loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 126 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

آموزش تصویری Msproject 2010 - قسمت اول


معمولاً همه افراد در مقاطعی از زندگی خود با کار سازماندهی یک پروژه مواجه شده‌اند . این امر در محل کار معمول است : طرح ریزی کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها, تغییر محل دفترکار, معرفی محصولات جدید, احداث یک آسمان‌خراش, فرود در کره ماه, نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند. اگر مسئولیت در کنارهم قرار دادن مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای رسیدن به هدفی خاص به شما واگذار شده است، Microsoft Project نرم افزار بسیار مناسبی برای شما است .
نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارتان قرار می‌‌دهد که می‌‌توانید تمامی‌ جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آنها را سازماندهی نمائید. بدون تردید ایده‌های خوب را خودتان باید فراهم نمایید اما Microsoft Project به شما کمک می‌‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارتان را ثبت و آنها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنید .
با Microsoft Project به سادگی می‌توانید زمان تکمیل هر فعالیت یا هر فاز از پروژه را تخمین بزنید و مطمئن شوید که می‌توانید پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانید. در نهایت هنگامیکه اجرای پروژه آغاز می‌گردد, می‌توانید برنامه‌ریزی را با توجه به تاریخ‌های واقعی شروع و پایان فعالیت‌ها بهنگام‌ سازی کنید, در این حالت Microsoft Project برنامه را مجدداً محاسبه نموده و نشان می‌دهد که فعالیت‌ها تا چه اندازه زودتر یا دیرتر به اتمام رسیده‌اند .
در آخر شاید مهمترین مزیت استفاده از Microsoft Project این باشد که در طول مدت مراحل برنامه‌ریزی و انجام پروژه می‌توانید گزارش‌هایی که نشان دهنده برنامه و میزان پیشرفت کار است را چاپ کنید. همانطور که می‌دانید، اگر بیش از یک نفر در اتمام یک پروژه مشارکت داشته باشد، ایجاد ارتباط موثر , عامل اصلی و اساسی برای یک نتیجه مطلوب است .
در طی این‌ دوره‌ آموزشی شما با روش‌های‌ مختلـف‌ استفاده‌ از این نرم‌افزار که‌ یکی از قدرتمندترین‌ برنامه‌های‌ کنترل‌ پروژه‌ در جهان‌ به‌ شمار می‌رود، آشنا خواهید شد.
اگرچه نرم‌افزار MS Project به بعضی از پکیج‌های Office به بازار عرضه نمی‌شود و یک پکیج جداگانه دارد، اما در واقع به عنوان عضوی از مجموعه Microsoft Office به شمار می‌آید. اکنون این نرم‌افزار را نصب کرده‌ایم و می‌خواهیم اجرا می‌کنیم. روی‌ دکمه Start کلـیک‌ کنید.
منوی‌ فرعی All Programs کلیک کنید تا باز شود.
منوی فرعی Microsoft Office را باز کنید.
روی‌ گزینه‌2010 Microsoft Office Project کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 001.gif]
همانطور که مشاهده می‌کنید برنامه Microsoft Project باز شده است اگر با برنامه‌های Office از مایکروسافت استفاده کرده باشید, متوجه شباهت زیاد این برنامه با آنها شده‌اید . همانطور که مشاهده می‌کنید، جدول Gantt Chart بصورت پیش‌فرض باز می‌باشد. در حال حاضر یک پروژة خالی بطور پیشفرض در نمای Gantt Chart باز شده است. در نمای Gantt Chart تمام جزئیات کارهای پروژه قابل مشاهده میباشند.

