loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 123 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (1)

آموزش تصویری Msproject 2010 - قسمت دوم


در طی این بخش، با روش‌های مقدماتی ساخت و ویرایش یک پروژه آشنا خواهید شد. زمانیکه تمام‌ وظائف‌ (Task) لازم‌ برای‌ اجرای‌ پروژه‌ خود را تعیین‌ کردید، لازم‌ است‌ که‌ هر یک‌ از آنها را زمان‌بندی‌ نمایید. به‌ این‌ ترتیب‌ می‌توانید حداکثر زمان‌ پایان‌ پروژه‌ (Dead Line) را پیش‌بینی کنید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ باید قبل‌ از ساخت‌ برنامه‌ زمان‌بندی‌ شده‌ پروژه، تمامی امکانات‌ و هزینه‌های موجود را ارزیابی کنید تا بعدا مجبور به‌ ایجاد تغییرات‌ اساسی در آن‌ نشوید.
در اینجا ما میخواهیم یک پروژه جدید ایجاد کنیم. برای این منظور، از گزینه New واقع در سربرگ File استفاده خواهیم کرد. بر روی سربرگ‌ File کلیک کنید. 
روی گزینه‌ New کلیک نمایید. 

[تصویر: 001.gif]
در پنجره Available Templates، سه قسمت وجود دارد. در قسمت اول با انتخاب Blank Project به شما این امکان داده می‌شود که یک پروژه خالی ایجاد کنید و از ابتدا شروع به کار کنید. با انتخاب گزینه Recent Templates شما می‌توانید از الگوهایی که اخیراً استفاده کرده‌اید، استفاده کنید و با انتخاب گزینه My Templates الگوهای خود را به برنامه اضافه کرده و از آن استفاده کنید. 

[تصویر: 002.gif]
 

 

در قسمت دوم شما با انتخاب گزینه New from existing project می‌توانید یک پروژه جدید از روی پروژه‌ای که با این نرم‌افزار ایجاد شده است ایجاد کنید. با انتخاب گزینه New from Excel workbook می‌توانید پروژه خود را با توجه به یک فایل اکسل ایجاد نمائید. با انتخاب گزینه New from sharepoint task list می‌تواند پروژه خود را بر اساس فرمی در برنامه SharePoint ایجاد کنید.

[تصویر: 003.gif]

در قسمت Office.com Templates می‌توانید در سایت آفیس به جستجوی الگوی مورد نظر خود با توجه به زیر شاخه های ارائه شده بپردازید. برای بررسی این موضوع بر روی دکمه Form کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

در قسمت فرم تنها فرم‌های ارزش‌یابی نشان داده شده است. بر روی دکمه evaluation کلیک کنید تا فرم های ارزش‌یابی موجود در سایت آفیس به نمایش در آید.

[تصویر: 005.gif]

همانطور که مشاهده می‌کنید چندین فرم ارزش‌یابی به نمایش در آمده است که با انتخاب هر کدام می‌توانید آن را با استفاده دکمه Download از سایت آفیس دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید. برای بازگشت به صفحه ابتدایی New بر روی Home کلیک کنید.

[تصویر: 006.gif]

اکنون می‌خواهیم الگوی یک پروژه Marketing را جستجو کنیم. در جعبه متن جستجو کلیک کنید.

[تصویر: 007.gif]

عبارت Marketing را تایپ کنید.
بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 008.gif]

لیستی از پروژه‌های مربوط به Marketing به نمایش درآمده است. به عنوان مثال می‌‌خواهیم که پروژه اول را دانلود کنیم. بر روی دکمه Download کلیک کنید.

[تصویر: 009.gif]

همانطور که مشاهده می‌کنید پروژه دانلود شده در برنامه باز شده است. شما می‌توانید بر اساس این پروژه جلو بروید. اکنون ما نیازی به این پروژه نداریم. برای بستن آن بر روی دکمه Close صفحه کلیک کنید. 

