loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 55 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
مرور رابط کاربری ویندوز

مرور رابط کاربری ویندوز7
رابط کاربری ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای پیشین هم در ظاهر و هم در نحوه عملکرد و امکانات موجود دارای تفاوت‌های بسیاری است. 

جنبه‌های بصری محیط دسکتاپ ویندوز 7 بسیار پیشرفته‌تر شده در حالی که امکانات و ابزارهایی که در ویندوز XP و Vista در اختیار داشتید همچنان در دسترس شماست.

رابط کاربری اصلی ویندوز 7 همچون ویندوز ویستا،Windows Aero است که اگر حداقل سخت‌افزار مورد نیاز آن را داشته باشید، به صورت پیش‌فرض فعال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

حداقل نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای استفاده از امکان Windows Aero که در ویرایش‌های Home Premium، Professional، Enterprise و Ultimate در دسترس بوده، ‌به این شرح است:

1ـ پردازنده یک گیگاهرتزی 32 یا 64 بیتی

2ـ یک گیگابایت RAM

3ـ کارت گرافیک 128 مگابایت

علاوه بر این، پردازنده کارت گرافیک سیستم‌تان ‌باید در کلاس DirectX9 به بالا باشد و از نظر سخت‌افزاری نیزPixel Shader 2.0 و WDDM)Windows Display Driver Model) را پشتیبانی کند و نیز باید بتوانید تنظیمات 32 بیت برای هر پیکسل را روی آن انجام دهید.

اگرچه Windows Aero در ویندوز ویستا هم وجود داشت، اما این امکان در ویندوز 7 تا حدود زیادی بهبود یافته، به طوری که لذت استفاده از آن به تنهایی ارزش مهاجرت به ویندوز 7 را دارد! البته اگر محیط کاربری ویندوزهای قدیمی را به ویندوز 7 ترجیح می‌دهید، می‌توانید از Classic Style استفاده ‌کنید.

جلوه‌های بصری سیستم‌های عامل‌مایکروسافت به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که بسته به امکانات سخت‌افزاری سیستم و سلیقه‌تان می‌توانید از هر یک از آنها استفاده کنید:

1ـ Windows Classic : شامل رابط کاربری ویندوز 2000 و ویندوزهای پیش از آن است. نکته قابل توجه آن که در ویندوز 7 حتی اگر بخواهید از این Style استفاده کنید، باز هم منوی استارت مخصوص ویندوز 7 را خواهید داشت که تبدیل آن به مدل‌های قبل بسادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

2ـ Windows 7 Basic‌ : برخی قابلیت‌های ویندز Aero را در این حالت می‌توانید ببینید، اما ویژگی‌هایی نظیر شفافیت پنجره‌های ویندوز و... را از دست می‌دهید. در صورتی که سخت‌افزار سیستم‌تان Windows Aero را پشتیبانی نکند، به اجبار ‌باید از این Style استفاده کنید.

3ـ Aero : این Style قابلیت Glass را برای Taskbars، Menubars و فریم‌های ویندوز و بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته دیگر داراست. از جمله این ویژگی‌ها Flip است که باعث می‌شود هنگامی که ماوس را روی آیکون نرم‌افزارهای باز شده در Taskbar نگه می‌دارید، تصاویر کوچک (Thumbnail) آنها را مشاهده می‌کنید.

Aero Peek ویژگی دیگری است که به شما اجازه می‌دهد محتویات Desktop خود را ـ که در پس تعداد زیادی از پنجره‌های ویندوز است - مشاهده کنید. کافی است نشانگر ماوس را به قسمت انتهایی سمت راست Taskbar (سمت راستNotification Area ) برده و نگه دارید، خواهید دید که دسکتاپ‌تان بدون این که بخواهید پنجره‌ها را Minimize کنید، نمایان می‌شود. اگر روی این قسمت کلیک کنید نیز تمامی ‌پنجره‌های باز، Minimize می‌شوند و با کلیک مجدد به جای خود بازمی‌گردند!

این ویژگی همچنین به شما این امکان را می‌دهد که محتویات یک پنجره را پیش از آن که انتخابش کنید، ببینید. برای این منظور ‌باید نشانگر ماوس را روی آیکون یا Thumbnail موردنظرتان در Taskbar نگه دارید، سپس خواهید دید تمامی پنجره‌های باز، غیر از پنجره موردنظرتان محو می‌شوند.

ویژگی دیگر را قطعا هنگام باز کردن یا بستن یک پنجره مشاهده کرده‌اید. وقتی Aero‌فعال باشد، صفحات و پنجره‌ها با یک افکت تصویری جالب باز و بسته می‌شوند.

ویژگی جالب دیگر را نیز می‌توانید با فشردن کلید ترکیبی WinLogo+Tab مشاهده کنید.

Windows Aero توان زیادی از کارت گرافیک می‌گیرد! پس بهتر است از یک کارت گرافیک مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از یک مونیتور 21 اینچ LCD با تفکیک‌پذیری 1200×1600 استفاده کنید، ‌باید حداقل یک کارت گرافیک 128 مگابایت داشته باشید یا برای استفاده از یک مونیتور LCD عریض 30 اینچ با تفکیک‌پذیری 1600×2560 ‌باید کارت گرافیک‌تان حداقل 256 مگابایت باشد.

به خاطر داشته باشید که در حالت کلی می‌توانید بسیاری از افکت‌های تصویری ویندوز را (حتی در ویندوز XP‌و ویستا) براحتی غیرفعال کنید تا توان کارت گرافیک‌تان برای این منظور صرف نشود. به عنوان مثال برای غیرفعال کردن Aero Peek کافی است از System Properties 1، تب Advanced را باز کنید و دکمه‌Settings در قسمت Performance را انتخاب کنید. در برگه ‌Performance Options، از تب Visual Effects گزینه‌Enable Aero Peek را بیابید و آن را از حالت انتخاب خارج کنید.

همان طور که مشاهده می‌کنید می‌توانید بسیاری از افکت‌های تصویری ویندوز را از این طریق فعال یا غیرفعال کنید.

اگر Adjust for best performance را انتخاب کنید، تمامیVisual Effectها از حالت انتخاب، خارج می‌شوند تا توان سیستم‌تان صرف آنها نشود!

برای غیرفعال کردن Aero نیز می‌توانید روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه‌Personalize را انتخاب کنید. سپس روی یکی از زیرمجموعه‌های Basic and High Contrast Themes کلیک کنید.

برای فعال شدن مجدد Aero‌ نیز ‌باید یکی از Theme‌های Aero را انتخاب کنید.

پانوشت:

1ـ برای دسترسی به System Properties، در کنترل‌پنل، System را انتخاب یا از کلیدهای ترکیبی WinLogo+Pause استفاده و سپس گزینه ‌Advanced System Settings را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,882
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,458
  • بازدید ماه : 8,602
  • بازدید سال : 33,655
  • بازدید کلی : 427,679
  • کدهای اختصاصی