loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 82 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (1)

آموزش تصویری Visio 2007 - قسمت اول

 

کاربرد این نرم‌افزار در طراحی دیاگرامها می‌باشد. در ضمن برای کار با این نرم‌افزار لازم نیست که یک طراح باشید و هر کسی می‌تواند با این نرم‌افزار کار کند. این نرم‌افزار به شما کمک می‌‌کند که به راحتی طرح گرافیکی یا دیاگرام خود را رسم کنید.‌ برای اجرای نرم‌افزار بر روی دکمه Start کلیک کنید.
منوی فرعی All Programs را باز کنید.
منوی فرعی Microsoft Office را باز کنید.
بر روی گزینه Microsoft Office Visio 2007 کلیک کنید.
[تصویر: 001.gif]

اکنون این نرم‌افزار اجرا شده است. مشاهده می‌کنید که صفحه اولیه از سه قسمت تشکیل شده است. 



[تصویر: 002.gif]

 

در قسمت مشخص شده با کادر سبز یکسری الگوهای پیش فرض به صورت دسته‌بندی وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.‌ 

[تصویر: 003.gif]

در قسمت مشخص شده با کادر آبی الگوهای پیش فرضی که اخیراً با آن کار کرده‌اید را مشاهده می‌کنید که اگر این نرم‌افزار را تازه نصب کرده باشید هیچ فایلی در این قسمت مشاهده نخواهید کرد.‌ 

[تصویر: 004.gif]

در قسمت مشخص شده با کادر بنفش فایلها یا دیاگرامهایی که اخیراً با آن کار کرده‌اید را مشاهده می‌کنید که اگر این نرم‌افزار را تازه نصب کرده باشید هیچ فایلی در این قسمت مشاهده نخواهید کرد.‌ این قسمت برای زمانیکه بخواهید فایلی را که اخیراً کار کرده‌اید باز کنید بسیار مفید می‌باشد و شما به سرعت و راحت می‌توانید به آن فایل دسترسی داشته باشید.‌

[تصویر: 005.gif]

برای آشنایی با محیط Visio روی دکمه Close پنجره Getting Started With Microsoft Office Visio کلیک کنید تا بسته شود.

[تصویر: 006.gif]

نوار مشخص شده در بالای این پنجره نوار عنوان (Title Bar) نام دارد. مشاهده می‌کنید که نام نرم‌افزار بر روی آن نوشته شده است. اگر بعداً در هنگام کار با این نرم‌افزار به این نوار دقت کنید، مشاهده می‌کنید که نام فایلی که با آن کار می‌کنیم در این قسمت نوشته خواهد شد.

[تصویر: 007.gif]

نوار مشخص شده نوار منو (Menu Bar) می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید در این نوار یکسری منو دارید که با کلیک بر روی هر یک لیست دستوراتی که در آن منو موجود است را می‌توانید مشاهده کنید.‌

[تصویر: 008.gif]

در نوار ابزار (Tool Bar) یکسری دکمه‌ها را مشاهده می‌کنید که اینها در اصل یکسری کلیدهای میانبر (Short Cut Key) برای دستوراتی هستند که در داخل منوها وجود دارند. این دکمه‌ها دستوراتی هستند که به آنها بیشتر نیاز داریم به این نحو دسترسی آسان و سریع به این دستورات دارید.‌‌ این نکته نیز قابل ذکر است که شما می‌توانید این نوار را به دلخواه خود نیز تنظیم کنید یعنی دکمه‌هایی را به آن بیافزایید یا از آن کم کنید.

[تصویر: 009.gif]

نوار ابزار قالب‌بندی (Formatting Tool Bar) برای زمانی کاربرد دارد که بخواهید نوع، اندازه فونت یا ... متن را در یک دیاگرام را تغییر دهید.

