loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 144 چهارشنبه 05 مهر 1391 نظرات (0)

چگونگی ایجاد دیسک سفارشی نصب ویندوز 7

 

چگونگی ایجاد دیسک سفارشی نصب ویندوز ۷

در طول مدتی که یک رایانه جدید می خرید بارها و بارها پیش آمده و خواهد آمد که شما نیاز به تغییر ویندوز دارید. حال همه چیز به نصب ویندوز ختم نمی شود. باید درایورها، برنامه ها، و تغییرات دلخواه را در ویندوز نصب و ایجاد نمایید. برای همین برای برخی تعویض ویندوز هر بار مانند یک کابوس تمام عیار است. برای انجام این کار از برنامه RT Se7en Lite استفاده خواهیم نمود. این برنامه چیزی شبیه برنامه های nLite برای ویندوز XP و vLite برای ویستا است.

برای درست کردن این دیسک سفارشی باید ویندوز ۷ را بر روی رایانه خود نصب کنید. همچنین باید اقدام به دریافت Windows Automated Installation Kit نیز بپردازید. برنامه نصبتا حجیم است و نیاز به اینترنت خیلی پر سرعت دارید. WAIK حجمی برابر ۱.۷ گیگابایت خواهد داشت. پس از دریافت آن، از حالت فشرده خارج نموده و فایل StartCD.exe را اجرا نمایید. برای خارج نمودن این فایل از حالت فشرده می توانید از برنامه هایی همچون ۷-Zip و Winrar استفاده نمایید. برنامه RT Se7en Lite رابط کاربری کاربر پسندی دارد.

image110

بعد از اجرا کردن StartCD.exe بر روی Windows AIK Setup کلیک کنید. سپس دستورالعمل ها روی صفحه را دنبال کنید تا install Windows AIK را نصب نمایید.

image111

اکنون نیاز دارید به فایل نصب ویندوز ۷ همچون لوح فشرده یا فایل ISO آن.

سپس برنامه RT Se7en Lite را دریافت و نصب نمایید. توجه نمایید که اگر ویندوز شما ۳۲ بیتی است از نسخه ۳۲ بیتی برنامه و اگر ۶۴ بیتی است از نسخه ۶۴ بیتی آن را دریافت نمایید.

استفاده از برنامه RT Se7en Lite

حال بر روی Browse کلیک نمایید و فایل های نصب ویندوز را فراخوانی کنید. اگر دارای فایل ISO هستید بر روی Select ISO file کلیک کنید و در صورتی که دارای لوح فشرده نصب ویندوز ۷ هستید Select OS path کلیک کنید.

image112

 

در صورتی که از فایل ISO استفاده می کنید توجه داشته باشید باید در این قسمت فضایی را جهت خارج شدن فایل ISO از حالت فشرده اختصاص دهید. برای این کار یک چند گیگ ناقابل باید فضا داشته باشید.

 

image113

 

حال فایل ها از درون فایل ISO به صورت خودکار استخراج خواهند شد.

 

image114

 

پس از انتخاب نسخه ویندوز هفتی که در حال شخصی سازی آن هستید، برنامه RT Se7en Lite شروع به بارگزاری فایل Image خواهد نمود. همچنین اگر از نسخه ویندوز هفتی استفاده می کنید که بدون سرویس پک یک هست امکان افزودن سرویس پک با کلیک بر روی Slipstream Service Pack option در پنجره “Select an image to configure” وجود دارد و می توانید آن را به ویندوز ۷ سفارشی شده خود اضافه کنید.

حال بر روی Task کلیک کنید و گزینه هایی را که مایلید در نسخه سفارشی سازی شده اعمال شود را مشخص نمایید. می توانید در این قسمت تنظیمات دلخواه خود را در بخش های مختلف اعمال کنید. با فعال کردن هر یک از بخش ها توضیحات آن را مشاهده خواهید نمود.

 

image115

 

در قسمت  integrate می توانید به ملحق کردن به روزرسانی های ویندوز، درایورها، بسته های زبان و برنامه های کاربردی به ویندوز ۷ شخصی سازی شده خود بپردازید. برای آن که بتوانید موارد فوق الذکر را اضافه کنید باید فایل های نصبی آن ها را در اختیار داشته باشید. توجه کنید برای اضافه کردن آپدیت هم باید فایل نصبی آن را از دانلود سنتر سایت مایکروسافت دریافت کنید. سپس آن ها را از طریق کلید Add فایل نصبی برنامه و آپدیت را در RT Seven Lite فراخوانی کنید.

 

image116

 

همچنین از قسمت Features Removal می توانید اقدام به حذف و اضافه نمودن ویژگی ها، برنامه ها و قسمت های از ویندوز بنمایید. این همان گزینه Turn window features on or off درون ویندوز است که از اینجا قابل تغییر و سفارشی سازی می باشد. برای مثال شما می توانید بازی های ویندوز را حذف و یا IIS web server را به صورت پیشفرض فعال نمایید.

 

image117

در سربرگ Tweaks امکان شخصی سازی در تنظیمات پیشفرض Windows Control Panel، میزکار، Explorer و دیگر بخش های ویندوز وجود دارد. همچنین در سربرگ custom registry نیز می توانید دیگر تنظیمات و حقه های مورد نظر خود را به ویندوز شخصی سازی شده خود بیفزایید.

 

image118

 

در بخش Unattended می توانید از شر سوال و جواب های ویندوز خلاص شوید. یعنی می توانید کاری کنید که ویندوز در هنگام نصب دیگر کاری به کار شما نداشته باشد و همه چیز را به صورت خودکار وارد نماید.

مثلا اگر از ویندوز ۷ اورجینال استفاده می کنید می توانید با وارد کردن product key خود در این قسمت از شر وارد کردن آن در هنگام نصب ویندوز رهایی یابید. در دیگر سربرگها می توانید به کنترل دیگر تنظیمات بپردازید. مثلا انتخاب هارددیسک و درایوی که قرار است ویندوز بر روی آن نصب شود. در صورتی که تمامی تنظیمات این قسمت را اعمال و انجام دهید مطمئن باشید نصب ویندوز شما بدون هیچ پرسش و پاسخی به اطمام خواهد رسید، که این بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

image119

 

در پنل Customization این امکان برای شما فراهم است اسکرین سیور، تصاویر پس زمینه، پوسته ، اسناد و حتی logon screens (همان صفحه ورود به ویندوز) را شخصی سازی نمایید.

 

image120

 

در پنل ISO Bootable می توانید به ایجاد یک ISO image از نصاب ویندوز ۷ شخصی سازی شده خود بپردازید و یا آن را بر روی DVD و کول دیسک (فلش) رایت نمایید.

 

image121

 

توسعه دهنگان برنامه RT Se7en Lite’s توصیه می کنند که پس از ایجاد دیسک شخصی سازی شده ویندوز ۷ آن را قبل از آن که بر روی رایانه خود به صورت سیستم عامل اصلی و یکتا نصب نمایید آن را به صورت مجازی نصب کرده و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید.

می توانید برای نصب مجازی آن از روش های آموزش داده شده ما در سایت استفاده کنید. برای نصب این سیستم عامل می توانید از هر یک از برنامه های ماشین مجازی ای که در زیر آمده است استفاده نمایید.

دانلود برنامه VirtualBox

دانلود برنامه VMware Workstation

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,025
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,601
  • بازدید ماه : 7,745
  • بازدید سال : 32,798
  • بازدید کلی : 426,822
  • کدهای اختصاصی