loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 57 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
چگونگی حذف درایور پرینترها از ویندوز

استفاده از کنسول مدیریت چاپگر در شبکه‌ها

در سیستم‌عامل ویندوز سه مجموعه تنظیمات برای پرینترها وجود دارد که عبارتند از:

Printing Preferences ،Printer Properties و Print Server Properties.

در قسمت Print Server Properties تنظیمات پرینت‌سرور و نیز برخی تنظیمات عمومی مربوط به پرینترهای نصب شده را می‌توان انجام داد.

از منوی استارت Devices and Printers را انتخاب کنید. یکی از پرینترهای موجود را در حالت انتخاب قرار دهید سپس از نوار ابزار بالای صفحه، گزینه‌Print server properties را انتخاب کنید.

ـ در سربرگ Forms نام و مشخصات Form های پیشفرض موجود برای پرینترها را مشاهده می‌کنید. گزینه‌های پیش‌فرض را نمی‌توانید حذف کنید؛ اما می‌توانید با انتخاب گزینه‌Create a new form یک فرم جدید ایجاد کنید. با انتخاب این گزینه، فیلدهای Paper size و Printer area margins فعال خواهد شد. طول و عرض فرم موردنظرتان را وارد، سپس حاشیه‌های آن را نیز تعیین کنید. در قسمت Form name نامی برای فرم‌تان وارد کرده و بعد با انتخاب دکمه‌Save form آن ‌را ذخیره کنید.

در سربرگ Port، اطلاعات مربوط به تمامی پورت‌ها و این که هر کدام از پرینترها از چه پورتی استفاده می‌کنند، قابل مشاهده‌ است.

سربرگ Drivers پرکاربردترین بخش Print server properties است. ممکن است تا به حال برای نصب درایور پرینترتان به مشکل برخورده باشید یا درایورهای موجود روی سیستم‌تان دچار تداخل شده و کار شما را مختل کرده ‌باشند یا این که تصمیم گرفته باشید درایور یک پرینتر را به صورت کامل از سیستم‌تان حذف کنید. تمامی این موارد در سربرگ Drivers قابل انجام است.

در این سربرگ نام و ورژن (۶۴ و ۳۲ بیتی) درایور تمامی پرینترهای نصب شده روی سیستم قابل مشاهده است. به خاطر داشته باشید اگر یک پرینتر را از قسمت Devices and Printers حذف کنید، درایور آن از سیستم‌تان حذف نخواهد شد. برای این کار باید در سربرگ Drivers نام آن پرینتر و دکمه‌Remove را انتخاب کنید. ممکن است در این مرحله از شما سوال شود که فقط مایل به حذف درایور هستید یا می‌خواهید بسته‌درایور نصب شده به صورت کامل حذف شود؛ گزینه‌موردنظرتان را انتخاب و Ok کنید. قبل از انجام عملیات حذف، توضیحاتی به صورت جزء به جزء به شما ارائه خواهد شد‌؛ این که چه فایل‌هایی از سیستم‌تان حذف می‌شود و چه فایل‌هایی و به چه علت روی سیستم‌تان باقی خواهد ماند. پس از آن با انتخاب دکمه‌Delete عملیات حذف درایور انجام و نام پرینتر موردنظر از فهرست موجود در سربرگ Drivers حذف می‌شود.

از طریق دکمه‌Add می‌توانید درایور دلخواه‌تان را به این مجموعه اضافه کنید. مثلا می‌توانید درایور ۳۲ یا ۶۴ بیتی را برای یکی از پرینترهای موجود یا درایور جدید مربوط به یک پرینتر دیگر را Add کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از دکمه‌Properties اطلاعات بسته‌درایور نصب شده برای هر پرینتر را جزء به جزء مورد بررسی قرار دهید. در صفحه ‌Driver Properties مسیر ذخیره ‌درایورها و نام هر یک از فایل‌هایی که در قالب بسته درایور نصب شده‌اند، قابل مشاهده است. با انتخاب مجدد دکمه‌Properties برای هر کدام از فایل‌ها، اطلاعات کامل آن را مشاهده خواهید کرد.

در سربرگ Security می‌توانید دسترسی‌های کاربران به پرینت‌سرور را تعیین کنید. در این برگه دو گزینه‌View server و Manage server نسبت به آنچه در قسمت Printer properties توضیح داده‌شد، اضافه شده که مشخص می‌کند کدام کاربران می‌توانند تنظیمات پرینت‌سرور را ببینند یا در آن تغییر ایجاد کنند.

گزینه‌های موجود در سربرگ Advanced نسبت به آنچه در ویندوزهای قبلی قابل مشاهده بود، کمتر شده ‌است!

