loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 88 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

آموزش تصویری Flash CS5 - قسمت دوم

 

در این‌ فصل‌، به‌ ایجاد اشکال مختلف‌ با استفاده‌ از ابزارهای‌ رسم‌ خط و رسم‌ شکل‌های هندسی‌ می‌پردازیم‌. قبل از انجام هر کاری اجازه دهید کمی فضای کاری را بزرگتر کنیم تا عملیات ترسیم راحت‌تر انجام شود.
قبلاً گفتیم برای آنکه فضای کاری مناسب‌تری داشته باشید بهتر است از محیط نمایش با تفکیک 768×1024 یا بالاتر استفاده کنید. اما بطور کلی، شما می‌توانید بعضی از پانل‌هایی که از آن استفاده نمی‌‌کنید را از محیط حذف کرده و یا آنها را به حالت فشرده یا حداقل درآورید. شما در فصل قبل با نحوه بستن و فشرده کردن پانل‌ها آشنا شده‌اید. اما یک روش دیگر برای باز کردن فضای کاری آن است که روی عنوان پانل راست کلیک کرده و از منویی که باز می‌شود گزینه Minimize را انتخاب کنیم. برای تمرین، ما دراینجا پانل Timeline که در این فصل کاربردی ندارد را کوچک می‌کنیم تا به فضای کاری ما افزوده شود. روی عنوان پانل Timeline، راست کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]
از منوی باز شده گزینه Minimize را انتخاب کنید.

[تصویر: 002.gif]

حالا برای آنکه دید بهتری روی محیط کاری داشته باشید، بهتر است بزرگ‌نمایی صحنه را تغییر دهیم. روی کلید لیست بازشونده مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 003.gif]

از طریق این لیست می‌توانید اندازه نمایش صحنه را برحسب درصدی از اندازه اصلی تعیین نمایید. انتخاب گزینه Show All موجب می‌شود کل صحنه در محدوده تعیین شده برای آن نمایش داده شود. از لیست باز شده روی گزینه Show All کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

در Flash دو ابزار مهم‌ برای‌ رسم‌ خطوط ارائه‌ شده‌ است: ابزار خط (Line) و ابزار مداد (Pencil) . این‌ ابزارها در جعبه‌ ابزار وجود دارند. ابتدا می‌خواهیم‌ به‌ رسم‌ خطوط بپردازیم، اما قبل‌ از اینکه‌ رسم‌ خطوط در Flash را آغاز کنیم‌، باید تنظیمات‌ اولـیه‌ خط از قبیل‌ سبک، پهنا و رنگ‌ آن را تعیین‌ کنید. وقتی که‌ ابزاری‌ را انتخاب‌ می‌کنید، گزینه‌های‌ مربوط به‌ ابزار فوق‌ در ناحیه ‌Option واقع‌ در پایین‌ جعبه‌ ابزار قرار میگیرد.

[تصویر: 005.gif]

برای‌ اینکه‌ بتوانید رنگ‌ ، ضخامت‌ و سبک‌ خط را تعیین‌ کنید ابتدا باید روی‌ ابزار Line واقع‌ در جعبه‌ ابزار کلـیک‌ کنید تا در پانل‌ Properties خصوصیات‌ مربوط به‌ خط نمایش‌ داده‌ شود. روی‌ ابزار Line ، که با فلش مشخص شده است، کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 006.gif]

اکنون‌ خصوصیات‌ ابزار Line در پانل‌ Properties مشاهده‌ می‌شود . 

[تصویر: 007.gif]

رنگ‌آمیزی اشیاء در Flash ، به دو نوع مختلف است. برای تغییر رنگ خطوط و لبه اشکال هندسی، از لوح رنگ Stroke Color استفاده می‌شود در حالی که برای رنگ آمیزی داخل اشکال رسم شده که حالت مسیرهای بسته دارند، لوح رنگ Fill Color کاربرد دارد. کلیک بر روی هر یک از کلیدهای مشخص شده در جعبه ابزار در ناحیه Color، موجب‌ باز شدن‌ لـوح‌ رنگ‌ مربوط به آن کلید می‌شود. 

