loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 44 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
دسته‌بندی فایل‌ها و فولدرها در ویندوز 7

ویندوز 7 علاوه بر برخورداری از ابزار قدرتمند جستجو ـ که در آموزش قبل درباره آن صحبت کردیم ـ ابزارهای قوی مدیریتی برای دسته‌بندی فایل و اعمال فیلتر روی آنها دارد.

دسته‌بندی فایل‌ها و فولدرها در ویندوز 7

برای استفاده از این نوع ابزار، ابتدا باید نوع نمایش فایل‌ها و فولدرها در مرورگر ویندوز (Windows Explorer) را به حالت Details ببرید، روی فضای خالی در مرورگر ویندوز کلیک راست کرده و از منوی کشویی View گزینه‌ Details را انتخاب کنید یا این که از نوار ابزار بالای یک صفحه‌ Windows Explorer و کلیک روی آیکون مربوط به نوع نمایش، حالت نمایش مدنظرتان (Details) را انتخاب کنید.

در حالت پیشفرض ستون‌های Name، Date Modified، Type و Size را مشاهده خواهید کرد. برای اضافه کردن ستون‌های دیگر به این حالت نمایش، می‌توانید روی هر یک از عناوین ستون‌های فعلی،‌ مثلا روی Size کلیک راست کرده و شاخص جدید مدنظرتان به عنوان مثال Date Created‌ (زمان ایجاد) یا Authors‌ (مؤلف) را انتخاب کنید تا ستون جدید اضافه شود. با کلیک روی گزینه‌ More می‌توانید به تمامی شاخص‌های موجود دسترسی یابید و ستون‌های مورد نظرتان را اضافه کنید. در این پنجره می‌توانید با استفاده از کلیدهای Move up و Move down،‌ ترتیب قرارگیری ستون‌ها از چپ به راست را تغییر دهید. مثلا می‌توانید ستون Size را جایگزین Date Modified کنید. عرض هر ستون را نیز می‌توانید بر مبنای Pixel در کادر مقابل Width of selected column وارد کنید. 

در منویی که با کلیک راست روی یکی از عناوین ستون‌ها باز شده، گزینه‌ Size column to fit و Size all columns to fit را خواهید داشت که از طریق آنها می‌توانید عرض ستون موردنظر یا تمام ستون‌ها را به اندازه‌ طولانی‌ترین مقدار موجود در آن ستون تعیین کنید.

شما می‌توانید بر مبنای ستون‌هایی که اضافه کردید، فیلتر مورد نظرتان را اعمال کنید. برای این منظور کافی است ماوس را روی عنوان هر یک از ستون‌ها نگه دارید تا فلشی به سمت پایین ظاهر شود و سپس روی آن کلیک کنید.

1ـ برای ستون Name می‌توانید گزینه‌های 0-9 ، و Other را انتخاب کنید. مثلا اگر گزینه‌ A-H را انتخاب کنید، تنها فایل‌ها و فولدرهایی را در صفحه مرورگر ویندوز مشاهده خواهید کرد که حرف آغازین نامشان از حروف الفبای انگلیسی (از A تا H) قرار داشته باشد. می‌توانید 2 گزینه را همزمان انتخاب کنید. برای بازگشت به حالت اول کافی است فیلتر مورد نظرتان را از حالت انتخاب خارج کنید.

به یاد داشته باشید که فهرست فیلترهایی که می‌توانید انتخاب کنید به نوعی هوشمند ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اگر در پنجره‌ای که باز کردید،‌ فولدر یا فایلی که نامش با عدد آغاز شود وجود نداشته باشد، گزینه‌ 0-9 را نخواهید دید.

برای فایل‌ها و فولدرهایی که نامشان فارسی است هم تنها گزینه‌ Other را در اختیار خواهید داشت!

2ـ فیلترهایی که از طریق ستون Date Modified می‌توانید اعمال کنید،‌ عبارتند از:

ـ Select a date or date range: از طریق این گزینه می‌توانید تاریخ یک یا چند روز را از تقویم موجود انتخاب کنید تا فقط فایل‌ها و فولدرهایی که در آن روز یا بازه‌ زمانی تغییر کرده‌، نمایش داده‌ شود. برای انتخاب بازه‌ زمانی کافی است که با ماوس تمامی روزهای مورد نظرتان را Select کنید!

ـ A long time ago: با انتخاب این گزینه‌، فایل‌ها و فولدرهایی که در زمان دور مثلا طی سال گذشته Modify‌ شده‌اند، به شما نمایش داده می‌شوند.

ـ Earlier this year: اگر می‌خواهید فایل‌ها و فولدرهایی را که در سال جاری تغییر پیدا کرده‌اند ببینید،‌ این گزینه را انتخاب کنید.

