loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 100 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

آموزش تصویری Flash CS5 - قسمت اول

 

Flash یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها برای ایجاد تصاویر متحرک ساده، صفحات‌ Web حرفه‌ای و حتی برنامه‌های چندرسانه‌ای کم حجم است. شما در طی این آموزش با نحوه استفاده از این نرم‌افزار آشنا خواهید شد. 

لازم به ذکر است که شما باید ابتدا نرم‌افزار Flash را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید. در اینصورت برای‌ شروع‌ کار با این‌ نرم‌ افزار، می‌توانید از منوی‌ Start استفاده‌کنید. روی‌ کلـید Start کلـیک کنید.
روی منوی‌ فرعی All Programs کلیک کنید تا باز شود.
روی گزینه‌ Adobe Flash Professional CS5 کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]

هنگامیکه Flash CS5 را اجرا می‌کنید, گزینه‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که از طریق آنها می‌‌توانید فایل جدیدی را ایجاد کرده و یا یک فایل موجود را باز نمایید. همچنین گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که در حال حاضر در پشت پانلهای Flash مخفی شده‌اند. برای آنکه پانلها را مخفی کنید، باید روی کلید حاوی فلش مضاعف در بالای سمت راست کلیک کنید.


[تصویر: 002.gif]

 

با این کار، علاوه بر آنکه فضای بیشتری برای کار با فایل‌ها در اختیار خواهید داشت، می‌توانید سایر گزینه‌هایی که جهت استفاده از الگوهای پیش ساخته Flash بکار می‌روند را نیز مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که ما در محیط نمایش 600×800 پیکسل کار می‌کنیم. اما اغلب کاربران حرفه‌ای Flash ، از محیط‌های نمایش 768×1024 و بالاتر استفاده می‌کنند.
در حال حاضر ما می‌خواهیم کار خود را با یک فایل جدید شروع کنیم. پس بهتر است پانل‌ها را به حالت اولیه برگردانده و یک فایل جدید ایجاد کنیم. روی کلید مشخص شده توسط فلش کلیک کنید.

[تصویر: 003.gif]

برای ایجاد یک فایل جدید یاید یکی از گزینههای موجود در قسمت Create New را انتخاب کنید. دو گزینة اول این قسمت برای ایجاد یک فایل فلش جدید، گزینة دوم برای ایجاد فایل فلش قابل ارائه بر روی موبایل و سایر گزینهها برای ایجاد فایلهای مبتنی بر زبانهای برنامهنویسی Action Script و Java Script مورد استفاده قرار میگیرند.

[تصویر: 004.gif]

همانطور که گفته شد دو گزینة اول موجود در قسمت Create New برای ایجاد یک فایل فلش جدید مورد استفاده قرار میگیرند. تفاوت این دو گزینه در آن است که شما میتوانید در فایل فلش ایجاد شده توسط گزینة اول، از زبان Action Script نسخة 3 و در فایل فلش ایجاد شده توسط گزینة دوم از زبان Action Script نسخة 2 استفاده نمائید. اما از آنجا که ما قصد نداریم در فایل جدید خود از زبان Action Script استفاده کنیم میتوانیم هر یک از دو گزینة فوق را انتخاب نمائیم. روی گزینة مشخص شده توسط فلش کلیک کنید.

[تصویر: 005.gif]

یکی از مزایای‌ Flash ، امکان‌ انتقال‌ فایل‌های ایجاد شده در نگارش‌های قدیمی به‌ محیط‌های جدیدتر می‌باشد. همچنین، فایل‌های خروجی این‌ برنامه‌ با سایر محصولات‌ شرکت‌ Adobe ، نظیر Dream Weaver یا Director سازگار است. در ادامه،‌ شما را با روش‌های‌ متفاوت‌ سازماندهی محیط Flash آشنا می‌کنیم‌.
ناحیه‌ صحنه‌ (Stage) جایی است‌ که‌ محتویات‌ هر یک‌ از فریم‌های‌ فیلـم‌ در آن طراحی و ایجاد می‌شود. همچنین، در این محیط می‌توانید فایلـهای‌ گرافیکی وارد شده‌ را تصحیح‌ وسازماندهی کنید. برای‌ مشاهده‌ کل ناحیه‌ Stage ، از منوی‌ View استفاده می‌شود. منوی‌ View را باز کنید.

