loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 64 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
آشنایی با پرینتر و چگونگی نصب آن در ویندوز 7

در بیشتر مواقع نصب و استفاده از پرینتر در ویندوز ۷ بسیار ساده است ؛ فقط کافی است پرینتر را به سیستم متصل کرده و صبر کنید تا به صورت اتوماتیک نصب شود! البته کار همیشه هم به این سادگی نیست!

در بیشتر مواقع نصب و استفاده از پرینتر در ویندوز ۷ بسیار ساده است ؛ فقط کافی است پرینتر را به سیستم متصل کرده و صبر کنید تا به صورت اتوماتیک نصب شود! البته کار همیشه هم به این سادگی نیست!

در این مبحث به صورت کامل نحوه کار با پرینتر و اعمال تنظیمات آن در ویندوز ۷ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شما می‌توانید از طریق قسمت Devices and Printers، کنترل لازم را روی پرینترهایتان اعمال کنید. ممکن است در پنجره  Printers and Devices و در قسمت Faxes and Printer آیکون‌های مختلفی را مشاهده کنید. پرینتر پیش‌فرض شما با یک علامت «ü» سبزرنگ و پرینترهایی که از روی شبکه نصب کرده‌اید با علامت کابل شبکه مشخص است. وقتی شما برای اولین بار به ویندوز ۷ وارد می‌شوید، ممکن است آیکون‌های مختلفی را در این قسمت مشاهده کنید که عبارتند از:

ـ آیکون Microsoft XPS Document Writer پرینتری که به سیستم‌تان متصل بوده و ویندوز ۷ به صورت اتوماتیک و خاموش (silent) آن را شناخته و نصب کرده‌است؛

ـ آیکون پرینتری که در یک شبکه به اشتراک گذاشته شده و توسط مدیر شبکه برای شما نصب شده‌است؛

 

ـ آیکون که مربوط به یک دستگاه پرینتر نیست! XPS همچون PDF یک فرمت برای فایل‌های متنی دیجیتال است که به بسیاری از رایانه‌ها اجازه می‌دهد فایل‌های متنی را بدون نیاز به نرم‌افزار اولیه‌ای که فایل در آن ایجاد شده‌، مشاهده کنند. اگر شما Microsoft XPS Document Writer را به عنوان پرینتر خود مشخص کنید، به جای ارسال دستور به یک دستگاه، از شما یک مسیر و نام خواسته شده و پس از آن فایلی از جنس XPS در مسیری که مشخص کرده‌اید ذخیره می‌شود. اگر می‌خواهید کسی قادر به ویرایش فایل متنی‌تان نباشد، می‌توانید به این روش فایل XPS را در اختیارش قرار دهید!

ـ اگر سیستم‌تان یک مودم ساده با قابلیت ارسال فکس (یا همان فکس‌مودم) دارد یا در شبکه‌تان از یک Server Fax استفاده می‌کنید، با استفاده از Printer Fax می‌توانید به صورت مستقیم خروجی نرم‌افزارتان را فکس کنید بدون آن که نیاز باشد یک بار آن‌را پرینت کنید و بعد با یک دستگاه فکس یا اسکنر، این کار را انجام دهید!

در نوار ابزار بالای پنجره Printers and Devices در حالت عادی گزینه‌های a device Add و printer Add a را دارید. اگر روی یکی از آیکون‌های پرینترها کلیک کنید، گزینه‌های دیگری همچون Manage default printers را نیز خواهید داشت که به وسیله آن می‌توانید پرینتر پیش‌فرض را تغییر دهید.

انواع اتصالات برای متصل کردن یک پرینتر به رایانه

روند نصب پرینترها با توجه به این که چگونه به سیستم‌تان متصل می‌شوند، می‌تواند متفاوت باشد. شما به روش‌های زیر می‌توانید یک پرینتر را به رایانه تان متصل کنید:

ـ Parallel printer port

ـ USB

ـ Bluetooth، Wireless، Network

ـ Infrared

ـ Serial port

توجه کنید که برای نصب یک پرینتر، حساب کاربری شما باید از جنس Administrator باشد. نکات کلی نصب پرینتر برای انواع مختلف اتصالات به شرح زیر است:

۱ـ port Parallel : پرینتر را به پورت پارالل سیستم‌تان متصل کنید، ویندوز باید آن را پیدا و نصب کند؛ اگر این اتفاق نیفتاد، پنجره Printers and Devices را باز کرده و از نوار بالای صفحه، گزینه a printer Add را انتخاب کنید.

