loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 58 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
ابزارهای انتخاب

می‌توان گفت اولین گام تسلط بر طراحی و ویرایش در محیط فتوشاپ، توانایی انجام یک انتخاب صحیح و بدون نقص است؛ زیرا تقریبا نتیجه مساعد در استفاده از همه ابزارهای فتوشاپ در یک انتخاب درست نهفته است. در این آموزش قصد داریم با مجموعه فرامین و ابزارهای انتخاب در فتوشاپ آشنا شده و نحوه عملکرد هر یک را با هم بررسی کنیم.

انتخاب در فتوشاپ در 2 قسمت ابزارهای انتخاب و فرامین انتخاب قابل تعریف است. ابزارهای انتخاب مجموعه ابزارهایی از جعبه ابزار سمت چپ فتوشاپ هستند که توسط آنها می‌توانیم نسبت به انتخاب قسمت مورد نظر از پروژه خود اقدام کنیم. فرامین انتخاب هم به مجموعه فرامینی گفته می‌شود که از قسمتSelect نوار منو قابل فراخوانی و استفاده هستند.

ابزارهای انتخاب در محیط فتوشاپ در 3 مجموعه مارکی‌‌ها، لاسوها و مجموعه چوب جادو طبقه‌بندی شده‌اند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم:

1 ـ مجموعه مارکی (Marquee) : به کمک این مجموعه می‌توانیم انتخاب‌هایی را که شکل هندسی خاصی دارند انجام دهیم، که این اشکال هندسی می‌تواند مستطیل، مربع، بیضی یا دایره باشد. علاوه بر این 4 شکل، به کمک قسمت Single Row Marquee می‌توانیم به ضخامت یک پیکسل در طول تصویر و با Single Column Marquee یک پیکسل در عرض تصویر را انتخاب کنیم. برای انتخاب به صورت دایره یا مربع کامل، کافی است در حین استفاده از ابزار دکمه Shift را از صفحه کلید فشار دهیم.

2 ـ محموعه لاسو(Lasso) : این مجموعه دارای 3 زیر مجموعه است. از ابزار کمند(Lasso) برای انجام یک انتخاب دستی با کلیک و درگ ماوس در محدوده مورد نظر بدون رها کردن درگ تا اتمام انتخاب استفاده می‌شود که با درگ ماوس قسمت‌های مورد نظر تصویر در داخل محدوده انتخابی قرار گرفته و با رها کردن ماوس، آخرین نقطه به اولین نقطه وصل می‌شود و محیط بسته انتخابی را به وجود می‌آورد. لاسو چند ضلعی (Polygonal Lasso) نیز همانند ابزار قبلی با کلیک ماوس و حرکت آن عمل انتخاب را انجام می‌دهد، با این تفاوت که دیگر درگ ماوس یعنی پایین نگه داشتن دکمه ماوس در حین حرکت لزومی ندارد و فقط کافی است در قسمت مورد نظر یک کلیک انجام داده و دوباره ماوس را حرکت دهیم تا محدوده انتخابی تشکیل شود و در نهایت با کلیک روی نقطه شروع یا دابل کلیک، محدوده انتخابی خود را ببندیم. می‌توان گفت راحت‌ترین ابزار از مجموعه لاسوها لاسو مغناطیسی (Magnetic Lasso) است که به صورت خودکار با شناسایی کناره‌های تصویر نسبت به انتخاب آنها اقدام کرده و محدوده انتخابی را تشکیل می‌دهد.

در این ابزار کافی است در شروع محدوده انتخابی مورد نظر کلیک کنید و در ادامه فقط با حرکت ماوس در نزدیکی کناره‌های محدوده انتخابی نسبت به شناسایی و انتخاب خودکار محدوده مورد نظر اقدام کنیم.

3 ـ مجموعه چوب جادو (Magic Wand): در 2 مجموعه ذکر شده به نوعی عمل انتخاب در گرو نظر شخص طراح بوده و با حرکت ماوس وی این عمل انجام می‌پذیرفت؛ ولی در سومین مجموعه ابزار از ابزارهای انتخاب عمل انتخاب به صورت خودکار و با روش انتخاب رنگ‌های مشابه انجام می‌گیرد. به این حالت که با کلیک روی رنگ مورد نظر از تصویر و با توجه به محدوده رنگ‌های مشابه تنظیم شده (Tolerance) تمامی رنگ‌هایی که در محدوده انتخابی قرار می‌گیرند، انتخاب می‌شوند. این مجموعه شامل 2 ابزار است که در ابزار چوب جادو فقط کافی است روی رنگ مورد نظر کلیک کنیم تا رنگ‌های مشابه طبق Tolerance تنظیمی انتخاب شوند و در ابزار (Quick Selection) می‌توانیم همچون قلم‌مو با درگ ماوس خود روی رنگ‌های مورد نظر، آنها را به مجموعه انتخابی خود اضافه کنیم.

علاوه بر ابزارهای انتخاب، از منوی select می‌توانیم به فرامین مربوط به انتخاب نیز دسترسی داشته باشیم و از آنها برای داشتن یک انتخاب بدون نقص استفاده کنیم. مهم‌ترین فرمان از این مجموعه در مورد انتخاب، فرمان Color Range است که در آن همانند ابزار Magic Wand می‌توانیم بر مبنای تشابه رنگی نسبت به انتخاب محدوده مورد نظر اقدام کنیم؛ با این تفاوت که در این فرمان تمامی تنظیمات قبل از اعمال قابل تغییر و تنظیم دقیق بوده و با کلیک در قسمت‌های مورد نظر و قبل از نهایی کردن انتخاب، می‌توان محدوده انتخاب را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کرده یا حتی محدوده رنگ‌های مشابه را با مشاهده پیش‌نمایش محدوده انتخابی، کم و زیاد کنیم. علاوه بر این فرمان، فرامین دیگری نیز در این منو قابل فراخوانی است که در شکل نشان داده شده است. در این منو برخی فرامین کمرنگ و غیرفعال هستند که در صورت انجام یک انتخاب، فعال می‌شود و قابل استفاده خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 87
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,048
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,624
  • بازدید ماه : 7,768
  • بازدید سال : 32,821
  • بازدید کلی : 426,845
  • کدهای اختصاصی