[تصویر: 011.gif]


در قسمت آبی رنگ نوارها که هیچ دکمه‌ای وجود ندارد راست کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

مشاهده می‌کنید که در این لیست یکسری نوارهای از پیش تعریف شده وجود دارد. در کنار هر کدام از این گزینه‌ها اگر علامت صحیح باشد آن نوار قابل رویت می‌باشد برای اینکه نوار دیگری را به نوارها اضافه کنیم. بر روی گزینه View کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

اکنون این نوار را مشاهده می‌کنید. دوباره در قسمت آبی رنگ نوارها که هیچ دکمه‌ای وجود ندارد راست کلیک کنید.

[تصویر: 013.gif]

بر روی گزینه View کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

مشاهده می‌کنید که این نوار بسته شده است. اگر دقت کنید در قسمت ابتدایی این نوارها حالت نقطه‌چینی مشاهده می‌کنید اگر در این قسمت نوارها کلیک کنید با Drag کردن می‌توانید جای آن را عوض کنید مثلاً به انتهای نوار دیگری یا ابتدای نوار دیگری منتقل کنید یا کلاً آن را از سایر نوارها جدا کرده و به صورت یک پنجره شناور در قسمت محیط‌کاری در بیاوریم.

[تصویر: 015.gif]

در انتهای هر نوار یک مثلث مشاهده می‌کنید. که با کلیک بر روی آن لیستی باز می‌شود. بر روی دکمه مثلثی مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 016.gif]

با انتخاب گزینه اول تعیین می‌کنید که تمامی دکمه‌ها را در یک ردیف مشاهده کنید. بر روی گزینه Show Buttons on One Row کلیک کنید‌.

[تصویر: 017.gif]

اکنون تمام دکمه‌ها را همانطور که انتظار داشتیم بر روی یک ردیف مشاهده می‌کنید. واضح است که تمامی این دکمه‌ها در یک ردیف جا نمی‌شوند، با کلیک بر روی دکمه مثلثی که در انتهای این نوار قرار دارد می‌توانید سایر دکمه‌ها را نیز مشاهده کنید.‌ بر روی این دکمه کلیک کنید.‌

[تصویر: 018.gif]

اکنون در لیست بازشده سایر دکمه‌ها را نیز مشاهده می‌کنید.‌ برای برگشت به حالت قبل بر روی گزینه Show Buttons on Two Rows کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

درضمن شما می‌توانید تعیین کنید که چه دکمه‌هایی را مشاهده کنید یا حذف کنید. بر روی دکمه مثلثی کلیک کنید.‌

[تصویر: 020.gif]


‌بر روی گزینه Add or Remove Buttons کلیک کنید.

[تصویر: 021.gif]

بر روی گزینه Standard کلیک کنید.

[تصویر: 022.gif]

دکمه‌هایی که در این لیست علامت دارند دکمه‌هایی هستند که اکنون مشاهده می‌کنید برای حذف هر یک کافیست روی آن کلیک کنید تا غیرفعال شود. در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود‌.

[تصویر: 023.gif]

ممکن است که دکمه‌ای را بخواهید در این نوار داشته باشید ولی در این لیستها موجود نباشد.‌ بر روی گزینه Customize کلیک کنید.

[تصویر: 024.gif]

در این پنجره ابتدا برگه Customize را مشاهده می‌کنید.‌ در اینجا می‌توانید نوارهای ابزاری که نمایان هستند یا نوارهایی که می‌خواهید مشاهده کنید را انتخاب کنید. با استفاده از دکمه‌های سمت راست اعمالی مانند ایجاد، تغییر نام، حذف، برگشت به حالت پیش فرض و الصاق را می‌توانید انجام دهید.‌ پس در این قسمت با استفاده از دکمه New می‌توانید یک نوار ابزار مطابق سلیقه و میل خود طراحی و ذخیره کنید و هرگاه به آن نیاز داشتید آنرا به همان روش که در مورد سایر نوارها گفتیم نمایان کنید. ‌بر روی برگه Commands کلیک کنید.