ـ Today: انتخاب این گزینه نیز فهرست فایل‌ها و فولدرهایی را که در روز جاری دستخوش تغییر شده‌اند، به شما نشان می‌دهد.

ممکن است بسته به فضایی که در آن قرار دارید، یک یا چند مورد از این گزینه‌ها را نبینید!

3) گزینه‌های فیلتر ستون Type، با توجه به محتوای فولدر یا درایوی که در آن قرار دارید، ایجاد می‌شود. تمامی انواع فایل‌ (Extension)‌های موجود، در این فهرست قرار می‌گیرند و بنابر نیازتان می‌توانید یک یا چند گزینه از آنها را انتخاب کنید. مثلا اگر می‌خواهید فقط فولدرهای موجود در یک درایو را ببینید، کافی است از این فهرست، گزینه‌ File Folder را انتخاب کنید.

4) برای ستون Size نیز می‌توانید بر مبنای حجم فایل‌های موجود در فضایی که در آن قرار دارید، فیلتر قرار دهید.

در این فهرست به صورت پیشفرض 4 دسته‌بندی مثلا Medium،‌ Large‌، Huge و Unspecified را خواهید داشت که بسته به حجم فایل‌های موجود، حجم در نظر گرفته شده برای هر یک از این گزینه‌ها در فضاهای مختلف سیستم‌تان متفاوت خواهد بود.

تنها زمانی که فایل یا فولدری داشته باشید که حجم آن نامشخص باشد، به فهرست فیلترهای شما گزینه‌ Unspecified (نامشخص) نیز اضافه خواهد شد.

دسته‌بندی محتویات درایوها و فولدرها


در کنار ابزار فیلترینگ، می‌توانید از گزینه‌های موجود برای دسته‌بندی محتویات درایوها و فولدرها برای مدیریت و دسترسی سریع‌تر به فایل‌هایتان استفاده کنید.

یک درایو یا فولدر را باز کرده و روی فضای خالی مرورگر ویندوز کلیک راست کنید، منوی کشویی Group by به شما امکان دسته‌بندی محتویات درایو یا فولدر را می‌دهد. گزینه‌های این منو همان مواردی است که برای فیلترینگ داشتید، با این تفاوت که در فیلترینگ علاوه بر گروه‌بندی، می‌توانید معین کنید که تنها یک گروه خاص به شما نمایش داده‌ شود که در این حالت فقط دسته‌بندی صورت می‌گیرد!

در این منو گزینه‌های Ascending (صعودی) و Descending (نزولی) را هم برای ترتیب قرار گرفتن دسته‌ها خواهید داشت. به عنوان مثال اگر دسته‌بندی را براساس Size انجام داده‌اید،‌ می‌توانید تعیین کنید گروه فایل‌های حجیم در ابتدای فهرست نمایش قرار گیرند یا گروه فایل‌های کم‌حجم!

بسته به نوع محتویات فولدرها، ممکن است با کلیک روی فضای خالی Windows Explorer، گزینه‌ Arrange by را نیز مشاهده کنید. این گزینه را برای Library‌‌هایی که حاوی عکس، فایل‌های صوتی، تصویری و... هستند خواهید داشت که اگر از آن استفاده کنید،‌ گزینه‌ Group by از دسترس‌تان خارج خواهد شد.

مثلا در یک Library حاوی عکس می‌توانید از طریق گزینه‌ Arrange by دسته‌بندی را براساس ماه، روز، رتبه و برچسب عکس‌ها انجام دهید.

اگر هارددیسک‌تان مملو از عکس‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف با دوربین دیجیتال خود تهیه کرده‌اید، استفاده از این گزینه‌ها برای مدیریت عکس‌هایتان بسیار سودمند خواهد بود.

می‌توانید چند عکس را انتخاب و روی آنها کلیک راست کنید، پس از انتخاب گزینه‌ Properties به تب Details بروید و Rate (رتبه) و Tag (برچسب) موردنظرتان را تعیین کنید سپس با استفاده از همین مشخصات، فایل‌هایتان را در آینده دسته‌بندی کنید.

نکته قابل توجه این است که موارد مطرح شده در این شماره فقط دسته‌بندی و... را در حالت نمایش اعمال می‌کند و از این طریق هیچ فایلی در هارددیسک‌تان جا به‌جا نخواهد شد.

نکته: منظور از فیلترینگ در اینجا تغییر در نحوه نمایش محتویات یک درایو یا فولدر است که از طریق آن می‌توانید فقط فایل‌هایی را که می‌خواهید،‌ از میان انبوه فایل‌های دیگر مشاهده کنید. 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 68
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 624
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,200
  • بازدید ماه : 7,344
  • بازدید سال : 32,397
  • بازدید کلی : 426,421
  • کدهای اختصاصی