[تصویر: 008.gif]

با استفاده‌ از لوح Stroke Color می‌توان‌ رنگ‌ خطوطی که‌ با ابزارهای‌ Pen، Pencil و Line رسم‌ می‌کنید را تعیین‌ نمود. برای مثال، ما در نظر داریم‌ که‌ رنگ‌ پیش‌ فرض‌ خط که سیاه می‌باشد را تغییر دهیم‌. روی‌ جعبه‌ رنگ‌ Stroke Color، که با فلش مشخص شده است، کلـیک‌ کنید تا باز شود. 

[تصویر: 009.gif]

روی‌ رنگ‌ قرمز مشخص‌ شده‌ توسط فلش کلـیک‌ نمایید.

[تصویر: 010.gif]
اگر بخواهید بر روی‌ خطوطی که‌ رسم‌ می‌کنید نظارت‌ بیشتری داشته‌ باشید، بهترین کار اینست که از پنجره Stroke Style استفاده کنید. برای دسترسی به این پنجره، روی‌ کلـید Edit Stroke Style واقع در پانل‌ Properties کلـیک‌ کنید .

[تصویر: 011.gif]

اکنون پنجره‌ Stroke Style برای‌ شما باز شده‌ است.‌ در این پنجره‌ تمام خصوصیات قابل تغییر خط در دسترس شما می‌باشد. برای‌ مثال‌، ما می‌خواهیم ‌ضخامت‌ خط را تغییر دهیم‌. روی‌ لـیست‌ بازشونده‌ Thickness ، که با فلش مشخص شده است، کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

از لیست باز شده عدد 4 را انتخاب‌ کنید.

[تصویر: 013.gif]

روی‌ کلـید OK کلـیک‌ نمایید.

[تصویر: 014.gif]

بسیارخوب‌، حالا آماده‌ایم تا اولین عمل رسم را در Flash انجام دهیم. برای رسم خط، در نقطه‌ای‌ از صفحه‌ که‌ با فلـش‌ قرمز مشخص‌ شده‌ است، کلید چپ ماوس را فشرده و نگاه دارید و اشاره‌گر را به محل مشخص شده با فلش آبی برده و کلید ماوس را رها نمایید.

[تصویر: 015.gif]

به این ترتیب، یک خط افقی را رسم کردیم. از ابزار Line برای‌ رسم‌ خطوط راست‌ استفاده‌ می‌شود، در صورتی که‌ بخواهید‌ خطوط منحنی یا زیگزاگ‌ رسم‌ کنید، باید از ابزار Pencil استفاده‌ کنید. روی‌ ابزار Pencil کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 016.gif]

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ گزینه‌های‌ مربوط به‌ ابزار Pencil در قسمت Options از جعبه ابزار ظاهر شده‌ است. در این‌ ناحیه استفاده‌ از سه‌ گزینه‌ Straighten ، Smooth و Ink امکانپذیر می‌باشد. روی‌ کلـید مشخص‌ شده در ناحیه‌ Option، ‌ کلـیک‌ کنید تا گزینه‌های‌ موجود در آن‌ را مشاهده‌ کنید. 

[تصویر: 017.gif]

گزینه‌ Straighten ، لـزوما خط راست‌ ایجاد نمی‌کند. این‌ گزینه‌ خطوطی که‌ کمی پیچ‌ و خم‌ دارند را به‌ خطوط راست‌ تبدیل‌ می‌نماید. برای‌ مثال‌، زیگزاگ‌ نامتعادل‌ را به ‌زیگزاگ‌ با زاویه‌های‌ منظم‌ تبدیل‌ می‌کند. 

