loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 602 پنجشنبه 05 مرداد 1391 نظرات (1)

انتقال ویندوز 7 نصب شده از رایانه فعلی به یک رایانه دیگر

 

ابزار System Preparation Tool یکی از ابزارهای قدرتمند ویندوز 7 است.این ابزار زمانی که در Audit Mode استفاده شود، این امکان را فراهم می کند که بتوانید ویندوز 7 نصب شدهتان را برای انتقال به رایانه های دیگر آزادانه پیکره بندی کنید درست مثل یک Image مستقل از سخت افزار .

در این راهنما از (System Preparation Tool (sysprep برای آماده کردن ویندوز 7 جهت انتقال به یک رایانه جدید استفاده می کنیم ضمن حفظ تمامی نرم افزارهای نصب شده، تنظیمات برنامه ها، و نمایه های کاربری.می توانید از این متد مثلا برای زمانی استفاده کنید که رایانه جدیدی خریداری می کنید و می خواهید به طور کامل تنظیمات رایانه پیشین تان را – بدون نیاز به نصب چیزی- به آن انتقال دهید.یا زمانی که می خواهید تغییرات سخت افزاری مهمی نظیر تغییر مادربرد یا کارت گرافیک (GPU) انجام دهید، که معمولا باعث توقف بوت شدن عادی ویندوز می شود.

هشدار:

استفاده از این متد سبب از بین رفتن تمامی اطلاعات فعالسازی ویندوز 7 می شود، و می بایست بعدا مجددا ویندوزتان را فعالسازی کنید.اگر ویندوز 7تان نسخه OEM است، ممکن است نتوانید ویندوزتان را دوباره فعالسازی کنید، حداقل نه از طریق گزینه تلفن (Phone).

با سرعت تحول سخت افزارهای امروزی، بسیاری از ما اغلبا بیشتر از ارتقاء سیستم عامل به فکر ارتقاء سخت افزارهایمان هستیم.اگر مجبور باشیم سیستم عامل و برنامه هایمان را مجددا نصب کنیم به علاوه تنظیم مجدد برنامه ها و نمایه های کاربری،  ارتقاء سخت افزار روند بسیار کندی خواهد داشت.

استفاده از sysprep کار را راحت کرده است. تغییر مادربرد، یا مثلا یک GPUی قدیمی مارک ATI به یک GPUی جدید مارک NVIDIA معمولا باعث می شود که ویندوز 7 دیگر قادر به بوت شدن نباشد.این واقعیت توسط کاربرانی که سیستم عامل و همه برنامه ها و نمایه های کاربریشان را از طریق یک پشتیبان محلی نصب کرده اند، تأیید شده است.

به همین صورت است در زمانی که رایانه جدیدی خریداری می کنید که از لحاظ سخت افزاری در قیاس با مدل قدیمی تر آن کاملا متفاوت است یا زمانی که سعی می کنید یک پشتیبان System Imageرا در یک موقعیت سخت افزاری متفاوت بازیابی کنید.معمولا برای این کارها باید ویندوز و تمامی برنامه ها را از نو نصب کنید.

چرا از sysprep برای اجتناب از نصب مجدد استفاده نکنیم؟

اینجا سناریو های مختلفی عنوان می شود که می توانید با توجه به موقعیت خود از یکی از آن ها پیروی کنید.

  • روش اول: تغییر سخت افزارها اما باقی گذاشتن هارد دیسک (ها)

از این متد در صورتی استفاده کنید که:

- دیگر اجزاء سخت افزاری را تغییر می دهید اما هارد دیسک حاوی ویندوز 7تان را نگه می دارید.

- هارد دیسک حاوی ویندوز 7تان را به یک رایانه دیگر منتقل می کنید.

1. پیش از سوار کردن سخت افزارجدید، ویندوز 7 را به طور عادی راه اندازی کنید.

2. پنجره Command Prompt را با سطح مجوز Administrator باز کنید.