[تصویر: 025.gif]

در این برگه در قسمت سمت چپ یک لیست از نام منوها را مشاهده می‌کنید زیرا تمامی دستورات ما در منوها قرار دارد.‌ روی گزنیه Insert کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

در قسمت Commands لیست دستورات موجود در این دسته‌بندی نمایان شده است. به طور مثال می‌خواهیم دستور Symbol را به صورت دکمه در قسمت نوارهای ابزار داشته باشیم. ‌برای اینکار کافیست بر روی این گزینه کلیک کرده و آن را به جای مورد دلخواه Drag کنید. در هنگام جابه‌جایی بین دکمه‌های نوار ابزار دقت کنید که یک خط عمودی مشاهده می‌کنید این خط جای دکمه جدید را نشان می‌دهد.‌ بر روی Symbol که با کادر قرمز مشخص شده کلیک کنید و آن را به قسمت مشخص شده با کادر سبز Drag کنید.‌

[تصویر: 027.gif]

مشاهده می‌کنید که دکمه جدید در مکان مورد نظر قرار گرفته است.‌ بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.‌

[تصویر: 028.gif]

مشاهده می‌کنید که در این حالت که پنجره Customize باز است دکمه‌ها عملکردی ندارند و تنها یک کادر مشکی اطراف آن ظاهر شده است. اکنون این دکمه انتخاب شده است. بر روی این دکمه راست کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

در لیست بازشده گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید. که برای حذف، تغییر نام، تغییر تصویر دکمه و ... می‌باشد. در اینجا برای حذف این دکمه بر روی Delete کلیک کنید.

[تصویر: 030.gif]


بر روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 031.gif]

درصورتیکه از تغییرات فعلی منصرف شده‌اید و می‌خواهید این نوار ابزار را به حالت اولیه خود بازگردانید. بر روی مثلث انتهای نوار کلیک کنید. 

[تصویر: 032.gif]

بر روی گزینه Add or Remove Buttons کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

بر روی گزینه Standard کلیک کنید.

[تصویر: 034.gif]

بر روی گزینه Reset Toolbar کلیک کنید.

[تصویر: 035.gif]

بر روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 036.gif]

مشاهده می‌کنید که دکمه‌ای را که حذف کرده بودیم ظاهر شده و دکمه‌ای را که اضافه کرده بودیم حذف شده همانطور که قبلاً هم گفتیم، در صورت دلخواه می‌توانید Toolbar مورد دلخواه خود را طراحی و ذخیره کنید.‌

[تصویر: 037.gif]

اکنون قسمت مشخص شده که همان محیط‌کاری (Working Area) ما می‌باشد به دلیل اینکه هیچ فایلی باز نشده است به رنگ خاکستری می‌باشد.

[تصویر: 038.gif]

در قسمت پایین این محدوده نوار وضعیت (Statues Bar) وجود دارد که در صورتیکه فایلی باز باشد مشخصاتی از آن را در این نوار مشاهده خواهید کرد. 

[تصویر: 039.gif]

در ادامه می‌خواهیم یکی از نمونه‌های (Samples) Visio را باز کنیم. برای مشاهده مجدد پنجره Getting Started With Microsoft Office بر روی منوی File کلیک کنید.‌

[تصویر: 040.gif]


منوی فرعی New را باز کنید.

[تصویر: 041.gif]

مشاهده می‌کنید که گروه‌بندی‌های مختلفی در این لیست قرار دارند. بر روی گزینه Getting Started کلیک کنید. 

[تصویر: 042.gif]

اکنون دوباره پنجرهGetting Started With Microsoft Office را مشاهده می‌کنید. ‌در قسمت دسته‌بندی الگوها گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید. ‌بر روی گزینه Samples کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

در قسمت وسط صفحه یکسری نمونه وجود دارد که با انتخاب هر یک و وارد کردن داده‌های مورد نظر می‌توانید دیاگرام دلخواه خود را ایجاد کنید. با کلیک بر روی هر یک از این نمونه‌ها، در قسمت مشخص شده با کادر سبز توضیح آن را مشاهده می‌کنید.‌ در قسمت پایین این توضیحات سیستم واحدی که می‌خواهید با آن کار کنید را انتخاب می‌کنید. 
1) سیستم متریک Metric (که براساس metre ، centimetre یا millilitre)‌ می‌باشد.
2) سیستم US Units (که شامل inch، foot، yard و mile ) است.


