loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 46 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
برای انجام ویرایش‌های ساده سراغ نرم‌افزارهای حرفه‌ای نروید!

نرم‌افزاری برای ویرایش عکس
در ادامه مباحث ابزارهای ویندوز 7، نوبت به Paint می‌رسد. این نرم‌افزار علاوه بر این که محیطی برای نقاشی کشیدن است، ابزارهای ساده و کاربردی برای ویرایش اولیه تصاویر را نیز در اختیارتان می‌گذارد؛ ابزارهایی که شاید نیاز شما به Photoshop، Corel و ... برای کارهای ساده را از میان ببرد.

از منوی Start و قسمت Accessories می‌توانید Paint را باز کنید. به صورت پیشفرض یک صفحه‌ سفید برای شروع کار در اختیارتان قرار می‌گیرد که البته می‌توانید آن‌را تغییر دهید.

منوی کشویی Paint را با کلیک روی فلش سمت چپ سربرگ Home باز کنید.

انتخاب گزینه‌ New یک صفحه سفید برای نقاشی در اختیارتان می‌گذارد و از طریق گزینه‌ Open نیز می‌توانید عکس خود را در Paint‌ باز کنید.

اگر یک تصویر را ویرایش کرده‌اید و می‌خواهید بدون این که نسخه‌ اصلی آن را از دست بدهید، نتیجه‌ کارتان را ذخیره کنید، از گزینه‌ Save as استفاده کنید. با نگه داشتن ماوس روی این گزینه، امکان انتخاب فرمت خروجی تصویر به شما داده می‌شود که متداول‌ترین آ‌نها برای کارهای عادی Jpeg است. البته می‌توانید تصاویرتان را با فرمت‌های PNG، BMP و GIF نیز ذخیره کنید. همچنین با کلیک روی گزینه‌ Other Format سپس با استفاده از منوی کشویی Save as type می‌توانید دیگر فرمت‌های موجود نظیر TIFF را انتخاب کنید.

 

گزینه‌ بعدی Print است که می‌توانید با نگه داشتن ماوس روی آن به گزینه‌های Print، Print Preview (برای مشاهده خروجی قبل از ارسال به چاپگر) و نیز گزینه‌ Page Setup (برای تنظیم خروجی) دسترسی پیدا کنید.

روی Page Setup کلیک کنید تا پنجره‌ مورد نظر باز شود. در این پنجره علاوه بر امکان انتخاب اندازه‌ کاغذ خروجی،‌ انتخاب Type و Tray خروجی دستگاه پرینتر، تنظیم جهت کاغذ خروجی (عمودی/افقی) و نیز در نظر گرفتن حاشیه کاغذ برحسب میلی متر، تنظیمات Centering و Scaling را نیز در اختیار خواهید داشت.

فرض کنید تصویری که روی آن کار کرده‌اید، اندازه‌ای غیراستاندارد دارد و شما می‌خواهید خروجی آن را درست در وسط یک کاغذ A4 پرینت بگیرید. در قسمت Centering انتخاب گزینه‌ Horizontal تصویر را از نظر افقی در مرکز کاغذ قرار می‌دهد و انتخاب گزینه‌ Vertical از نظر عمودی! اگر هر دو گزینه را در حالت انتخاب قرار دهید، می‌توانید مطمئن باشید که تصویرتان درست در مرکز کاغذ خروجی قرار می‌گیرد.

تنظیمات Scaling نیز در حالتی به کارتان می‌آید که اندازه‌ تصویرتان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از اندازه‌ کاغذ خروجی است و می‌خواهید تصویر را آن طور که می‌خواهید روی کاغذ خروجی بزرگ یا کوچک کنید!

گزینه‌ Fit to را انتخاب کنید. اگر فیلدهای مقابل Fit to، 1by1 باشد، ‌تصویر در یک صفحه گنجانده می‌شود، اما با تغییر این اعداد، مثلا به 3by3 تصویر شما به اندازه‌ 3 صفحه (با سایز کاغذ خروجی) گسترده خواهد شد.

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌ Adjust to این تنظیمات را از طریق وارد کردن درصد کوچک‌نمایی یا بزرگنمایی تصویر روی کاغذ خروجی تنظیم کنید.

از گزینه‌ From scanner or camera در منوی Paint می‌توانید برای دریافت مستقیم تصاویر از اسکنر و دوربین دیجیتال استفاده کنید. در حالتی که هیچ‌یک از این تجهیزات به سیستم‌تان متصل نباشد، این گزینه غیرفعال است.

