loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 58 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

از پنجره‌هایتان در ویندوز 7 عکس بگیرید


Snipping Tool خواسته‌تان را برآورده می‌کند!

در ادامه مباحث استفاده از ویندوز ۷ و در بخش ابزارها، به معرفی ابزار برش یا Snipping Tool می‌پردازیم.

حتما بسیار اتفاق افتاده که بخواهید از تمام یا قسمتی از صفحه‌نمایش‌تان عکس بگیرید. مثلا فرمی را در یک صفحه‌وب تکمیل کرده‌اید و می‌خواهید اطلاعات آن صفحه را به صورت عکس نزد خود نگه دارید؛ یا این که در یک سایت خبری یک اشتباه یافته‌اید و می‌خواهید قبل از این که اصلاح شود، از آن عکس بگیرید یا این که از جمله کسانی هستید که در بحث آموزش فعالیت دارند و می‌خواهید آموزش استفاده از یک نرم‌افزار و... را به صورت تصویری آماده کنید یا.... ساده‌ترین روش برای این کار استفاده از دکمه‌پرینت‌اسکرین (Prt SC) کیبورد است. کافی است یک بار این دکمه را بزنید و یک نرم‌افزار همچون Paint، Photoshop یا حتی Word را باز کرده و کلید ترکیبی Ctrl+V را بفشارید. در این صورت تصویر کل صفحه‌دسکتاپ‌تان با همه پنجره‌ها و... در آن نرم‌افزار Paste می‌شود. اگر بخواهید تنها از یک پنجره تصویر تهیه کنید، می‌توانید پس از انتخاب آن، کلیدهای Alt+Prt SC را بزنید سپس آن‌را در نرم‌افزارتان Paste کنید. در این صورت فقط تصویر صفحه جاری به نرم‌افزار منتقل خواهد شد.

 

اما استفاده از این روش ممکن است برای شما کارساز نباشد! مثلا از این طریق قادر نیستید از قسمتی از یک پنجره عکس بگیرید و دیگر آن که برای ذخیره‌تصویر به یک نرم‌افزار مکمل نیاز دارید که ساده‌ترین آنها Paint ویندوز است.

در ویندوز ۷ ابزاری به نام Snipping Tool وجود دارد که به شما امکان تهیه عکس از صفحه‌دسکتاپ‌تان را می‌دهد. از منوی استارت All Programs ، سپــــس Accessories و بعـــــد از آن Snipping Tool را انتخاب کنید تا نرم‌افزار باز شود.

محیط نرم‌افزار در نگاه اول بسیار مختصر و کار با آن بسیار ساده است. از منوی کشویی New می‌توانید 4 حالت مختلف را برای عکسبرداری انتخاب کنید.

ـ انتخاب گزینه‌Full-Screen Snip به شما امکان عکسبرداری از تمام صفحه‌دسکتاپ را می‌دهد.

ـ اگر می‌خواهید از یکی از صفحات و پنجره‌هایی که باز کرده‌اید عکس بگیرید، باید گزینه Window Snip را انتخاب سپس پنجره ‌موردنظرتان را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پس از باز شدن نرم‌افزار، کلید Esc را بزنید، پنجره مورد نظر را انتخاب کنید سپس کلید ترکیبی Ctrl+Prt Sc را بفشارید.

ـ با انتخاب گزینه‌Rectangular Snip قادر خواهید بود قسمتی از یک صفحه را با ماوس انتخاب کرده و از آن عکس بگیرید.

ـ برای ایجاد یک تصویر هنری (!) بهتر است گزینه‌Free-form Snip را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه و با استفاده از ماوس می‌توانید از قسمت موردنظرتان به اشکال مختلف تصویر تهیه کنید!

پس از انتخاب قسمت مورد نظر به هر یک از 4 روش پیش‌گفته، بلافاصله تصویر آن را در نرم‌افزار Snipping Tool مشاهده خواهید کرد.

می‌توانید با استفاده از ابزار Pen متنی را روی عکس بنویسید و تصویر را علامت‌گذاری کنید. برای تغییر رنگ Pen می‌توانید از گزینه‌های Red، Blue و Black استفاده یا این که رنگ و نوع قلم دلخواه‌تان را در قسمت Customize مشخص کنید.

از ابزار Highlighter نیز می‌توانید مثل یک ماژیک فسفری برای مشخص کردن قسمتی از تصویر بهره ببرید.

