loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 58 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
مدیریت عملیات خودکار در فتوشاپ
        
هنگام کار با فتوشاپ به علت جذابیت فراوانی که این نرم افزار دارد، در شرایط معمولی هیچ‌گاه احساس خستگی نخواهیم کرد؛ اما وقتی کار با فتوشاپ به یک نیاز تکراری روزانه تبدیل شود و مجبور باشیم هر روز یک سری امور تکراری را بارها و پشت سر هم انجام دهیم، تکراری بودن کارها باعث می‌شود زود خسته شویم علاوه بر آن، کارهایی وجود دارد که باید به ترتیب و پشت سر هم روی تصاویر انجام دهیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

این کار زمانبر بوده و وقت زیادی از ما خواهد گرفت. یکی از ویژگی‌های بسیار جالب فتوشاپ، غلبه بر این موضوعات از طریق ضبط کارهای تکراری و اجرای آن روی تصاویر جدید است که این شماره در نظر داریم درباره این ویژگی فتوشاپ با هم صحبت کنیم.

برای مدیریت عملیات به صورت خودکار در فتوشاپ از پانلی با نام Action استفاده می‌کنیم که از منوی Window قابل فراخوانی است. به کمک این پنجره می‌توانیم هر عملی را که در فتوشاپ انجام می‌دهیم ذخیره و روی پروژه‌های دیگر دوباره اجرا کنیم. ابتدا اجازه دهید با این پانل آشنا شده و قسمت‌های مختلف آن را مورد بررسی قراردهیم.

برای فراخوانی و مشاهده پانل Action علاوه بر منوی Window با فشار دادن همزمان کلیدهای Alt+F9 نیز می‌توانیم آن را باز کرده و مشاهده کنیم. با انتخاب دومین دکمه از سمت راست دکمه‌های پایین این پنجره(Create new action) پنجره‌ای ظاهر می‌شود که در این پنجره باید نام اکشن، مجموعه، کلید میانبر و رنگ فرامین زیر مجموعه این اکشن را انتخاب کنیم سپس دکمه رکورد را فشار دهیم. با زدن دکمه رکورد، هر عملی را که در فتوشاپ انجام دهیم با همان تنظیمات ذخیره خواهد شد. در انتها با انتخاب دکمه Stop می‌توانیم عمل ضبط فرامین را متوقف کنیم. توجه داشته باشید فرامینی وجود دارند که دارای کادر محاوره ای بوده و باید مقادیری را در آن وارد کرده و با تایید آن، شاهد اجرای فرامین باشیم. مثلا هنگامی‌که می‌خواهیم از قسمت New یک پروژه جدید ایجاد کنیم کادر File New ظاهر شده و با تنظیم ابعاد، رزولوشن، پس زمینه و سایر پارامترهای New آن پروژه را ایجاد می‌کنیم. در ضبط این نوع فرامین می‌توان نمایش یا نبود نمایش این نوع کادرهای محاوره ای را فعال یا غیرفعال کنیم. برای فعال کردن کادر محاوره‌ای کافی است در پنجره اکشن روی مربع خالی سمت چپ فرمان، مورد نظر کلیک کنیم تا آیکون کادر محاوره‌ای در آن پنجره ظاهر شود. با این کار هنگام اجرای اکشن و موقع رسیدن به این فرمان اکشن متوقف شده و کادر محاوره ای را نمایش داده و کاربر می‌تواند در صورت نیاز تغییرات دلخواهی را در آن اعمال و تایید کند. در صورتی که بخواهیم یک فرمان هنگام اجرای اکشن اجرا نشود، می‌توانیم تیک سمت چپ آن فرمان را در پنجره اکشن برداریم تا آن فرمان هنگام اجرا بی‌تاثیر شود. برای ویرایش یک اکشن ذخیره شده، پس از باز کردن آن اکشن می‌توانیم روی فرامین زیر مجموعه آن اکشن دوبار کلیک کرده و آن فرمان را ویرایش کنیم. برای حذف یک اکشن ایجاد شده کافی است بعد از انتخاب آن اکشن دکمه Delete (سطل آشغال) را از قسمت پایین پانل اکشن انتخاب کنیم. علاوه بر امکان ذخیره اکشن‌های دلخواه می‌توانیم از اکشن‌های آماده پانل اکشن نیز استفاده کنیم و در صورت نیاز با کلیک در قسمت سمت راست و بالای پنجره اکشن، مجموعه اکشن‌های جدیدی را فراخوانی کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

