loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 63 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
حساب‌های کاربری در ویندوز 7

حساب‌های کاربری در ویندوز 7
در خلال مبحث تازه‌های ویندوز 7 در نگاه اول، به صورت گذرا درباره‌Windows explorer، Control Panel، Devices and Printers و نیز User account control صحبت کردیم.

در ادامه این مبحث، به حساب‌های کاربری و برخی تنظیمات آن در ویندوز 7 خواهیم پرداخت.

در گذشته و در ویندوزهای 2000 و X،‌ حساب‌های کاربری به‌طور کلی به 3 دسته زیر تقسیم می‌شدند که هر کدام توانایی‌های خاصی داشتند:

Computer Administrator: کاربرانی که عضو این گروه بودند، می‌توانستند تمامی تنظیمات ویندوز را تغییر دهند و همچنین امکان مشاهده تمامی فایل‌ها و فولدرها هم برایشان مهیا بود.

Power User : حساب‌های زیرمجموعه‌این گروه، می‌توانستند بسیاری از تنظیمات سیستم‌عامل را تغییر دهند؛ اما به تمامی تنظیمات دسترسی نداشتند و همچنین فقط امکان مشاهده فایل‌های خود را داشتند.

Limited User: حساب‌های کاربری زیرمجموعه‌این گروه، محدودترین افراد بودند که در واقع امکان اعمال هیچ نوع تغییری در تنظیمات ویندوز را نداشتند و فقط می‌توانستند فایل‌ها و فولدرهای مربوط به خود را مشاهده کنند.

این دسته‌بندی برخی کاربران را دچار مشکل می‌کرد؛ چراکه تفاوت دسترسی‌های Limited Users و Power Users بسیار زیاد بود. دسترسی‌های Limited User‌ها که حساب کاربری Guest موجود در ویندوز نیز زیرمجموعه‌آن است برای کارهای روزمره کاربران بسیار محدود بود و دسترسی‌های Power User نیز کمی بیش از اندازه مورد نیاز به نظر می‌رسید. علاوه بر این در برخی ویرایش‌های ویندوز XP گروه Power User وجود نداشت و ایجاد گروهی با این دسترسی نیز به آسانی امکان‌پذیر نبود.

از سوی دیگر در شبکه‌های Workgroup که مدیریت مرکزی در آن وجود ندارد، اگر مدیر شبکه قصد محدود کردن دسترسی‌ها از طریق اعمال Policy را داشت، این پالیسی‌ها روی تمامی انواع حساب‌های کاربری موجود در یک سیستم‌عامل اعمال می‌شد که چندان مطلوب نبود.

این وضعیت تا حدودی در ویندوز 7 بهبود یافته است. در نگاه اول، گروه limited Users جای خود را به Standard Users داده است.

این گروه قادر است تنظیماتی را که از دید مایکروسافت ریسک امنیتی برای ویندوز محسوب نمی‌شود، تغییر دهد و علاوه بر این حین کار با این نوع حساب کاربری اگر نیاز به استفاده از امتیاز Administrator باشد، می‌توان از امکانات UAC استفاده کرد.

Standard User برای کارهای روزمره بسیار مناسب و ایمن است چراکه دسترسی‌های همراه با ریسک امنیتی از آن گرفته شده‌است.

ایجاد حساب کاربری

پس از باز کردن (Control Panel)از منوی (Start)، گزینه‌Add or remove user accounts را از زیرمجموعه‌User Accounts and Family Safety انتخاب کنید یا همین عبارت را در Searchbox منوی استارت تایپ کنید.

در این پنجره، شما می‌توانید تمامی Userهای فعال موجود را مشاهده کنید، تنظیمات آنها را تغییر دهید یا حساب کاربری جدید ایجاد کنید. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، ذیل هر Account مشخص شده که عضو کدام گروه است. همچنین حساب‌های کاربری که کلمه‌ عبور برای آنها در نظر گرفته شده نیز با عبارت Password protected مشخص هستند.

با کلیک روی هر کدام از Account ها، می‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید که عبارتند از:

Change the account name: می‌توانید یک نام جدید برای حساب کاربری‌تان در نظر بگیرید.