 

نمای‌ روند وظائف‌ (Gantt Chart View) ، دارای‌ دو منطقه‌ اصلـی است‌: جدول‌ وظائف‌ و نمودار وظائف. ‌ هنگامیکه اطلاعات‌ مربوط ظبه‌ یکی از کــارهای‌ پروژه‌ را وارد می‌نمایید، در جدول‌ وظائف‌ که‌ در سمت‌ چپ‌ قرار دارد، اطلاعات‌ قرار می‌گیرند. این اطلاعات می‌توانند نام‌ کار، مدت‌ اجرای آن‌، تاریخ‌ شروع‌ کار و مشابه آن باشند. نمـودار وظائف‌ که‌ در سمت ‌راست‌ قـرار دارد، یک‌ نمایش‌ گرافیـکی از روند زمانـی و اشتراکی کارها به‌ شما نشان‌ می‌دهد.

[تصویر: 002.gif]
نوار مشخص شده توسط کادر آبی که‌ در بالای‌ صفحه‌ نمایش‌ مشاهده‌ می‌کنید، Title Bar (نوار عنوان) نامیده‌ می‌شود. این‌ نوار نام‌ قسمتی از Microsoft Project که‌ شما در حال‌ کار با آن‌ هستید را نشان‌ می‌دهد و هنگامیکه ‌ شما با قسمت‌های‌ مختلـف‌ Microsoft Project کار می‌کنید، عبارت داخل‌ این‌ نوار تغییر می‌کند.

[تصویر: 003.gif]

در سمت چپ نوار عنوان یک میله ابزار کوچک به نام Quick Access ‌قرار دارد. این میله ابزار شامل ابزارهایی است که زیاد استفاده می‌شوند. اکنون سه دکمه در این میله ابزار وجود دارد.روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

در این قسمت لیست دکمه‌هایی که می‌توانید بر روی این میله ابزار قرار دهید نمایش داده شده است. اکنون در کنار دو گزینه Save، Undo و Redoعلامت تیک وجود دارد. در صورتیکه بر روی یکی از سه گزینه فوق کلیک کنید دکمه مربوط به آن از میله ابزار حذف می‌شود. در صورتیکه بر روی گزینه‌های دیگر کلیک کنید دکمه مربوط به آن گزینه بر روی میله ابزار اضافه می‌شود.

[تصویر: 005.gif]

در محلی خارج از منو کلیک کنید تا این منو بسته شود.
قسمت مشخص شده سربرگ File نامیده می‌شود. با کلیک بر روی این سربرگ پنجره ذخیره فایل، باز کردن، چاپ و ... باز می‌شود. در ادامه این نرم‌افزار آموزشی گزینه‌های موجود در این قسمت را نیز بررسی خواهیم کرد.

[تصویر: 006.gif]

قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده است مجموعه ابزارهای Microsoft Project است. به این مجموعه Ribbon گفته می‌شود. Ribbon دارای چندین برگه یا قسمت است. اکنون بصورت پیش‌فرض برگه Task فعال است. در برگه Task ابزارهایی که از همه بیشتر استفاده می‌شوند قرار دارند.

[تصویر: 007.gif]

در صورتیکه به ابزارهای موجود در Ribbon توجه کنید مشاهده می‌کنید که این ابزارها در 8 دسته قرار دارند. هر دسته شامل ابزارهای مرتبط به هم است.

[تصویر: 008.gif]

در پایین و سمت راست بعضی از گروه‌ها یک دکمه با فلش کوچک قرار دارد. با کلیک بر روی این دکمه پنجره‌ای باز شده و ابزارهای دیگر مربوط به این دسته را نمایش می‌دهد. برای مثال روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 009.gif]

در این پنجره می‌توانید به تمامی امکانات مربوط به Font دسترسی داشته باشید. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 010.gif]

ابزارهایی که بصورت کمرنگ در Ribbon نمایش داده می‌شوند، ابزارهایی هستند که هم اکنون نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این ابزارها در شرایط خاصی فعال خواهند شد.
ما می‌توانیم تغییراتی درRibbon با توجه به نیاز خود ایجاد کنیم . برای انجام این کار بر روی برگه File کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

روی گزینه Options کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

گزینه Customize Ribbon را انتخاب کنید.