[تصویر: 044.gif]

در پایین این قسمت دو دکمه را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی Open Diagram شما دیاگرام را به همراه نمونه داده‌ها مشاهده خواهید کرد. در صورتیکه فقط بخواهید بر روی داده‌های نمونه کار کنید می‌توانید بر روی دکمه Open Sample Data کلیک کنید.‌

[تصویر: 045.gif]

اکنون نمونه Project Timeline را انتخاب کنید.

[تصویر: 046.gif]

بر روی دکمه Open Diagram کلیک کنید.

[تصویر: 047.gif]

اکنون در بالای پنجره بازشده دیاگرام را مشاهده می‌کنید که چون درصد بزرگنمایی آن بسیار کم است اجزای آن زیاد واضح نیست.

[تصویر: 048.gif]

در قسمت پایین نیز یکسری، نمونه‌های داده را در یک Spreadsheet مشاهده می‌کنید، که می‌توانید اندازه عرض ستونها را به دلخواه تغییر دهید.‌ مشاهده می‌کنید که نام هر سر ستون با یک خط عمودی جدا شده است. در قسمت مشخص شده دابل کلیک کنید.

[تصویر: 049.gif]

با این کار اندازه این ستون به اندازه طولانی‌ترین داده این ستون درآمده است.‌
در قسمت Shapes برگه‌های Backgrounds، Border And Titles و Timeline Shapes ‌وجود دارند. اکنون برگه Timeline Shapes باز می‌باشد.

[تصویر: 050.gif]


اگر ماوس را بر روی میله جدا کننده مشخص شده ببرید آیکون آن به فلش دوسری تبدیل می‌شود که با بالا یا پایین کردن آن می‌توانید اندازه SpreadSheet را تغییر دهید.

[تصویر: 051.gif]

اکنون SpreadSheet را مقداری کوچک کرده‌ایم و به همین دلیل قسمت دیاگرام بزرگتر شده و در نتیجه خود دیاگرام نیز بزرگتر شده و مقداری جزئیات آن واضح‌تر شده است. از لیست بازشونده تعیین بزرگنمایی برای مشاهده بهتر دیاگرام می‌توانید استفاده کنید. بر روی این لیست کلیک کنید.

[تصویر: 052.gif]

بر روی گزینه 75% کلیک کنید.

[تصویر: 053.gif]

اکنون مشاهده می‌کنید که داده‌های دیاگرام قابل خواندن می‌باشند.
شما به این نحو می‌توانید به راحتی Timeline مورد نظر خود را ایجاد کنید. درصورت نیاز می‌توانید در قسمت SpreadSheet نام task مدت آن، زمان شروع و پایان را ویرایش کنید یا ستونی را اضافه یا حذف کنید.‌ 
در ادامه این فصل می‌خواهیم با پنجره
Task Pane آشنا شویم. این پنجره بسته به اینکه شما در حال انجام چه کاری هستید یا می‌خواهید چه کار کنید گزینه‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. برای مشاهده این پنجره سه روش وجود دارد. بر روی منوی View کلیک کنید.

[تصویر: 054.gif]

در منوی باز شده گزینه Task Pane را مشاهده می‌کنید و در روبروی آن کلید میانبر آن که کلیدهای Ctrl+F1 می‌باشد، پس با استفاده از این کلیدها می‌توانید این پنجره را مشاهده کنید.بر روی گزنیه Task Pane کلیک کنید.

[تصویر: 055.gif]

اکنون این پنجره را در سمت راست صفحه مشاهده می‌کنید. در این پنجره یکسری دیاگرام با رنگهای مختلف طراحی شده که شما به راحتی با انتخاب هر یک می‌توانید رنگ دیاگرام خود را تغییر دهید. این پنجره چون برای انتخاب رنگ دیاگرام می‌باشد شما با کلیک بر روی دکمه Theme نیز می‌توانید این پنجره را نمایان یا پنهان کنید. بر روی نمونه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 056.gif]

مشاهده می‌کنید که رنگ دیاگرام با توجه به نمونه انتخابی تغییر کرد. به نمونه‌های طراحی شده دقت کنید.‌
اکنون طرحهایی را مشاهده می‌کنید که رنگ پشت زمینه آنها نیز تغییر داده شده است. برای مثال روی نمونه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 057.gif]

همانطور که در قسمت عنوان این پنجره مشاهده می‌کنید این پنجره اکنون رنگ Themeها را نشان می‌دهد. بر روی گزینه مشخص شده کلیک کنید تا جلوه‌های آن را نیز مشاهده کنید.

