loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 56 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
انتقال تنظیمات و اطلاعات به ویندوز جدید
چگونه از Windows Easy Transfer استفاده کنیم؟
Windows Easy Transfer
شما مدت‌هاست که با ویندوز فعلی‌تان سر و کار دارید! بسیاری از نرم‌افزارهای مورد نیازتان را نصب کرده و تنظیمات دلخواهتان را روی آنها انجام داده‌اید، تغییرات زیادی را در پروفایلتان ایجاد کرده‌اید، Shortcut (میانبر)‌‌های زیادی روی دسکتاپ یا نوار ابزار (Task bar) برای سهولت در کارتان قرار داده‌اید، فایل‌های زیادی در دسکتاپ، My Documents و... ذخیره کرده‌اید، از Outlook استفاده کرده و نامه‌های مهم و فراوانی را از mail box خود به سیستم‌تان منتقل کرده‌اید و....
با این اوصاف، شاید عاقلانه به نظر برسد که هیچ‌گاه به فکر استفاده از یک سیستم‌عامل دیگر یا نصب مجدد سیستم‌عامل روی رایانه‌تان نباشید؛ حتی اگر سیستم‌عامل فعلی‌تان دچار مشکل شده و مشاهده Error‌های پی‌درپی امانتان را بریده باشد! شاید به همین دلیل بخواهید عطای استفاده از امکانات پیشرفته ویندوز 7 در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌ها و بهره‌بردن از محیط کاربری دوست‌داشتنی آن را به لقایش ببخشید! یا شاید از آن دست کاربران با حوصله‌ای باشید که وقت کافی در اختیار دارند و پس از هر بار نصب ویندوز، تنظیمات دلخواهشان را یک به یک در سیستم‌عامل جدید اعمال می‌کنند.

در ادامه مباحث در ارتباط با ویندوز 7، به نرم‌افزار رایگان Windows Easy Transfer می‌پردازیم که بسیاری از این کارها را به صورت خودکار و با چند کلیک برایتان انجام می‌دهد. این نرم‌افزار محصول مایکروسافت است که در ویندوز 7 گنجانده شده و نسخه مختص ویندوز XP (و ویستا) آن نیز برای ورژن‌های 32 و 64 بیتی به صورت جداگانه ارائه شده است که می‌توانید آن را از مسیر زیر دانلود کنید:

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/features/windows-easy-transfer

امکانات Windows Easy Transfer برای ویندوز

این نرم‌افزار که قابلیت اجرا شدن روی ویندوزهای XP، ویستا و 7 را دارد، می‌تواند از مواردی که در ادامه می‌آید، Backup بگیرد و در ویندوز جدید، آنها را سر جای خود قرار دهد.

1ـ User Accounts: ممکن است شما روی ویندوزتان چند حساب کاربری با دسترسی‌های مختلف ایجاد کرده باشید و بخواهید پس از نصب ویندوز جدید، تمامی آنها را دوباره در اختیار داشته باشید.

2ـ Files and Folders: با استفاده از این نرم‌افزار، شما می‌توانید یک به یک درباره فایل‌ها و فولدرهایی که در پروفایلتان دارید، تصمیم گیری کنید که آیا می‌خواهید از آنها Backup بگیرید و در سیستم جدید بازیابی کنید یا خیر. مثلا فایل‌ها و فولدرهایی که بر Desktop یا My Document ایجاد کرده‌اید و... .

3ـ Program data files and Settings: بیشتر نرم‌افزارهای استاندارد، در پروفایل هر کاربر برای خود یک پوشه ایجاد می‌کند که فایل‌های مورد استفاده و تنظیماتشان برای آن کاربر در آنجا ذخیره می‌شود و به آن Application Data می‌گویند.

به عنوان مثال، برای نرم‌افزار Babylon ممکن است چند فرهنگ لغت (Glossary) نصب کرده باشید و تنظیمات خاصی را برای پوسته این نرم‌افزار اعمال کرده باشید که همگی آنها در Application Data نگهداری می‌شوند.

با استفاده از Windows Easy Transfer، شما می‌توانید این اطلاعات و تنظیمات را به ویندوز جدید منتقل کنید؛ اما بدانید که در ویندوز جدید، ابتدا می‌بایست نرم‌افزارها را نصب کنید، سپس این موارد را بازیابی کنید، چراکه نرم‌افزار مذکور امکان تهیه نسخه پشتیبان از کل نرم‌افزارها را ندارد!

4ـ E-mail messages، Settings and Contacts: اگر شما هم از نرم‌افزارهای موسوم به mail client نظیر Outlook استفاده می‌کنید و تنظیماتتان به گونه‌ای است که تمامی نامه‌های الکترونیکی به رایانه‌تان منتقل می‌شود، یا این که در این نرم‌افزار یک دفترچه تلفن به همراه مشخصات بسیاری از دوستان و همکارانتان ایجاد کرده‌اید و نمی‌خواهید آن را از دست دهید، می‌توانید قبل از مهاجرت به ویندوز جدید، با استفاده از Windows Easy Transfer این اطلاعات را نیز در فایل backup بگنجانید.

5ـ Windows Settings: تنظیمات مختلفی که در ویندوزتان ایجاد کرده‌اید نیز از طریق این نرم‌افزار قابلیت انتقال به ویندوز جدید را دارند.

6ـ Internet Settings: تنظیماتی که در Browser‌هایتان ایجاد کرده‌اید، سایت‌هایی که به عنوان Favorites برای خود نگه داشته‌اید، Add-On‌هایی که به مرورگر خود اضافه کرده‌اید، همه و همه را می‌توانید از طریق این نرم‌افزار در ویندوز جدید بازیابی کنید.