[تصویر: 013.gif]

در این قسمت می‌توانیم یک گروه جدید به Tab انتخاب شده اضافه کنیم یا یک Tab جدید ایجاد کنیم و ابزار‌های مورد نیاز خود را در این گروه یا Tab جدید قرار دهیم.
درصورتیکه هر کدام از جعبه چک ها را غیر فعال کنید آن Tab در صفحه اصلی نمایش داده نمی‌شود. روی دکمه Cancel کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

در اطراف‌ هریک‌ از سلـول‌‌های‌ موجود در جدول‌ وظایف‌ که‌ انتخاب‌ شود، یک‌ کادر به‌ وجود می‌آید که‌ دارای‌ قابلـیت‌ تغییر اندازه‌ سلـول‌ است‌. روش‌ استفاده‌ از جدول‌ وظائف‌ در Microsoft Project ، بسیار شبیه‌ صفحات‌ گسترده‌ موجود در نرم‌افزار Excel است‌.

[تصویر: 015.gif]

همانطور که قبلاً گفته شد، منطقه واقع در سمت چپ نمای روند وظایف می‌باشد. 

[تصویر: 016.gif]

میله خاکستری واقع درمیان صفحه، میله جداکننده یا Divider نامیده می‌شود . این میله جدول وظایف را از نمودار وظایف جدا می‌سازد. همچنین با کمک آن می‌توان عرض جدول و نمودار را تغییر داد . 

[تصویر: 017.gif]

در منطقه واقع در سمت راست نمای روند وظایف, نمودار وظایف قرار دارد که قبلاً در مورد آن صحبت کرده‌ایم. 

[تصویر: 018.gif]

این‌ قسمت، بردار زمانی مربوط به‌ نمودار وظائف‌ است و درست‌ مانند یک‌ تقویم‌ یا سررسید عمل‌ می‌کند. در نظر بگیرید که‌ این‌ بردار یک‌ خط کش‌ بی‌انتهاست‌ که‌ تمام کارها در آن‌‌ رسم‌می‌شوند، اما به‌ جای‌ واحدهای طـول، واحدهای‌ زمانی شامل هفته‌ - ماه‌ - روز – ساعت‌ به‌ کار می‌روند.

[تصویر: 019.gif]

برای استفاده کامل از Microsoft Project بهتر است از دستوراتی که داخل سربرگ‌های این برنامه قرار دارد استفاده نمایید. برای آشنایی با این سربرگ‌ها، هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد. برای شروع، بر روی سربرگ File کلیک کنید. 
محتویات سربرگ File شامل گزینه‌هایی برای ایجاد یک پروژه جدید یا باز کردن یک فایل پروژه از قبل ایجاد شده یا بستن پروژه باز شده فعلی می‌باشد. همچنین گزینه‌های دیگری نیز برای ذخیره‌‌‌‌‌سازی یا چاپ پروژه‌ها یا خروج از نرم‌افزار موجود است.سربرگ‌ Task را باز کنید.

[تصویر: 020.gif]
در سربرگ Task گزینه‌های مختلفی برای عملیات متنوعی نظیر کپی, حذف، الصاق, جستجو, اتصال یا جداسازی کارها و غیره وجود دارد که بعداً با آنها آشنا خواهید شد. روی سربرگ‌ Resource کلیک کنید تا باز شود.

[تصویر: 021.gif]

دکمه‌های موجود در سربرگ Resource به شما کمک می‌کند تا منابع مختلف را مدیریت کنید. منابع می‌تواند شامل انسان‌ها‌، تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تکمیل پروژه باشد. سربرگ‌ Project را باز نمایید.

[تصویر: 022.gif]

در سربرگ‌ Project، گزینه‌هایی برای‌ نمایش‌ هریک‌ از وظائف‌ (Task) و اطلاعات‌ مربوط به‌ آنها و روش‌های‌ مرتب‌سازی‌ آن‌ اطلاعات‌ وجود دارد. همچنین‌ شما می‌توانید شمایل‌ خروجی (Layout) هریک‌ از وظائف‌ پروژه‌ را تعیین‌ نمایید . روی سربرگ‌ View کلیک کنید تا باز شود.

