loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 60 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

آموزش تصویری Dreamweaver CS5 - قسمت سوم


در این بخش میخواهیم روش کار با متن‌ها را بررسی کنیم. برای باز کردن فایلی که در بخش قبل ایجاد کردیم روی Files کلیک کنید. 

Dreamweaver CS5

روی فایل Index.htm دابل کلیک کنید.


Dreamweaver CS5

 

با استفاده از Headingها میتوانید اندازه متن را به صورت از قبل تعیین شده تغییر دهید. در زبان HTML از Heading1 تا Heading6 تعریف شده است، که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. برای انتخاب متن خط اول دکمه Shift را فشرده نگهداشته و سپس کلید Home را فشار دهید.
روی لیست باز شونده Format کلیک کنید.

[تصویر: 003.gif]

در این لیست 6 نوع Heading وجود دارد. روی گزینه Heading1 کلیک کنید.

[تصویر: 004.gif]

اکنون متن با فرمت Heading1 نمایش داده شده است. فرمت Heading1 بزرگترین حالت و فرمت Heading6 کوچکترین حالت است. معمولاً از Heading1 ، 2 و 3 برای عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها استفاده میشود. Heading4 مانند یک متن معمولی میباشد که بصورت درشت نمایش داده میشود. Heading5 و 6 برای توضیحات کوچکی که در پایین صفحه نوشته میشود مناسب میباشد. ( مانند توضیحات محفوظ بودن حق کپی)
برای آنکه این متن در وسط صفحه نوشته شود روی منوی Format کلیک کنید.

[تصویر: 005.gif]

در این منو گزینه‌های مختلفی برای کار با متن‌ها وجود دارد. برای مثال با استفاده از گزینه Paragraph Format میتوانید متن را بصورت Heading1 تا 6 تبدیل کنید. با استفاده از منوی Align میتوانید نحوه تراز کردن متن را تغییر دهید. بر روی گزینه Align کلیک کنید.

[تصویر: 006.gif]

روی گزینه Center کلیک کنید.

[تصویر: 007.gif]

با این کار متن در وسط صفحه قرار گرفت با استفاده از گزینه‌های Align میتوانید متن را بر روی صفحه تراز کنید.ایجاد پاراگرافهاهمانطور که میدانید با استفاده از دکمه Enter میتوانید به یک خط پایین تر بروید و متن را تایپ کنید. برای مثال در این متن ابتدا عبارت welcome to Learninweb.com تایپ شده است و سپس کلید Enter فشرده شده و عبارت بعدی نوشته شده است. در صورتیکه یک متن در چندین خط نیز نوشته شود و فشردن کلید Enter یک پاراگراف جدید ایجاد میشود.
در زبان HTML پاراگراف‌ها با باز شدن و بسته شدن تگ <p> نمایش داده میشوند. برای مشاهده این موضوع روی دکمه Code کلیک کنید.

[تصویر: 008.gif]

در این کد متن خط دوم داخل تگ <p> قرار دارد.

[تصویر: 009.gif]

با استفاده از تگ <h1> نیز تعیین شده است که متن خط اول بصورت Heading1 نمایش داده شود. توسط خصوصیت align="center" نیز تعیین شده است که متن Heading1 در وسط خط قرار بگیرد.

[تصویر: 010.gif]
به یاد دارید که در بخش قبل این متن را بصورت درشت نمایش دادیم. تگ <Strong> نیز به این علت در این قسمت وجود دارد. چون متن بصورت Heading1 نمایش داده میشود عملاً تگ <Strong> عملی انجام نمیدهد چون متن Heading1 بصورت درشت نمایش داده میشود. روی دکمه Design کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

در ادامه چند خط دیگر متن وارد میکنیم.
Welcome to Eniacmedia.com
This webpage is produced by Dreamweaver CS3! You are learnig Macromedia Dreamweaver CS3 by Eniac interactive CD's. For more information about HTML language you can use learning HTML, JavaScript & CSS CD. All of the 3 titels are just in one CD! It's a good choise to buy this CD!

همانطور که مشاهده میکنید متن بصورت یک پاراگراف مستقل و تراز از سمت راست نمایش داده شده است. برای آنکه متن بهتر نمایش داده شود میخواهیم تراز آن را تغییر دهیم. ابتدا باید متن مورد نظر را انتخاب کنیم. دکمه Shift صفحه کلید را فشرده نگهداشته و سپس دکمه Home را فشار دهید.
دکمه Shift را فشرده نگهداشته و دو بار کلید حرکت مکان نما به سمت بالا را فشار دهید.
برای آنکه این متن تراز شود روی منوی Format کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

بر روی گزینه Align کلیک کنید.