در صورتی که چند اکشن هم خانواده باشند و کار مشابهی انجام بدهند، می‌توانیم آنها را در یک مجموعه گروه‌بندی کنیم. برای این کار با کلیک روی دکمه New Set مجموعه جدیدی را با نام دلخواه ایجاد کرده سپس با درگ اکشن‌های مورد نظر روی آن، آنها را به داخل آن مجموعه هدایت می‌کنیم.

فرض کنید با دوربین عکاسی دیجیتال تعداد زیادی عکس از سفرتان گرفته اید ولی بعد از انتقال آنها به رایانه متوجه شدید که نور دوربین تنظیم نبوده و عکس‌هایتان تیره شده اند و نیازمند اعمال و تنظیم Level هستند. یعنی باید برای هر یک از عکس‌ها Level مورد نظر را اعمال سپس آنها را ذخیره کنیم. در این حالت حتی اگر برای اعمال Level نیز اکشنی تعریف کنیم مرحله باز کردن و ذخیره کردن تصاویر را باید به صورت دستی انجام دهیم. در این‌گونه موارد که نیاز داریم یک اکشن را روی تعداد زیادی از تصاویر اجرا کنیم می‌توان از قسمت File گزینه Automate سپس گزینه Batch را انتخاب کرده و در پنجره باز شده در بخش Play از قسمت Action،اکشن دلخواه خود را انتخاب کنیم و از بخش Source پوشه حاوی تصاویر اولیه و از قسمت Destination مقصد مورد نظر جهت ذخیره سازی فایل‌ها پس از اجرای اکشن را تنظیم کنیم.در صورتی که در این بخش گزینه Save and Close را برگزینیم به صورت خودکار پس از گشوده شدن فایل و اجرای اکشن انتخاب شده فایل روی فایل قبلی ذخیره شده و بسته می‌شود. در صورت انتخاب گزینه Folder می‌توانیم مسیر،نام و شماره دلخواهی را به عنوان اسم فایل تعریف و آن را ذخیره کنیم.

استفاده از Batch به مهارت و آشنایی به بخش‌های مختلف فتوشاپ نیاز دارد ؛ اما فتوشاپ برای راحت‌تر کردن عملیات خودکارسازی، گزینه دیگری نیز به نام Droplet دارد که به کمک آن می‌توان از اکشن مورد نظر فایل اجرایی با پسوند exe ایجاد کرد و با درگ کردن فایل عکس‌های خود روی این فایل اجرایی، اکشن تعریف شده برای آن را روی تصویر یا تصاویر دلخواه خود اعمال کنیم. به این شکل حتی نیاز به مهارت استفاده از فتوشاپ نیز وجود ندارد و فقط با درگ فایل همه کارها انجام می‌شود و طبق تنظیمی‌که هنگام تعریف Droplet برای ذخیره سازی نتیجه اجرای فرمان انجام داده ایم، تصاویر مورد نظرمان در پوشه یا مسیر دلخواه ذخیره می‌شود. تنظیمات Droplet هم دقیقا همانند Batch بوده و فقط از قسمت Save Droplet in باید مسیری برای ایجاد فایل اجرایی تعریف کنیم.

از جمله کارهایی که می‌توانیم برای خودکار سازی در نظر بگیریم، عملیاتی چون تغییر سایز و اندازه تصاویر جهت نمایش در صفحات وب، تنظیم سایز و کنار هم چیدن تصاویر پرسنلی در عکاسی برای چاپ سری عکس‌ها، دوران تصاویر، اعمال مجموعه ای از جلوه‌ها و فیلترها، تنظیم نور و رنگ تصاویر و اموری از این قبیل است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,721
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,297
  • بازدید ماه : 8,441
  • بازدید سال : 33,494
  • بازدید کلی : 427,518
  • کدهای اختصاصی