[تصویر: 010.gif]
اکنون از شما پرسیده شده است که آیا می‌خواهید پروژه را ذخیره کنید یا خیر. ما این پروژه را برای بررسی گزینه Office Template دانلود کردیم و نیازی به ذخیره‌سازی آن نداریم. روی دکمه No کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

اکنون می‌خواهیم یک پروژه جدید ایجاد کنیم . روی سربرگ File کلیک کنید.
روی New کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

اگر بر روی My Template کلیک کنید خواهید دید که پروژه‌ای که دانلود کرده بودیم در این قسمت قابل مشاهده می‌باشد.

[تصویر: 013.gif]

گفتیم که می‌توانید با استفاده از گزینه Blank Project یک پروژه خالی را ایجاد کنید. در این فصل، ما از همین آیکون برای ایجاد پروژه خود استفاده می‌کنیم. اکنون Blank Project انتخاب شده است . روی دکمه Create کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

به این ترتیب یک پروژه جدید ایجاد شده است. روی سربرگ Project کلیک کنید.

[تصویر: 015.gif]

گزینه Project Information را انتخاب نمایید.

[تصویر: 016.gif]

این پنجره اولین مرحله از مراحل ایجاد پروژه می‌باشد و مشخصات کلی آن را از کاربر درخواست می‌نماید . در قسمت Start Date , تاریخ پروژه تعریف می‌گردد.

[تصویر: 017.gif]

قسمت Finish Date تاریخ پایان پروژه را معین می‌نماید. 

[تصویر: 018.gif]

در قسمت Schedule From می‌توانید روش نمایش روند انجام وظایف مختلف پروژه را از شروع تا پایان یا بر عکس (از پایان تا شروع) تعیین نمایید.

[تصویر: 019.gif]

منطقه Current Date که مربوط به تاریخ فعلی می‌باشد، بستگی مستقیم به تاریخ و زمان تنظیم شده در کامپیوتر شما و نوع تقویم مورد استفاده دارد اما در صورتیکه بخواهید، می‌توانید آنرا تغییر دهید روی‌ دکمه لـیست‌ Status Date، که با فلش مشخص شده است، کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 020.gif]
تاریخ Status Date مبنای شروع پروژه را تعیین می‌کند و در صورتیکه تاریخی برای آن در نظر نگیرید، MS Project مبنای شروع پروژه را بر اساس ساعت و تاریخ کامپیوتر شما محاسبه خواهد کرد. هر جا خارج‌ از لـیست‌ باز شده‌ کلـیک‌ کنید تا بسته‌ شود.

[تصویر: 021.gif]

روی‌ دکمه باز کننده‌ لـیست‌ Calendar کلـیک‌ کنید .

[تصویر: 022.gif]

به‌ صورت‌ پیش‌فرض‌، Microsoft Project از تقویم‌ کاری‌ استاندارد استفاده‌ می‌کند که‌ بر مبنای هشت‌ ساعت‌ کار در روز و پنج‌ روز کاری‌ در هفته‌ تنظیم‌ شده‌ است.‌ اما شما در این‌ لـیست‌ می‌توانید آن‌ را به صورت‌های ‌ دیگری مثل شبانه‌روزی‌ یا شیفت‌ شبانه ‌تنظیم‌ کنید. هرجا خارج‌ از لـیست‌ باز شده‌ کلـیک‌ کنید تا بسته‌ شود. 


[تصویر: 023.gif]

عدد Priority تعیین‌ کننده‌ حق‌ تقدم‌ پروژه‌ می‌باشد و عددی‌ بین‌ 1 تا 1000 خواهد بود. این‌ قسمت‌، زمانی که‌ چند پروژه‌ بصورت‌ همزمان‌ و اشتراکی مشغول‌ به‌ کار باشند مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. معمولاً این قسمت زمانی بکار می‌آید که یک پروژه اصلی را به چندین پروژه کوچک و جداگانه تقسیم نمایید. پنجره‌ Project Information را ببندید.

[تصویر: 024.gif]

برای خصوصی‌سازی تقویم مورد استفاده بر اساس برنامه کاری مورد نظر، می‌توانید از گزینه Options واقع در سربرگ File استفاده نمایید. سربرگ File را باز کنید.
روی گزینه‌ Options کلیک نمایید. 

