loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 68 شنبه 14 مرداد 1391 نظرات (0)
منوی Image
تا اینجا تقریبا با بیشتر فوت و فن انتخاب و ابزارهای مربوط به آن در فتوشاپ آشنا شدیم؛ اما انتخاب در فتوشاپ هنوز شروع کار بوده و کار اصلی بعد از آن تازه آغاز می‌شود. اصولا انتخاب، به تنهایی هدف اصلی نمی‌تواند باشد و عملی که در ادامه انتخاب انجام می‌گیرد هدف اصلی است. اما این به معنای آن نیست که عمل انتخاب مهم نبوده و نیاز به دقت ندارد، بلکه دستیابی به یک عملکرد صحیح در استفاده از سایر ابزارها در گرو انتخاب صحیح است.

حال که با ابزارهای انتخاب تا حدودی آشنا شدیم، به سراغ بقیه فرامین فتوشاپ می‌رویم و با آنها نیز آشنا می‌شویم. یکی از پرکاربردترین بخش های فتوشاپ منوی Image‌ است که فرامین بسیار مفیدی را در اختیار طراح قرار می‌دهد. پر کاربردترین این فرامین عبارتند از:

Mode

اولین قسمتی که در این بخش جلب نظر می‌کند گزینه Mode است که خود آن چند زیر منو را شامل می‌شود. به کمک این قسمت می‌توانیم مد رنگی تصویر خود را مشاهده کنیم و تغییر دهیم. درباره این مدها در شماره‌های پیشین کلیک صحبت کرده ایم و در اینجا فقط اشاره مختصری به آن می‌کنیم.

1ـ Bitmap: در این مد تصویر تنها از رنگ سیاه و سفید تشکیل شده و هیچ‌گونه رنگ خاکستری در آن وجود نخواهد داشت و ایجاد طیف خاکستری با نزدیک و دور شدن نقاط سیاه به هم ایجاد می‌شود. از این مد برای چاپ تصاویر هافتون می‌توانیم استفاده کنیم.

 

2ـ Grayscale: این مد رنگی نیز در محدوده سیاه و سفید بوده طوری که علاوه بر رنگ های سیاه و سفید 256 طیف خاکستری نیز در آن وجود دارد و تصویر سیاه و سفید به صورت کاملا واقعی دیده می‌شود. 

3ـ Duotone: در این مد که پس از تبدیل تصویر به مد Grayscale قابل دسترس خواهد بود، می‌توانیم طیف خاکستری خود را گسترش دهیم و حتی رنگ کمکی به عنوان رنگ سوم و چهارم به طیف خاکستری اضافه کنیم.

4 ـ Index: در این مد که بیشتر در صفحات وب استفاده می‌شود، طیف رنگی تصویر کم شده و کل تصویر با 256 رنگ استاندارد نمایش داده می‌شود. در این حالت حجم تصویر کم شده ولی تصویرکیفیت زیاد مطلوبی برای چاپ نخواهد داشت.

5‌ـ RGB: این مد رنگی مختص نمایش تصاویر در تلویزیون و مانیتور بوده و برای استفاده از تمام امکانات فتوشاپ باید پروژه خود را در این مد رنگی یا مد Lab کار کنیم.

6 ـ CMYK: این مد رنگی مختص چاپ بوده و برای چاپ پروژه خود به صورت چاپ افست باید آن را به این مد رنگی تبدیل کنیم. دقت کنید که این مد رنگی رنگ های کمتری را نسبت به حالت RGB پوشش داده و هنگام چاپ ممکن است رنگ پروژه چاپ شده متفاوت از رنگ پروژه روی مانیتور دیده شود.

7ـ Lab: این مد پوشش دهنده کل رنگ های قابل مشاهده با چشم بوده و وابستگی به دستگاه ندارد.

8 ـ Multichannel: از این مد رنگی که هر کانال را به 256 رنگ خاکستری تبدیل می‌کند برای چاپ‌های تخصصی استفاده می‌شود، در این حالت می‌توانیم برای هر کانال نام دلخواهی را اختصاص دهیم.

9 ـ براساس تعداد رنگ های تعریف شده برای هر پیکسل رنگی، عمق رنگی تصویر تعریف می‌شود که در حالت معمول به صورت 8بیت یعنی 2 به توان 8 رنگ در هر پیکسل است، اما برای تصاویر خاص و با کیفیت بالا عمق رنگ می‌تواند 16 یا 32 بیتی هم تعریف شود.