3. در پنجره Command Prompt عبارت زیر را تایپ کرده و Enter کنید :

%Windir%System32SysprepSysprep.exe

4. کادر محاوره sysprep که باز شد در آن برای System Cleanup Action گزینه (Enter System Out-of-Box-Experience (OOBE را انتخاب کنید، گزینه Generalize را تیک بزنید، و برای Shutdown Options گزینه Shutdown را انتخاب کنید. رویOK کلیک کنید.

5. حالا ابزار sysprep شروع می کند به عمومی سازی ساختار Windows 7 و پس از آن، رایانه تان را خاموش می کند. درحین این عملیات هیچ برنامه دیگری را اجرا نکنید. 

6. رایانه خود را خاموش کرده وسخت افزار (های) جدید را روی آن سوار کنید یا هارد دیسک (ها)را پیاده کرده و روی رایانه جدید سوار کنید.

7. رایانه را از روی هارد دیسکیکه بوسیله sysprep عمومی سازی کرده بودید بوت کنید. متوجه می شوید که ویندوز درست مثل اولین باری که پس از نصب بوت می شود شروع می کند به نصب درایورهای پیش فرض و بروزرسانی رجیستری. بسته به خصوصیات سیستم تان یک یا دو بارراه اندازی مجدد (reboot) انجام می شود.

8. زمانی که ویندوز برای بار آخر بوت شد، می بایست اطلاعات مورد نیاز را درست مثل زمانی که ویندوز جدید نصب می کنید وارد کادرهای مربوطه کنید.

9. به خاطر این که نمایه های کاربری تان از قبل موجود می باشند، ویندوز نام کاربری معمول تان را قبول نمی کند، در عوض مجبورید موقتاً یک اکانت جدید ایجاد کنید. برای این آموزش از نام کاربری Test استفاده شده است.

10. زمانی که صفحه ورود (login) ظاهر شد، نام کاربری قبلی تان را برای ورود انتخاب کنید.

11. حالا ویندوز به OOBE پیش فرض با رزولوشن 800‎×‎600 و تم پیش فرض، بوت می کند. همه برنامه های نصب شده تان در آن موجودند و همچنین نمایه های کاربری و پوشه هایتان. ویندوز درایورهای پیش فرض را نصب کرده است می توانید در صورت لزوم آن ها را بروزرسانی کنید.

12. از پنجره Control Panel وارد بخش User Accounts شوید و اکانت کاربری موقتی که ایجاد کرده بودید را پاک کنید (که در اینجا آن را Test نام گذاری کردیم).

  • روش دوم : تغییر هارد دیسک (ها) یا انتقال ویندوز 7 به یک رایانه جدید با استفاده از نرم افزارهای Imageگیری سوم شخص

از این متد در صورتی استفاده کنید که :

1. هارد دیسک حاوی ویندوز 7 رایانه تان را با یک هارد دیسک جدید جایگزین می کنید. 

2. سیستم تان را با CDDVD ی یک برنامه Image گیری نظیر Paragon، Macrium یا… بوت کنید.

3. از سیستم تان یک Image بگیرید.

4. رایانه تان را خاموش کنید، هارد دیسک تان را تغییر دهید و دوباره با برنامه Image گیری بوت کنید، Imageی که گرفته بودید را بازیابی کنید یا رایانه جدید را با نرم افزار Imageگیری بوت کنید و Imageی که گرفته بودید را بازیابی کنید.

5. از مرحله 7 در روش اول ادامه دهید.

  • روش سوم : تغییر هارد دیسک (ها) یا انتقال ویندوز 7 به یک رایانه جدید با استفاده از ابزار Backup and Restore موجود در خود ویندوز 7 

از این روش در صورتی استفاده کنید که:

1. هارد دیسک حاوی ویندوز 7 رامی خواهید با یک هارد دیسک جدید جایگزین کنید. 

2. می خواهید ویندوز 7تان را به یک هارد دیسک جدید بر روی یک رایانه دیگر منتقل کنید. 

