loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 61 چهارشنبه 04 مرداد 1391 نظرات (0)

استفاده از جیمیل به صورت آفلاین

 

امروزه دیگر همه جا می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید، خط ADSL، کارت اینترنت، کافی نت محله، سایت دانشگاه و یا حتی اینترنت موبایل همیشه به کمک شما می آیند. اما باز هم ممکن است در حین مسافرت یا گردش که به اینترنت دسترسی ندارید، به یکی از ایمیل های دریافتی تان نیاز پیدا کنید. یا اینکه بخواهید وقت اضافی تان را به خواندن ایمیل ها، پاسخ به آنها و ارسال پیام های ضروری بپردازید.
شما به طور کلی دو روش برای دسترسی به جیمیل تان هنگام عدم اتصال به اینترنت دارید. راه اول استفاده از امکان جیمیل آفلاین است که در این درس به آن می پردازیم. روش دوم شامل استفاده از نرم افزارهای ایمیل کلاینت است که روی کامپیوترتان نصب می شوند و در درس بعدی به آن پرداخته ایم. در نهایت انتخاب با خود شما است که در صورت تمایل یکی از آنها را انتخاب کنید. می توانید هر دوی این روش ها را امتحان کنید و ببینید کدام یک بیشتر به کار شما می آید.
با امکانی که جیمیل از سال ۲۰۰۹ به خدمات خود اضافه کرده است، می توانید حتی وقتی به اینترنت دسترسی ندارید، کارهای اینچنینی را انجام دهید و هر لحظه که به اینترنت وصل شدید، به صورت خودکار ایمیل هایی که نوشته بودید ارسال می شوند، ایمیل های آرشیوی ذخیره شده و یا تگ می خورند.

جیمیل برای نمایش و کار آفلاین با پیام های شما از افزونه مرورگر متن باز گوگل با نام Gears استفاده می کند. این افزونه به توسعه دهندگان برنامه های تحت وب اجازه می دهد که قابلیت فعالیت آفلاین (هنگامی که به اینترنت متصل نیستید) را هم به برنامه های شان اضافه کنند.

برای شروع چه باید کرد؟
در اولین قدم باید امکان آفلاین را در جیمیل تان فعال کنید. برای این کار به قسمت mail setting ایمیل خود رفته و تب Offline را باز کنید. سپس گزینه Enable Offline Mail for this computer را انتخاب کنید. در پایین این صفحه هم می توانید برخی تنظیمات دیگر را اعمال کنید و در نهایت دکمه Save Changes را بزنید.
حال شما به صفحه اول جیمیل تان برگشته و با پنجره ای مواجه می شوید، که می خواهد مراحل نصب جیمیل آفلاین را شروع کند. این پنجره به شما اخطار می دهد که این کار را بر روی یک کامپیوتر عمومی و یا سیستمی که در دسترس همه است انجام ندهید. همچنین می گوید که برای کار کردن با جیمیل آفلاین نیاز به نصب افزونه Gears بر روی مرورگر است و پس از پایان کار هم مرورگرتان ریستارت می شود. برای شروع دکمه install را بزنید.
نکته: متاسفانه ایران در لیست تحریم شرکت گوگل قرار دارد، برای نصب این افزونه باید از وی پی ان یا فیلتر شکن استفاده کنید. البته ممکن است با کمی جستجو در برخی سایت ها هم بتوانید این افزونه را بدون مشکل تحریم دانلود کنید.

