loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 70 جمعه 06 مرداد 1391 نظرات (0)

نحوه انجام یک بوت تمیز در ویندوز 7 به منظورعیب یابی برنامه ها و درایورها

 

برای عیب‌یابی پیغام‌های خطا و دیگرمسائل، می‌توانید ویندوز 7 را با استفاده از حداقل درایو‌ر‌ها و برنامه‌هایی که در آغاز ویندوز راه‌اندازی می‌شوند آغاز کنید. این نوع آغاز ویندوز با نام بوت تمیز شناخته می‌شود.انجام بوت تمیز به رفع عیب نرم‌افزار ناسازگار کمک می‌کند. این بخش به شما نشان می‌دهد که چطور مشکلات‌تان در ویندوز 7 را با انجام یک بوت تمیز عیب‌یابی کنید.

تذکر: زمانی که یک بوت تمیز انجام می‌دهید، ممکن است به طور موقت برخی کارکردهای رایانه‌تان را از دست بدهید. در پایان کار وقتی که رایانه‌تان را از نو راه‌اندازی می‌کنید، آن کارکردها باز می‌گردند.

1. انجام یک بوت تمیز

تذکر: اگر رایانه‌تان به یک شبکه متصل است، تنظیمات سیاست شبکه ممکن است شما را از پیمودن مراحل زیر بازدارد. ما قویاً به شما توصیه می‌کنیم که ازابزار System Configuration برای تغییر گزینه‌های پیشرفته‌ بوت رایانه‌تان استفاده نکنید مگر این که یک متخصص دستور به انجام آن داده باشد. انجام چنین کاری ممکن است منجر به غیرقابل استفاده شدن رایانه‌تان بشود.

الف) با اکانتی که دارای مجوز Administrator باشد وارد ویندوز شوید.

ب) منوی Start را باز کنید و عبارت msconfig.exe را در کادر جستجوی آن تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید تا ابزار System Configuration راه‌اندازی شود.

پ) در زبانه‌ی General ، گزینه‌ Selective startup را انتخاب کنید، و تیک گزینه‌ی Load startup items را بردارید. (مربع گزینه‌ Use Original Boot Configuration غیرقابل دسترسی‌ست)

ت) در زبانه‌ی Services ، گزینه Hide all Microsoft services را تیک زده و سپس روی دکمه‌ Disable all کلیک کنید.

تذکر: انجام این مرحله باعث می‌شود که سرویس‌های مایکروسافت همچنان راه‌اندازی شوند. این سرویس‌ها شامل Networking، Plug and Play، Event Logging، Error Reporting، و سرویس‌های دیگرند. غیرفعال کردن این سرویس‌ها، ممکن است منجر به پاک شدن تمامی Restore Pointهایتان شود. پس اگر می‌خواهید از ابزار System Restore به همراه Restore Pointهای موجود استفاده کنید این کار را انجام ندهید.

ث) روی OK و سپس روی Restart کلیک کنید.

2. فعال کردن نیمی از سرویس‌ها

الف) از مراحل 1 الف و 1 ب برای راه‌‌اندازی ابزار System Configuration پیروی کنید.

ب) روی زبانه‌ی Services کلیک کرده،و سپس گزینه‌ی Hide all Microsoft services را تیک بزنید.

پ) نیمی از سرویس‌های فهرست شده را تیک بزنید.

ت) روی OK و سپس Restart کلیک کنید.

3. ببینید آیا مشکل تان باز هم بروز می کند؟

اگر مشکل‌‌تان همچنان اتفاق می‌افتد، مراحل 1 و 2 را تکرار کنید. در مرحله 2، تیک نیمی از سرویس‌هایی را که در آغاز کار تیک زده بودید؛ بردارید.

اگر مشکل مورد نظر دیگر اتفاق نیافتاد، مراحل 1 و 2 را تکرار کنید. در مرحله‌ی 2، نیمه‌ای را که تیکشان را برداشته بودید، به دو نیمه تقسیم کنید و یک نیمه را تیک بزنید و… این کار را آنقدر تکرار کنید تا تنها یک سرویس تیک خورده باقی بماند. اگر همچنان مشکل‌تان را تحمل می‌کنید این سرویس مسبب مشکل‌تان است. حال به مرحله‌ی 6 بروید. اگر هیچ سرویسی مسبب این مشکل نبود، به مرحله‌ی 4 بروید.

4. فعال کردن نیمی از برنامه‌هایی که در آغاز ویندوز راه‌اندازی می‌شوند‎ :

‎الف) با تکرار مرحله‌ی 1، یک بوت تمیز انجام دهید.‎

ب) در ابزار System Configuration، روی زبانه‌ی Startup کلیک کنید، و سپس از فهرست آیتم‌های Startup نیمی از آیتم‌ها را تیک بزنید.

پ) روی OK و سپس Restart کلیک کنید.

5. ببینید آیا مشکل‌تان باز هم بروز می‌کند؟

اگر مشکل‌تان همچنان اتفاق می‌افتد، مراحل 1 و 4 را تکرار کنید. در مرحله‌ی 4 تیک نیمی از آیتم‌هایی را که در ابتدا تیک زده بودید؛ بردارید.

اگر مشکل‌تان دیگر اتفاق نیافتاد، مراحل 1 و 4 را تکرار کنید. در مرحله‌ی 4، نیمه‌ای را که تیکشان را برداشته بودید، به دو نیمه تقسیم کرده و یک نیمه را تیک بزنید و… این کار راآنقدر تکرار کنید تا تنها یک سرویس تیک خورده باقی بماند. اگر همچنان مشکل‌تان را تحمل می‌کنید این آیتم مسبب مشکل‌تان است. به مرحله‌ی 6 بروید.

اگر هیچ یک از آیتم‌های Startup مسبب این مشکل نبود، به احتمال زیاد یکی از سرویس‌های مایکروسافت مسبب مشکل است. برای تشخیص این که کدام یک از سرویس‌های مایکروسافت ممکن است مسبب این مشکل باشد، مراحل 1 و 2 را بدون تیک زدن گزینه‌ی Hide allMicrosoft services تکرار کنید.

6. حل مشکل:

پس از این که مشخص شد کدام آیتم Startup یا سرویس مسبب مشکل‌تان است، با شرکت‌سازنده‌ی آن برنامه ارتباط برقرار کنید تا بفهمید که چطور این مشکل حل می‌شود. یا، ابزار System Configuration را اجرا کرده، و سپس تیک آیتم یا سرویسی که عامل بروز مشکل است را بردارید.

7. نحوه‌ راه‌اندازی مجدداً رایانه‌ طوری که به وضعیت عادی بازگردد:

پس از این که عیب‌یابی را به پایان رساندید، از این مراحل پیروی کنید تا رایانه‌تان را تنظیم کنید که طبق روال معمول راه‌اندازی شود:

الف) منوی Start را باز کنید، و عبارت msconfig.exe را در کادر جستجوی آن تایپ کرده و Enter کنید.‎

‎ب) در زبانه‌‌ General ، گزینه‌ Normal Startup را تیک زده و سپس روی OK کلیک کنید.

پ) زمانی که پیغامی برای راه‌اندازی مجدد ظاهر شد روی Restart کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,341
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,917
  • بازدید ماه : 8,061
  • بازدید سال : 33,114
  • بازدید کلی : 427,138
  • کدهای اختصاصی