loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 69 دوشنبه 16 مرداد 1391 نظرات (0)
IE9 ؛ مرورگر دوست‌داشتنی
در آموزشهای گذشته درباره سرویس‌های متداول اینترنت و برخی روش‌های متصل کردن ویندوز ۷ به اینترنت صحبت کردیم. درصد بالایی از کارهایی که در اینترنت می‌توان انجام داد وابسته به مرورگر (Browser)ها است. مشاهده‌ وب‌سایت‌های مختلف، جستجو در اینترنت و ... کاری است که اغلب کاربران اینترنت انجام می‌دهند و به همین دلیل انواع مختلف مرورگرها، هر کدام با نقاط قوت و ضعف گوناگون به بازار عرضه می‌شود تا رضایت کاربران را جلب کند.

 این نبرد تمام‌عیار میان مرورگرهای معروفی همچون اینترنت اکسپلورر (IE) ، فایرفاکس (Firefox) ، کروم (Chrome) ، اپرا Opera ، Safari و ... دست شما را برای انتخاب باز گذاشته ‌است. ممکن است ابزارهای متنوع ارائه شده برای فایرفاکس موسوم به Add-On یا سرعت زیاد Chrome در باز کردن اکثر وب‌سایت‌ها و ... شما را به سمت استفاده از آنها سوق دهد، اما در این میان اینترنت ‌اکسپلورر با نسخه ۹ خود بویژه زمانی که روی ویندوز ۷ نصب و استفاده شود، امکاناتی را در اختیارتان می‌گذارد که نمی‌توانید بسادگی از آنها چشم‌پوشی کنید.

E9 را می‌توانید روی نسخه‌های مختلف ویندوز ویستا با سرویس‌پک ۲ و بالاتر، ورژن‌های مختلف ویندوز ۷ ، ویندوز ۲۰۰۸ با سرویس‌پک ۲ و بالاتر و در نهایت ویندوز سرور 2008 R2 نصب کنید. خبر بد آن‌که ویرایش ۹ اینترنت‌اکسپلورر را به هیچ عنوان نمی‌توانید روی ویندوز XP نصب کنید! توجه داشته باشید که پس از نصب ویندوز ۷ ، ویرایش ۸ اینترنت‌اکسپلورر در دسترس‌تان است اما با نصب سرویس‌پک ۱ ویندوز ۷ یا به روزرسانی این ویندوز، IE9 روی سیستم‌تان نصب می‌شود. همچنین می‌توانید اینترنت‌اکسپلورر ۹ را از لینک زیر برای ویندوزهای مختلف دانلود و نصب کنید:

http://windows.microsoft.com/en-GB/internet-explorer/downloads/ie-9/worldwide-languages

مایکروسافت برای IE9 صفحه‌ای در نظر گرفته که در آن اولویت با نمایش محتوای صفحات وب به دور از نمایش آیکون‌ها و نوارهای ابزار غیرضروری است. تمامی دکمه‌ها و ابزارهای کنترلی نیز در صفحه IE9 از دید کاربر حذف شده‌است؛ اگرچه می‌توان آنها را همانند IE8 به جای خود بازگرداند!

در صفحه‌ جدید، نوار نشانی (Address bar) نیمی از بالای صفحه را اشغال کرده و نیم دیگر به تب‌ها اختصاص داده شده و از کادر جستجوی موجود در IE8 هم خبری نیست! و می‌توانید از نوار نشانی مرورگر برای جستجو نیز استفاده کنید و فقط کافی است موتور جستجوی پیشفرض را برای آن مشخص کنید.

نوارهای Menu Favorites ، Command و Status به صورت پیشفرض حذف شده و تنها 3 دکمه‌ Favorites Tools و Home در سمت راست و بالای صفحه دیده می‌شود.

در کنار این تغییر ظاهر، امکانات و ویژگی‌های ریز و درشت و نکات کاربردی بسیاری به IE9 افزوده شده‌است؛ به عنوان مثال هنگامی که یک تب جدید در مرورگر باز می‌کنید (می‌توانید این کار را با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+T انجام دهید) سایت‌هایی که اغلب به آنها مراجعه می‌کنید به صورت Thumbnail نمایش داده می‌شود و ذیل هر کدام نواری رنگی وجود دارد که هرچه طولانی‌تر باشد، به معنای مراجعه‌ بیشتر شما به آن سایت است! به این صورت می‌توانید به سایت‌هایی که اغلب با آنها سر و کار دارید بسرعت دسترسی پیدا کنید.

نکته کاربردی دیگر در مورد تب‌ها آن است که اگر یکی از آنها را به اشتباه ببندید، می‌توانید با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+T بسرعت آن‌را بازیابی کنید؛ در کنار این امکانات باید بدانید که IE تنها مرورگری است که در شبکه‌های Domain می‌توان آن را مدیریت کرد. از همین رو بسیاری از مدیران شبکه علاوه بر آن‌که امکان اجرای مرورگرهای دیگر را از کاربران می‌گیرند، تنظیمات اینترنت اکسپلورر را با توجه به سیاست‌های امنیتی شبکه خود تنظیم می‌کند که این کار جلوی بسیاری از ماجراجویی‌های کاربران را می‌گیرد!

