loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 279 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

نوار ابزار و تایم لاین

 

در درس گذشته نگاهی کلی به توییتر داشتیم و بخش تنظیمات حساب و پروفایل را نیز توضیح دادیم. در این درس به دلیل اینکه شماره های ۱ و ۲ یا همان نوار ابزار و تایم لاین به یکدیگر بسیار نزدیک و وابسته هستند، در مورد این دو بخش صحبت خواهیم کرد.

برای شروع به توضیح تک تک و با جزئیات بخش شماره ۱ می پردازیم هر چند که در این بین به دلیل وابسته بودن این بخش به بخش شماره ۲ نیز نگاهی خواهیم انداخت.

همانگونه که در درس گذشته عنوان کردیم، کارکرد گزینه های twitter (منظور همان لوگوی توییتر است) با گزینه Home یکسان است. بدین معنی که شما با کلیک بر روی هر یک از این دو گزینه، تایم لاین در بخش شماره ۲ که نمونه آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید را خواهید دید.

توییتر مانند هر وب سایت دیگری بخشی برای جستجو دارد که شما به کمک آن می توانید در میان توییت هایی که میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی منتشر کرده اند جستجو کنید. برای این کار شما باید در بخشی که کلمه Search نوشته شده است کلید واژه مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس بر روی کلید Enter و یا تصویر ذره بین کلیک کنید. به عنوان مثال تصویر زیر نتایج جستجوی درسنامه در توییتر است.

نکته: دقت کنید که نتایج جستجو براساس توییت هایی است که به صورت عمومی منتشر شده اند و اگر کسی در مورد کلید واژه مورد نظر شما توییت کرده باشد اما حساب او خصوصی باشد، توییت او در نتایج جستجو مشاهده نخواهد شد.

اگر شما بخواهید که کلید واژه خود را ذخیره کنید تا در دفعات دیگر نیازی به تایپ آن نباشد، می توانید از طریق گزینه Save this search که بالای سمت راست مستطیل قرمز (در تصویر بالا) قرار دارد، این کار را انجام دهید.

اگر شما بخواهید که پروفایل توییتر خود را مشاهده کنید، می توانید با کلیک بر روی گزینه Profile در بخش شماره ۱ به آن دسترسی پیدا کنید. زمانی که شما بر روی این گزینه کلیک کنید، تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

همانگونه که مشاهده می کنید در این صفحه شما می توانید آخرین توییت هایی که کرده اید را مشاهده کنید. علاوه بر آن و به کمک ستون سمت راست می توانید تعداد توییت هایی که کرده اید (Tweets)، تعداد کسانی که دنبال می کنید (Following)، تعداد کسانی که شما را دنبال می کنند (Followers) و تعداد لیست هایی که افراد مختلف شما را در داخل آن قرار داده اند را مشاهده کنید.

قسمت Similar to you کاربران توییتر را که مانند شما هستند را نشان می دهد و به کمک آن می توانید افرادی را که شبیه خودتان هستند را راحت تر پیدا و آنها را دنبال کنید. قسمت Following هم به شما افرادی را که دنبال می کنید را نشان می دهد.

نکته: شما می توانید با کلیک بر روی view all لیست کامل افراد شبیه به خودتان و همچنین لیست کامل افرادی را که دنبال می کنید را مشاهده کنید.

اگر بخواهید که به یکی از کاربران توییتر که یکدیگر را دنبال می کنید یک پیام خصوصی ارسال کنید، از طریق گزینه Messages این امکان وجود دارد. زمانی که بر روی گزینه Messages در بخش شماره ۱ کلیک کنید، تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده می کنید.

Messages شامل دو ستون است که ستون سمت چپ لیست افرادی که به شما پیام خصوصی فرستاده اند را نشان می دهد و ستون راست، متن پیام یا پیام های خصوصی رد و بدل شده را نمایش می دهد. دقت کنید که برای دیدن پیام های خصوصی باید از طریق ستون سمت چپ، کاربر مورد نظر را انتخاب کنید تا پیام های خصوصی رد و بدل شده در ستون سمت راست ظاهر شوند.

