loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 58 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

برنامه‌ها و قابلیت‌های ویندوز 7

 

پیش از آن که به موضوع مورد بحث این آموزش بپردازیم، چگونگی اضافه کردن Quick Launch محبوب کاربران به Taskbar ویندوز 7 را عنوان می‌کنیم.

در Taskbar ویندوزهای XP و ویستا در کنار دکمه استارت می‌توانستید Quick Launch را اضافه کنید تا میانبر نرم‌افزارهای مورد نیازتان را در آن قرار داده و براحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. در ویندوز 7 به دلیل شکل خاص نوار ابزار و امکان Pin کردن نرم‌افزارهای دلخواه در آن، در واقع جای خالی Quick Launch احساس نمی‌شود، اما اگر به آن عادت کرده‌اید، بدانید که در ویندوز 7 هم می‌توانید آن را داشته باشید.

برای اضافه کردن Quick Launch به نوار وظایف ویندوز 7 کافی است که روی Taskbar کلیک راست کرده و از منوی کشویی Toolbars، گزینه ... New toolbar را انتخاب کنید.

در نوار آدرس پنجره‌ای که باز می‌شود، مسیر زیر را وارد کنید:

AppData\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

خواهید دید که پس از انتخاب گزینه Select Folder، Quick Launch بلافاصله به سمت راست نوار وظایف (در کنار Notification area) افزوده می‌شود، اما ظاهرش با آنچه در ویندوز XP و ویستا داشتید، متفاوت است! برای این که نوشته‌های موجود در کنار آیکون‌ها را حذف کنید، ‌باید روی Quick Launch کلیک راست کرده و گزینه Show text را از حالت انتخاب خارج کنید. اگر Show title را نیز از انتخاب خارج کنید، عبارت Quick Launch هم از نوار وظایف حذف خواهد شد.

همان طور که در گذشته عنوان شد، برای جابه‌جا کردن اجزای Taskbar ‌باید ابتدا آن را از حالت قفل خارج و سپس چینش دلخواه‌تان را انجام دهید.

حذف نرم‌افزارها یا اعمال تغییرات در آنها


همان طور که در ویندوز XP و ویستا از طریق برنامه Add or remove programs نرم‌افزارها را حذف کرده یا در آنها تغییر ایجاد می‌کردید، در ویندوز 7 نیز از طریق برنامه Uninstall or change a programs می‌توانید این کارها را انجام دهید یا نرم‌افزارها را تعمیر (Repair) کنید.

اعمال تغییرات در نرم‌افزارها به معنی حذف و اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات مختلف به نرم‌افزارهایی است که این امر را پشتیبانی می‌کنند. مثلا می‌توانید از این طریق به مجموعه ‌Office که پیش از این روی سیستم‌تان نصب کرده‌اید MS Access را اضافه کنید یا امکاناتی را به MS Word بیفزایید. تعمیر کردن نرم‌افزارها نیز باعث از بین رفتن تمام نقص‌هایی می‌شود که ناخودآگاه در آنها به وجود آمده است، مثلا اگر MS Word شما نمی‌تواند فایل‌ها را ذخیره کند، می‌توانید آن را Repair کنید.

ممکن است متوجه شوید تمام نرم‌افزارهایی که نصب کرده‌اید در قسمت Uninstall or change a programs قابل مشاهده نیستند. بدانید تنها نرم‌افزارهایی که استاندارد 32-bit windows API (1) را رعایت کرده‌اند در دیتا بیس سیستم ثبت می‌شوند.

به خاطر داشته باشید تمام نرم‌افزارهایی را که در این فهرست مشاهده می‌شوند ‌باید Uninstall یا Remove کنید و هیچ گاه نباید پوشه مربوط به آن نرم‌افزار را پیش از این اقدام، Delete کنید!

برای دسترسی به صفحه Uninstall or change a program کافی است از کنترل پنل در حالت نمایش Larg icon یا Small icon برنامه Programs and Features یا در حالت نمایش Category از قسمت Programs گزینه Uninstall a programs را انتخاب کنید.