[تصویر: 006.gif]

منوی‌ فرعی Magnification را باز کنید.

[تصویر: 007.gif]

از منوی فرعی باز شده، گزینه‌ Show All را انتخاب نمایید.

[تصویر: 008.gif]

به این ترتیب، تمام قسمت صحنه در محدوده‌ای که برای آن تعیین شده است نمایش داده شد. توجه داشته باشید که اگر این محدوده را بزرگتر کنید، با انتخاب دستور Show All ، صحنه با بزرگ‌نمایی بیشتری در آن محدوده نمایش داده می‌شود.
این‌ قسمت‌، خط زمان‌ (Timeline) نامیده‌ می‌شود. از این‌ قسمت‌ برای‌ سازماندهی و کنترل‌ محتویات‌ فیلـم‌ در لایه‌‌ها و فریم‌ها استفاده‌ خواهید کرد. هر یک از مستطیل‌های عمودی کوچکی که در اینجا وجود دارد، بیانگر یک فریم است. نوار وضعیت که ‌در پایین این منطقه قرار دارد، نشان‌دهنده‌ شماره‌ فریم‌ منتخب‌ ، نرخ پخش فریم‌ها (تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه پخش می‌شود)‌ ، و زمان‌ سپری‌ شده‌ از فیلم‌ است‌.

[تصویر: 009.gif]

خط قرمز رنگی که در Timeline وجود دارد، هد اجرا (Play Head) نامیده‌ می‌شود و نشانگر فریم یا فریم‌هایی است‌ که‌ هم‌اکنون در صحنه در حال اجرا هستند. با کلیک در هر نقطه از خط زمان، هد به همان نقطه منتقل خواهد شد.

[تصویر: 010.gif]


این‌ قسمت‌ از Panel های‌ Flash تشکیل‌ شده‌ است. با استفاده‌ از این‌ پانل‌‌ها می‌توانید عملـیاتی مانند تغییر رنگ‌ قلـم‌ (Font) و رنگ‌های مورد استفاده و حتی شدت‌نور و یا انتخاب‌ اشیاء و یا استفاده‌ از راهنمایی‌های Flash را به‌ راحتی و سرعت‌ انجام‌ دهید.

[تصویر: 011.gif]

اینجا پانل‌ خصوصیات‌ (Properties) نامیده‌ می‌شود. از این‌ پنجره‌ برای‌ تغییر نام‌، مختصات، اندازه، رنگ و دیگر خصوصیات یک‌ فریم‌ یا هر یک از محتویات داخل آن استفاده می‌شود.در ضمن از طریق این پانل‌ می‌توانید خصوصیات‌ متحرک‌ سازی‌ و صداگذاری را در فیلم ایجاد نمایید.

[تصویر: 012.gif]

این‌ قسمت‌ ، جعبه‌ ابزار (Tool Box) نامیده‌ می‌شود. به‌ کمک‌ ابزارهای‌ موجود در جعبه‌ ابزار می‌توانید عملـیات‌ مختلـفی از جملـه‌ ترسیم، ویرایش‌، انتخاب‌ اشیاء و غیره‌ را انجام‌ دهید. البته توجه کنید که در حال حاضر تمامی ابزارها قابل مشاهده نیستند. در این حالت میتوانید با استفاده از ماوس دیواره سمت چپ جعبه ابزار را کمی به سمت چپ حرکت دهید تا تمامی ابزارها قابل مشاهده شوند. در صفحه بعد ما این کار را انجام خواهیم داد.

[تصویر: 013.gif]

همانطور که مشاهده میکنید تمام ابزارهای موجود در جعبه ابزار در دو ردیف مرتب شدهاند. 