اگر هم بخواهید که به یکی از کاربران توییتر پیام خصوصی بزنید، با کلیک بر روی گزینه New Message پنجره ای مانند تصویر زیر باز می شود که در قسمت «الف» شناسه کاربر گیرنده (Username) و در قسمت «ب» متن پیام خودتان را می نویسید و در نهایت بر روی Send کلیک می کنید. دقت کنید که برای ارسال پیام خصوصی نیز شما با محدودیت کاراکتر ۱۴۰ حرفی مواجه هستید.

از طریق گزینه Who To Follow شما می توانید افراد جدیدی را پیدا کند و آنها را دنبال کنید. توییتر براساس افرادی که شما آنها را دنبال می کنید، افراد جدید را پیشنهاد می دهد و به این صورت شما به راحتی و از طریق این گزینه می توانید با ده ها کاربر توییتر که دوستان شما در توییتر آنها را دنبال می کنند آشنا شوید و آنها را دنبال کنید.

تصویر زیر شمایل کلی از Who To Follow است که در ادامه به توضیح هر بخش آن می پردازیم.

‎همانگونه که مشاهده می کنید، گزینه Who To Follow شامل دو ستون است که در ستون سمت چپ شما با چهار گزینه مواجه هستید. به کمک جعبه جستجو که در مقابل عبارت Who to follow نوشته شده است، شما می توانید نام یا موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید. به عنوان مثال اگر به موضوع فناوری اطلاعات علاقه دارید، می توانید با تایپ واژه IT به دنبال افراد و یا موضوعات مرتبط با این واژه باشید.

علاوه بر این شما از طریق سه گزینه View Suggestions و Browse Interests و Find Friends نیز می توانید افراد بیشتری را پیدا و دنبال کنید. گزینه View Suggestions افراد مختلف را براساس معیارهایی مانند محل زندگی، تعداد دوستان مشترک و... به شما معرفی می کند که برای دنبال کردن آنها تنها کافی است بر روی گزینه Follow که در مقابل شناسه کاربری قرار دارد کلیک کنید.

به کمک گزینه Browse Interests شما می توانید براساس موضوعات مختلف، افراد، وب سایت ها، خبرگزاری ها و... را پیدا و دنبال کنید. متاسفانه این لیست برای کاربران انگلیسی زبان بسیار کاربردی است و برای کاربران فارسی زبان آنقدرها کاربرد ندارد. هر چند که با کمی گشت و گذار می توانید حساب های توییتر جالبی در بین آنها پیدا کنید. برای همین به شما پیشنهاد می کنیم که دستکم یک بار هم که شده در تمامی موضوعات این بخش گشت و گذاری بکنید.

اگر یادتان باشد، در زمانی که حسابی در توییتر باز می کردید، در قسمتی شما می توانستید از طریق آدرس ایمیل تان دوستان خود را در توییتر پیدا و دنبال کنید، گزینه Find Friends هم دقیقا همین کار را می کند و شما به کمک آن و از طریق آدرس ایمیل خود (مثلا جیمیل) می توانید دوستان خود را که با آنها ایمیل رد و بدل می کنید را پیدا کرده و دنبال کنید.

اما در ستون سمت راست شما می توانید اطلاعاتی مانند لیست افرادی که اخیرا دنبال کرده اید (You recently followed) و یا کاربرانی که شبیه یکی از دوستان شما در توییتر هستند (Similiar to DARSNMAEH) را مشاهده کنید. علاوه بر آن می توانید لیست حساب های توییتری که اخیرا مشاهده کرده اید اما آنها را دنبال نمی کنید (You recently viewed) را مشاهده و در صورت تمایل آنها را دنبال کنید.

علاوه بر آن از طریق Intive Friends می توانید با وارد کردن آدرس ایمیل دوستانتان، آنها را برای پیوستن به توییتر دعوت کنید.

Related Service نیز به شما امکانات مختلف توییتر مانند اپلیکیشن های توییتر برای تلفن های همراه و یا حساب های توییتر مشهور را معرفی می کند. در مورد اپلیکیشن های مختلف توییتر برای تلفن های همراه در درس های آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

به دلیل این که در مورد دو گزینه New Tweet و darsnameh در درس گذشته صحبت کرده ایم، از توضیح آنها در اینجا خودداری می کنیم و می توانید به درس گذشته مراجعه کنید.

