loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 245 پنجشنبه 05 مرداد 1391 نظرات (0)

استفاده از ویژگی Disk Mirroring به منظور پشتیبان گیری فوری در ویندوز 7

 

وقتی هارد دیسک تان Crash می کند؛ حتی با بهترین راه حل پشتیبان گیری باز هم معنی اش این خواهد بود که چند ساعتی از کارتان را از دست خواهید داد.اما با فعال کردن ویژگی Disk Mirroring در ویندوز 7، شما همیشه یک کپی بروز از اطلاعات تان را خواهید داشت.

ویژگی Disk Mirroring ویندوز 7 – که تنها در ویرایش های Professional، Enterprise، و Ultimate موجود است –یک پیاده سازی نرم افزاری از RAID 1 است؛ به این معنا که دو یا چند هارد دیسک، هم زمان، دقیقا یک اطلاعات را در خود نگه می دارند و فایل ها هم بطور مداوم همگام سازی می شوند.به این ترتیب، اگر یکی از هارد دیسک ها Crashکند؛ شما هیچ اطلاعاتی را از دست نخواهید داد.

 

توجه داشته باشید که این کار، به لحاظ تکنیکی، یک راه حل پشتیبان گیری به حساب نمی آید؛ به این خاطر که اگر فایلی را به طور اتفاقی پاک کنید؛آن فایل از هر دو هارد دیسک پاک خواهد شد! (هرچند که ممکن است بتوانید آن را بازیابی کنید).

نکته دیگراین که داشتن هارد دیسک های Mirror شده، نیازمند تغییر آن ها به وضعیت Dynamic است؛که تنها می تواند درنسخه های جدید ویندوز خوانده شود (ممکن است در کار با یک هارد دیسک Dynamic در سیستم عامل های دیگر یا نسخه های قدیمی تر ویندوز، با مشکلاتی رو به رو شوید).

برای تنظیم Disk Mirroring می بایست حداقل یک هارد دیسک خالی داشته باشید. به شما نشان خواهیم داد که چطور یک هارد دیسک(با ظرفیت برابر یا کمتر) را Mirror هارد دیسکِ موجودتان کنید و نحوه تنظیم دو هارددیسک خالی به عنوان Mirror های هارد دیسک اول را هم به شما یاد خواهیم داد.

ایجاد Mirror برای یک درایو موجود

 روی منوی Start کلیک کرده و در کادر جستجوی آن عبارت Partitions راتایپ کنید. سپس روی ورودی Create andformat hard disk partitions کلیک کنید.

 

پنجره Disk Management ظاهر می شود. ما یک هارد دیسک کوچک داریم به نام OldData، که می خواهیم از آن بر روی یک دیسک دیگر با همان ظرفیت Mirror ایجاد کنیم.

 

تذکر- هارد دیسکی که می خواهید از آن برای ایجاد Mirror از هارد دیسک موجود استفاده کنید؛ می بایست اختصاص نیافته (Unallocated) باشد.اگر چنین نیست؛ روی آن کلیک راست کرده و گزینه …Delete Volume را انتخاب کنید تا به عنوان Unallocated علامت گذاری شود. البته این کار، تمام اطلاعات موجود در آن دیسک را از بین خواهد برد.

روی دیسکی که می خواهید از آن Mirror ایجاد کنید کلیک راست کنید. گزینه …Add Mirror را انتخاب کنید.

 

دیسکی را که می خواهید از آن برای Mirror کردن اطلاعات دیسک موجود استفاده کنید؛ انتخاب کنید و روی دکمه Add Mirror کلیک کنید.

 

هشداری مبنی بر این که این کار، دیسک موجود را از Basic به Dynamic تغییر می دهد؛ دریافت خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که این کار، هیچ اطلاعاتی را از هارد دیسک تان پاک نخواهد کرد.

 

.دیسک جدید به عنوان Mirror علامت گذاری می شود (رنگ قرمز)، و شروع می کند به کپی کردن اطلاعات از دیسک موجود در خود.

 

سرانجام  دیسک ها با هم همگام سازیمی شوند (این کار مدتی طول خواهد کشید) و هر اطلاعاتی که به :E اضافه شود در هارد دیسک Mirror شده هم موجود خواهد بود.

 

تنظیم دو دیسک جدید به عنوان Mirror

اگر دو دیسک هم ظرفیت جدید دارید؛ می توانید آن ها را فرمت کنید تا کپی های Mirror شده یکدیگر، از هارد دیسک اول باشند.

پنجره Disk Management را به طریقی که در بالا گفته شد باز کنید.مطمئن شوید که آن درایوها اختصاص نیافته باشند.‎اگر چنین نبودند و به اطلاعات موجود بر روی هیچ کدام نیاز نداشتید روی هر کدام از آن ها کلیک راست کرده و گزینه Delete Volume را انتخاب کنید.

 

روی درایوهای اختصاص نیافته کلیک راست کرده وگزینه New Mirrored Volume را انتخاب کنید.

 

یک وىزارد ظاهر خواهد شد؛ روی Next کلیک کنید.

 

روی دیسک هایی که می خواهید از آن ها برای Mirror کردناستفاده کنید کلیک کرده و روی دکمه Add کلیک کنید.به خاطر داشته باشید که هر تعداد دیسکی که بخواهید می توانید انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید.

 

یک نام الفبایی تعیین کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

 

‎برای دیسک هایی که Mirror می شوند به استفاده از فایل سیستم NTFS محدود شده اید. بنابراین یک نام Volume وارد کنید.‎اگر مایلید گزینه Enable file and folder compression را تیک بزنید و سپس روی Next کلیک کنید.

 

برای آغاز فرمت کردن دیسک ها روی Finish کلیک کنید.‎

 

هشداری مبنی بر تبدیل دیسک های جدیدبه وضعیت Dynamic دریافت خواهید کرد.‎حالا دو دیسک Mirror شده دارید. 

و تمام ! از حالا به بعد، هر فایلی که به درایو E اضافه شود در هر دوی این هارد دیسک ها هم ذخیره خواهد شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,104
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,680
  • بازدید ماه : 7,824
  • بازدید سال : 32,877
  • بازدید کلی : 426,901
  • کدهای اختصاصی