[تصویر: 023.gif]

در سربرگ‌ View می‌توانید روش‌های‌ مشاهده‌ پروژه‌ها را از طریق‌ انتخاب‌ هریک‌ از نماهای‌ موجود تغییر داده یا عملـیات‌ گزارش‌گیری‌ از پروژه‌های در حال‌ اجرا را انجام‌ دهید. سربرگ Format را باز کنید.

[تصویر: 024.gif]

در این سربرگ می‌توانید روش نمایش متون, بردار زمانی, نوارهای وظیفه (Task bar) و خروجی مورد چاپ و نمایش را تعیین کنید . 
همانطور که‌ گفتیم‌، جدول‌ وظائف‌ نوعی صفحه‌ گسترده‌ شبیه‌ به‌ صفحات‌ گسترده‌ مورد استفاده‌ در Excel می‌باشد و به‌ سطرها و ستون‌های‌ مختلـف‌ تقسیم‌ می‌شود. به‌ محل‌ تلاقی هر یک‌ از سطرها و ستون‌ها، یک‌ خانه‌ یا سلـول‌ گفته‌ می‌شود. شما می‌توانید محتویات ‌ هر یک‌ از سلـول‌‌ها را مستقیماً تایپ‌ کرده‌ یا از جعبه‌ متن‌ واقع‌ در زیر میلـه‌ ابزار فرمت‌ استفاده‌ نمائید. هر یک‌ از کارهای‌ مختلـف‌ پروژه‌ که‌ Task نامیده‌ می‌شود، در یکی از سطرهای‌ جدول‌ وظایف‌ قرار می‌گیرند و دارای‌ یک‌ شماره‌ می‌باشند که‌ این‌ شماره‌ در سمت‌چپ‌ جدول‌ قابل‌ مشاهده‌ است‌.
گاهی اوقات‌ پیش‌ می‌آید که‌ برای‌ انجام‌ یک‌ کار خاص‌ درMicrosoft Project نیاز به‌ راهنمایی داشته‌ باشید. در این‌ حالـت،
می‌توانید از گزینه Help استفاده کنید. روی آیکون Help کلیک کنید.

[تصویر: 025.gif]

همانطور که مشاهده می‌کنید پنجره‌ای به نام Project Help بر روی صفحه ظاهر شده است. برای دریافت کمک درباره یک مطلب کافی است که عبارت یا موضوع مورد نظر خود را درجعبه متن Search تایپ کرده و سپس روی دکمه Search کلیک کنید. در جعبه متن Search کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

عبارت Calendar را تایپ کنید.
روی دکمه Search کلیک کنید.

[تصویر: 027.gif]

حالا عنوانهای مطالب مختلفی در رابطه با موضوع مورد جستجوی شما لیست شدهاند که برای دسترسی به هر یک از آنها کافی است که روی عنوان مورد نظر کلیک کنید. روی عنوان مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 028.gif]

همانطور که میبینید با انتخاب عنوان مورد نظر، متن مربوط به آن نمایش داده شده است. پس از مطالعة متن مورد نظر میتوانید پنجرة Project Help را ببندید. روی دکمه Close از پنجرة Project Help کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

برای‌ بستن‌ یک‌ پروژه‌ باز شده، باید از سربرگ‌ File گزینه‌ Close را انتخاب‌ نمایید. همچنین‌، برای‌ خروج‌ از محیط Microsoft Project کافیست‌ که‌ روی‌ گزینه‌ Exit از سربرگ File کلـیک‌ کنید.سربرگ‌ File را باز کنید.
روی‌ گزینه‌ Exit کلـیک‌ کنید .

در این فصل، شما را با محیط کار نرم‌افزار MS Project آشنا ساختیم. در فصل‌های بعد، شما را با انواع روش‌های ساخت و ویرایش یک پروژه فرضی آشنا خواهیم کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,274
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,850
  • بازدید ماه : 7,994
  • بازدید سال : 33,047
  • بازدید کلی : 427,071
  • کدهای اختصاصی