loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 58 شنبه 07 مرداد 1391 نظرات (0)

خودکارسازی وظایف حفظ و نگهداری ویندوز 7

 

چند کار برای نگهداری از ویندوز است که باید به طور مرتب آن ها را انجام دهیم ولی اکثر اوقات فراموش می کنیم. در اینجا نحوه خودکارسازی مهمترین این کارها رادر ویندوز 7 خواهید آموخت.

نگاهی خواهیم داشت به خودکارسازی بعضی از کارهای متداول نظیر Disk Cleanup، Check Disk، Defragment ،پشتیبان گیری و… . تنظیم کردن هر کدام از این کارها کمی زمان می برد امااما وقتی که تمام شود خاطرتان برای همیشه از تمیز و به روز بودن سیستم تان آسوده خواهد بود.

خودکارسازی Check Disk

ابزار chkdsk.exe در ویندوز امکان اسکن کردن درایوها برای یافتن خطاها و تعمیرشان را فراهم می کند، و این کار را می توان از طریق خط فرمان و Task Scheduler خودکارسازی کرد، به خاطر این که گاهی برای عمل کردن نیاز به راه اندازی مجدد رایانه دارد، شاید بهتر باشد که این کار را اغلب به صورت دستی انجام دهید.

اگر می خواهید این ابزار را به صورت خودکار راه اندازی کنید، به ترتیب زیر عمل کنید:

1. برنامه Task Scheduler را از طریق کادر جستجوی منوی Start یا پیروی از نشانی زیر اجرا کنید:

Start All Programs Accessories SystemTools Task Scheduler

2. از قاب سمت راست پنجره آن روی Create Basic Task کلیک کنید.

3. برای این وظیفه یک نام تعیین کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

4. با انتخاب گزینه Weekly تعیین کنید که این وظیفه بطور مثال هر هفته یک بار انجام شود و سپس روی Next کلیک کنید.

5. تاریخی که می خواهید انجام این وظیفه از آن تاریخ به بعد رسما آغاز شود را تعیین کنید و سپس ساعت و آن روزی از هفته که می خواهید این وظیفه در آن ساعت و روز انجام شود را تعیین کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

6. گزینه Start a program را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

7. در کادر program/script عبارت chkdsk.exe را وارد کرده و سپس با استفاده از نشانوندهای موجود در انتهای این بخش در کادر Add arguments یک یا چند نشانوند وارد کنید و پس از آخرین نشانوند نام الفبایی درایوهایی که می خواهید به طور خودکار Check Disk شوند را وارد کنید.

مشابه مثال : :F D: E: F/

سپس روی Next کلیک کنید.

تذکر: به این خاطر که معمولا درایو C (ذرایوی که ویندوز در آن نصب است) در حال استفاده است نمی توان Check Disk کردن آن را خودکارسازی کرد ولی می توان آن را زمانبندی کرد تا در نوبت که رایانه بوت می شود Check Disk شود. در صورتی که در مرحله فوق درایو C را هم اضافه کنید با پیغامی رو به رو می شوید که همین مساله را بیان می کند. در صورت تمایل برای زمانبندی کافیست در پاسخ حرف Y را وارد کرده و Enter کنید. تا زمانی که به این پیغام پاسخ ندهید Check Diskخودکار درایو بعدی آغاز نخواهد شد!

8. پس از اطمینان از درستی تمامی تنظیمات در صفحه Summary، پس از تیک زدن گزینه Open the Properties dialogروی Finish کلیک کنید.

9. در کادر محاوره ای که ظاهر می شود به زبانه Actions بروید و روی دکمه New کلیک کنید در کادر Program/script عبارت shutdown را وارد کنید و سپس هر دو پنجره را OK کنید. با این کار پس از اتمام Check Disk رایانه به طور خودکار خاموش خواهد شد.

برای اطمینان از این که ویندوز در زمانیکه در حال کار با رایانه هستید این وظیفه را آغاز نمی کند می توانید از طریق زبانه Conditions تعیین کنید که تنها زمانی که رایانه برای مدت مشخصی بیکار است انجام این وظیفه آغاز شود.

خودکارسازی Cleanup کردن درایوها

اگر می خواهید خیالتان از بابت فضای کافی بر روی درایوها و حذف فایل های قدیمی و زائدی که دیگر نیازی به آنها ندارید راحت شود؛ می توانید ابزار Disk Cleanup را زمانبندی کنید تا در زمان های مشخصی این کار را برایتان انجام دهد.

در صورت تمایل می توانید به جای آن، ابزار رایگان CCleaner را برای راه اندازی خودکار، نصب و تنظیم کنید که فایل های زائد بیشتری را هم پاک می کند. این ابزار می تواند تاریخچه مرورگر اینترنت، حافظه برنامه ها، و … را هم خالی کند.

خودکارسازی پشتیبان گیری ها برای حفظ امنیت اطلاعات

مهمترین کاری که کاربران ویندوز می بایست انجام دهند اطمینان از پشتیبان گیری از اطلاعات است. با انجام این کار دیگر مهم نیست که چه بلایی سر رایانه تان بیاید، همیشه می توانید به فایل هایتان دسترسی پیدا کنید حتی از یک رایانه دیگر. اگر رایانه تان به طور کامل از بین رفت،می توانید فایل هایتان را روی رایانه جدیدتان بازیابی کنید.

پشتیبان های محلی

ویندوز 7 در این زمینه همراه خود ابزاری با کاربری آسان به نام Backup and Restore دارد که در تمامی ویرایش های آن موجود است و می تواند از فایل های مورد نظرتان پشتیبان گیری کند ، که البته می تواند شامل ایجاد یک System Image هم باشد.

