loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 57 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
همه فایل‌های صوتی و تصویری‌تان را در دسترس قرار دهید
   
در آموزشهای گذشته به معرفی ابزارهای سودمند ویندوز ۷ همچون Paint، Calculator، Notepad، Wordpad و... پرداختیم. دیگر ابزارهای موجود در قسمت Accessories را نیز در آینده و در خلال مباحث مرتبط با آنها معرفی خواهیم کرد، اما طبق نقشه‌ راه تعیین‌شده، نوبت به مباحث Multimedia و Imaging ویندوز ۷ می‌رسد که شامل Windows Media Player، Windows Media Center، Windows Imaging Tool و... می‌شود.

برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری می‌توانید از بسیاری از نرم‌افزارها استفاده کنید؛ نرم‌افزارهایی که با وجود سادگی، بسیار قدرتمند هستند. به‌طور کلی برای یک کاربر خانگی، مهم‌ترین ملاک در انتخاب یک نرم‌افزار Player، توانایی آن در پخش تعداد بیشتری از فرمت‌های مختلف صدا و تصویر است. برخی دیگر از کاربران نیز ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که توانایی دسته‌بندی فایل‌های صوتی و تصویری‌شان یا به اصطلاح ایجاد آلبوم را داشته باشد. برای هرکدام از این موارد نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. برخی از نرم‌افزارهای رایگان در این زمینه عبارتند از KMPlayer، All Player، Gom Player و Media Player Classic – Home cinema که به همراه بسته‌ K-lite mega codec pack قابل دانلود است و می‌تواند بسیاری از فرمت‌های صوتی و تصویری را پخش کند. نرم‌افزارهای قدرتمند دیگری همچون Jet Audio نیز وجود دارند که برای استفاده از برخی ورژن‌های آن باید هزینه بپردازید.

در این بازار داغ به یک نرم‌افزار و قابلیت‌های آن کمتر توجه می‌شود؛ یعنی Windows Media Player ! این نرم‌افزار که ورژن ۱۲ آن در ویندوز ۷ گنجانده شده، 2 رابط کاربری مجزا برای حالت پخش فایل‌های صوتی و تصویری و حالت Library برای مدیریت فایل‌ها دارد. با این که در ایران بیشتر از قابلیت‌های Local این نرم‌افزار برای پخش فایل‌های موجود روی هارددیسک و... استفاده می‌شود، اما این نرم‌افزار قابلیت‌های مختلفی برای پخش فایل‌های Online و ... دارد که در صورت مناسب بودن سرعت بستر اینترنت می‌توانید از آن استفاده کنید.

WMP 12 قادر به پخش بسیاری از فرمت‌های صدا و تصویر است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

مدیاپلیر ویندوز قادر به پخش فایل‌های (RealNetworks (.ra, .rm, .ram و همچنین فایل‌های (iTunes (.m4p, .acc نیست. این پلیر همچنین قادر به پخش فایل‌های QuickTime ورژن۲ و قبل از آن است و برای پخش فایل‌های بالاتر از ورژن ۲ ‌باید نرم‌افزار QuickTime را نصب کنید!

آشنایی با رابط کاربری WMP 12

رابط کاربری Windows Media Player ورژن ۱۲ با طراحی جدیدی ارائه شده که امکان مدیریت آسان فایل‌های صوتی و تصویری را برایتان فراهم می‌آورد.

منوی کلاسیک هنوز در WMP 12 وجود دارد اما به صورت پیشفرض قابل مشاهده نیست (کلید Alt را بفشارید). این منوی قدیمی جای خود را به Navigation pane و Address bar جدید ویندوز ۷، مشابه آنچه در ویندوز اکسپلورر وجود دارد، داده ‌است که می‌توانید از طریق آنها بسادگی در میان Libraryها، Playlist ها، سی‌دی‌های صوتی، تصویری و... به دنبال فایل مورد‌ نظرتان بگردید.