[تصویر: 058.gif]

اکنون در لیست پایین گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید‌. که جلوه‌های مختلفی به دیاگرام شما می‌دهد. برای مثال بر روی گزینه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 059.gif]

بر روی جلوه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 060.gif]


با فعال کردن گزینه Apply theme to new shapes در پایین این لیست theme انتخاب شده بر روی اشکالی که به طرح اضافه می‌شوند نیز اعمال می‌شود.

[تصویر: 061.gif]

برای بستن این پنجره می‌توانید بر روی دکمه Close آن یا روی دکمه Theme کلیک کنید. همچنین با فشردن دکمه‌های Ctrl+F1 می‌توانید این پنجره را ببندید.‌

[تصویر: 062.gif]

در ادامه می‌خواهیم به بررسی مراحل ذخیره این دیاگرام بپردازیم. همانند سایر نرم‌افزارها دکمه Save که در قسمت نوار ابزار قرار دارد به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد. بر روی منوی File کلیک کنید.

[تصویر: 063.gif]

همانطور که مشاهده می‌کنید دکمه‌های Ctrl+S نیز کلیدهای میانبر این دستور می‌باشند. درصورت استفاده از دستور Save عمل ذخیره‌سازی بر روی همان فایل و در همان محل قبلی و با همان پسوند ذخیره خواهد شد. 

[تصویر: 064.gif]

درصورتیکه شما بخواهید نسخه پشتیبانی از این فایل با نام دیگر یا در مکان دیگری داشته باشید باید از دستور Save as استفاده کنید. همچنین در زمانیکه بخواهید پسوند فایل را تغییر دهید. پس در زمانیکه بخواهید یکی از این سه خصوصیت تغییر کند باید از دستور Save as استفاده کنید. به طور مثال در زمانیکه بخواهید این فایل را به کس دیگری بدهید. ممکن است آن شخص نرم‌افزار Visio را بر روی کامپیوتر خود نصب نکرده باشد در این هنگام ضروری است که شما با فرمت دیگری فایل خود را ذخیره کنید تا توسط کاربران دیگر قابل استفاده باشد. بر روی گزینه Save as کلیک کنید.

[تصویر: 065.gif]

در قسمت File Name می‌توانید نام دلخواه‌تان را تایپ کنید. Sample1 را تایپ کنید.
اکنون نوبت به انتخاب فرمت فایل می‌باشد. مشاهده می‌کنید که به صورت پیش فرض فرمت انتخاب شده Drawing می‌باشد. بر روی لیست بازشونده Save as type کلیک کنید.

[تصویر: 066.gif]

سایر فرمتها را مشاهده می‌کنید که به صورت یک الگو یا Stencil یا برای XML قابل ذخیره می‌باشد. 
این فرمتها شامل نسخه‌های قدیمی‌تر Visio و فرمتهای گرافیکی می‌باشد. 
اکنون فرمتهای مناسب برای AutoCAD، صفحات وب و Metafileها را مشاهده می‌کنید. 
در انتهای این لیست انواع فرمتهای گرافیکی مانند: gif، jpg، png، tif و bmp‌ را مشاهده می‌کنید. ما در اینجا فرض می‌کنیم که فایل را به شخصی می‌خواهیم بدهیم که بر روی کامپیوترش نرم‌افزار Visio نصب نشده است، بنابراین فرمت jpg را انتخاب می‌‌کنیم. بر روی گزینه JPEG کلیک کنید.

[تصویر: 067.gif]

اکنون باید محلی ذخیره‌سازی را که تعیین کنیم. بر روی گزینه My Pictures دابل کلیک کنید.‌

[تصویر: 068.gif]

بر روی دکمه Save کلیک کنید.