ابزار Backup and Restore برایتان امکان تنظیم زمانبندی برای دوره های پشتیبان گیری از فایل هایی که تعیین کرده اید را فراهم می کند. این دوره ها می توانند روزانه، هفتگی، یا ماهانه باشند. به انتخاب خودتان بستگی دارد اما اگر پشتیبان گیری به طور مرتب انجام شود قطعا برایتان بهتر است.

خودکارسازی عملیات Defrag برای روان نگه داشتن کارکرد درایوها

یکی از کارهای جالب ویندوز 7 این است که ابزار Disk Defragmenter به طور پیش فرض برای راه اندازی در ساعت 1 نیمه شب هرچهارشنبه زمانبندی شده است، با این حساب دیگر نیازی به رسیدگی به این کار ندارید. در صورت تمایل می توانید زمانبندی Defragmenter را به انتخاب خود تغییر دهید؛ اما شاید دلیلی برای تغییر آن وجود نداشته باشد.

در صورتی که مایلید زمانبندی Defragmenter را تغییر دهید ازمراحل زیر پیروی کنید:

1. ابزار Disk Defragmenter را از آدرس زیر پیدا و اجرا کنید:

Start All programs Accessories System Tools Disk Defragmenter

2. از داخل پنجره آن روی گزینهConfigure schedule کلیک کنید.

3. از پنجره ای که روی صفحه ظاهر می شود به ترتیب دوره راه اندازی،روز، ساعت و درایوهای یی که می خواهید یکپارچه سازی شوند را تعیین کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

4. در پایان پنجره Disk Defragmenter را ببندید.

خودکارسازی Windows Update برای بروز نگه داشتن رایانه

هرچند نیازی به گفتن ندارد، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید خودکارسازی کنید Windows Updatesاست. می توانید آن را طوری پیکره بندی کنید که آپدیت های مهم و توصیه شده را دانلود و به طور خودکار نصب کند یا این که فقط دانلود کند و شما تعیین کنید که چه وقت نصب شوند.

برای دستیابی به گزینه های مربوطه:

1. پنجره Control Panel را باز کنید.

2. از قسمت بالا - سمت راست View by را بر روی Large icons تنظیم کنید.

3. روی آیکون Windows Updates کلیک کنید.

4. از قاب سمت چپ پنجره روی Change Settings کلیک کنید.

5. از منوی بازشوی موجود در زیر قسمت Important updates گزینه مورد نظرتان را انتخاب و سپس بر روی دکمه OK کلیک کنید.

خودکارسازی ویروس کش برای بررسی معرفه ها و اسکن کردن رایانه

یکی از کارهای امنیتی مهم، اطمینان حاصل کردن از بروز بودن نرم افزار ضدویروس و راه اندازی خودکار آن است. نحوه تنظیم این وظیفه در هر برنامه با دیگری متفاوت است، اما اکثرا گزینه ای برای بروز کردن فایل های معرفه و اسکن خودکار دارند. برای مثال تنظیم کردن Microsoft Security Essentials محبوب ما کار ساده ایست. اگر چه در حالت پیش فرض برای چنین منظوری تنظیم است اما در صورتی که مایلید آن را مطابق خواست خودتان تنظیم کنید از مراحل زیر پیروی کنید:

1. روی آیکون آن در کنار ساعت دو بار کلیک کنید تا پنجره آن ظاهر شود.

2. به زبانه Settings رفته و از قاب سمت چپ بر روی Scheduled scan کلیک کنید.

3. تیک گزینه …Run a scheduled scan را باقی گذاشته و روز، ساعت و نوع اسکنی که می خواهید به طور خودکار انجام شود را تعیین کنید.

4. تیک گزینه Check for the latest virus and spyware definitions را هم باقی بگذارید.

5. در پایان روی دکمه Save Changes کلیک کرده و پنجره Microsoft Security Essentials را ببندید.

تذکر: البته، اکثر برنامه های ضدویروس برای بروز کردن خودکار فایل های معرفه تنظیم هستند، اما بهتر است که مجددا بررسی کنید تا مطمئن شوید.

برنامه های ضدجاسوس

اگر از ابزار ضدبدافزار دیگری هم در کنار نرم افزار ضدویروس تان استفاده می کنید، مطمئن شوید که برای یافتن خودکار جدیدترین فایل های معرفه و اسکن تنظیم شده باشد.

به روز نگه داشتن خودکار درایورها و نرم افزارهای سوم شخص

یک کار مهم دیگر برای خودکارسازی بررسی جدیدترین آپدیت درایورها و دیگر برنامه هاست. برنامه های خوب کمی وجود دارند که چنین کاری انجام می دهند یک ازاین برنامه ها Secunia Personal Software Inspector است.

این برنامه به طور خودکار در آغاز ویندوز اینترنت را برای یافتن آپدیت نرم افزارها بررسی می کند و نظارت بر این موضوع را ادامه می دهد.

برای بروز نگه داشتن خودکار درایورها، برنامه هائی نظیر Device Doctor یا Slimdrivers را امتحان کنید. این ابزارها به طور کامل درایورها را اسکن می کنند و مطمئن می شوند که درایورهایتان بروز باشند.

تذکر: در مورد Device Doctor به خاطر داشته باشید که از نصب نوار ابزار بی ارزش Ask Toolbar صرف نظر کنید.

تذکر: از آنجایی که این نرم افزارها با اینترنت سر و کار دارند در صورتی که مودم تان از آن دسته مودم هایی که به طور خودکار به اینترنت متصل می شوند نیست؛ برای این منظور می توانید از بخش اتصال خودکار به اینترنت پس از بالا آمدن ویندوز بدون نیاز به نرم افزار کمک بگیرید.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,412
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,988
  • بازدید ماه : 8,132
  • بازدید سال : 33,185
  • بازدید کلی : 427,209
  • کدهای اختصاصی