[تصویر: 014.gif]

مانند اغلب برنامه‌های تحت ویندوز، در قسمت‌ بالای‌ پنجره، منوها قرار دارند. در این منوها، گزینه‌های‌ مختلـفی برای‌ دسترسی به‌ دستورات‌ و ابزارهای‌ Flash وجود دارد.

[تصویر: 015.gif]

به‌ محض‌ اجرای‌ Flash ، یک‌ فایل جدید با نام‌ [Untitled-1] ایجاد می‌شود. در Flash این امکان وجود دارد که همزمان‌ چند فایل باز باشد. برای‌ ایجاد فایل‌های جدید از فرمان‌ New و جهت باز کردن فایل‌های موجود، از دستور Open استفاده‌ نمایید. به‌ محض‌ ایجاد فیلـم‌های‌ جدید، Flash آنها را به‌ ترتیب‌ [Untitled-2] و [Untitled-3] و الـی آخر نامگذاری‌ می‌کند. الـبته‌ شما در هنگام ‌ذخیره‌ فیلـم‌ می‌توانید یک‌ نام‌ جدید را برای‌ آن‌ تعیین‌ کنید. 

[تصویر: 016.gif]

برای استفاده از دستوراتی مانند New ، Open ، Save ، Copy و Paste که معمولاً زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک نوار ابزار ویژه در Flash پیش بینی شده است. برای دسترسی به این نوار ابزار باید از منوی‌ Window ، منوی‌ فرعی ToolBars را باز کرده‌ و سپس‌ گزینه‌ Main را انتخاب ‌نمایید. منوی‌ Window را باز کنید.

[تصویر: 017.gif]

منوی‌ فرعی Toolbars را باز کنید.

[تصویر: 018.gif]

از منوی فرعی باز شده،‌ گزینه‌ Main را انتخاب نمایید. 

[تصویر: 019.gif]

همانطور که می‌بینید نوار ابزار Main به محیط کار اضافه شده است. البته در این فصل ما نیازی به این نوار ابزار نداریم و برای افزایش فضای کار بهتر است آن را ببندیم. روی کلید Close از نوار ابزار Main کلیک کنید.
[تصویر: 020.gif]


برای‌ اینکه‌ محتویات لازم برای فیلم را در یک‌ فریم‌ Flash وارد نمایید، باید ابتدا آنها را به‌ ناحیه‌ صحنه‌ (Stage) اضافه‌ کنید. برای‌ این‌ کار می‌توان‌ علاوه بر آنکه اشکال مورد نظر را مستقیماً طراحی کرد، نسخه‌ای‌ از آن محتویات (که عنصر گرافیکی یا متن هستند) را از سایر برنامه‌ها کپی کرده‌ و به‌ صحنه‌ درج نمود و یا فایلهایی که ‌خارج‌ از Flash ایجاد شده‌اند را مستقیماً به‌ صحنه‌ وارد (Import) کرد.
یکی از تحولات‌ Flash CS5 ، اضافه‌ شدن‌ Panel های قدرتمند و دسترسی آسان به آنها می‌باشد. پانل‌‌ها پنجره‌های‌ شناوری‌ هستند که‌ هر یک شامل‌ مجموعه‌ای‌ از گزینه‌های لازم برای انجام یک عمل خاص هستند.
برای مثال، پانل Info اطلاعاتی در مورد خصوصیات کلی شیء انتخاب شده ارائه می‌دهد. بطور کلی، برای دسترسی به پانل‌های مختلف Flash، علاوه بر کلیدهای موجود در قسمت پانل‌ها، از گزینه های موجود در منوی Window نیز استفاده می‌شود. روی کلید Info کلیک کنید.


