loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 83 چهارشنبه 08 شهریور 1391 نظرات (0)

چگونه به سادگی یک system image بسازیم؟

 

26

نمی دونم چرا خیلی وقت ها کلی وقتم را صرف نصب دوباره ویندوز، درایورها و برنامه های کاربردی می کنم. اگر یک بار پس از نصب ویندوز و موارد مورد نیاز زحمت ساخت یک image را به خودم بدم برای همیشه از شر این مشکل و اتلاف زمان خلاص خواهم شد! اما دریغ از مقداری آینده نگری! می دانید که با یک پشتیبان ساده و راحت system image تمامی این دردسرها به تاریخ می پیوندد. یعنی می توانیم رایانه را به زمانی که ویندوز را در حد لالیگا قبول داشتیم برگردانیم. جالب تر از همه دیگر چه نیازی به بروز رسانی دوباره ویندوز آپدیت. فقط آپدیت های جدید را دریافت می کنیم.

در ضمن نکته جالب این کار را می دانید چیست؟ فکر کنید قرار در یک مکانی که ۲۰ رایانه وجود دارد بر روی همه ی آن ها ویندوز و برنامه های جانبی و از همه مهمتر درایور نصب کنم. خودتان بگویید چقدر زمان می گیرد؟ خیلی! خیلی! خوب حال ما تمامی کارهایی که می خواهیم روی تمامی سیستم ها انجام دهیم را روی یک سیستم انجام می دهیم و سپس با گرفتن یک ایمیج از آن و نصب بر روی دیگر سیستم ها در زمان کلی صرفه جویی می کنیم. تازه فکر کنید چند عدد از آن هم رایت بزیم و همزمان روی سیستم ها نصب کنیم که دیگر نورا الانور می شود! راستی مشخصات رایانه ها باید یکسان باشد ها وگر درایورها کار نخواهند کرد ولی باز هم کلی جلو خواهید افتاد و تنها به نصب چند درایور مشغول خواهید شد.

ابتدا عبارت Backup را در کادر جستجوی استارت وارد می کنم و سپس بر روی عبارت Backup and Restore کلیک می کنم.

خوب در پنجره باز شده به سراغ لینک Create a System image در سمت چپ پنجره می رود و آن را نیز با یک کلیک باز می کنم.

2img

ویندوز دستم را در تهیه این image باز گذاشته است و من می توانم بین هارد درایو خارجی، لوح فشرده DVD و یا مکانی بر روی شبکه یکی را انتخاب کنم و imageام را ویندوز در آنجا به زیبایی و راحتی تحویلم دهد آن هم با پست پیشتاز!

3img

ویندوز از من می خواهد درایور که می خواهم از آن ایمیج تهیه شود را مشخص کنم. و من هم با کمال میل این کار را انجام می دهم تا به مرحله بعدی هدایت شوم.

4img

حال بر روی Start Backup کلیک می کنم تا ایجاد پشتیبان آغاز شود.

6img

این نکته را هم همیشه گوشه ذهنم می سپارم که تصاویر سیستمی با فرمت هارددیسک مجازی (.vhd) ذخیره خواهد شد و با این که داده ها فشرده نشده اند، اما فشرده است زیرا فایل تصویر (image) شامل فضای بدن استفاده هارددیسک و فایل های بدون استفاده مانند فایل های هایبرنت، Page File ها و نقاط بازگشت نیست. در ضمن می دانم که پشتیبان گیری تصویر سیستم به صورت Incremental روی یک هارد دیسک درون یک پوشه جداگانه نوشته نمی شوند، بلکه به صورت فایل های به روزرسانی جدید درون فایل .vhd نوشته می شوند. که صد البته قطعه های قدیمی تر به صورت کپی های سایه ای درون فایل .Vhd ذخیره می شوند که با من اجازه می دهند تا آن ها را در آینده بازگردانم.

7img

در انتها هم روی لوح فشرده DVD رایتش خواهم کرد.

8img

اگر زمانی نیاز به بازگردانی این image داشتم می توانم از System Recovery Options برای انجام این کار استفاده کنم.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 900
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,476
  • بازدید ماه : 7,620
  • بازدید سال : 32,673
  • بازدید کلی : 426,697
  • کدهای اختصاصی