loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 55 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
چگونه سرعت فتوشاپ را افزایش دهیم؟

فرض کنید می‌خواهید یک پروژه چاپی با اندازه بزرگ در محیط فتوشاپ کار کنید. در شروع کار همه چیز مرتب و درست پیش می‌رود، ولی بعد از مدتی احساس می‌کنید سیستم‌تان سنگین شده و کار به کندی پیش می‌رود. با گذشت زمان این حالت بیشتر به چشم می‌آید تا حدی که در استفاده از بعضی ابزارها و انتخاب و فراخوانی آنها با مشکل مواجه می‌شوید. اگر بخواهیم به عنوان یک طراح حرفه‌ای کار کنیم، حتما با پروژه‌هایی در اندازه‌های بزرگ سروکار خواهیم داشت و مهم‌ترین مشکلی که در کار با این پروژه‌ها با آن مواجه می‌شویم، کم‌شدن تدریجی سرعت سیستم خواهد بود. این هفته می‌خواهیم با هم به بررسی عواملی که به ما در افزایش راندمان اجرای فتوشاپ کمک می‌کند، بپردازیم.

دقت کنید مهم‌ترین عامل در افزایش سرعت اجرای فتوشاپ داشتن یک سخت‌افزار مناسب با قدرت CPU بالا و Ram زیاد است که البته داشتن یک ‌هارد با دور بالا و بیشتر بودن مقدار کش CPU نیز در این بین بی‌تاثیر نخواهد بود.

امروزه با توجه به ارزانی قیمت Ram، پیشنهاد می‌شود حداقل مقدارRam سیستمی‌ که در آن نرم‌افزار فتوشاپ را اجرا می‌کنید 2گیگابایت در نظر بگیرید تا هنگام طراحی پروژه به علت کم‌شدن فضای Ram با انتقال موقت اطلاعات روی ‌هارد فعال شدن (scratch disk) مواجه نشوید، زیرا خود این عمل با این که جلوی هنگ‌کردن سیستم را در نتیجه انتقال اطلاعات Ram روی ‌هارد می‌گیرد، ولی به علت کم بودن سرعت ‌هارد نسبت به Ram باعث کندشدن اجرای فتوشاپ می‌شود (البته 2 برابر این مقدار یعنی‌ 4 گیگابایت بسیار بهتر خواهد بود). برای جلوگیری از کاهش سرعت در این حالت، بهتر است یک درایو خالی و Defrag شده را به صورت اختصاصی به این منظور در نظر بگیریم و هرازگاهی این درایو اختصاصی را فرمت کرده و دوباره Defrag کنیم. در صورتی که می‌خواهید از Ram بیشتر از 4 گیگابایت استفاده کنید باید سیستم‌عامل از نوع 64 بیتی و به تبع آن فتوشاپ نسخه 64 بیتی را نصب کنید تا مقدار Ram قابل شناسایی و استفاده شود.

برای اطلاع از چگونگی استفاده از مقدار Ram مصرفی و فضای دیسک چرکنویس پس از بازکردن یک پروژه، مطابق شکل زیر روی علامت مثلث کلیک کرده و گزینه Scratch Sizes را انتخاب کنید. در این حالت 2 عدد که با یک علامت ‌/‌ از هم جدا شده‌اند، نمایش داده می‌شود. عدد سمت راست نشان‌دهنده مقدار کل فضای Ram اختصاص داده شده به فتوشاپ و عدد سمت چپ مقدار استفاده‌شده از این فضا را نشان می‌دهد. زمانی که عدد سمت چپ بیشتر از عدد سمت راست شود، فضای Ram اختصاصی فتوشاپ پر شده و استفاده از فضای دیسک چرکنویس آغاز می‌شود و رفته‌رفته افت سرعت به چشم می‌آید. طراحی پروژه‌هایی با اندازه‌های بزرگ یکی از عواملی است که باعث پرشدن فضای Ram می‌شود. یکی دیگر از عوامل مصرف‌کننده Ram در فتوشاپ پانل History است. این پانل، پانل فوق‌العاده مفیدی برای رفع اشتباهات و بازگشت به عقب در فتوشاپ است که ولع زیادی در مصرف Ram سیستم دارد.

از قسمت Edit‌/‌Preferences‌/‌performance‌/‌history می‌توانیم تعداد این بازگشت‌ها را مشخص کنیم. در صورتی که روی یک پروژه با رزولوشن پایین و حجم کم مثل طراحی یک صفحه وب کار می‌کنید می‌توانید این عدد را افزایش دهید تا تعداد بازگشت‌های بیشتری در اختیار شما قرار گیرد. در پروژه‌هایی با رزولوشن بالا یا اندازه بزرگ برای جلوگیری از مصرف زیاد Ram می‌توانید مقدار این عدد را کاهش دهید. یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند موجب افزایش سرعت اجرای فتوشاپ شود این است که تا حد امکان هنگام استفاده از فتوشاپ سایر نرم‌افزار‌ها را ببندیم تا فضای Ram بیشتری در اختیار فتوشاپ قرار گیرد.

در نهایت اگر چنانچه با مشکل کمبود Ram مواجه شدید می‌توانید با اجرای فرمان purge از قسمت Edit نسبت به خالی کردن فضای Ram مصرفی فتوشاپ اقدام کنید. در صورتی که در حال استفاده از فضای دیسک چرکنویس باشید، این عمل ممکن است مقداری طول بکشد و علامت انتظار در کنار ماوس ظاهر شود که در این حالت بایستی منتظر اتمام محاسبات و اجرای فرمان باشیم. دقت کنید این عمل قابل بازگشت نبوده و در صورت اجرا بر حسب مورد کل اطلاعات موجود در کلیپ بورد و پانل History  یا هر دو را پاک خواهدکرد.

گاهی اوقات راحت‌ترین و البته مطمئن‌ترین روش خالی‌کردن فضای Ram، ذخیره فایل و بستن فتوشاپ و اجرای دوباره آن است که در این حالت کل فضای Ram اشغال شده دوباره آزاد خواهد شد.

در آموزشهای آینده شما را با تنظیمات عملکرد فتوشاپ (Edit‌/‌Preferences‌/‌performance) در جهت افزایش راندمان اجرای فتوشاپ آشنا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 77
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 798
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,374
  • بازدید ماه : 7,518
  • بازدید سال : 32,571
  • بازدید کلی : 426,595
  • کدهای اختصاصی