[تصویر: 018.gif]

همچنین‌، اگر بخواهید منحنی را به‌ خط راست‌ و یا بالعکس‌ تبدیل‌ کنید، می‌توانید با استفاده‌ ابزار Select منحنی را انتخاب‌ کرده‌ و با استفاده‌ از دو گزینه ‌Straighten و Smooth خط را به‌ منحنی یا منحنی را به خط تبدیل‌ نمایید. روی‌ ابزار Pen کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 019.gif]

ابزار Pen برای‌ ایجاد منحنی‌های‌ هموار و یکنواخت‌ به‌ کار می‌رود. برای‌ استفاده‌ از این‌ ابزار، می‌توانید به‌ ترتیب‌ در محل‌‌های‌ مختلـف‌ کلـیک‌ کنید و یا با کشیدن‌ نقطه ‌کلـیک‌ شده توسط ماوس، میزان‌ شیب‌ منحنی را تعیین‌ نمایید. 

[تصویر: 020.gif]
برای خارج شدن خط رسم شده از حالت انتخاب، کلید ESC را از صفحه کلید فشار دهید.

[تصویر: 021.gif]

همانطور که‌ می‌بینید، با استفاده‌ از ابزار Pen یک‌ منحنی ساده رسم‌ گردید. در ادامه، به‌ این شکل‌ یک‌ بیضی خواهیم افزود. روی‌ ابزار مشخص شده کلید سمت چپ ماوس را فشار داده و چند لحظه نگاه دارید.

[تصویر: 022.gif]

در منوی بازشده، ابزار Oval را انتخاب کنید.

[تصویر: 023.gif]

اکنون برای رسم بیضی آماده‌ایم. اما قبل از آن بهتر است رنگ داخل بیضی را نیز تعیین کنیم. برای این منظور از ابزار Fill Color واقع در پانل Properties استفاده می‌کنیم. توجه داشته باشید که کلیدهای Stroke Color و Fill Color موجود در پانل‌ها و پنجره‌های دیگر هیچ فرقی با کلیدهای مشابه در جعبه ابزار ندارند و ما فقط برای آشنایی شما از این روش استفاده می‌کنیم. روی ابزار Fill Color کلیک کنید.

[تصویر: 024.gif]

در جعبه رنگ باز شده، علاوه بر رنگ‌های‌ خالص، می‌توان الگوهای رنگ آمیزی دارای طیف را مورد استفاده قرار داد. کلیدهای مربوط به این الگوهای رنگ‌آمیزی در پائین جعبه رنگ قرار دارند.روی طیف سبز مشخص شده کلیک کنید. 

[تصویر: 025.gif]

روش رسم بیضی نیز مانند رسم خط توسط ماوس انجام می‌شود. نکته مهمی که باید فرا بگیرید آن است که برای رسم یک دایره کامل، باید در حین رسم کلید Shift را از صفحه کلید پائین نگاه داشته باشید. در نقطه‌ای‌ که‌ با فلـش‌ قرمز مشخص‌ شده‌ است کلید چپ ماوس را فشرده و نگاه دارید و همزمان اشاره‌گر را به محل مشخص شده با فلش آبی ببرید و کلید ماوس را رها کنید.
[تصویر: 026.gif]

توجه‌ داشته‌ باشید هنگامیکه‌ در Flash اشکال‌ یا خطوط روی‌ هم‌ قرار می‌گیرند ، از هم‌ جدا می‌شوند. یعنی اگر بیضی را روی‌ یک خط رسم‌ کنید،خط به ‌دو کمان‌ مجزا تقسیم‌ می‌شود. به عنوان مثال در شکل‌ حاضر خط منحنی رسم شده، خط صاف افقی را به‌ دوپاره‌ خط مجزا تقسیم‌ کرده‌ است‌. 
ابزار Brush (قلـمو) ، مانند قلـموی‌ رنگ‌ واقعی یا ماژیک کار می‌کند. خطوط رسم شده با این ابزار از نوع خطوط حاشیه (Stroke) نیست و برای‌تغییر رنگ قلـمو، از گزینه‌ Fill Color استفاده‌ می‌شود. روی‌ ابزار Brush کلـیک‌ کنید .