در سمت چپ و بالای رابط کاربری، دکمه‌های Back و Forward قرار دارد که به شما امکان بازگشت به مسیرهایی را که حین کار با WMP به آنها سر زده‌اید، می‌دهد. در سمت راست این دکمه‌ها، Address bar قرار گرفته ‌است. این نوار از چند قسمت تشکیل شده؛ در قسمت اول می‌توانید از بین Libraryها و دیسک‌های صوتی و تصویری یکی را انتخاب کنید. اگر Library را انتخاب کنید، در مرحله بعد قادر به انتخاب یکی از Library‌های موجود خواهید بود. پس از آن نیز می‌توانید محتویات Library انتخاب شده را در گروه‌بندی‌های مختلف با توجه به نوع محتوای آن در Details pane مشاهده کنید. Detail pane قسمت اصلی WMP 12 است که می‌توانید فهرست آلبوم‌ها، فایل‌های صوتی، تصویری و... را به 3 حالت Icon، Tile و Details در آن مشاهده کنید. برای تغییر نحوه‌ نمایش می‌توانید از منوی کشویی View Options که در سمت چپ Search box قرار دارد، استفاده کنید.

از Search box برای یافتن فایل‌های صوتی و تصویری موجود روی هارددیسک می‌توانید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در این قسمت نمی‌توانید از Wildcard نظیر «*» برای جستجو بهره ببرید. بلافاصله پس از جستجوی کلمه از طریق Search box، یک آیکون به شکل «x» به نام Clear search در سمت راست آن قرار می‌گیرد که برای پاک کردن نتیجه جستجوی قبلی کاربرد دارد.

در قسمت سمت چپ رابط کاربری، Navigation pane قرار دارد که Library ها، Playlist ها و... در آن فهرست شده‌اند و با کلیک روی هر کدام، محتوای آن در Details pane نمایش داده خواهد شد.

اگر روی هر یک از Library‌ها کلیک راست کنید، علاوه بر گزینه‌ Open، 2 گزینه‌ دیگر نیز خواهید داشت. با انتخاب گزینه‌ Manage library، پنجره‌ای باز می‌شود که به شما امکان مدیریت Library و پوشه‌های شرکت‌کننده در آن را می‌دهد. گزینه‌ Customize navigation pane نیز پنجره‌ای به همین نام را باز می‌کند که در آن می‌توانید تمامی آنچه را که می‌خواهید در Navigation pane نمایش داده شود، مشخص کنید. می‌توانید یک Library مثلا Picture را به صورت کامل حذف کنید یا این که گروه‌بندی‌های مختلف کتابخانه‌ Music را برحسب سلیقه حذف یا اضافه کنید.

خارج کردن گزینه‌ Show music services نیز باعث برداشته شدن آیکون Media Guide از سمت چپ و پایین رابط کاربری WMP 12 خواهد شد. کلیک روی دکمه‌ Restore Defaults نیز همه چیز را به حالت اول بازمی‌گرداند!

در سمت راست رابط کاربری، List pane قرار دارد، پخش پشت سر هم فایل‌های صوتی و تصویری با توجه به این فهرست انجام خواهد شد. می‌توانید فایل‌هایی را که می‌خواهید به دنبال هم پخش شوند به این فهرست بیاورید و مدیریت کنید و نیز می‌توانید فهرست ایجاد شده را با استفاده از دکمه‌ Save list ذخیره کنید. تعداد فایل‌ها و مجموع زمان آنها نیز در قسمت پایین List pane قابل مشاهده است. برای مخفی کردن این فهرست نیز می‌توانید روی منوی کشویی List options که در سمت راست و بالای فهرست قرار دارد کلیک و گزینه‌ Hide list را انتخاب کنید.

به جای Play list می‌توانید با کلیک روی تب‌های Burn یا Sync پنجره‌های مربوط به آنها را باز کنید که توضیحات آن در آینده ارائه خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، اگر مایل به مشاهده رابط کاربری قدیمی WMP هستید، می‌توانید روی آیکون Switch to now playing که در سمت راست و پایین رابط کاربری قرار دارد، کلیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 700
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,276
  • بازدید ماه : 7,420
  • بازدید سال : 32,473
  • بازدید کلی : 426,497
  • کدهای اختصاصی