اگر از نرم‌افزارهای Mail Client نظیر Outlook استفاده می‌کنید، می‌توانید تصویرتان را با استفاده از گزینه‌ Send in E-mail به صورت مستقیم به یک نامه الکترونیک جدید پیوست کنید.

با انتخاب گزینه‌ Set as desktop background و یکی از حالت‌های Fill (برای پوشاندن تمام صفحه)، Tile (برای آجرچین کردن صفحه در صورتی که تصویرتان کوچک باشد) و Center (برای قرار گرفتن تصویر در مرکز) می‌توانید تصویرتان را به عنوان پس‌زمینه ویندوز قرار دهید. برای باز کردن پنجره‌ Image Properties روی گزینه‌ Properties در منوی Paint کلیک کنید. در این پنجره برخی مشخصات تصویرتان مثل حجم و Resolution نمایش داده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید واحد مورد استفاده برای اندازه‌ تصویر و نیز اندازه‌ محیط کارتان را تعیین کنید.

انتخاب گزینه‌ Black and white نیز محیط کارتان را سیاه و سفید می‌کند.

ابزارهای نقاشی و همچنین ویرایش تصاویر در سربرگ Home قرار دارد.

می‌توانید با استفاده از گزینه‌ Select و انتخاب یکی از موارد Rectangular و Free-form (برای انتخاب بی‌قاعده‌ قسمتی از تصویر!) قسمتی از عکس را انتخاب و روی آن کار کنید. با کلیک روی گزینه‌ Resize، پنجره‌ Resize and skew باز می‌شود.

در قسمت Resize می‌توانید طول و عرض تصویرتان را تغییر دهید و در قسمت Skew نیز می‌توانید همین کار را به صورت اریب انجام دهید.

منوی کشویی Rotate به شما امکان چرخاندن تصویر در جهت عقربه‌های ساعت و برعکس را می‌دهد، همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌های … Flip تصویر را به صورت افقی یا عمودی وارونه کنید.

از گزینه‌ Crop برای برش قسمتی از تصویر که آن‌را Select کرده‌اید، استفاده کنید.

برای نوشتن متن روی تصویر، آیکون "A" را انتخاب و یک باکس متنی در محل موردنظرتان باز کنید. با این کار، سربرگ Text نیز اضافه خواهد شد که می‌توانید برای ویرایش متن، تغییر رنگ، اندازه و نوع فونت و... از آن استفاده کنید.

برای Zoom روی تصویر، روی آیکون ذره‌بین کلیک کنید، در این حالت می‌توانید از کلیک سمت چپ ماوس برای Zoom in و از کلیک سمت راست برای Zoom out بهره ببرید.

در سربرگ View نیز می‌توانید از آیکون‌های Zoom in و Zoom out استفاده کنید، گزینه‌ Rulers را برای مشاهده خط‌کش عمومی و افقی در کنار تصویر در حالت انتخاب قرار دهید و...

چند ترفند ساده برای استفاده در Paint

ـ می‌توانید از قابلیت Stamp نرم‌افزار Paint برای مهر زدن استفاده کنید! برای این منظور آن قسمت از تصویر را که می‌خواهید به صورت مهر، تکرارش کنید Select کرده سپس کلید Ctrl کیبورد را نگه دارید؛ حال با ماوس قسمت Select شده را بگیرید و در جای دیگری از عکس رها کنید تا قسمت مورد نظر روی تصویر تکرار شود. تا زمانی که کلید Ctrl کیبورد را نگه داشته‌اید، می‌توانید این کار را ادامه دهید.

ـ می‌توانید تکه‌ای از عکس را انتخاب کنید و همانند عمل ساییدن، آن را روی کل عکس بکشید. برای این کار کافی است قسمت موردنظر را Select کنید، دکمه‌ شیفت کیبورد را نگه دارید و با ماوس، قسمت Select شده را روی تصویر حرکت دهید.

ـ می‌توانید قسمتی از عکس را انتخاب و بزرگ کنید . ابتدا قسمت موردنظر را Select‌ کنید، حال اگر ابعاد کادر ایجاد شده را با ماوس تغییر دهید،‌ یعنی یکی از 8 مربع کوچک ایجاد شده روی اضلاع را به طرفین بکشید، اندازه‌ آن قسمت،‌ صرف‌نظر از اندازه‌ کل تصویر تغییر خواهد کرد.

در کار با Paint اصلا نگران تغییراتی که روی یک عکس ایجاد می‌کنید نباشید ؛ چراکه Ctrl+Z اشتباه هایتان را به حالت قبل بازمی‌گرداند!

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 851
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,427
  • بازدید ماه : 7,571
  • بازدید سال : 32,624
  • بازدید کلی : 426,648
  • کدهای اختصاصی