[تصویر: 027.gif]

به‌ ناحیه‌ Option در پائین جعبه ابزار دقت‌ کنید. دراین قسمت دو لـیست‌ بازشونده‌ و دو کلـید ظاهر شده است. ابزار Brush Mode که‌ حالـت‌ قلـمو را تعیین‌ می‌کند، دارای‌ 5 گزینه‌ می‌باشد.
روی‌ گزینه‌ Brush mode ، که با فلش مشخص شده است، کلـیک کنید.

[تصویر: 028.gif]

در قسمت‌ Option از ابزار Brush ، دو لیست بازشونده به‌ نام‌های‌ Brush Size و Brush Shape وجود دارد. با استفاده از لیست (Brush Size) می‌توان اندازه قلمو را معین نمود و با کمک لیست (Brush Shape) شکل سر قلمو قابل تعیین است. 
ابزار پاک‌کن‌ (Eraser) چیزی‌ فراتر از یک‌ ابزار ساده‌ برای‌ پاک‌ کردن‌ اشیاء بلاستفاده‌ می‌باشد.شما می‌توانید اندازه‌ و شکل‌ پاک‌ کن‌ را تعریف‌ کرده‌ و یا از این‌ ابزار برای‌ برای‌ پاک‌ کردن‌ فقط اجزای خاصی از شکل مانند خطوط حاشیه، رنگ های پرشده در بین خطوط و یا فقط داخل‌ محدوده‌ انتخاب‌ شده استفاده‌ نمایید. این‌ ابزار مانند قلـمو دارای‌ قسمتهای‌ مختلـفی می‌باشد.روی‌ ابزار Eraser ، که با فلش مشخص شده است، کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

به‌ قسمت‌ Option دقت‌ کنید. در این‌ قسمت‌، سه‌ گزینه‌ Erase Mode، Faucet و Eraser Shape قرار دارند.گزینه‌ Erase Mode مانند Brush Mode دارای یک لیست است. این‌گزینه‌ نحوه‌ عکس‌الـعمل‌‌های‌ پاک‌ کن‌ را نسبت‌ به‌ ترسیم‌ تغییر می‌دهد و دارای‌ پنج‌ موضوع ‌مختلـف‌ می‌باشد. روی‌ گزینهErase Mode ، که با فلش مشخص شده است، کلیک کنید.

[تصویر: 030.gif]
گزینه‌ Faucet که به شکل شیر آب می‌باشد، روش‌ پاک‌ کردن‌ را تغییر می‌دهد .با انتخاب‌ این‌ گزینه‌ می‌توانید هر شکل‌ دلـخواهی را حذف‌ کنید. همچنین‌ گزینه‌ Erase Shape دارای‌ اشکال‌ و اندازه‌های ‌مختلـفی‌ برای‌ پاک‌کن‌ می‌باشد. روی‌ گزینه‌ Erase Shape کلـیک‌ کنید تا محتویات‌ آن‌ را ببینید .

[تصویر: 031.gif]

هر جا خارج از لیست باز شده کلیک کنید تا لیست بسته شود. 
برای‌ ایجاد و افزودن‌ رنگ‌های جدید به‌ لـوح‌ رنگ‌ واقع‌ در پانل‌Color که قبلاً با آن آشنا شدید، می‌توانید از پنجره Swatches استفاده‌ نمایید. برای مشاهده این پانل کافی است که روی کلید مربوط به آن در کنار پانل Properties کلیک کنید. روی کلید Swatches کلیک کنید.

[تصویر: 032.gif]

بسیار خوب حالا پانل Swatches در اختیار شما قرار دارد. در ادامه ما به استفاده از این پانل می‌پردازیم . روی رنگ بنفش مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

برای‌ مدیریت‌ لـوحه‌های‌ رنگ‌، گزینه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد که‌ در منوی‌ میانبر متعلـق‌ به‌ این‌ پانل‌ قرار دارد. بطور کلی، گزینه‌های اضافی مربوط به هر پانل، با کلیک کردن بر روی علامت سمت راست نوار عنوان پانل بصورت یک منو در دسترس قرار می‌گیرد. روی‌ علامت‌ مشخص‌ شده‌ توسط فلـش‌ کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 034.gif]

