loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 83 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
منوی آغازین ویندوز 7

منوی آغازین ویندوز 7
پیش از آن که درباره تنظیمات Start Menu صحبت کنیم، چند مورد از Gesture‌هایی(1) را که می‌توانید در ویندوز 7 از آنها استفاده کنید، مطرح خواهیم کرد که از لحظات اولیه کار با ویندوز 7 می‌تواند بسیار برایتان مفید باشد.

1‌‌ـ‌ برای این که یک پنجره را Maximize کنید، یعنی پنجره، تمام صفحه نمایش را پر کند، کافی است قسمت بالایی پنجره یا همان Titlebar را با ماوس بگیرید و نشانگر ماوس را به قسمت بالای صفحه نمایش بکوبید! خواهید دید که پنجره مورد نظرتان Maximize می‌شود. برای این منظور همچنین می‌توانید در حالتی که پنجره مورد نظرتان را انتخاب کرده‌اید، از کلید ترکیبی Winlogo+Up Arrow(2) استفاده کنید. برای این که پنجره به اندازه قبلی خود بازگردد، کافی است عکس این کار را با ماوس انجام دهید یا کلید ترکیبی Winlogo+Down Arrow را به کار ببرید.

2‌‌ـ‌ اگر Titlebar یک پنجره را با ماوس بگیرید و به سمت راست صفحه بکوبید، پنجره موردنظرتان دقیقا نیمه سمت راست صفحه نمایش را پر خواهد کرد و به همین ترتیب می‌توانید کاری کنید که پنجره‌تان در نیمه سمت چپ صفحه نمایش قرار گیرد. کلیدهای ترکیبی Winlogo+Right Arrow و Winlogo+Left Arrow نیز دقیقا همین کار را برای شما انجام خواهد داد.

در مواقعی که می‌خواهید محتویات 2 فولدر یا درایو را با هم مقایسه کنید یا عملیات Copy را انجام دهید، می‌توانید از این ترفند استفاده کنید و هر دو پنجره را در کنار هم داشته باشید.

3‌‌ـ‌ در مواقعی که تعداد زیادی پنجره باز کرده‌اید و صفحه به هم ریخته شده و فقط با یکی از پنجره‌ها کار دارید، می‌توانید Titlebar آن را با ماوس بگیرید و به بالا و پایین تکان دهید! خواهید دید که غیر از پنجره مدنظرتان، بقیه پنجره‌ها Minimize می‌شوند.

نحوه تنظیمات Start Menu و Taskbar

Start Menu را می‌توان مرکز فرماندهی ویندوز در محیط کاربری هر کاربر تعریف کرد. پس از نصب ویندوز 7 شما می‌توانید تمامی فعالیت‌های مدنظرتان را از طریق Start Menu انجام دهید. توسط منوی استارت می‌توانید به نرم‌افزارهای موجود در ویندوز 7 و نیز نرم‌افزارهایی که نصب کرده‌اید، دسترسی داشته باشید و همچنین از طریق Searchbox موجود در این منو می‌توانید تقریبا هرآنچه را که مورد نظرتان است پیدا کنید.

به وسیله Taskbar هم می‌توانید براحتی آنچه را که می‌خواهید در دسترس قرار دهید.

اما برای اعمال تنظیمات در Start Menu و Taskbar می‌بایست روی آیکون ویندوز که به صورت پیشفرض در سمت چپ Taskbar قرار دارد، کلیک راست کنید و Properties را برگزینید تا صفحه‌Taskbar and start menu properties باز شود.

1‌‌ـ‌ در تب Taskbar که خود به 3 قسمت تقسیم شده، می‌توانید تنظیمات مربوط به Taskbar را انجام دهید. در قسمت Taskbar Appearance می‌توانید از طریق گزینه‌Lock the taskbar، نوار وظایف را Lock (قفل) یا Unlock کنید. این گزینه را که به صورت پیش فرض انتخاب شده از حالت انتخاب خارج و Apply کنید تا بتوانید قسمت‌های مختلف Taskbar را جابه‌جا کنید.

انتخاب گزینه ‌Auto hide the taskbar باعث می‌شود فقط هنگامی که ماوس را به قسمت پایین صفحه می‌آورید نوار وظایف را ببینید و در دیگر اوقات، نوار ابزار مخفی باشد. این کار می‌تواند محیط دسکتاپ‌تان را کمی بزرگ‌تر جلوه دهد!

انتخاب گزینه‌Use small icons نیز باعث کوچک شدن آیکون‌های Pin شده روی Taskbar می‌شود.