نوار نشانی (Address bar)

Address bar پیشرفته IE9 علاوه بر وظیفه اصلی خود می‌تواند به عنوان کادر جستجو مورد استفاده قرار گیرد. اگر نشانی یک وب‌سایت را در آن وارد کنید، صفحه وب موردنظر برای شما باز می‌شود و اگر یک کلمه یا عبارت را در آن تایپ کنید، حین تایپ History، Favorites و نشانی‌های قبلی که وارد کرده‌اید مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تطبیق به شما پیشنهاد می‌شود. اگر کلمه یا عبارت جدید باشد، با فشردن دکمه Enter، نتایج جستجو با توجه به موتور جستجویی که انتخاب کرده‌اید به نمایش درخواهد آمد. به صورت پیشفرض جستجو توسط موتور جستجوی مایکروسافت، یعنی bing، انجام می‌شود که می‌توانید آن‌ را تغییر دهید. برای این منظور پس از اتصال به اینترنت، از سمت راست Address bar روی علامت فلش که در کنار آیکون جستجو (ذره‌بین) قرار دارد کلیک کنید؛ در سمت راست و پایین صفحه کشویی باز شده روی Add کلیک کنید تا وب‌سایت Add-on های اینترنت‌ اکسپلورر باز شود. در این صفحه وب که از سمت راست گسترده شده، موتور جستجوی موردنظرتان مثلا Google را پیدا و روی آن کلیک کنید سپس دکمه Add to Internet Explorer را بفشارید. پس از آن پنجره Add search provider باز می‌شود.

اگــــر در ایــــــن پـــــنجره‌ گــــزینه ...Make this my defaults را انتخاب کنید، این موتور جستجو، موتور جستجوی پیشفرض شما خواهد شد و اگر گزینه ...Use search suggestions را در حالت انتخاب قرار دهید، هنگامی که کلمات و عبارات را برای جستجو در نوار نشانی تایپ می‌کنید، کلمات و عبارات مشابه به شما پیشنهاد داده می‌شود که می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

حال اگر مجددا صفحه کشویی نوار نشانی را باز کنید، آیکون موتور جستجوی اضافه شده را در سمت چپ و پایین مشاهده خواهید کرد.

همان‌طور که گفته شد با وارد کردن کلمات و عبارات در نوار نشانی و فشردن دکمه Enter عملیات جستجو با موتور جستجوی پیشفرض انجام می‌شود. قبل از فشردن این دکمه می‌توانید از صفحه کشویی که باز می‌شود، موتور جستجوی دیگری را که در پایین صفحه وجود دارد انتخاب کنید تا جستجو توسط آن انجام گیرد. به این صورت می‌توانید تمامی موتورهای جستجوی دلخواه‌تان را در این قسمت اضافه و هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

برای مدیریت موتورهای جستجوی اضافه شده، تغییر موتور جستجوی پیشفرض و حذف آنها روی آیکون Tools از سمت راست و بالای پنجره IE کلیک کرده یا کلید ترکیبی Alt+X را بفشارید، سپس گزینه ons Add ـ Manage را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، از سمت چپ گزینه Search providers را برگزینید تا موتورهای جستجوی موجود را مشاهده کنید. روی موتور جستجوی موردنظر کلیک کنید؛ حال می‌توانید با فشردن دکمه‌های Set as default و Remove در پایین صفحه، به ترتیب موتور جستجو را پیشفرض یا آن ‌را حذف کنید. بدیهی است که موتور جستجوی پیشفرض قابل حذف نیست!

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه ...Prevent programs from suggesting changes to از پیشنهاد نرم‌افزارهای مختلف برای تغییر موتور جستجوی پیشفرض مرورگرتان جلوگیری کنید؛ نظیر این پیغام را حتما هنگام نصب نرم‌افزارهایی مانند Google talk مشاهده کرده‌اید!

در نوار نشانی همچنین می‌توانید History یا سایت‌هایی که قبلا به آنها مراجعه کرده‌اید و همچنین سایت‌های مورد علاقه‌تان را که در قسمت Favorites اضافه کرده‌اید، ببینید.

اگر روی فلش موجود در سمت راست نوار نشانی کلیک کنید، در صفحه کشویی باز شده، این دو قسمت را که از هم مجزا شده‌اند مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی فلش موجود در کنار هر کدام از آنها می‌توانید تمامی نشانی‌ها را ببینید. ماوس را روی نشانی‌های موجود حرکت دهید. با این کار در سمت راست هر کدام علامت x ظاهر خواهد شد که با کلیک روی آن، نشانی موردنظر از فهرست حذف می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,669
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,245
  • بازدید ماه : 8,389
  • بازدید سال : 33,442
  • بازدید کلی : 427,466
  • کدهای اختصاصی