مشاهده‌ می‌کنید که‌ منوی‌ میانبری‌ با گزینه‌های‌ مختلـف‌ باز شده‌ است‌. به‌ عنوان‌ مثال‌ ، با کمک گزینه Add Color می‌توان رنگهای جدیدی ساخته و به لوح رنگ اضافه کرد و یا گزینه‌ Save Colors رنگ‌بندی‌ جاری‌ را در یک‌ فایل‌ ذخیره‌ می‌کند. با این‌ روش‌ می‌توانید در آینده‌ باز هم‌ از این‌ لـوحه‌ رنگ‌ استفاده‌ نمایید. برای بستن منوی باز شده، کلـید Esc را فشار دهید.

[تصویر: 035.gif]

روی برگه Colorکلـیک‌ کنید. 

[تصویر: 036.gif]

علاوه بر قابلیت انتخاب رنگ از طریق تخته رنگ‌های موجود، این امکان وجود دارد که بر اساس فرمول‌های استاندارد و با ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی رنگ‌های مورد نیاز خود را ایجاد نمایید. در پانل‌ Color Mixer سه‌ کادر R ، G و B (که مخفف Red ، Green و Blue هستند) ، برای تعیین مقدار رنگ اصلی در ترکیب رنگ ساخته شده به کار می‌روند. همچنین‌، گزینه‌ Alpha میزان غلـظت‌ رنگ‌ را تعریف‌ می‌کند. برای‌ مثال، اگر این‌ گزینه‌ را روی‌ 100 درصد تنظیم‌ کنیم‌، رنگ ساخته شده‌ حداکثر غلـظت‌ را خواهد داشت‌ و اگر مقدار آن صفر باشد، رنگ کاملاً شفاف و بی‌رنگ خواهد بود.
برای تمرین، رنگ بنفش فعلی را تغییر می‌دهیم. ابتدا مقدار Alpha (غلظت) را به‌ 20% تغییر می دهیم.روی‌ جعبه‌ متن‌ Alhpa ، که توسط فلش مشخص شده است، کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 037.gif]

عدد 20 را تایپ کنید.

[تصویر: 038.gif]

کلـید Enter را از صفحه کلید فشار دهید.
دلیل آنکه نمونه رنگ به شکل شطرنجی درآمده، اینست که شما بتوانید میزان غلظت فعلی را با حداکثر غلظت که همان رنگ خطوط است مقایسه کنید. حالا برای آنکه رنگ ساخته شده از حالت کدر خارج شود، مقدار رنگ قرمز آن را بیشتر می‌کنیم. روی‌ جعبه‌ متن ‌ R کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 039.gif]

عدد 230 را تایپ کنید.

[تصویر: 040.gif]
کلـید Enter را فشار دهید.
مشاهده‌ می‌کنید که‌ ته‌رنگی از رنگ‌ اصلـی ایجاد شده‌ است‌. در ادامه، به‌ توضیح‌ ابزار سطل‌ رنگ‌ (Paint Bucket)می‌پردازیم‌. از این‌ ابزار برای‌ تغییر رنگ داخل یک‌ ناحیه‌ بسته از شکل استفاده‌ می‌شود. لوح رنگ ‌ Fill Color ، رنگ‌هایی را که‌ سطل‌ رنگ‌ اعمال‌ می‌کند، تعریف‌ می‌نماید. روی کلید حاوی فلش مضاعف در بالای پنجره Swatches کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

روی‌ ابزار Paint Bucket ، که با فلش مشخص شده است، کلـیک‌ نمایید. 

[تصویر: 042.gif]

برای تمرین، ناحیه‌ پر شده‌ بیضی را به‌ رنگی که‌ با هم‌ ایجاد کردیم‌، درمی‌آوریم‌. برای‌ این‌ کار کافیست‌ روی‌ بیضی کلـیک‌ کنید تا رنگ‌ آن‌ تغییر کند .