با این توضیحات، تمامی قسمت های بخش شماره ۱ توضیح داده شد و نوبت به بررسی بخش شماره ۲ می رسد، بخشی که می توان آن را قلب تپنده توییتر نامید و شما از طریق آن می توانید توییت کنید، توییت های دیگران را بخوانید و به آنها واکنش نشان دهید.

زمانی که شما بر روی لوگوی توییتر در گوشه بالای سمت چپ و یا گزینه Home در نوار ابزار کلیک کنید، صفحه ای مانند تصویر زیر را مشاهده می کنید که شامل دو ستون است. دو ستونی که به صورت پراکنده در مورد کارکرد هر یک از قسمت های آن صحبت کرده ایم و شاید برخی از مواردی که در ادامه می گوییم برای شما تکراری باشد، اما به یاد داشته باشید که این موارد بسیار مهم هستند.

در ادامه این درس به توضیح ستون سمت چپ که در درس گذشته آن را با شماره ۲ نشان دادیم می پردازیم و در درس آینده به ستون سمت راست که در درس گذشته آن را شماره ۳ نامیدیم خواهیم پرداخت.

در درس «مقدمه» به صورت گذرا در مورد چگونگی توییت کردن صحبت کردیم و اینکه با کلیک بر روی جعبه سفید رنگی که در بالای آن What's happening نوشته شده است، می توانید متن مورد نظر خود را بنویسید و آن را توییت کنید. تصویر زیر نشان دهنده همین بخش یعنی What's happening است که می توان آن را به سه قسمت تقسیم کرد.

در قسمت شماره ۱ شما می توانید متن خود را تایپ کنید. اگر دقت کنید در کنار عبارت Tweet که با شماره ۳ نشان داده شده است، عدد ۱۴۰ نوشته شده که نشان دهنده ۱۴۰ حرف است و شما مجاز هستید همین تعداد حرف را تایپ کنید. با تایپ کردن هر حرف این عدد کم شده و به شما تعداد حرف های باقیمانده را نشان می دهد.

در قسمت شماره ۲ شما می توانید همراه با توییت خود عکس نیز ضمیمه کنید. برای این کار تنها کافی است که بر روی آیکون دوربین کلیک کنید تا پنجره ای باز شود و از طریق آن عکس مورد نظر خود را پیدا کرده و با انتخاب آن بر روی گزینه Open کلیک کنید.

اگر بخواهید که مکان جغرافیایی جایی که از آن توییت می کنید را همراه با توییتر خود نشان دهید، می توانید با کلیک بر روی آیکون کناری دوربین که شبیه هدفگیر تفنگ تیراندازی است مکان جغرافیایی محلی که از آن توییت می کنید را نشان دهید.

نکته ۱: اگر شما در قسمت تنظیمات حساب توییتر خود که در درس گذشته آن را توضیح داده ایم، گزینه Add a location to your Tweets را چک نزده باشید، توییتر از شما می خواهد که این امکان را فعال کنید و پنجره ای مانند تصویر زیر باز می شود. در غیر این صورت مکان جغرافیایی شما به متن توییت شما ضمیمه می شود.

نکته ۲: دقت کنید که اگر در خانه خود توییت کنید و این قابلیت را فعال کرده باشید و همراه با توییت خود ارسال کنید، تمامی دنبال کنندگان شما می توانند به آدرس منزل شما دسترسی داشته باشند! به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم که این قابلیت را تنها در مواردی مانند گردش در یک پارک و مکان های عمومی فعال کنید و یا اصلا از آن به دلیل حفظ حریم خصوصی خود استفاده نکنید.

نکته ۳: قابلیت ارسال عکس و مکان جغرافیایی کاملا اختیاری است و شما می توانید از هیچ کدام از این قابلیت ها استفاده نکنید.

زمانی که شما توییت خود را در قسمت شماره ۱ نوشتید و در صورت تمایل عکس یا مکان جغرافیایی مورد نظر خود را هم اضافه کردید، می توانید با کلیک بر روی گزینه Tweet، پیام یا همان توییت خود را ارسال کنید.

اما بخش دیگری که شاید بتوان آن را قلب تپنده توییتر نامید، بخشی است که در بالای آن ۵ گزینه با نام های Timeline و @darsnameh و Activity و Searches و Lists قرار دارد.