[تصویر: 021.gif]

به این ترتیب، پانل‌ Info باز شده‌ است. این‌ پانل‌ اطلاعات‌ مختلـفی در مورد شیء انتخاب‌ شده‌ ارائه می‌دهد. ما می‌توانیم‌ با فشردن کلید ماوس بر روی‌ گیره‌ واقع‌ در گوشه سمت‌ چپ‌ و بالای‌ پانل‌ و کشیدن‌ آن‌ به‌ سمت‌ راست‌ محیط Flash (یعنی محلـی که‌ پانل‌‌های‌ دیگر وجود دارند)، این‌ Panel را به‌ حالـت‌ چسبان‌ درآوریم‌. برای بستن پانل‌هایی که به این شکل در میان صفحه معلق هستند، کافیست روی کلید حاوی فلش مضاعف مربوط به آن پانل کلیک کنید. روی‌ کلـید حاوی فلش مضاعف از پنجره‌ Info، که توسط فلش مشخص شده است، کلـیک‌ نمایید . 

[تصویر: 022.gif]

شما همچنین می‌توانید سایر پانل‌های موجود در صفحه را نیز در صورت عدم استفاده حذف کنید تا فضای کاری شما افزایش پیدا کند. برای بستن هر یک از پانل‌های موجود کافیست روی عنوان پانل راست کلیک کرده و سپس از منویی که باز می شود گزینه Close را انتخاب کنید. روی عنوان پانل Library راست کلیک کنید.(راست کلیک = استفاده از کلید راست ماوس در هنگام کلیک کردن) 

[تصویر: 023.gif]

از منوی باز شده گزینه Close را انتخاب کنید.

[تصویر: 024.gif]

همانطور که قبلا یاد گرفتید برای اضافه کردن هر یک از پانل‌ها می‌توانیم از منوی Window استفاده کنیم. حالا پانل Library را مجددا به محیط کار اضافه می کنیم. روی منوی Window کلیک کنید.

[تصویر: 025.gif]

روی گزینه Library کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

مشاهده می‌کنید که پنل Library مجددا به محیط Flash اضافه شده و در محل قبلی خود قرار گرفته است. 

[تصویر: 027.gif]

بسیاری‌ از عناصر فیلـم‌، مانند رنگ‌ پس‌ زمینه‌ و اندازه‌ صحنه‌ را می‌توان‌ به‌ کل‌ فیلـم‌ اعمال‌ نمود. به‌ عنوان‌ مثال،‌ برای‌ تغییر رنگ‌ پس‌زمینه (Background)‌ ، از پانل‌ Properties واقع ‌در سمت راست صحنه‌ استفاده‌ می‌کنیم‌. روی‌ عنوان پانل‌ Propeties ، کلـیک‌ نمایید.

[تصویر: 028.gif]

روی‌ کلید Edit در مقابل گزینه Size، کلـیک‌ نمایید.

[تصویر: 029.gif]

ملاحظه‌ می‌کنید که‌ پنجره‌ Document Properties باز شده‌ است. این‌ پنجره‌ دارای‌ گزینه‌های‌ مختلـفی از جملـه‌ Height و Width می‌باشد که‌ این‌ گزینه‌ها برای ‌تغییر اندازه ابعاد‌ فیلـم‌ کاربرد دارند. همچنین،‌ گزینه‌ Frame Rate برای‌ تعیین‌تعداد فریم‌های‌ فیلـم در هر ثانیه‌ یا سرعت‌ نسبی آن‌ به‌ کار می‌رود و گزینه‌ Background Color نیز برای‌ تغییر رنگ‌ زمینه‌ فیلـم‌ کاربرد دارد. روی‌ کلـید Cancel از این‌ پنجره کلـیک‌ کنید تا بسته‌ شود.

[تصویر: 030.gif]


خصوصیات کلی Flash که بصورت پیش‌فرض تنظیم شده است، ممکن است برای تمام کاربران بهترین انتخاب نباشد. شما می‌توانید این خصوصیات را توسط پنجره Preferences تغییر دهید. دسترسی به این پنجره از طریق منوی Edit امکان‌پذیر است. منوی‌ Edit را باز کنید.

[تصویر: 031.gif]

از منوی باز شده، ‌ گزینه Preferences را انتخاب نمایید. 