می‌توانید در این سربرگ مسیر فولدر Spool را مشاهده کنید. اگر تنظیمات ذخیره اسناد ارسالی به پرینتر را انجام داده باشید، می‌توانید تمامی اسناد ارسال شده به پرینترها را در این مسیر مشاهده کنید.

فعال بودن گزینه‌ ... Beep on eroor باعث می‌شود که هنگام بروز خطا در ارسال پرینت از سیستم دیگر، بوق زده شود!

انتخاب گزینه‌های Show information نیز باعث باز شدن یک بالن پس از اتمام دستور پرینت در Notification area می‌شود که در آن مشخصات دستور ارسال شده به پرینتر درج شده ‌است. می‌توانید این پیغام را هم برای فرامینی که به صورت Local به پرینتر ارسال می‌شود و هم برای دستورهای ارسال شده از سیستم‌های دیگر شبکه، فعال یا غیرفعال کنید.

مدیریت فرامین ارسال شده به پرینتر

در پنجره‌Devices and Printers با کلیک روی آیکون هر کدام از پرینترهای نصب شده به صفحه‌مربوط به آن هدایت خواهید شد که در آن تعداد فرامین در صف (Queue) برای آن پرینتر، وضعیت پرینتر و همچنین اندازه پیشفرض کاغذ برای پرینتر مشخص شده ‌است.

روی گزینه‌document(s) in queue کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، نام تمامی دستورهایی که به پرینتر ارسال شده و در صف انتظار هستند، وضعیت هر کدام، ارسال‌کننده‌دستور، تعداد صفحات، حجم فایل ارسال شده و نیز تاریخ و زمان ارسال دستور مشخص است. در ستون Status ممکن است با عبارات مختلفی همچون error-printing یا spooling مواجه شوید ؛ همچنین اگر روی هر یک از فرامین کلیک راست کنید، گزینه‌های Pause، Restart و Cancel را نیز خواهید داشت که می‌توانید از طریق آنها، دستور را به صورت موقت متوقف کرده، دوباره به پرینتر ارسال یا حذف کنید که در این حالات، Status نیز تغییر خواهد کرد.

چگونگی Stop‌/‌Start کردن سرویس Print Spooler

ممکن است بنابر دلایل مختلف از جمله ویروسی شدن سیستم‌تان، سرویس Print Spooler از کار بیفتد. در این صورت فهرست تمامی پرینترها از Devices and Printers حذف خواهد شد و نیز هنگام Add کردن پرینتر جدید، با پیغام خطا مواجه خواهید شد. برای فعال‌کردن این سرویس از منوی استارت گزینه‌Run را انتخاب و عبارت Services.msc را وارد کنید تا پنجره‌Services باز شود. گزینه‌Printer spooler را پیدا کنید‌؛ اگر وضعیت این سرویس Started نباشد، شما به هیچ وجه قادر به نصب یا استفاده از پرینتر نخواهید بود. اگر در ستون Status مقابل این سرویس هیچ عبارتی نوشته نشده به معنی Stop بودن این سرویس است. در این حالت ‌باید روی آن کلیک راست کرده و Start را انتخاب کنید.

در برخی مواقع که پرینتر دچار مشکل می‌شود و یک سند را به صورت خودکار و مداوم پرینت می‌گیرد و مشکلاتی از این دست، می‌توانید یک بار این سرویس را Stop‌/‌Start کنید تا مشکل برطرف شود.

توضیحات مربوط به سرویس‌های ویندوز در آینده ارائه خواهد شد.

چگونگی استفاده از کنسول Print Management

اگر در یک شبکه، مدیریت پرینترها به عهده‌شماست، می‌توانید برای سهولت کار از کنسول Print Management استفاده کنید.

از منوی استارت گزینه‌Run را انتخاب و عبارت mmc.exe را وارد کنید؛ در پنجره‌کنسول، گزینه‌File سپس Add‌/‌Remove snap-in … را انتخاب کنید. از فهرست موجود گزینه‌Print Management را بیابید و دکمه‌Add را بزنید.

پس از آن نام پرینت‌سرور از شما خواسته می‌شود که باید آن ‌را وارد کنید. اگر پرینت‌سرور سیستم خودتان است، Add the local server را انتخاب کنید و دکمه‌Finish را بزنید. می‌توانید در این قسمت تمامی پرینت‌سرورهای‌تان را Add کنید.

اکنون کنسول Print Management در اختیار شماست‌؛ می‌توانید وضعیت پرینترهای مختلف و دستورهای ارسال شده به هر کدام و... را ببینید.

کنسول را ذخیره کنید تا همیشه در دسترس‌تان باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 81
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 948
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,524
  • بازدید ماه : 7,668
  • بازدید سال : 32,721
  • بازدید کلی : 426,745
  • کدهای اختصاصی