دومین بخش از نوار Image گزینه Adjustment است که در مطالب آینده به صورت مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

برای تنظیم نور، کنتراست و رنگ تصاویر در فتوشاپ روش های زیادی وجود دارد که می‌توانیم با توجه به مهارت خود از آنها استفاده کنیم ؛ اما معمولا راحت ترین روش برای این گونه تنظیمات استفاده از حالت‌های خودکار است و این حالت‌ها در 3 فرمان Auto Tone، Auto Contrast و Auto color قابل دسترس بوده و با کمک آنها می‌توانیم تا حد زیادی کیفیت تصویر خود را از لحاظ نور و رنگ تنظیم کنیم. فقط باید دقت کنیم که این فرامین برای همه تصاویر ایده آل نبوده و در برخی تصاویر حتی ممکن است نتیجه نامطلوبی را ارائه کند که در این موارد باید با فرامین دیگر جهت تنظیم تصویر اقدام کنیم.

Image & Canvas Size

در فتوشاپ دو نوع اندازه وجود دارد ؛ یکی اندازه خود تصویر Image size است و دیگری اندازه صفحه پروژه Canvas size. با تنظیم اندازه تصویر می‌توانیم تصویر خودمان را از لحاظ اندازه بزرگ یا کوچک کرده یا رزولوشن آن را تغییر دهیم. اما در قسمت Canvas size محدوده پروژه (فضای کاری) تغییر اندازه داده و محتوای موجود در آن با همان اندازه اولیه باقی می‌ماند. با فراخوانی فرمان Image size تصویری همانند تصویر زیر ظاهر می‌شود:

که شامل دو قسمت است که در قسمت اول اندازه پیکسلی تصویر را که در مانیتور مشاهده خواهد شد تنظیم می‌کنیم. از بخش دوم نیز اندازه چاپی پروژه قابل تنظیم است. در قسمت دوم علاوه بر تنظیم اندازه چاپی می‌توانیم رزولوشن تصویر را نیز تغییر دهیم و به اندازه دلخواه برسانیم. با انتخاب گزینه Canvas size پنجره ای همانند شکل زیر ظاهر شده و به کمک آن می‌توانیم بدون تغییر ابعاد محتوی پروژه ابعاد فضای کاری را تغییر دهیم که در این صورت حاشیه‌ای در اطراف تصویر مشاهده خواهد شد.

پس از فراخوانی پنجره Canvas size اندازه مورد نظر فضای کاری خود را در 2 حالت می‌توانیم وارد کنیم. در صورتی که گزینه Relative انتخاب نشده باشد، طول و عرض نهایی کادر خود را باید وارد کنیم و اگر این گزینه انتخاب شده باشد، فقط لازم است مقدار افزایش یا کاهش را وارد کنیم. در هر دو حالت پس از تایپ مقدار به کمک فلش های موجود در قسمت پایینی پنجره می‌توانیم جهت افزایش یا کاهش را نیز مشخص کنیم و در نهایت روی دکمه تایید کلیک کنیم تا اعمال شود ؛ فقط در صورتی که کاهش اندازه داشته باشیم پیغامی‌مبنی بر از دست دادن قسمت کوچک شده تصویر ظاهر می‌شود و با تایید پیغام اندازه مورد نظر روی پروژه قابل مشاهده خواهد بود. از قسمت پایینی پنجره Canvas می‌توانیم رنگ قسمت افزایش یافته فضای کاری خود را نیز مشخص کنیم.

از قسمت Rotate می‌توانیم پروژه خود را چرخش داده و در حالت دلخواه خود قرار دهیم که این چرخش می‌تواند در حالت‌های پیشفرض 90 درجه ساعتگرد و پادساعتگرد و 180 درجه باشد و در صورت نیاز با گزینه Arbitraryمی‌توانیم چرخش را با زاویه دلخواه روی پروژه خود انجام دهیم.از قسمت آخر این بخش نیز می‌توانیم پروژه خود را قرینه کنیم که هم به صورت افقی Horizontal و هم به صورت عمودی Vertical این عمل امکان‌پذیر است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 103
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,581
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,157
  • بازدید ماه : 8,301
  • بازدید سال : 33,354
  • بازدید کلی : 427,378
  • کدهای اختصاصی