[تصویر: 013.gif]

روی Justify کلیک کنید.

[تصویر: 014.gif]

در این متن چند غلط املایی نیز وجود دارد. با استفاده از امکان Check Spelling این نرمافزار میتوانید بصورت خودکار آن را پیدا کنید. برای این کار منوی Commands را باز کنید.

[تصویر: 015.gif]

برای بررسی غلط‌های املایی روی گزینه Check Spelling کلیک کنید.

[تصویر: 016.gif]

مشاهده میکنید که اولین غلط املایی پیدا شد. طبق فرهنگ لغت نرم افزار Dreamweaver در کلمه webpage باید بین دو حرف web و page یک فاصله اضافه شود. روی دکمه Change کلیک کنید تا این تغییر انجام شود.

[تصویر: 017.gif]

مشاهده میکنید که کلمه webpage به web page تغییر یافته است. کلمه learning نیز به اشتباه learnig تایپ شده است و یک حرف n در آن جا افتاده است. برای درست کردن این کلمه در لیست روی عبارت درست دبل کلیک کنید.

[تصویر: 018.gif]

اکنون مشاهده میکنید که کلمه titlesنیز اشتباه تایپ شده است. روی دکمه Change کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

کلمه Choice نیز به اشتباه با S نوشته شده است. چند کلمه در قسمت Suggestions به شما پیشنهاد شده است که میتوانید از آنها استفاده کنید کلمه Choice نیز در داخل این لیست وجود دارد. روی گزینه Choice دابل کلیک کنید.

[تصویر: 020.gif]
به همین ترتیب برای دو گزینه دوم و سوم نیز عمل میکنیم. البته میتوانستیم تمامی سه گزینه را انتخاب کنیم و سپس از دکمه Ordered List استفاده کنیم.
به غیر از این دو حالت حالت‌های دیگری نیز وجود دارد که میتوانید آنها را از طریق پنجره List Properties انتخاب کنید. برای مشاهده این پنجره منوی Format را باز کرده و سپس منوی فرعی List را باز کنید و گزینه Properties را انتخاب نمائید.
در محیط نرمافزار Dreamweaver میتوانید فونت متن هایی که تایپ میکنید را تغییر دهید. برای مثال میخواهیم فونت خط اول را تغییر دهیم. در ادامه خط اول را انتخاب میکنیم.
بر روی آیکون CSS کلیک کنید.


[تصویر: 031.gif]

بر روی لیست بازشونده Font کلیک کنید.

[تصویر: 032.gif]

اکنون میتوانید یک سری از فونت‌ها را مشاهده کنید. روی گزینه Arial, Helvetica, sans-serif کلیک کنید.

[تصویر: 033.gif]

اکنون باید یک کلاس در CSS تعریف کنیم و ویژگی مورد نظر خود را در این کلاس تعریف کنیم. ابتدا باید نامی برای این کلاس انتخاب کنید. عبارت Class1 را تایپ کنید.
بر روی دکمه OK کلیک کنید. 

[تصویر: 034.gif]

با این کار فونت متن را تغییر داده‌ایم. توجه کنید که فونتی که انتخاب میکنید باید در کامپیوتر کاربر وجود داشته باشد در غیر این صورت متن با یکی از فونت‌های پیش‌فرض نمایش داده میشود. دوباره روی لیست باز شونده Font کلیک کنید.

[تصویر: 035.gif]

اکثر فونت‌هایی که در این لیست وجود دارند بر روی تمامی کامپیوترها موجود هستند در صورتیکه بخواهید میتوانید یک فونت جدید نیز به این لیست اضافه کنید. برای این کار روی گزینه Edit Font List کلیک کنید.

[تصویر: 036.gif]

در این قسمت فونت‌های نصب شده در کامپیوتر شما نمایش داده شده‌اند و میتوانید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید. 
روی فونت Tahoma کلیک کنید.

[تصویر: 037.gif]

روی دکمه مشخص شده کلیک کنید. تا فونت به لیست سمت چپ اضافه شود.