[تصویر: 069.gif]

در قسمت Size بر روی گزینه Custom کلیک کنید.‌

[تصویر: 070.gif]


بر روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 071.gif]

اکنون این فایل ذخیره شده است، برای بستن این فایل می‌توانید منوی فایل را باز کنید و بر روی گزینه Close کلیک کنید یا بر روی دکمه Close مشخص شده با فلش قرمز کلیک کنید. دقت کنید دکمه Closeیی که بر روی نوار عنوان (Title Bar) قرار دارد و با فلش سبز رنگ مشخص شده است برای بستن نرم‌افزار می‌باشد.‌ بر روی دکمه Close که با فلش قرمز مشخص شده کلیک کنید.



[تصویر: 072.gif]

چون ما قبلاً بر روی این فایل تغییراتی داده‌ایم و این فایل را Save as کرده‌ایم، اکنون نرم‌افزار از ما سئوال می‌کند که آیا می‌خواهیم تغییراتی را که بر روی الگو داده‌ایم ذخیره کنیم یا خیر. چون ما نمی‌خواهیم تغییری در الگو ایجاد کنیم و در ضمن فایل را با نام مورد نظرمان قبلاً ذخیره کرده‌ایم، پس بر روی دکمه No کلیک کنید.

[تصویر: 073.gif]

در ادامه می‌خواهیم روش باز کردن فایل مورد نظرمان را با هم بررسی کنیم. می‌توانید بر روی دکمه Open که با فلش سبز در نوار ابزار مشخص شده کلیک کنید. روش دیگر این است که بر روی منوی Fileکلیک کنید.

[تصویر: 074.gif]

مشاهده می‌کنید که گزینه‌ای با نام Open در این لیست وجود دارد در ضمن می‌توانید کلید میانبر این دستور Ctrl+O را نیز به خاطر بسپارید و از این کلیدها استفاده کنید.‌‌ بر روی گزینه Open کلیک کنید.

[تصویر: 075.gif]

مشاهده که در همان مکانی هستیم که فایلمان را ذخیره کرده‌ایم ولی فایل ذخیره شده را نمی‌توانید مشاهده کنید، زیرا در قسمت Files of type تعیین شده تنها فایلهای بافرمت Visio نمایش داده شوند. بر روی این لیست بازشونده کلیک کنید.

[تصویر: 076.gif]

واضح است که برای مشاهده فایل JPEG باید از این لیست این فرمت را انتخاب کنید.
بر روی گزینه JPEG کلیک کنید.

[تصویر: 077.gif]

اکنون فایلی را که با یکدیگر ذخیره کرده بودیم مشاهده می‌کنید، بر روی این فایل کلیک کنید.

[تصویر: 078.gif]

واضح است که در این مرحله باید روی دکمه Open کلیک کنید، ولی در کنار این دکمه مثلثی مشاهده می‌کنید، بر روی این قسمت از دکمه کلیک کنید.

[تصویر: 079.gif]

مشاهده می‌کنید که لیستی بازشده است. از نام گزینه اول (Open Original) واضح است که با کلیک بر روی این گزینه همان فایل اصلی باز خواهد شد. با انتخاب Open as Copy یک کپی از فایل باز خواهد شد و فایل اولیه شما دست نخورده باقی خواهد ماند و تغییراتی که می‌دهید در یک کپی از فایل اصلی خواهد بود.‌ با کلیک بر روی گزینه Open Read-Only بر روی فایل بازشده هیچ تغییری نمی‌توانید بدهید و فقط قادر به مشاهده داده‌ها می‌باشید.‌ بر روی گزینه Open Original کلیک کنید.

[تصویر: 080.gif]


مشاهده می‌کنید که فایل ما به صورت یک عکس در یک صفحه جدید باز شده است. روی دکمه Close پنجره کنار صفحه کلیک کنید، تا فضای بیشتری داشته باشیم.