روش‌های انتقال اطلاعات

به طور کلی، 3 روش برای انتقال اطلاعاتی که از طریق Windows Easy Transfer از آنها پشتیبان می‌گیریم، به ویندوز جدید وجود دارد.

در اینجا با 2 حالت (Scenario) مواجه هستیم؛ اول آن که 2 رایانه مجزا داریم و می‌خواهیم قبل از ازبین بردن ویندوز سیستم قدیمی، اطلاعات آن را به رایانه جدید منتقل کنیم (Side-By-Side) یا این که می‌خواهیم از اطلاعات Backup بگیریم، ویندوز جدید نصب کنیم و روی آن اطلاعات را بازیابی کنیم (Wipe-and-Load).

اما روش‌های انتقال اطلاعات به شرح زیر است:

1ـ Easy Transfer Cable: یک نوع خاص از کابل‌های USB که با انواع معمولی آن متفاوت است و فقط و فقط برای این منظور کاربرد دارد. این نوع کابل علاوه بر قیمت گران آن، به آسانی یافت نمی‌شود و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2رایانه به وسیله این کابل به هم متصل می‌شوند و از طریق نرم‌افزار Windows Easy Transfer که باید در هر دو سیستم‌عامل وجود داشته باشد، اطلاعات از یکی به دیگری منتقل می‌شود.

2ـ Network: اگر هر دو رایانه‌تان در یک شبکه قرار دارند و به اصطلاح همدیگر را می‌بینند، می‌توانید از طریق شبکه اقدام به انتقال اطلاعات از سیستم قدیمی به سیستم‌عامل جدید کنید.

3ـ Removable Media: از انواع مختلف Media از جمله External Hard Disk USB Drive, CD , DVD , … می‌توانید برای ذخیره فایل خروجی این نرم‌افزار و انتقال آن به سیستم‌عامل جدید استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که حجم فایل خروجی از ظرفیت Removable Media شما بیشتر نباشد.

چند نکته مهم

اول آن که بدانید نسخه‌های متفاوتی از نرم‌افزار برای ویندوزهای 32 بیتی و 64 بیتی وجود دارد، اما این دو نسخه، فایل‌های خروجی یکدیگر را قبول می‌کنند!

دوم، امکان انتقال بدافزارها از طریق این روش وجود دارد، پس قبل از تهیه فایل خروجی، به وسیله یک آنتی‌ویروس مطمئن و به‌روز شده، از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید.

سوم، با توجه به امکانات این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعات را روی چند رایانه مختلف و به صورت جداگانه بازیابی کنید. مثلا اگر روی سیستم‌عامل فعلی‌تان 3 حساب کاربری دارید، می‌توانید پس از دریافت فایل خروجی از Windows Easy Transfer، یکی از آنها را روی یک سیستم‌عامل و بقیه را بر سیستم‌عامل دیگر بازیابی کنید.

چگونگی استفاده از این نرم‌افزار


اگر از ویندوز 7 استفاده می‌کنید، در Search Box عبارت Easy Transfer را تایپ کنید تا بتوانید به نرم‌افزار دسترسی پیدا کنید. در ویندوز XP (و ویستا) می‌بایست نسخه جدید این نرم‌افزار را نصب کنید.

پس از بازشدن نرم‌افزار، گزینه Next را انتخاب کنید. بعد از آن که مشخص کردید که روی سیستم‌عامل قدیمی کار می‌کنید یا این سیستم‌عامل جدید شماست که می‌خواهید اطلاعات را روی آن بازیابی کنید، می‌توانید روش انتقال را مشخص کنید. 

بهتر است گزینه سوم را انتخاب کنید!

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود که اطلاعاتی را که می‌خواهید به سیستم‌عامل جدید انتقال دهید، مشخص کنید. همان‌طور که می‌بینید، دسته‌بندی اولیه، براساس حساب‌های کاربری موجود روی سیستم‌عامل است.

با انتخاب گزینه customize ذیل هر حساب کاربری، می‌توانید موارد دلخواهتان را جزء به جزء انتخاب یا از انتخاب خارج کنید؛ همچنین در اینجا حجم دیتای انتخاب شده توسط شما نمایش داده خواهد شد.

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود کلمه عبوری را برای فایل خروجی در نظر بگیرید. این کلمه عبور را به خاطر داشته باشید چراکه در مراحل بازیابی، باید آن را وارد کنید.

پس از آن می‌توانید مسیر ذخیره‌سازی فایل خروجی را انتخاب کنید.

برای بازیابی اطلاعات نیز مراحل زیر را دنبال کنید.

روی سیستم‌عامل جدید نرم‌افزار را به اجرا درآورید، مشخص کنید این ویندوز 

جدید شماست. مسیر فایل دریافتی از سیستم‌عامل قدیمی را مشخص کنید. کلمه عبور در نظر گرفته شده را وارد کنید سپس مواردی را که می‌خواهید، یک به یک انتخاب کنید تا اطلاعات دلخواهتان روی سیستم‌عامل جدید بازیابی شود.

در پایان، گزارشی از تمامی اطلاعاتی که بازیابی شده و نیز نرم‌افزارهایی که باید روی سیستم‌عامل جدید خود نصب کنید، به شما داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 93
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,139
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,715
  • بازدید ماه : 7,859
  • بازدید سال : 32,912
  • بازدید کلی : 426,936
  • کدهای اختصاصی