شما می‌توانید از منوی کشویی موجود در مقابل گزینه‌Taskbar location on screen، گزینه‌های Left ، Right‌ یا Top را انتخاب و با این کار Taskbar تان را به جهت‌های مختلف صفحه‌ نمایش منتقل کنید. همچنین می‌توانید درباره نحوه قرارگیری آیتم‌های موجود در Taskbar تصمیم‌گیری کنید. حالت پیشفرض بهترین گزینه ‌است، اما اگر می‌خواهید عملکرد Taskbar تان شبیه به ویندوز XP باشد، می‌توانید از منوی کشویی Taskbar buttons گزینه‌Never combine یا Combine when taskbar is full را انتخاب کنید.

درباره تنظیمات Notification Area پیش از این صحبت کرده‌ایم.

اگر گزینه ‌Use Aero peek… ‌را از انتخاب خارج کنید نیز Aero peek غیرفعال می‌شود. توضیحات مربوط به Aero peek در شماره قبل عنوان شده است.

2‌‌ـ‌ در تب Start Menu،‌ از منوی کشویی power button action می‌توانید گزینه‌ مورد نظرتان را برای عملکرد دکمه ‌Power موجود در منوی استارت انتخاب کنید. به صورت پیشفرض با کلیک روی این دکمه، رایانه تان خاموش می‌شود، اما می‌توانید عملکرد دیگری را برای این دکمه در نظر بگیرید. مثلا اگر به هر دلیل مایل نیستید رایانه‌تان خاموش شود، می‌توانید عملکرد Sleep را برای این دکمه انتخاب کنید و...

در قسمت Privacy دو گزینه وجود دارد که در حالت عادی هر دو فعال هستند.

به صورت پیشفرض 10 نرم‌افزار آخری که با آنها سر و کار داشته‌اید، در قسمت سمت چپ منوی استارت فهرست می‌شوند تا دسترسی مجدد به آنها آسان‌تر باشد. اگر گزینه ‌اول قسمت Privacy را از انتخاب خارج کنید، جلوی این اتفاق را خواهید گرفت و مشخص نمی‌شود شما از چه نرم‌افزارهایی استفاده کرده‌اید!

خارج کردن گزینه‌ دوم از حالت انتخاب نیز باعث می‌شود نام انواع فایل‌هایی را که با آنها سر و کار داشته‌اید، در Taskbar و همچنین منوی استارت باقی نماند.

اگر روی دکمه ‌Customize کلیک کنید، پنجره Customize start menu باز می‌شود. می‌توانید موارد دلخواهتان را اضافه کنید یا رفتار آیکون‌های موجود در سمت راست منوی استارت را تغییر دهید.

ذیل برخی آیتم‌ها، 3 گزینه وجود دارد؛ اگر Display as a link را انتخاب کنید، با کلیک روی آن آیتم، صفحه مربوط به آن باز خواهد شد. اگر گزینه‌Display as a menu را انتخاب کنید، با کلیک روی آیتم مورد نظر، یک منوی کشویی در مقابل آن باز می‌شود که این مورد برای آیتم‌هایی نظیر Computer و Control panel بسیار مناسب است.

انتخاب گزینه ‌Don't display this item نیز آیتم مورد نظر را از قسمت سمت راست منوی استارت حذف می‌کند.

آیتم‌هایی مانند Default programs، help، Run و... را هم می‌توانید در این قسمت فعال یا غیرفعال کنید. پیشنهاد می‌شود گزینه‌های 
Connect to، Highlight newly installed programs (3) و Run command را همیشه در حالت انتخاب قرار دهید.

در قسمت Start menu size نیز می‌توانید تعداد آیکون نرم‌افزارهایی که در قسمت Recent program منوی استارت ذخیره می‌شود و نیز تعداد آیتم‌های Jump list برای هر نرم‌افزار را به ترتیب از طریق گزینه‌ اول و دوم مشخص کنید. بیشترین عددی که می‌توانید برای گزینه‌اول تعیین کنید 30 و بیشترین عدد برای jump list نیز 60 است.

3‌‌ـ‌ از طریق تب Toolbars نیز می‌توانید نوار ابزارهای دلخواهتان را به Taskbar اضافه کنید.

به عنوان مثال با فعال کردن Address می‌توانید به تمامی URL (نشانی‌های اینترنتی) و UNC (نشانی‌های شبکه‌ای) مدنظرتان دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,654
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,230
  • بازدید ماه : 8,374
  • بازدید سال : 33,427
  • بازدید کلی : 427,451
  • کدهای اختصاصی