[تصویر: 043.gif]

لازم است که بیضی دیگری در سر دیگر منحنی رسم شود. ما برای راحتی شما، خودمان آن را رسم‌ خواهیم‌ کرد و شما می‌توانید به‌ صفحه‌ بعد بروید تا آن‌ را مشاهده‌ کنید.
ابزار قطره‌ چکان (Eye Dropper) ‌ به‌ شما این‌ امکان‌ را می‌دهد که‌ رنگی را از رنگ‌ آمیزی‌ یک شکل موجود گرفته‌ و آن‌ را به‌ شیء دیگری‌ منتقل‌ کنید. روی‌ ابزار Eye Dropper که با فلش مشخص شده است کلیک کنید.

[تصویر: 044.gif]

توجه کنید که به‌ محض‌ اینکه‌ با ابزار قطره‌ چکان‌ روی‌ یک‌ شکل‌ رنگی کلـیک‌ نمایید، اشاره‌ گر ماوس‌ به‌ آیکون‌ ابزار Paint Bucket تغییر می‌کند. روی‌ بیضی آبی رنگ (بالا)‌ کلـیک‌ نمایید.

[تصویر: 045.gif]

حال برای آنکه رنگ آبی بیضی بالا به بیضی پائین نیز منتقل شود، کافیست روی‌ بیضی صورتی رنگ نیز‌ کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 046.gif]

آموختید که‌ چگونه‌ داخل اشکال با رنگ دلخواه پر می‌شود. حال‌ می‌خواهیم‌ رنگ‌ خط پیرامون بیضی را تغییر دهیم. برای‌ این‌ منظور باید از لـوح‌ Stroke Color استفاده کنیم. در این‌ مثال، از ابزار Ink Bottle برای‌ تغییر رنگ‌ محیط بیضی استفاده‌ خواهیم کرد. برای دسترسی به این ابزار باید کلید ماوس را چند لحظه بر روی ابزار Paint Bucket در حالت فشرده نگه دارید. روی‌ ابزار Paint Bucket کلید سمت چپ ماوس را فشار داده و چند لحظه نگاه دارید.

[تصویر: 047.gif]

ابزار Ink Bottle را نتخاب کنید.

[تصویر: 048.gif]

روی کلید Stroke Color کلیک‌ نمایید.

[تصویر: 049.gif]

روی رنگ‌ سبز مشخص شده کلیک کنید تا انتخاب شود.

[تصویر: 050.gif]
روی بیضی بالایی کلیک‌ نمایید.

[تصویر: 051.gif]

به این ترتیب، خط پیرامون بیضی بالایی به رنگ سبز درآمده است. در آخر می‌خواهیم‌ نوع‌ خط اطراف بیضی را تغییر دهیم‌. شما می‌توانید برای‌ تغییر نوع خط، از لـیست‌ بازشونده‌ Stroke Style استفاده‌ نمایید. روی‌ لـیست‌ بازشونده‌ Stroke Style، که با فلش مشخص شده است، کلیک کنید.

[تصویر: 052.gif]

از لیست باز شده،گزینه‌ سوم (که توسط فلش مشخص شده است) را انتخاب نمایید.

[تصویر: 053.gif]

حال برای آنکه نتیجه انتخاب جدید را ببینید، محیط بیضی پائین را با این خصوصیات تغییر می‌دهیم. روی‌ بیضی پائینی کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 054.gif]

ملاحظه‌ می‌کنید علاوه بر آنکه رنگ خط پیرامون بیضی تغییر کرده‌، حالت آن نیز به شکل نقطه چین درآمده است. شما در طی این‌ فصل‌ با ابزارهای‌ رسم‌ اشکال‌ در Flash و تنظیمات‌ مربوط به‌ آنها آشنا شده و روشهای رنگ‌آمیزی را فرا گرفتید. 

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 846
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,422
  • بازدید ماه : 7,566
  • بازدید سال : 32,619
  • بازدید کلی : 426,643
  • کدهای اختصاصی