loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 60 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات (0)
IE9 و تنظیمات ارتباط آن با اینترنت و LAN

در آموزشهـــــای گـذشتـــه، از قــــسمت Internet Options، برگه‌های General، Security Privacy و قسمتی از برگه‌ Content را بررسی کردیم. در این مطلب نیز به بررسی برگه‌های Programs و Connections خواهیم پرداخت. 

به دلیل تنوع مرورگرها، اصلا بعید نیست که روی سیستم‌تان چند مرورگر مختلف نصب کرده ‌باشید. ممکن است بخواهید در کنار IE9 از Firefox و Add-on‌های بی‌شمار آن یا Chrome و سرعت آن بهره ببرید. اما در این شرایط‌، مرورگر منتخب و اصلی شما کدام یک خواهد بود؟ به بیان دیگر اگر روی یک لینک اینترنتی یا یک صفحه‌ وب که پیش از این ذخیره کرده‌اید، کلیک کنید باید توسط کدام مرورگر به نمایش درآید؟

وقتی چند مرورگر را کنار هم نصب کرده‌باشید، اغلب آنها هنگام باز شدن از شما می‌پرسد که آیا مایلید از آنها به عنوان مرورگر پیشفرض استفاده کنید یا خیر؟! اما ممکن است این پیغام را حذف کرده باشید. در این شرایط برای این که بتوانید IE9 را دوباره به عنوان مرورگر پیشفرض در نظر بگیرید، باید از پنجره‌ Internet Options به برگه‌ Programs رفته و روی دکمه‌ Make default از قسمت Default web browser کلیک کنید. بهتر است گزینه‌ Tell me… را نیز در حالت انتخاب قرار دهید؛ در این صورت در شرایطی که IE9 مرورگر پیشفرض شما نباشد، هنگام باز شدن آن از شما در این‌باره سوال خواهد شد.

HTML editing قسمت دیگر برگه‌ Programs است. ممکن است یک صفحه‌ وب را روی سیستم‌تان ذخیره‌کرده باشید و بخواهید کدهای HTML آن را مشاهده کنید یا این که در حال یادگیری این زبان باشید. اگر روی یک فایل با پسوند html یا htm که پیش از این روی سیستم‌تان ذخیره شده، کلیک راست کرده و گزینه‌ Edit را برگزینید، صفحه‌ وب شما با نرم‌افزار پیشفرض سیستم‌تان برای ویرایش فایل‌های وب که ساده‌ترین آنها Notepad ویندوز است، باز خواهد شد. اما اگر چند نرم‌افزار مختلف نظیر Front Page،Microsoft Expression Web و... روی سیستم‌تان نصب کرده‌اید، می‌توانید از برگه‌ Programs و از قسمت HTML editing تعیین کنید که با انتخاب گزینه‌ Edit، صفحه وب موردنظر در کدام نرم‌افزار باز شود. در برگه‌ Programs همچنین دکمه‌ای تعبیه شده که شما را به قسمت Default programs هدایت می‌کند که در اولین شماره‌ سال 90 به صورت مفصل درباره‌ آن صحبت کردیم. روی دکمه‌ Set programs کلیک کرده و در پنجره‌ Default Programs، گزینه Set program access and computer default را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید برنامه‌های پیشفرض برای گشت‌وگذار اینترنتی، ارسال و مشاهده‌ E-mail و ... را تعیین کنید.

تنظیمات برگه‌ ارتباطات IE9

شما به عنوان یک کاربر خانگی در بیشتر اوقات برای اتصال به اینترنت تنها یک Connection ایجاد کرده و بدون اعمال تنظیمات دیگر به اینترنت متصل می‌شوید، اما در همه‌ موارد کار به همین سادگی نخواهد بود. به عنوان مثال اگر رایانه شما جزئی از یک شبکه محلی باشد که ارتباط آن با اینترنت از طریق یک پراکسی‌سرور فراهم می‌شود، ممکن است مجبور باشید تنظیمات مربوط به آن را خودتان انجام دهید یا هنگامی که برای اتصال از راه دور به یک شبکه‌ محلی (LAN) بخواهید از VPN استفاده کنید، ‌باید یک کانکشن مناسب برای آن ایجاد کنید و... .

راه‌حل تمامی این موارد، صرف نظر از چگونگی انجام آن یا استفاده از دیگر روش‌های مشابه، مراجعه به برگه‌ Connections از قسمت Internet Options است. در ابتدای این برگه‌، دکمه‌ Setup قرار دارد که می‌توانید با کلیک روی آن مراحل ایجاد یک کانکشن یا استفاده از یک کانکشن که پیش از این برای اتصال به اینترنت ایجاد شده را دنبال کنید. برای ایجاد یک کانکشن جدید، صرف‌نظر از نوع آن که می‌تواند Wireless، Broadband یا Dial-up باشد، می‌توانید از طریق دکمه‌ Add نیز اقدام کنید. توضیحات مربوط به ایجاد کانکشن در شماره‌های قبل ارائه شده‌است.