[تصویر: 025.gif]

روی گزینه Schedule کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

در قسمت Calendar واقع‌ در پنجره‌ Project Options، می‌توانید برای‌ خود یک‌ تقویم‌ کاری‌ دلـخواه‌ بسازید. برای‌ مثال، روز شروع‌ هفته، اولـین‌ ماه‌ کاری، ساعت‌ شروع‌ و پایان‌ کار در هر روز ، تعداد ساعات‌ کار در روز یا هفته‌ و تعداد روزهای کاری ‌هر ماه‌‌، همگی قابل‌ تغییر هستند. بنابراین، این قسمت برای کاربران ایرانی که تقویمی متفاوت با تقویم میلادی دارند بسیار کاربرد دارد. پنجره‌ Options Project را توسط دکمه Close ببندید.

[تصویر: 027.gif]

توجه داشته باشید که تقویم اختصاصی ایجاد شده توسط شما ممکن است جوابگوی دقیق کار نباشد. به هر حال، برا ی ساخت یک تقویم غیر استاندارد و جدید ابزارهایی موجود است‌.گزینه‌ Change Working Time موجود در سربرگ Project را انتخاب‌ نمایید.

[تصویر: 028.gif]

پنجره‌ Change Working Time، برای‌ تعیین‌ دقیق‌ روزها و ساعات‌ تعطیل‌ و نیمه‌ تعطیل‌ و همچنین‌ برنامه‌ کاری‌ کارمندان‌ در هر روز به‌ کار می‌رود. روی‌ دکمه Create New Calender کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 029.gif]

در این‌ پنجره‌ ، باید نامی را برای‌ تقویم‌ خود انتخاب‌ کرده‌ و یکی از دو گزینه‌ قابل‌ انتخاب‌ واقع‌ در پائین‌ پنجره را انتخاب‌ نمایید. گزینه‌ بالایی برای‌ ساخت‌ یک‌ تقویم‌ کاملا جدید به‌ کار می‌رود، در حالیکه گزینه‌ پائینی از یکی از تقویم‌های موجود کپی برداری‌ نموده‌ و آن‌ را برای ‌ویرایش‌ آماده‌ می‌سازد. روی‌ دکمه OK کلـیک‌ کنید.

[تصویر: 030.gif]
حالا می‌توانید تغییرات مورد نظر را در این تقویم ایجاد نمایید. برای مثال شاید بخواهید یک تقویم کاری مطابق با استانداردهای محل کار خود بسازید. پس از پایان کار باید با استفاده از دکمه OK پنجره را ببندید . 

[تصویر: 031.gif]

ابتدا باید مراحل‌ اصلـی پروژه‌ را نام‌گذاری‌ کرده‌ و در جدول‌ وظائف‌ وارد نمایید و بعد از آن، مراحل‌ وابسته‌ به‌ هر مرحلـه‌ اصلـی پروژه ‌یعنی وظائف‌ فرعی (Subtask ها) را در جدول‌ درج‌ نمایید. برای‌ نام‌گذاری‌ هریک‌ از وظایف‌ موجود در پروژه،‌ کافیست‌ که‌ سلـول‌ مربوط به‌ ستون‌ Task name را انتخاب‌ کرده‌ و سپس‌ شروع‌ به‌ تایپ‌ نمایید. روی‌ اولـین‌ سلـول‌ ستون‌ Task name ، که با فلش مشخص شده است، کلیک کنید. 

[تصویر: 032.gif]

در ادامه عبارت Research for the book را وارد می‌کنیم.
دکمه Enter را از صفحه کلید فشار دهید.

[تصویر: 033.gif]

همانطور که مشاهده میکنید اولین وظیفه یا کار پروژه ثبت شده است. دقت کنید که MS Project تاریخ شروع (Start) و پایان (Finish) این وظیفه و نیز مدت زمان (Duration) اختصاص داده شده به آن را بطور خودکار و با مقادیر پیشفرض در نوار Timeline نشان داده است. اما شما میتوانید آنها را تغییر دهید. برای مثال ما قصد داریم مدت زمان این وظیفه را از یک روز به دو روز افزایش دهیم. در سلول مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 034.gif]

برای افزایش مدت زمان وظیفه، روی دکمه حاوی فلش رو به بالا دو بار کلیک کنید.