[تصویر: 081.gif]

در ادامه به توضیح بیشتر بزرگنمایی می‌پردازیم. همانطور که قبلاً گفتیم با کمک لیست بازشونده مشخص شده می‌توانید درصد بزرگنمایی را تعیین کنید. در ادامه روش دیگری را بررسی می‌کنیم. منوی View را باز کنید.

[تصویر: 082.gif]

در لیست بازشده دو گزینه در این زمینه مشاهده می‌کنید گزینه Full Screen که کلید میانبر آن F5 می‌باشد و فایل شما را به صورت کامل بدون هیچ پنجره یا نواری نمایش می‌دهد. منوی فرعی Zoom را باز کنید.

[تصویر: 083.gif]

در لیست باز شده یکسری گزینه مشاهده می‌کنید که مشابه همان لیست بازشونده نوار ابزار می‌باشد. در این حالت ما بزرگنمایی بیشتری می‌خواهیم تا نوشته‌ها واضح‌تر باشد اما اگر بزرگنمایی 100% را انتخاب کنید زیادی بزرگ خواهد بود برای وارد کردن درصد بزرگنمایی مورد نظر بر روی گزینه Zoom کلیک کنید.

[تصویر: 084.gif]

عدد 90 را تایپ کنید.
بر روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 085.gif]

برای مشاهده به صورت Full Screen در ادامه دکمه F5 صفحه کلید را فشار می‌دهیم.
برای خروج از حالت Full Screen در ادامه دکمه Esc را فشار می‌دهیم. برای اینکه راحت‌تر بتوانید بر روی قسمت مورد نظر از صفحه‌کاری بزرگنمایی انجام دهیم، منوی View را باز کنید.

[تصویر: 086.gif]

بر روی گزینه Pan & Zoom Window کلیک کنید.

[تصویر: 087.gif]

در سمت راست پنجره‌ای باز شده است که قسمت مشخص شده با کادر قرمز همان مکانی از تصویر می‌باشد که در حال مشاهده آن هستید‌. به این نحو به راحتی متوجه می‌شوید که در کدام قسمت صفحه‌کاری قرار دارید. بر روی دکمه Zoom In دو بار کلیک کنید.

[تصویر: 088.gif]

با جابه‌جایی Slider مشخص شده نیز می‌توانید درصد بزرگنمایی را تغییر دهید، اگر روی یکی از رئوس مستطیل قرمز کلیک کرده و Drag کنید با تغییر اندازه مستطیل درصد بزرگنمایی نیز تغییر می‌کند.

[تصویر: 089.gif]

با کلیک در داخل کادر قرمز و Drag می‌توانید محدوده‌ای را که مشاهده می‌کنید به راحتی جابه‌جا کنید. 

[تصویر: 090.gif]


اکنون مشاهده می‌کنید که کادر و محدوده نمایش جابه‌جا شده‌اند. اگر ماوس را به کنار لبه‌های این پنجره ببرید شکل آیکون ماوس به فلش دوسر تبدیل می‌شود در این حالت با کلیک و Drag می‌توانید اندازه پنجره را تغییر داده بزرگ یا کوچک کنید.‌‌
در صورتیکه این پنجره مزاحم شماست واضح است که به‌راحتی با کلیک بر روی دکمه Close می‌توانید آن را ببندید، ولی دیگر از این پنجره به راحتی نمی‌توانید استفاده کنید و برای هر بار استفاده باید از منوی View این پنجره را باز کنید. 

[تصویر: 091.gif]

برای اینکه هم دسترسی به این پنجره آسان باشد و هم فضای کاری شما را اشغال نکند. بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 092.gif]

اکنون اگر ماوس را بر روی عنوان این پنجره ببرید این پنجره باز می‌شود و بعد از چند لحظه که ماوس خارج از محدوده پنجره باشد به طور خودکار بسته می‌شود. 
منوی View را باز کنید.

[تصویر: 093.gif]

گزینه Shape Window برای مرئی یا نامرئی کردن پنجره Shapes در سمت چپ صفحه‌کاری می‌باشد. بر روی گزینه Size & Position Window کلیک کنید.

