loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 69 دوشنبه 16 مرداد 1391 نظرات (0)
چگونگی استفاده از Tracking Protection و ActiveX Filtering در اینترنت‌اکسپلورر 9

همان‌طور که در آموزشهای قبلی عنوان شد، ابزارهای متداول مرتبط با ایمنی IE و عملکرد کاربر در منوی Safety گردآوری شده ‌است. درباره‌ برخی از این ابزارها و امکاناتی نظیر InPrivate Browsing پیش از این توضیح داده شده‌ است. در ادامه به توضیح درباره‌ Tracking Protection و ActiveX Filtering خواهیم پرداخت.

Tracking Protection چیست؟

بسیاری از صفحات وب حاوی محتویاتی از وب‌سایت‌های دیگر است که در اصطلاح به آنها وب‌سایت‌های شخص‌ثالث یا Third-party گفته می‌شود. وقتی به وب‌سایت مدنظرتان مراجعه می‌کنید، محتویات (Content) این گونه وب‌سایت‌ها فراخوان می‌شود سپس اطلاعات استاندارد سیستم‌ شما نظیر آدرس IP و نیز نشانی وب‌سایت‌هایی که مشاهده می‌کنید و ... به تمامی Third-party‌هایی که در آن وب‌سایت دخیل است، ارسال می‌شود. اگر سایت‌های شخص‌ثالث با وب‌سایت مدنظر شما قراردادهای کاری نیز داشته باشد و به اصطلاح شریک یکدیگر محسوب شوند، ممکن است اطلاعات بیشتری از شما و عملکردتان برای آنها ارسال شود. با استفاده از Cookie ها و تکنیک‌های دیگر، به مرور زمان این Third-party‌ها می‌تواند یک پروفایل از شما و فعالیت‌های اینترنتی‌تان نظیر وب‌گردی‌های روزمره و ... فراهم کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از ابزار Tracking Protection موجود در IE9 استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، IE9 ارسال اطلاعات به Third-party ها را با توجه به فهرست‌هایی موسوم به TPL (پاورقی یک) محدود می‌کند.

اما برای فعال کردن Tracking Procetrion روی آیکون چرخ‌دنده (Tools) در سمت راست و بالای IE9 کلیک کرده سپس فهرست موردنظرتان را Enable کنید. برای این منظور می‌توانید روی گزینه‌ Your Personalized List کلیک کرده و دکمه‌ Settings را بفشارید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، 

 

با توجه به وب‌سایت‌هایی که مشاهده کرده‌اید، فهرستی ایجاد شده که می‌توانید به دلخواه محتویات آن ‌را Block (مسدود) یا Allow (مجاز) کنید. اگر گزینه‌ Automatically Block را در حالت انتخاب قرار دهید، TPL شما به صورت خودکار تکمیل خواهد شد.

اگر TPL خاصی را Select نکرده باشید، در پنجره‌ مذکور گزینهGet a Tracking Protection List online نمایان می‌شود. با کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای از وب‌سایت مایکروسافت هدایت می‌شوید که در آن تعدادی TPL قرار دارد. با توجه به رتبه‌ هر فهرست می‌توانید TPLهای مناسب را انتخاب و آنها را به IE خود اضافه کنید؛ کافی است روی دکمه‌ Add موجود در کنار هر TPL کلیک کنید تا به سیستم‌تان منتقل شود.

TPLها را می‌توان فهرست‌های ساده از جنس فایل‌‌های متنی دانست. در قسمت Manage Add-ons اگر روی یکی از فهرست‌ها کلیک و گزینه‌ More Information را انتخاب کنید، محتویات آن را مشاهده خواهید کرد.

ذکر این نکته لازم است اگر برخی محتویات یک وب‌سایت توسط Tracking Protection مسدود شود، در سمت راست نوار آدرس IE یک علامت آبی رنگ نمایان خواهد شد که با کلیک روی آن و فشردن دکمه‌ Turn off Tracking Protection می‌توانید بلافاصله این ابزار را غیرفعال کنید!

ActiveX Filtering چیست؟

ActiveX Filtering‌ها نرم‌افزارهای کوچکی است که توسعه‌دهندگان صفحات وب از آنها در وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها به نوعی مکمل وب‌سایت‌ها محسوب می ‌شود و می‌تواند وظیفه‌ پخش صدا و ویدئو یا نمایش تصاویر و ... را در یک صفحه‌ وب انجام دهد. از سوی دیگر این کنترلرها می‌تواند بر عملکرد مطلوب وب‌سایت‌ها، امنیت آنها و ... تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال می‌توان از آنها برای جمع‌آوری اطلاعات از روی رایانه‌، خراب کردن فایل‌های موجود در هارددیسک، نصب بدافزار روی سیستم یا کنترل یک رایانه از راه دور و ... استفاده کرد.