[تصویر: 032.gif]

با استفاده از گزینههای موجود در پنجره‌ Preferences ، می‌توانید خصوصیات قسمت‌های مختلف فلش را تعیین کنید. به عنوان مثال در قسمت General از این پنجره میتوانید خصوصیات قسمت‌های مختلف محیط فلش را تعیین کنید. روی‌ گزینة Action Script کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

گزینه‌های موجود در این قسمت برای تعیین برخی خصوصیات محیط کدنویسی فلش مانند نوع قلم ، رنگ بندی دستورات ، پیکربندی کدها در هنگام بازکردن و ذخیره کردن و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روی گزینه Auto Format کلیک کنید.

[تصویر: 034.gif]

گزینه‌های موجود در قسمت Auto Format برای پیکربندی کدهای پنجره کدنویسی به منظور خوانایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گزینه‌ها کدهای نوشته شده را به منظور خوانایی بیشتر مرتب می‌کنند. روی‌ گزینه Clipboard کلـیک‌ کنید . 

[تصویر: 035.gif]

گزینه‌های‌ موجود در این‌ قسمت‌، روش‌ تهیه‌ کپی اشیاء مختلـف‌ در حافظه‌ موقت‌ (Clipboard) را تعریف‌ می‌کنند. این‌ گزینه‌ها بخصوص‌ زمانی که‌ بخواهید از چند شیء مختلف‌ کپی برداری‌کنید ، مفید واقع‌ می‌شوند. روی‌ گزینه ‌ Drawing کلـیک‌ کنید .

[تصویر: 036.gif]

تنظیمات موجود در این قسمت تعیین می‌کند که چگونه خطوطی که رسم کرده‌اید به اشکال و منحنی‌های استاندارد تبدیل شوند. جعبه چک‌های موجود در کادر Pen Tool که توسط کادر قرمز مشخص شده‌اند ، بر نحوه رسم منحنی‌ها توسط ابزار Pen نظارت دارند. اگر با روش رسم منحنی در برنامه هایی مانند Freehand ، Corel Draw و یا Adobe Illustrator آشنا باشید ، این گزینه ها برای شما بیشتر قابل درک می باشند.

[تصویر: 037.gif]

روی‌ گزینه Text کلـیک‌ کنید . 

[تصویر: 038.gif]

گزینه‌های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات پیش فرض متن‌هایی که در طرح های خود بکار می‌برید مورد استفاده قرار می‌گیرند. روی‌ گزینه Warning کلـیک‌ کنید . 

[تصویر: 039.gif]

با استفاده‌ ازگزینه های موجود در این قسمت، می‌توانید تعیین کنید که در چه مواقعی و در چه شرایطی فلش به شما پنجره‌های اخطار را نشان دهد.
روی‌ گزینة PSD File Importer کلـیک‌ کنید . 

[تصویر: 040.gif]


گزینه های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات تصاویری که توسط برنامة گرافیکی Photoshop ایجاد شده و به فلش داده میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند. روی گزینة AI File Importer کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

گزینه های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات تصاویری که توسط برنامة Illustrator ایجاد شده و به فلش وارد میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند.

[تصویر: 042.gif]

بسیار خوب، تا این مرحله با گزینههای مختلف پنجرة Preferences آشنا شدید. حالا بهتر است این پنجره را ببندید. روی کلید Close مربوط به پنجرة Preferences کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

در اینجا شما به انتهای اولین‌ فصل‌ از دوه آموزش Flash CS5 رسیده‌اید. ما در طی این فصل شما را با محیط کار Flash و ابزارها و گزینه‌های‌ موجود در آن آشنا کردیم‌. این‌ آشنایی ابتدایی، شما را در فصل‌های‌ بعد بسیار یاری‌ خواهد داد. در فصل‌ آینده، روش ‌رسم‌ تصاویر ساده‌ در Flash را خواهید آموخت‌.....

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 905
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,481
  • بازدید ماه : 7,625
  • بازدید سال : 32,678
  • بازدید کلی : 426,702
  • کدهای اختصاصی