[تصویر: 035.gif]

کلید Enter را فشار دهید.
همانطور که مشاهده میکنید مدت زمان وظیفه به دو روز افزایش پیدا کرده است. توجه کنید که چون در تقویم میلادی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و جزو روزهای کاری محسوب نمیشوند، در نمای سمت راست روزهای اختصاص داده شده به این وظیفه از روز جمعه آغاز و به روز دوشنبه ختم شده است.

[تصویر: 036.gif]

به همین ترتیب شما می‌توانید به محتویات این جدول اضافه کنید. برای جلوگیری از اتلاف وقت و راحتی شما، ما تعدادی عضو جدید با نام‌های مختلف به جدول وظایف اضافه می‌کنیم و شما می‌توانید در صفحه بعد نتایج کار را بررسی کنید.
حالا مشاهده‌ می‌کنید که‌ سلـول‌های دیگری‌ از جدول‌ نیز پر شده‌‌اند. تاریخ‌ شروع هر یک‌ از این‌ وظائف‌ را می‌توان‌ در نمودار روند وظائف‌، واقع‌ در سمت‌ راست‌ صفحه به دست آورد که‌ در واقع‌ فعلاً همان‌ تاریخ‌ شروع‌ پروژه‌ می‌باشدکه‌ شما قبلاً آن‌ را تنظیم‌ نمودید. همچنین مدت‌ زمان‌ اجرای‌ هر وظیفه‌ یا کار در ستون‌ Duration واقع‌ در جدول‌ وظائف‌ نوشته‌ شده‌ که‌ مقدار پیش‌فرض‌ آن‌ یک‌ روز می‌باشد.
هنگامیکه وظائف‌ اصلـی پروژه‌ خود را در جدول‌ قید نمودید، می‌توانید هر یک‌ از آنها را به‌ بخش‌های کوچکتری‌ تقسیم‌ کنید تا جزئیات‌ بیشتری‌ داشته باشند. به‌ هریک‌ از این‌ بخش‌های کوچک‌ ، یک‌ وظیفه‌ فرعی (Subtask) گفته‌ می‌شود.
برای ایجاد وظایف فرعی مربوط به هر یک از مراحل پروژه، باید روی اولین سلول بعد از Task اصلی کلیک کرده و سپس دکمه Insert را فشار دهید. به این ترتیب، یک سلول خالی زیر سلول انتخاب شده بوجود می‌آید. روی‌ دومین‌ سلـول‌ ستون‌ Task name واقع‌ در جدول‌ وظائف‌ کلـیک کنید. این سلول توسط فلش مشخص شده است.

[تصویر: 037.gif]

اکنون دکمه Insert را از صفحه کلید بفشارید.
وحالا سلول جدیدی ایجاد شده است. بهتر است آن را نام‌گذاری کنید. عبارت Go to Library را تایپ کنید.
برای تایید عبارت وارد شده روی سلول مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 038.gif]

حالا باید این Task جدید را به عنوان زیر مجموعه‌ای از وظائف واقع در سطر اول جدول به حساب آورد. برای این منظور باید از دکمه حاشیه‌گذاری یا Indent استفاده کنیم. در قسمت مشخص شده کلیک راست کنید.

[تصویر: 039.gif]

روی دکمه Ident Task کلیک کنید.

[تصویر: 040.gif]
همانطور که مشاهده می‌کنید این Task به عنوان زیر مجموعه Task بالایی قرار گرفته است. این آیکون در سربرگ Task نیز موجود است و می‌توانید برای این عمل از سربرگ Task نیز استفاده کنید. روی سلول Duration کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

برای تعیین مدت یک روز بر روی فلش به سمت بالا کلیک کنید.

[تصویر: 042.gif]

روی سلول Start کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

روی لیست باز شونده کلیک کنید.

[تصویر: 044.gif]

روی تاریخ مشخص شده کلیک کنید.