ActiveX Filtering این امکان را به شما می‌دهد که یک وب‌سایت را بدون فراخوان این کنترل‌ها باز کنید. وقتی که یک وب‌سایت در حالی که فیلتر ActiveX اینترنت‌اکسپلورر فعال است باز می‌شود، ممکن است برخی محتویات و قسمت‌های آن غیرفعال باشد.

برای فعال کردن ActiveX Filtering کافی است روی آیکون چرخ‌دنده (Tools) از سمت راست و بالای IE9 کلیک کرده و در منوی Safety آن را برگزینید. در این صورت گزینه‌ مذکور در حالت انتخاب قرار گرفته و این قابلیت رویIE9 فعال می‌شود. برای غیرفعال کردن آن نیز کافی است همین کار را مجددا انجام دهید.

همچنین می‌توانید پس از فعال کردن ActiveX Filtering ، آن را برای یک یا چند سایت خاص غیرفعال کنید. برای این منظور کافی است آن وب‌سایت را باز کرده سپس روی آیکون فیلترینگ موجود در نوار نشانی کلیک کنید سپس دکمه‌ Turn off ActiveX Filtering را بفشارید.

هنگامی که این کار را برای یک وب‌سایت انجام می‌دهید، IE9 نشانی آن را ذخیره و در مراجعات بعدی نیز این قابلیت را برای سایت مذکور غیرفعال می‌کند.

می‌توان اطلاعات مربوط به سایت‌های مستثنا شده در Tracking Protection و ActiveX Filtering را با مراجعه به قسمت Delete Browsing History حذف کنید. توضیحات مربوط به این قسمت در شماره‌های گذشته عنوان شده‌است.

مدیریت دانلودها در IE9

پس از بررسی گزینه‌های موجود در منوی کشویی Safety در قسمت Tools ، نوبت به گزینه‌ View Downloads می‌رسد. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که با IE9 یک فایل را دانلود کرده باشید ولی ندانید که این فایل در کدام قسمت رایانه‌تان ذخیره شده‌است!

تمامی فایل‌هایی که توسط IE9 دانلود می‌کنید در پنجره‌ View Downloads فهرست می‌شود و با مراجعه به این پنجره یا فشردن کلید ترکیبی Ctrl+J می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در این پنجره نام و نوع فایل‌های دانلود شده و وب‌سایتی که فایل را از آن دانلود کرده‌اید، حجم فایل، محل قرارگیری فایل روی رایانه و نیز عملگرهای موجود برای آن فایل به چشم می‌خورد. علاوه بر این ، هنگام دانلود یک فایل، سرعت دانلود برحسب KB/sec و نیز زمان تخمینی باقیمانده تا پایان یافتن ذخیره‌ فایل نیز به شما نمایش داده می‌شود. همچنین در این حالت می‌توانید با استفاده از دکمه‌ Pause ، دانلود را موقتا متوقف کنید. البته باید بدانید که این امکان برای تمامی فایل‌های در حال دانلود مهیا نیست!

هنگامی که یک فایل دانلود می‌شود، می‌توانید در همین فهرست روی آن دابل‌کلیک کرده و فایل را مستقیما اجرا کنید. اگر می‌خواهید فهرست‌تان را پاکسازی کنید، کافی است فایل مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه‌ Delete کیبورد را بفشارید یا روی علامت ضربدر موجود در سمت راست فهرست کلیک کنید‌. در این صورت نام فایل از فهرست حذف شده اما فایل روی هارددیسک باقی می‌ماند. برای حذف کامل فایل از رایانه باید روی نام آن در فهرست کلیک راست کرده و گزینه‌ Delete File را انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، به معنای آن است که این فایل قبلا حذف یا جا به جا شده‌است!

هنگامی که روی یکی از آیتم‌های موجود در فهرست کلیک می‌کنید، چند گزینه‌ دیگر نیز در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. گزینه‌ Copy download link ، لینکی را که فایل را از آن دانلود کرده‌اید به Clipboard منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید لینک دانلود را برای کسی ارسال کنید، می‌توانید این روش را به کار گیرید. کافی است پس از انتقال لینک به Clipboard آن را مثلا در یک نامه الکترونیک و یا فایل متنی Paste کنید.

گزینه‌ Go to download webpage شما را به وب‌سایتی که فایل را از آن دانلود کرده‌اید هدایت می‌کند. اگر فایل ناقص دانلود شده، می‌توانید با این کار مجددا دانلود فایل را از سر بگیرید. گزینه‌ Open Containing Folder نیز فولدری را که فایل دانلود شده در آن قرار دارد، باز می‌کند.

در این پنجره همچنین می‌توانید فولدر پیشفرض قرارگیری فایل‌های دانلود شده را تغییر دهید. برای این منظور کافی است روی گزینه‌ Options در سمت چپ و پایین پنجره‌ view Downloads کلیک کرده و مسیر دلخواهتان را تعیین کنید.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,358
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,934
  • بازدید ماه : 8,078
  • بازدید سال : 33,131
  • بازدید کلی : 427,155
  • کدهای اختصاصی