[تصویر: 038.gif]

به همین ترتیب میتوانید چند فونت دیگر نیز به لیست سمت چپ اضافه کنید تا درصورتیکه فونت اول وجود نداشت از فونت دوم استفاده شود. در صورتیکه لیست فونت‌های آماده را نگاه کنید آنها نیز شامل چند فونت هستند. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 039.gif]

اکنون در صورتیکه لیست باز شونده Font را باز کنید فونت اضافه شده در این لیست وجود دارد.
در محیط نرمافزار Dreamweaver میتوانید اندازه فونت متن‌هایی که تایپ میکنید را تغییر دهید. برای مثال میخواهیم اندازه فونت کلمهEniac بزرگتر شود. روی کلمه Eniac دابل کلیک کنید.

[تصویر: 040.gif]
روی لیست باز شونده Size کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

در این لیست از عدد 9 تا 36 را میتوانید انتخاب کنید. البته عددی مثل 11 در این لیست وجود ندارد که میتوانید آن را در جعبه متن لیست باز شونده Size تایپ کنید. با استفاده از گزینه Small فونت را کوچکتر میکنید. هر چه تعداد xهای کنار گزینه بیشتر باشد فونت مقدار بیشتری کوچک میشود. با استفاده از گزینه Large نیز فونت بزرگتر میشود. روی گزینه x-Large کلیک کنید.

[تصویر: 042.gif]

در این جا ما نام Class2 را برای این کلاس CSS انتخاب کرده ایم. بر روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

با این کار کلمه Eniac بزرگتر شده است. این کار باعث میشود که این کلمه در متن بیشتر نشان داده شود و تأکید بیشتری بر آن بشود.
میخواهیم این کلمه بصورت مورب و قرمز نمایش داده شود. برای این کار روی دکمه Italic کلیک کنید.

[تصویر: 044.gif]

مشاهده میکنید که متن بصورت مورب نمایش داده شده است. برای تغییر رنگ متن روی دکمه Text Color کلیک کنید.

[تصویر: 045.gif]

روی رنگ قرمز مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 046.gif]

مشاهده میکنید که اکنون رنگ متن به رنگ قرمز تبدیل شده است. بجای تعیین رنگ میتوانید کد رنگ را در جعبه متن کنار دکمه Text Color نیز وارد کنید. این کد بصورت هگزادسیمال و RGB میباشد. در صورتیکه بخواهید اندازه این متن به حالت اولیه برگردد میتوانید از لیست باز شونده Size گزینه None را انتخاب کنید. برای آنکه متن از حالت انتخاب خارج شود در قسمت مشخص شده کلیک کنید.‌

[تصویر: 047.gif]

اکنون میتوانید کلمه Eniac را بهتر مشاهده کنید. میخواهیم در فاصله بین خط کنونی و خط بعدی یک خط افقی رسم کنیم. روی منوی Insert کلیک کنید.

[تصویر: 048.gif]

روی گزینه HTML کلیک کنید.

[تصویر: 049.gif]

روی دکمه Horizontal Ruler کلیک کنید.

[تصویر: 050.gif]
مشاهده میکنید که یک خط افقی رسم شده است. در پنجره خصوصیات این عنصر میتوانید ابعاد آن را تنظیم کنیم. داخل جعبه متن w کلیک کنید.

[تصویر: 051.gif]

عدد 50 را تایپ کنید.
روی لیست باز شونده مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 052.gif]

روی گزینه % کلیک کنید.

[تصویر: 053.gif]

با این کار تعیین کردیم که میخواهیم طول این خط برابر با 50% صفحه نمایش باشد. در صورتیکه گزینه Shading را غیر فعال کنید خط بصورت بدون سایه نمایش داده میشود. امکان تغییر رنگ این خط در زبان HTML و در نتیجه در نرمافزار Dreamweaver وجود ندارد.
برای مشاهده این صفحه در کاوشگر کلید F12 را فشار دهید.
روی دکمه Yes کلیک کنید.

[تصویر: 054.gif]

در Dreamweaver میتوانید کاراکترهای خاصی را در صفحه درج کنید. برای این کار باید از منوی Insert سپس منوی فرعی HTML را باز کرده و منوی Special Characters را باز نمائید. در این منو یک سری کاراکترهای خاص وجود دارند در صورتیکه کاراکتر مورد نظر شما در گزینه‌های این منو وجود ندارد گزینه Other را انتخاب نمائید.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 110
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,836
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,412
  • بازدید ماه : 8,556
  • بازدید سال : 33,609
  • بازدید کلی : 427,633
  • کدهای اختصاصی