توجه: از جیمیل آفلاین تنها می توانید بر روی مرورگرهای اینترنت اکسپلورر ۷ و ۸، فایرفاکس۳ تا ۳.۶ و گوگل کروم استفاده کنید و تنها در صورتی که کاربر مک او ایکس ۱۰.۵ به بالا باشید، فایرفاکس هم قابل استفاده است. اما به طور کامل پشتیبانی نمی گردد و ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید.
جیمیل صفحه نصب افزونه Gears گوگل را باز می کند، بر روی دکمه Install Gears کلیک کنید. پس از نصب افزونه Gears و ریستارت شدن مرورگر، دوباره جیمیل را باز کرده و در صفحه تنظیمات، تب آفلاین را باز کنید. حال دوباره گزینه Enable Offline Mail for this computer را انتخاب کرده و دکمه save changes را بزنید. جیمیل به صفحه اول خود برگشته و پیغامی را نمایش می دهد که مربوط به استفاده از برنامه Gears است. به شما می گوید سایتی که در آن قرار دارید، می خواهد از طریق این برنامه برخی اطلاعات را درون کامپیوتر ذخیره کند، آیا به آن اطمینان دارید و اجازه این کار را می دهید؟ کادر کنار عبارت I trust this site, Allow it to use gears را کلیک کرده و دکمه Allow را انتخاب کنید تا کار انتقال ایمیل ها طبق تنظیماتی که قبلا گفتیم آغاز شود.
حال در سمت چپ و بالای جیمیل تان یک کادر باز می شود که می گوید نصب جیمیل آفلاین در حال اتمام است، دقایقی برای اتمام کار صبر کنید. اجازه دهید که نوار فعالیت این کادر تا آخر پر شود. بسته به تعداد ایمیل ها و بازه زمانی انتخاب شده این کار مدتی طول خواهد کشید.
در همین میان ممکن است با پنجره اخطار دیگری هم مواجه شوید که می گوید جیمیل آفلاین قصد دارد دکمه میانبری روی دسکتاپ ایجاد کند، اگر تمایل داشتید، دکمه OK را بزنید.
حال قابلیت آفلاین جیمیل بر روی کامپیوتری که این تنظیمات را انجام داده اید، فعال شده و بعد از اتمام دانلود موارد ضروری، می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.
توجه: برای استفاده از قابلیت آفلاین جیمیل، باید امکان multiple sign-in جیمیل تان را خاموش کرده باشید، در غیر این صورت با پیام خطا مواجه خواهید شد.
تنظیمات کامل بخش آفلاین جیمیل
در پایین قسمت انتخاب حالت آفلاین جیمیل، شما با تعدادی تنظیمات در خصوص نحوه دریافت اطلاعات از سرور جیمیل روبرو هستید. بخش اول، انتخاب شیوه دانلود ایمیل های شما از روی سرور جیمیل است. شما می توانید انتخاب کنید که ایمیل های تان از چه زمانی به بعد به صورت آفلاین در دسترس باشند. این بازه زمانی می تواند از ۴ روز تا ۵ سال انتخاب گردد. این کار را با باز کردن منوی آبشاری جلوی گزینه Recent message range از بخش  Download options در تب offline می توانید انجام دهید.
همچنین با کلیک کردن بر روی گزینه Change Label Settings می توانید لیبل ها و فولدرهایی را که نیاز به دانلود شدن دارند، انتخاب کرده و بازه زمانی آنها را هم مشخص کنید. شما سه گزینه در برابر نام هر پوشه و لیبل در اختیار دارید، All یعنی تمامی ایمیل های موجود در آن پوشه. Set None یعنی هیچ کدام از ایمیل های درون آن پوشه. و در ستون وسط گزینه ای که مدت زمان انتخابی در بخش قبلی را نشان می دهد. یعنی تمامی ایمیل های آن پوشه که در آن بازه زمانی مشخص قرار دارند، مثلا Set 3 months.
حال نوبت به تصمیم گیری در خصوص فایل های پیوست ایمیل ها است. اگر به آنها در حالت آفلاین نیازی ندارید، بهتر است بی دلیل فضای هارد کامپیوتر و پهنای باند اینترنت خود را مصرف نکنید. اما اگر به آنها نیاز دارید، در قسمت Attachments می توانید تعیین کنید که همه پیوست ها دانلود شوند، یا اینکه فقط پیوست هایی تا یک حجم خاص در حالت آفلاین در دسترس باشند. در این قسمت گزینه های No attachment برای دانلود نشدن پیوست ها، All attachment برای دانلود کردن تمامی پیوست ها و گزینه های حجمی ۱۰ کیلوبایت تا ۵ مگابایت را در اختیار دارید.
در بخش بعدی، یعنی Other options می توانید با کلیک کردن بر روی لینک create a desktop shortcut، لینکی برای جیمیل آفلاین بر روی دستک تاپ تان ایجاد کنید که دسترسی شما به جیمیل را راحت تر می سازد. البته همیشه با تایپ عبارت gmail.com در مرورگری که جیمیل آفلاین در آن فعال است، می توانید به جیمیل تان دسترسی داشته باشید.
چند نکته کاربردی و رفع مشکل
۱- معنی ایکون هایی که بعد از فعال کردن حالت آفلاین در کنار نام کاربری در بالای صفحه می آیند چیست؟
آیکون سبز با علامت تیک نشان دهنده این است که جیمیل شما هم اکنون در حالت آنلاین بوده و کاملا با بخش آفلاین سینک یا به عبارتی یکسان است.

آیکون سبز با دو فلش دوار در حال حرکت نشان می دهد که جیمیل شما آنلاین است و در حال یکسان سازی داده ها بین بخش آفلاین و سرور جیمیل است.

آیکون دایره خاکستری تو خالی با خط مورب وسط آن می گوید که هم اکنون در حالت آفلاین از جیمیل استفاده می کنید.

آیکون دایره خاکستری تو پر با تیک آبی نشان دهنده این است که سرعت اینترنت تان آنقدر پایین است که امکان یکسان سازی داده ها وجود ندارد.
۲- چگونه جیمیل آفلاین را غیر فعال کنیم؟
تنها کافی است در صفحه settings به تب Offline  بروید و گزینه disable… را انتخاب کنید. با این کار جیمیل آفلاین خاموش شده و از شما سوال می کند که ایمیل های ذخیره شده پاک شده یا نگهداری شوند. در صورتی که از سیستم امنی استفاده می کنید و قصد دارید در آینده دوباره جیمیل آفلاین را فعال کنید، پیشنهاد می شود که ایمیل های ذخیره شده را نگهدارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,311
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,887
  • بازدید ماه : 8,031
  • بازدید سال : 33,084
  • بازدید کلی : 427,108
  • کدهای اختصاصی