[تصویر: 094.gif]

مشاهده می‌کنید که در گوشه پایین چپ صفحه پنجره‌ای باز شده که اندازه ، مختصات و درجه دوران شکل انتخاب شده را نمایش می‌دهد. این اطلاعات بسته به شکل انتخاب شده ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. واضح است که سایر قابلیتهای این پنجره مانند بسته شدن خودکار، دکمه Close و قابلیت تغییر اندازه مانند پنجره قبلی می‌باشد. برای اینکه این پنجره فضای کاری شما را اشغال نکند، بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 095.gif]

منوی View را باز کنید.
بر روی گزینه Drawing Explorer Window کلیک کنید.

[تصویر: 096.gif]

در این پنجره می‌توانید به راحتی شکل مورد نظر را پیدا و انتخاب کنید. بر روی علامت + گزینه Page1 کلیک کنید.

[تصویر: 097.gif]

بر روی علامت + گزینه Shapes کلیک کنید.

[تصویر: 098.gif]

مشاهده می‌کنید که در اینجا یک شکل بیشتر نداریم ولی در طرحهای شلوغ با کمک این پنجره به راحتی می‌توانید شکل مورد نظر را از داخل طرح ‌انتخاب کنید. در یک نقطه خارج از پنجره کلیک کنید تا این پنجره بسته شود.‌
همانطور که در ابتدای فصل گفتیم برای ایجاد یک فایل جدید، از منوی File می‌توانید گزینه New را انتخاب کنید. ولی راه راحت‌تر استفاده از دکمه New نوار ابزار می‌باشد. بر روی این دکمه کلیک کنید.

[تصویر: 099.gif]

مشاهده می‌کنید که یک فایل جدید ایجاد شده است. ولی چون از هیچ دسته‌بندی و الگویی استفاده نکرده‌ایم، در قسمت Shapes هیچ الگویی نداریم که از آن کمک بگیریم و اینکه از کجا شروع کنیم بسیار سخت خواهد بود.‌ بر روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 100.gif]


این‌بار از دکمه New نوار ابزار استفاده می‌کنیم، ولی روی دکمه مثلثی کنار آن کلیک کنید.

[تصویر: 101.gif]

مشاهده می‌کنید که در لیست بازشده همان دسته‌بندی‌ها قرار دارد. در هنگام ایجاد یک فایل ابتدا باید بدانید که از کدام دسته‌بندی می‌خواهید استفاده کنید.‌ در ادامه می‌خواهیم طرح داخلی یک دفتر را ایجاد کنیم.‌ بر روی گزینه Maps and Floor Plans (Metric) کلیک کنید.

[تصویر: 102.gif]

بر روی گزینه Floor Plan (Metric) کلیک کنید.

[تصویر: 103.gif]

اکنون در قسمت Shape برگه‌هایی را مشاهده می‌کنید. در برگه فعال الگوهای مختلفی برای اتاق را مشاهده می‌کنید. با کلیک و Drag می‌توانید هر الگو را در جای مورد نظر خود در صفحه‌کاری قرار دهید. در این قسمت انواع دیوار و پنجره را مشاهده می‌کنید.
اکنون انواع درها را مشاهده می‌کنید. برای مشاهده سایر الگوها بر روی برگه Point Of Interest کلیک کنید.‌ 

[تصویر: 104.gif]

ممکن است در جایی از طرحتان علامات مشخصه‌‌ای بگذارید. با کمک این آیکونها این کار را به راحتی می‌توانید انجام دهید. به همین نحو به راحتی می‌توانید هر شئ مورد نظر را جستجو کنید و فقط آنرا در صفحه‌کاری در جای مناسب قرار دهید.‌
روی دکمه Close نرم‌افزار کلیک کنید تا از محیط نرم‌افزار خارج شویم.‌

[تصویر: 105.gif]

منبع

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط shima در تاریخ 1392/01/06 و 5:39 دقیقه ارسال شده است

vagheAn merci.... besiar kara va mofid شکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 103
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,584
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,160
  • بازدید ماه : 8,304
  • بازدید سال : 33,357
  • بازدید کلی : 427,381
  • کدهای اختصاصی