گزینه aprinter local a dda و سپس Use an existing port را انتخاب کرده و از فهرست موجود، شماره‌پورت LPT را که کابل را به آن متصل کردید، انتخاب کنید. این گزینه معمولا LPT1 خواهد بود. اگر پس از انجام این کار باز هم پرینتر به صورت خودکار نصب نشد، می‌بایست نوع پرینتر را خودتان برای سیستم‌عامل مشخص کنید که روش آن در ادامه عنوان خواهد شد.

2ـ USB : اگر از اتصالات USB استفاده می‌کنید، می‌بایست قبل از متصل‌کردن پرینتر به رایانه، نرم‌افزار نصب را اجرا کنید. اگر در حین نصب از شما خواسته شد، همان موقع و در غیر این صورت پس از پایان یافتن مراحل نصب، اتصال را برقرار کنید.

اگر نرم‌افزار نصب پرینترتان را ندارید و درایور آن ‌را دانلود کرده‌اید (!) اتصال را برقرار کنید؛ اگر پرینتر نصب نشد،‌ می‌توانید از طریق Device Manager مسیر فولدر حاوی درایوری را که در اختیار دارید مشخص کنید تا به‌روزرسانی صورت گیرد.

اگر اصلا درایور پرینترتان را ندارید، اتصال را برقرار و ویندوز را به روزرسانی کنید و امیدوار باشید که پرینترتان در فهرست درایورهای مایکروسافت وجود داشته باشد!

به دلیل این که اتصالات USB ، plug Hot است، پس از نصب پرینتر نیازی به راه‌اندازی مجدد سیستم ندارید.

۳ـ Network، or Bluetooth Wireless: اگر پرینترتان امکان اتصال مستقیم به شبکه را دارد یا این که از پرینت‌ سرور استفاده می‌کنید، آن‌را به شبکه متصل و از قسمت Devices and printers گزینه detsil t'nsi tnaw I taht retnirp a dda سپس گزینه add a network را انتخاب کنید. به صورت خودکار، محدوده‌ IP‌هایی که به آن دسترسی دارید جستجو و پرینترهای موجود برایتان فهرست می‌شوند. پرینتر مورد نظرتان را انتخاب کرده و مراحل نصب را دنبال کنید. اگر پرینتری که می‌خواهید در این فهرست موجود نیست، گزینه the printer that I want isn,t listedرا انتخاب کنید.

اگر پرینت‌سرور را می‌شناسید (!) طبق مثال‌های موجود (or...printernamer ‌\\computername) در این صفحه، نام آن‌را مشخص و پرینترتان را بیابید. در غیر این صورت، از طریق گزینه‌آخر (Add a printer using TCP/IP‌‌) ، IP پرینترتان را مشخص کنید تا جستجو شود و پس از آن مراحل نصب را ادامه دهید.

اگر می‌خواهید پرینترتان را از طریق Bluetooth به سیستم متصل کنید، مطمئن شوید که آداپتور Wireless یا Bluetooth سیستم‌تان روشن است و سپس مراحل پیش‌گفته را دنبال کنید.

4ـ Infrared : برای این نوع اتصالات کافی است اطمینان حاصل کنید که پرینترتان روشن است و در خط دید دستگاه مادون قرمز متصل به سیستم‌تان قرار دارد. سپس مراحل نصب را دنبال کنید.

۵ ـ port Serial : این نوع پورت که با نام متداول پورت‌های COM آن‌ را می‌شناسید، برای نصب برخی از انواع پرینترهای قدیمی کاربرد دارد. اگرچه امروزه از این نوع اتصال بندرت استفاده می‌شود، اما توضیح مختصر درباره چگونگی نصب این نوع پرینترها ارائه خواهد شد.