[تصویر: 045.gif]

شما می‌توانید به همین ترتیب حتی هر یک از وظایف فرعی را نیز دوباره دسته‌بندی و تقسیم نمایید و این عمل را بارها تکرار کنید. ما به این روش جدول شما را کامل خواهیم کرد و شما می‌توانید درصفحه بعد نتیجه کار را مشاهده کنید. 
نمی‌خواهیم آخرین Task ی که ایجاد کرده ایم زیر مجموعه Task بالایی باشد. بر روی سلول نام Task کلیک راست کنید.

[تصویر: 046.gif]

بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 047.gif]

دقت کنید که عمل دسته‌بندی و تعیین وظایف فرعی به چه شکل انجام شده است. به این صورت شما اولین قدم برای ایجاد یک پروژه را انجام داده‌اید و باید برای استفاده در آینده آنرا ذخیره کنید . بر روی سربرگ File کلیک کنید.
برای‌ ذخیره‌‌سازی‌ یک‌ فایل‌ پروژه‌، باید از سربرگ‌ File گزینه‌ Save یا Save as را اجرا نمایید. با انتخاب‌ گزینه‌ Save ، فایل‌ پروژه‌ با همان‌ نام‌ و قالـب‌ ذخیره‌ می‌شود و با انتخاب‌ گزینه‌ Save as، می‌توانید علاوه‌ بر نام‌گذاری‌ جدید فایل‌ پروژه، ‌به‌ آن‌ قالـب‌ دلـخواه‌ خود را نیز بدهید. ، روی‌ گزینه‌ Save as کلـیک‌ کنید 

[تصویر: 048.gif]

این‌ پنجره‌ Save as می‌باشد .در این‌ قسمت‌، شما باید نام‌ پروژه‌ خود را در جعبه‌ متن‌ File name وارد نموده‌ و شاخه‌ محل‌ ذخیره‌سازی‌ را تعیین‌ کنید، سپس‌ می‌توانید با استفاده‌ از لـیست‌ بازشونده‌ Save as type، قالـب‌ ذخیره‌سازی ‌فایل‌ را انتخاب‌ نمایید. حالـت‌ پیش‌فرض‌، فایل‌ دارای‌ پسوند .mpp است‌ که ‌مختص‌ MS Project می‌باشد. قالـب‌های موجود دیگر عبارتند از صفحات‌ وب‌ (.HTML) ، الـگوها (.mpt)، پایگاه‌های داده‌ (.mdb) و غیره‌. روی دکمه Save کلیک کنید.

[تصویر: 049.gif]

برای ایجاد تغییر در خصوصیات ذخیره‌سازی، می‌توانید از گزینه Options استفاده کنید. برای این منظور، بر روی سربرگ File کلیک کنید.
گزینه Options را انتخاب نمایید.

[تصویر: 050.gif]


روی Save کلیک کنید.

[تصویر: 051.gif]

در صفحه Save می‌توانید قالب پیش‌فرض ذخیره‌سازی فایل پروژه و نیز مکان پیش‌فرض آن را تعیین کنید. همچنین این قابلیت وجود دارد که با استفاده از قسمت Auto Save، پروژه بصورت خودکار در زمان‌های مشخص شده ذخیره گردد. روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 052.gif]

حالا می‌توانید از پروژه خود خارج شوید. همانطور که می‌دانید، برای خروج از محیط Microsoft Project کافی است از سربرگ File گزینه Exit را انتخاب کنید. راه ساده‌تر این است که بر روی علامت Close برنامه کلیک کنید. 

[تصویر: 053.gif]

در طی این فصل، با اصول ابتدایی طراحی یک پروژه و پارامترهای مورد استفاده در آن آشنا شدید.

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهرخ در تاریخ 1391/09/03 و 12:04 دقیقه ارسال شده است

سلام اموزش خیلی خوبی بود اما کاش بازم ادامه میدادی اموزششو


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,190
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,766
  • بازدید ماه : 7,910
  • بازدید سال : 32,963
  • بازدید کلی : 426,987
  • کدهای اختصاصی