‌ می‌توان طول، عرض و رزولوشن مورد نظر را در قسمت نوار تنظیمات این ابزار وارد کرده سپس به کشیدن کادر خود اقدام کنید تا کادر با ابعاد خواسته شده در سایت تنظیم شود. توجه کنید که مقدار رزولوشن در این قسمت بیانگر کیفیت تصویر بوده و در صورتی که خیلی کم در نظر گرفته شود (کمتر از 100) تصویر افت کیفیت فراوانی خواهد داشت. در مرحله وارد کردن طول و عرض تصویر می‌توان واحد سنجش آن را نیز بر مبنای خواسته سایت به صورت پیکسل(px) یا سانتی متر(cm) تعریف کنید.

با خارج کردن ماوس از داخل کادر کشیده شده و با ظاهر شدن علامت فلش دوسر می‌توانید کادر کشیده شده را دوران داده و کجی احتمالی تصویر را نیز از بین ببرید. پس از تنظیم نهایی کادر با دو بار کلیک داخل کادر یا زدن Enter‌ سمت راست صفحه کلید کادر تایید و قسمت‌های اضافی تصویر حذف می‌شود. برای حذف سایه‌های احتمالی نیز می‌توانید آنها را با ابزارهای انتخابی برگزیده و رنگ سفیدی روی آنها اعمال کنید.

برای تنظیم رنگ و نور تصویر نیز می‌توان به ترتیب فرامین Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color را از قسمت Image اجرا کرد تا نور و کنتراست و رنگ تصویر به صورت خودکار تنظیم شود. در صورتی که با اعمال یکی از آنها تصویر در حالت مطلوبی قرار نگرفت با فشار همزمان دکمه‌های Alt+Ctrl+Z می‌توانید به عقب بازگشته و فرمان اجرا شده را بی‌اثر کنید.

آخرین مرحله مربوط به ذخیره‌سازی فایل تصویر جهت استفاده در سایت مورد نظر است. برای این منظور گزینه Save As را از منوی فایل انتخاب می‌کنیم تا پنجره Save As ظاهر شود. در این پنجره علاوه بر مشخص کردن محل ذخیره‌سازی فایل می‌توانیم فرمت ذخیره‌سازی آن را نیز مشخص کنیم. اگر از ابتدای آموزش فتوشاپ با ما در این صفحه همراه بوده باشید حتما می‌دانید که منظور از فرمت ذخیره‌سازی، در واقع قالبی است که تصویر با آن ذخیره و مشخص می‌شود پس از ذخیره‌سازی با چه برنامه‌ای اجرا شده و نمایش داده شود.

به صورت پیشفرض فایل‌های فتوشاپ با پسوند PSD ذخیره می‌شوند؛ اما ما می‌توانیم بنا به درخواست سایت مورد نظر آن را با پسوندهای JPEGوGIF یا هر پسوند استاندارد دیگر عکس ذخیره کنیم. در بیشتر موارد فرمت استانداردی که برای این نوع تصاویر درخواست می‌شود، JPEG است که به علت کم حجم‌ بودن بیشتر مورد توجه سایت‌های ثبت‌نامی است. هنگامی که این فرمت را انتخاب کردید و دکمه Save را فشار دادید، پنجرهJPEG Option ظاهر می‌شود و به کمک این پنجره است که شما می‌توانید حجم عکس خود را تا حجمی که در سایت مورد نظر خواسته شده کاهش دهید.

برای این منظور کافی است کیفیت تصویر خود را به کمک نوار کشویی موجود به سمت راست حرکت دهید تا حجم کاهش یابد(حجم نهایی تصویر در مقابل نوار کشویی دیده می‌شود) فقط دقت کنید که با این کار کیفیت تصویر نیز به صورت محسوسی افت پیدا خواهد کرد؛ بنابراین با دقت بیشتری از این قسمت استفاده کنید و کیفیت را زیاد کاهش ندهید. در صورتی که در کیفیت‌های بالاتر از 6 حجم مورد نظر تامین نشد، پنجره را بسته و با کم کردن مقدار رزولوشن، مراحل ذخیره‌سازی را دوباره تکرار کنید.

به طور خلاصه برای تنظیم تصویر جهت ثبت‌نام‌های اینترنتی مراحل زیر طی می‌شود:

1ـ دوربری عکس و تنظیم رزولوشن با استفاده از ابزار Crop

2ـ تنظیم نور و رنگ عکس با استفاده از Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color

3ـ ذخیره‌سازی تصویر در فرمت JPEG و تنظیم حجم آن به کمک گزینه Quality Option

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 102
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,456
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,032
  • بازدید ماه : 8,176
  • بازدید سال : 33,229
  • بازدید کلی : 427,253
  • کدهای اختصاصی