Change the password: می‌توانید کلمه‌عبور در نظر گرفته شده را تغییر دهید.

Remove the password: می‌توانید کلمه‌عبور در نظر گرفته شده را حذف کنید.

Change the picture: می‌توانید تصویری را که برای حساب کاربری در نظر گرفته شده تغییر دهید.

در این صفحه می‌توانید از طریق گزینه‌ Brows for more picture تصویر دلخواهتان را به مجموعه تصاویر اضافه کرده و آن را برای حساب کاربری‌تان در نظر بگیرید.

Set up parental control: اگر بخواهید به یک حساب کاربری دسترسی‌های خاصی بدهید یا برخی امکانات را از او بگیرید، می‌توانید از این طریق اقدام کنید! به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک کاربر نتواند از نرم‌افزار خاصی استفاده کند یا وب‌سایت خاصی را مشاهده کند، می‌توانید از این طریق مانع دسترسی او شوید. در آینده به صورت کامل به نحوه‌تنظیمات Parental Control خواهیم پرداخت.

Change the account type: از طریق این گزینه‌می‌توانید نوع حساب کاربری‌تان را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر حساب کاربری فعلی Standard است می‌توانید آن را Administrator کنید و برعکس.

Delete the account: می‌توانید حساب کاربری را حذف کنید. اگر گزینه‌Delete files را انتخاب کنید، User Profile مربوط به آن حساب کاربری نیز حذف خواهد شد و اگر گزینه‌Keep files را انتخاب کنید، فقط حساب کاربری حذف می‌شود و User Profile آن روی سیستم باقی می‌ماند.

از طریق گزینه ‌Manage another accounts هم می‌توانید به صفحه‌اصلی بازگردید.

در این صفحه،‌با کلیک روی گزینه‌Create a new accounts می‌توانید یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید. کافی است نام مورد نظرتان را وارد و مشخص کنید که این حساب کاربری Standard است یا!Administrator

بهتر است برای تمامی افرادی که از رایانه شما استفاده می‌کنند حساب کاربری مجزا ایجاد کنید و برای هر یک از آنها نیز کلمه‌عبور در نظر بگیرید. ایجاد حساب‌های کاربری به کاربران این امکان را می‌دهد که تنظیمات دلخواه خود را برای دسکتاپ و در مجموع پروفایل خود اعمال کنند،‌فایل‌های شخصی‌شان را Encrypt، حساب‌های کاربری مربوط به وب سایت‌های مختلف خود را بدون نگرانی روی مرورگر ذخیره کنند و... که همگی این امکانات را وقتی از یک Account مشترک استفاده کنند، از دست خواهند داد.

اگر فقط یک حساب کاربری دارید !

اگر روی سیستم‌عامل‌تان فقط یک حساب کاربری دارید و می‌خواهید وقتی سیستم را روشن می‌کنید، بدون مشاهده Welcome Screen و بدون نیاز به وارد کردن کلمه‌عبور، مستقیما Desktop را مشاهده کنید، این مراحل را دنبال کنید:

در Run عبارت Control userpasswords2 را تایپ کنید (به فاصله‌ها دقت کنید! برای دسترسی به Runنیز می‌توانید از کلید ترکیبی Winlogo+Rاستفاده کنید.)

پنجره‌ای با نام User Accounts برای شما باز خواهد شد. همان طور که مشاهده می‌کنید، تمامی حساب‌های کاربری فعال موجود روی سیستم‌عامل لیست شده‌است. حساب کاربری موردنظرتان را که می‌خواهید به صورت خودکار وارد آن شوید Selectکنید سپس گزینه‌User must enter a user name and passwords … را از حالت انتخاب خارج کنید.

با انتخاب دکمه‌Apply، کلمه‌ عبور آن حساب کاربری از شما خواسته می‌شود؛ کلمه‌عبور را دو بار وارد کنید و Ok را بزنید.

از این پس بدون مشاهده ‌Welcome Screen، مستقیما به این حساب کاربری هدایت خواهید شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 93
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,149
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,725
  • بازدید ماه : 7,869
  • بازدید سال : 32,922
  • بازدید کلی : 426,946
  • کدهای اختصاصی