اما شما می‌توانید با استفاده از امکانی به نام Virtual Private Network) VPN) در یک شبکه‌ عمومی ناامن نظیر اینترنت یک ارتباط امن با LAN یا رایانه موردنظرتان از راه دور ایجاد کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از طریق VPN یک ارتباط امن بین رایانه خانگی‌تان با شبکه‌ محلی اداره‌ای که در آن کار می‌کنید ایجاد و از منابع آن استفاده کنید. برای استفاده از VPN، در ابتدا ‌باید یک کانکشن برای آن بسازید. در این صورت پس از اتصال به اینترنت، کافی است با کلیک روی کانکشن VPN، ارتباط با مقصد را فراهم آورید.

برای این منظور روی دکمه‌ Add VPN کلیک کرده و مراحل ایجاد کانکشن را طبق Wizard طی کنید. در ابتدا ‌باید کانکشن اینترنتی را که می‌خواهید از طریق آن VPN برقرار کنید، برگزینید. همچنین می‌توانید یک کانکشن ایجاد کرده یا بعدا درباره استفاده از کانکشن‌های موجود تصمیم‌گیری کنید. در مرحله‌ بعد باید نشانی اینترنتی (IP Address) سرور VPN و نام موردنظر برای کانکشن را وارد کنید. همچنین می‌توانید تعیین کنید تمامی حساب‌های کاربری موجود روی ویندوزتان قادر به استفاده از این کانکشن VPN باشد یا خیر و در نهایت باید نام کاربری و کلمه‌ عبور برای اتصال به VPN Server را اضافه و آن‌ را ذخیره کنید.

مدیران شبکه می‌توانند برای سهولت در کار و همچنین جلوگیری از انتشار اطلاعات و تنظیمات شبکه‌شان، یک فایل اجرایی در اختیار شما قرار دهند که بدون طی مراحل پیش‌گفته، قادر به اتصال به شبکه‌ محلی‌شان از راه دور باشید.

در برگه‌ Connections برای هر یک از کانکشن‌هایی که ایجاد شده می‌توانید تنظیمات متفاوتی اعمال کنید. کانکشن مورد نظر را در حالت انتخاب قرار دهید و دکمه‌ Settings را بزنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، شما می‌توانید به اعمال تنظیمات پراکسی‌سرور، حساب کاربری همان کانکشن و نیز مسیردهی Script مورد نظر برای اعمال تنظیمات متمرکز برای کانکشن اقدام کنید. از طریق این پنجره به برگه‌ Properties برای هر کانکشن نیز دسترسی خواهید داشت که توضیحات آن در شماره‌های قبل عنوان شده‌ است.

حتما تا به حال با این مشکل مواجه شده‌اید که هنگام باز شدن پنجره‌ IE به صورت مکرر از شما خواسته می‌شود از طریق کانکشن پیشفرض به اینترنت متصل شوید. این مورد در صورتی اتفاق می‌افتد که در برگه‌ Connections گزینه‌ Always dial my default connection در حالت انتخاب باشد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید گزینه‌ Never dial a connection را انتخاب کنید. اگر رایانه‌تان به یک شبکه‌ محلی متصل است، بهتر است گزینه‌ دوم را در حالت انتخاب قرار دهید؛ در این صورت مادامی که سیستم به شبکه متصل باشد، برای اتصال به اینترنت پیغامی مشاهده نخواهید کرد!

از دکمه‌ Set default نیز می‌توانید برای مشخص‌کردن کانکشن‌ پیشفرض استفاده کنید.

در برگه‌ Connections مشابه دکمه‌ Settings برای کانکشن‌های اینترنتی را برای تنظیمات شبکه‌ محلی با نام LAN Settings دارید.

برای تعیین پراکسی یا مسیردهی اسکریپت هنگامی که سیستم‌تان به یک LAN متصل است، باید روی دکمه‌ LAN Settings کلیک کنید؛ در پنجره‌ای که باز می‌شود می‌توانید پراکسی موردنظر را برای اتصال به اینترنت وارد کنید. انتخاب گزینه‌ …Bypass باعث می‌شود که وب‌سایت‌های داخلی شبکه‌ محلی‌تان بدون استفاده از پراکسی باز شوند. روی گزینه‌ Advanced در همین پنجره‌ کلیک کنید تا بتوانید علاوه بر مشخص‌کردن پراکسی‌های مختلف برای پروتکل‌های مختلف (…،HTTP ،FTP)، فهرست وب‌سایت‌هایی را که می‌خواهید بدون استفاده از پراکسی باز شوند مشخص کنید.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 77
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 804
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,380
  • بازدید ماه : 7,524
  • بازدید سال : 32,577
  • بازدید کلی : 426,601
  • کدهای اختصاصی