ابزار Erase یا پاک‌کن هم قادر است تمامی نشانه‌هایی را که روی عکس ایجاد کرده‌اید، حذف کند.

اگر از یک نرم‌افزار Mail-Client نظیر Outlook استفاده می‌کنید، می‌توانید عکسی را که تهیه کرده‌اید مستقیما به متن یک نامه منتقل یا آن را به یک نامه پیوست کنید. برای این کار کافی است از ابزار Send snip که آیکون آن در نوار ابزار موجود است، استفاده کرده یا از منوی File، گزینه‌Send to را انتخاب کنید.

با انتخاب آیکون Save، می‌توانید تصویرتان را در ۴ فرمت مختلف ذخیره کنید که متداول‌ترین آنها JPEG است. فرمت‌های مختلف را می‌توانید در صفحه‌Save و از منوی کشویی Save as type انتخاب کنید.

 

اگر از یک صفحه‌وب عکس گرفته‌اید و می‌خواهید ذیل تصویر نشانی اینترنتی آن صفحه نیز درج شود،‌ساده‌ترین روش، ذخیره تصویر به صورت HTML است.

از منوی Tools، گزینه‌Options را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید چند تغییر ساده در Snipping Tool ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید وقتی فرمت HTML را برای خروجی نرم‌افزار انتخاب می‌کنید، نشانی اینترنتی ذیل تصویر درج نشود، گزینه‌Include URL below snip را از حالت انتخاب خارج کنید. پیغام هشداری که هنگام بستن نرم‌افزار مبنی بر تمایل به ذخیره تصویر می‌بینید، به دلیل فعال بودن گزینه‌Prompt to save snip before exiting است که می‌توانید برحسب نیاز آن را غیرفعال کنید.

اگر دقت کرده‌باشید هنگام فعال شدن نرم‌افزار، صفحه‌نمایش غیر از پنجره‌ای که انتخاب شده، مات می‌شود! برای این که این حالت پیش نیاید، می‌توانید گزینه. . . ‌Show screen overaly را از حالت انتخاب خارج کنید.

فعال بودن گزینه . . . ‌Show selection ink در قسمت Selection نیز باعث می‌شود که پس از انتقال پنجره یا قسمت انتخاب شده به نرم‌افزار، حاشیه‌ای با رنگ در نظر گرفته شده برای آن درج شود.

در مجموع، استفاده از Snipping Tool در شرایطی که تمایلی برای کار با نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ ندارید، بسیار مفید است اما تمامی روش‌های مرسوم برای تهیه عکس از صفحات و پنجره‌های ویندوز یک ضعف کلی دارند؛ این که برای صفحات گسترده، تنها می‌توانید از قسمتی که می‌بینید، عکس بگیرید! به عنوان مثال فرض کنید در یک وب سایت خبری می‌خواهید از متن یک خبر Screenshot بگیرید، اما با استفاده از Snipping Tool یا روش‌های متداول دیگر، تنها می‌توانید از قسمتی از صفحه وب که در حال مشاهده آن هستید عکس بگیرید، حال آن که ممکن است متن موجود به اندازه‌ چند صفحه باشد! در این صورت مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای جانبی هستید. یکی از معروف‌ترین این نرم‌افزارها Snagit است که یک نرم‌افزار حرفه‌ای در زمینه‌تهیه تصویر از دسکتاپ است.

علاوه بر این می‌توانید از برخی Add-in‌های مرورگرها نظیر Fire shot و... که قابل نصب روی فایرفاکس و IE هستند، استفاده کنید.

استفاده از کلید میانبر برای باز کردن Snipping Tool

کلید میانبر برای دسترسی به ابزار برش ویندوز ۷ وجود ندارد! اما می‌توانید آن‌را با یک روش کلی ایجاد کنید.

از منوی استارت به مسیر All Programs سپس Accessories بروید؛ روی Snipping Tool کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. پس از کلیک کردن روی فیلد Shortcut key، کلید ترکیبی موردنظرتان را بزنید. اگر کلید ترکیبی مدنظر شما مربوط به عملکرد دیگری نباشد، برای باز شدن این نرم‌افزار ثبت می‌شود. مثلا می‌توانید Ctrl+F12 را برای آن در نظر بگیرید.

با این روش می‌توانید برای تمامی فایل‌های اجرایی کلید میانبر ایجاد کنید!

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,686
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,262
  • بازدید ماه : 8,406
  • بازدید سال : 33,459
  • بازدید کلی : 427,483
  • کدهای اختصاصی