چگونه پرینترهای ناشناس را نصب کنیم؟

اگر پرینترتان به صورت اتوماتیک شناخته و نصب نشد، باید به صورت Manual (دستی) آن‌را نصب کنید.

1ـ از Printers and Devices گزینهadd a printer سپس a local printer Add را انتخاب کنید.

۲ـ بعد از آن، از منوی کشویی Use an existing port می‌توانید پورتی را که از طریق آن پرینتر را به سیستم‌متصل کرده‌اید، مشخص کنید.

ـ پورت‌های LPT1-3 به صورت پارالل هستند. اگرچه اغلب سیستم‌ها فقط یک پورت پارالل دارند، اما بیشترین تعداد ممکن نمایش داده می‌شود.

ـ پورت‌های COM1-4 که از طریق آنها می‌توانید با اتصالات Serial ، پرینتر را به سیستم‌تان وصل کنید.

ـ گزینه File ، به شما امکان ذخیره فایل‌هایی با پسوند Prn . را با استفاده از درایور PostScript پرینتر می‌دهد که استفاده اصلی این نوع فایل‌ها برای ارائه مستندات به چاپخانه‌هاست.

ـ اگر یک پرینتر با اتصالات وایرلس یا بلوتوث به سیستم‌تان متصل باشد، در این فهرست گزینه BTH001 را نیز خواهید داشت.

ـ توضیحات مربوط به XPS نیز که پیش از این عنوان شده‌است!

از گزینه Create a new port نیز زمانی استفاده می‌شود که پرینتر شما مستقیما به LAN (شبکه محلی) متصل شده و قرار است از طریق سیستم شما کنترل شود. برای این منظور شما می‌بایست پورتی از جنسIP /‌TCP‌ ایجاد کنید که توضیحات مربوط به آن در جای خود ارائه خواهد شد.

3ـ بعد از انتخاب پورت صحیح، به پنجرهinstall the printer driver هدایت می‌شوید. از فهرست سمت چپ، نوع و از فهرست سمت راست، مدل پرینترتان را انتخاب کنید. اگر پرینتر شما در این فهرست موجود نیست، یکی از این اقدامات را انجام دهید:

ـ از طریق کلید Windows update می‌توانید فهرست پرینترها را به‌روزرسانی کنید و امیدوار باشید که این‌بار درایور پرینترتان پیدا شود!

ـ‌درایور مناسب پرینتر برای ورژن ویندوز ۷ نصب‌شده روی سیستم‌تان (۳۲ یا ۶۴ بیتی) را به نحوی مثلا از طریق اینترنت به دست بیاورید و به وسیله‌دکمه Have Disk مسیر inf. فایل مناسب را برای ادامه مراحل نصب مشخص کنید.

ـ یک پرینتر را که در فهرست وجود دارد و شبیه پرینتر شماست و با مشخصات آن نیز سازگار است انتخاب کنید! این روش اغلب قابل استفاده برای پرینترهای قدیمی به عنوان مثال پرینترهای سوزنی است و معمولا نمی‌توان از آن برای پرینترهای امروزی استفاده کرد. استفاده از این روش نوعی ریسک است و احتمالا باعث کاهش کارایی پرینتر می‌شود.

4ـ پس از آن نام پرینتر به شما نمایش داده شده و در مرحله بعد تنظیمات پرینتر برای به اشتراک گذاشتن در شبکه به شما نمایش داده می‌شود که اگر مایل به انجام آن نبودید، می‌توانید گزینه Do not share this printer را انتخاب کنید. اگر مایلید پرینترتان به عنوان گزینه ‌پیش‌فرض پرینترها در نظر گرفته شود، Set as the default printer را در حالت انتخاب قرار دهید. اگر UAC را غیرفعال نکرده باشید، در مرحله بعد و قبل از نصب درایور با پیغام آن مواجه خواهید شد. و در نهایت می‌توانید با انتخاب گزینه print a test page یک صفحه تست پرینت بگیرید تا از صحت مراحل نصب مطمئن شوید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,633
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,209
  • بازدید ماه : 8,353
  • بازدید سال : 33,406
  • بازدید کلی : 427,430
  • کدهای اختصاصی