قبل از اینکه به توضیح این بخش بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که بسته به تعداد افرادی که در توییتر دنبال می کنید و همچنین مدت زمان فعالیت شما، ممکن است با تفاوت هایی در تصاویری که در ادامه خواهید دید با آنچه که شما در حساب توییتر خود می بینید، مواجه شوید.

در گزینه Timeline شما توییت های افرادی را که دنبال می کنید، مشاهده می کنید و به نوعی با دنبال کردن تعداد بیشتر افراد، تعداد توییت هایی که مشاهده خواهید کرد بیشتر خواهد شد. به همین دلیل دنبال کردن دیگران در توییتر یکی از کارهای اساسی است که در درس «ترفندهای توییتر» به آن خواهیم پرداخت.

در گزینه @darsnameh که بسته به نام کاربری حساب توییترتان به صورت @Username نشان داده می شود، شما می توانید هر آنچه را که دیگر کاربران توییتر نسبت به حساب شما انجام داده اند را مشاهده کنید و به نوعی این بخش گزارشی دقیق از آخرین وضعیت حساب توییتر شما در نزد دیگران است. به عنوان مثال شما به کمک این بخش می توانید ببینید که چه کسانی شما را دنبال کرده اند، چه کسانی به توییت های شما پاسخ داده اند و یا توییت شما را ریتوییت (Retweet) کرده اند. در ادامه در مورد واژه «ریتوییت» بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکته: اگر می خواهید تنها پاسخ های دیگران به توییت های خود را مشاهده کنید، باید گزینه Show mentions only را که در قسمت بالای سمت راست و مقابل @mentions and more قرار دارد، چک بزنید.

برای درک بهتر معنای پاسخ دادن به یک توییت، شاید بد نباشد یک مثال بزنیم. فرض کنید که شما یک توییت در مورد یک نرم‌افزار کرده اید و سوالی در این مورد پرسیده اید: «چطوری می تونم نرم افزار ورد را نصب کنم؟». در پاسخ به این سوال شما، کاربر دیگری در توییتر می گوید: «باید بر روی گزینه Setup کلیک کنی.». شما برای اینکه بتوانید پاسخ این کاربر را ببینید، باید بر روی گزینه @Username کلیک کنید تا تمامی پاسخ ها و یا رونوشت هایی که به شما ارسال می شوند را مشاهده کنید.

یکی از اصطلاحاتی هم که با ظهور توییتر در فضای وب رایج شده است، واژه «ریتوییت یا Retweet» است که به معنای «دوباره توییت کردن» است. کاربرد ریتوییت این است که اگر شما از توییتی خوشتان بیایید که می تواند یک خبر مهم و یا یک جوک باشد، با ریتوییت کردن، آن توییت را بدون آنکه مجددا تایپ کنید، در حساب توییتر خود بازنشر می کنید و دنبال کنندگان شما می توانند آن را بخوانند.

Activity بخشی است که شما به کمک آن می توانید فعالیت دیگر کاربران توییتر را که دنبال می کنید را مشاهده کنید. به عنوان مثال شما می توانید از طریق این بخش ببینید که دوستان شما در توییتر چه توییتی را ریتوییت کرده اند، چه کسی را دنبال کرده اند، چه توییتی را به عنوان توییت جذاب ذخیره کرده اند و ده ها مورد دیگر که با کمی گردش در این بخش متوجه تمامی این موارد خواهید شد. اهمیت این بخش در این است که شما به کمک آن می توانید آنچه را که دوستان شما در حال انجام دادن هستند و ممکن است برای شما نیز جذاب و خواندنی باشد را مشاهده کنید. جالب است نه؟!

با کلیک بر روی گزینه Searches، شما لیست جستجوهایی که ذخیره کرده اید و در درس گذشته به آن اشاره کردیم را مشاهده می کنید.

گزینه Lists نیز به شما لیست هایی را که برای کاربران توییتر ایجاد کرده اید و یا دنبال می کنید را نمایش می دهد که در این مورد به صورت مفصل در درس «ترفندهای توییتر» صحبت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 845
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,421
  • بازدید ماه : 7,565
  • بازدید سال : 32,618
  • بازدید کلی : 426,642
  • کدهای اختصاصی