1. از مراحل 1 تا 5 روش اول پیروی کنید. 

2. اجزاء سخت افزاری ای که می خواهید را تغییر دهید، اما بگذارید هارد دیسک قدیمی به عنوان دیسک سیستم (هارد دیسکی که رایانه از روی آن بوت می شود) همچنان سوار بر سیستم باشد یا اگر به یک رایانه جدید جابجا می شوید، هارد دیسک قدیمی را روی یک رایانه جدید به عنوان دیسک سیستم سوار کنید. 

3. رایانه را به شیوه معمول بوت کنید، از مرحله 7 در روش اول ادامه دهید.

4. ابزار Backup and Restore را راه اندازی کنید، از رایانه تان یک پشتیبان System Image کامل ایجاد کنید. 

5. رایانه تان را Shutdown کنید، هارد دیسک قدیمی را پیاده کرده و هارد دیسک جدید را سوارکنید. 

6. از طریق DVD نصب ویندوز 7 بوت کنید، گزینه Repair Your Computer و سپس Restore an image را انتخاب کنید، Imageی که در مرحله قبل گرفته بودید را بازیابی کنید. 

7. وقتی Image بازیابی شد، رایانه تان را به طور معمول بوت کنید. 

این شیوه هیچ گاه با شکست مواجه نمی شود و همیشه جواب می دهد. جایی برای نگرانی نیست، اما توصیه می شود که پیش از امتحان کردن این کار از اطلاعات تان پشتیبان گیری کنید. از این روش حتی برای برخی مسائل جدی مربوط به درایورها که باعث می شوند مداما رایانه crash کند (صفحه Blue Screen) هم می توانید استفاده کنید، تا همه درایورها به پیش فرض های ویندوز reset شوند و سپس با نصب مجدد یک به یک آن ها درایور معیوب را شناسایی کنید.

 تذکر: عملیات عمومی سازی sysprep با ویندوز 7 چه میکند ؟

1.همه اطلاعات اختصاصی سیستم پاک می شوند. 

2. Security‏ ID‏ سخت افزارهایتان reset‏ می شوند.‏

3.تمامی System Restore Pointها پاک می شوند. 

4.تمامی گزارش رویدادها (event log) پاک می شوند.

5.تمامی سفارشی سازی ها پاک می شوند (نوار وظیفه، نوار ابزارها، تنظیمات folder options، گوی Start و…).

6.اکانت Administrator موجود در ویندوز غیرفعال می شود (در صورتی که فعال بوده‎ ‎باشد) و می بایست در صورت لزوم مجددا فعال شود.

پس از عمومی سازی sysprep، زمانی که برای اولین بار بوت می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

1.پیکربندی اولویت نخست بوت راه اندازی می شوند. 

2.SID جدید ایجاد می شود.

3.ویندوز 7 با استفاده از درایورها و تنظیمات پیش فرض نخستین بوت، راه اندازی می شود. 

تمامی روش های ذکر شده در بالا با تمامی ویرایش های ویندوز 7، از Starter گرفته تا Enterprise یک بار امتحان شده اند.

 در همه موارد جواب می دهند به جز این که : به دلایل نامعلومی ، به نظر می رسد که sysprep گاهی اوقات از  سرویس Windows Media Player Networking – که به طور پیش فرض با آغاز ویندوز 7 آن هم آغاز به کار می کند – خوشش نمی آید. ممکن است زمانی که سعی در عمومی سازی می کنید، پیغام خطای زیر را دریافت کنید:

برای رفع این مسأله فقط کافیست که سرویس WMP Networking را متوقف کنید، و sysprep را با گزینه Generalize مجددا راه اندازی کنید. می توانید با تایپ کردن این عبارت در command prompt و فشردن کلید Enter سرویس مذکور را متوقف کنید:

net stop WMPNetworkSvc

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 581
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,290
  • بازدید ماه : 2,109
  • بازدید سال : 27,162
  • بازدید کلی : 421,186
  • کدهای اختصاصی