همین طور می‌توانید دستور appwiz.cpl را در Run وارد کنید.

 

همان طور که مشاهده می‌کنید تمام نرم‌افزارها در این قسمت فهرست شده‌اند و در مقابل هر کدام از آنها، ناشر (Publisher)، زمان نصب نرم‌افزار و حجمی که نرم‌افزار روی دیسک اشغال کرده و نیز ورژن آن مشخص شده است.

به یاد داشته باشید تمام نرم‌افزارها امکان Change یا Repair را ندارند. با انتخاب هر کدام از نرم‌افزارها، می‌توانید گزینه‌های موجود برای آن را در نوار بالای صفحه و کنار گزینه Organize مشاهده کنید. این گزینه‌ها را می‌توانید با کلیک راست روی هر کدام از نرم‌افزارها نیز ببینید. به عنوان مثال برای MS FrontPage 2003گزینه‌های 
Uninstall Change Repair را داریم در صورتی که برای Babylone تنها گزینه Uninstall در دسترس است.

از سمت چپ پنجره Program and Features می‌توانید گزینه View installed updates را انتخاب کنید. در این پنجره تمام بسته‌های به‌روزرسانی ویندوز و برخی نرم‌افزارهای استاندارد دیگر را که روی سیستم‌تان نصب شده‌اند، مشاهده خواهید کرد.

اگر پس از نصب یک بسته به‌روزرسانی ویندوز احساس کردید که سیستم‌عامل‌تان بدرستی کار نمی‌کند و ناپایدار شده، می‌توانید از این قسمت با توجه به زمان نصب Update ها، بسته موردنظر را پیدا و Uninstall کنید. بندرت اتفاق می‌افتد که برای یک بسته به‌روزرسانی گزینه Uninstall را در دسترس نداشته باشید!

گــــــزینه دیگـــری کـــه مـــی‌توانید در قسمـــت چپ صفـــحه Programs and Features انتخــــــاب کنیـــد، Turn windows features on or off است؛ در این قسمت می‌توانید برخی Feature‌ها یا امکانات ویندوز 7 را که در حالت پیش فرض نصب نشده، اضافه یا برخی دیگر نظیر Games و... را که احتیاج‌ ندارید، حذف کنید. برای برخی استفاده‌های خاص از ویندوز 7، ‌باید Feature مربوط به آن را فعال کنید.

به عنوان مثال اگر ویندوز7 را روی یک کامپیوتر Tablet نصب کرده‌اید، حتما باید در این قسمت امکان Tablet PC Components را انتخاب و اضافه کنید یا اگر نوع کارتان ایجاب می‌کند که از دستورات Telnet استفاده کنید، باید Telnet Client را در حالت انتخاب قرار دهید.

برخی امکانات نظیر Remote Server Administration Tools نیز در حالت پیشفرض در این فهرست قرار ندارند که می‌توانید با نصب افزونه RSAT) Admin Pack) مختص ویندوز 7 آن را به امکانات ویندوز اضافه کنید.

اگر یک مدیرشبکه هستید و می‌خواهید بدون این که به DC لاگین کنید، در ویندوز 7 اکتیودایرکتوری دامین‌تان را در اختیار داشته باشید، حتما ‌باید این گزینه را فعال کنید. در حالت عادی، تنظیمات پیشفرض این قسمت برای اکثر کاربران مناسب است.

اگــر در حــــالــت نمایش Category بــــرای کنترل پنــل، گــزیــــنــــه Programs را انتـــــخــاب کنیــــد، زیــرمجموعــه Programs and Features برنــامــه Run programs made for previous version of windows را خواهید داشت که می‌توانید از آن برای بررسی Compatibility (سازگاری) نرم‌افزارهای موجود روی سیستم‌عامل‌تان با ویندوز 7 و راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع مشکلات در این زمینه استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 102
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,478
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,054
  • بازدید ماه : 8,198
  • بازدید سال : 33,251
  • بازدید کلی : 427,275
  • کدهای اختصاصی