loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 83 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 آموزش تصویری Visual Basic 2010 - قسمت 1

 

در ابتدای این آموزش می‌خواهیم به بررسی محیط Visual Studio 2010 بپردازیم. برای اجرای برنامه Visual Studio 2010 روی دکمه Start کلیک کنید.
منوی All Programs را باز کنید.
روی گزینه Microsoft Visual Studio 2010 کلیک کنید.
روی گزینه Microsoft Visual Studio 2010 کلیک کنید.

[تصویر: 001.gif]
چون اولین بار است که Visual Studio را اجرا کرده‌اید، در این قسمت باید تعیین کنید تا از کدام زبان برنامه نویسی در محیط Visual Studio می‌خواهید استفاده کنید. روی گزینه Visual Basic Development Settings کلیک کنید.

[تصویر: 002.gif]

 

روی دکمه Start Visual Studio کلیک کنید. 

[تصویر: 003.gif]

اکنون برنامه Microsoft Visual Studio اجرا شده است. قسمت مشخص شده توسط کادر قرمز منوهای برنامه است که با استفاده از آنها می‌توانید دستورات مورد نظر خود را تعیین کنید. قسمت مشخص شده با کادر آبی نیز نوار ابزار یا Toolbar نام دارد. در این قسمت دکمه‌های وجود دارند که با کلیک بر روی آنها دستوراتی اجرا می‌شوند. تمامی این دستورات در منوهای برنامه نیز موجود هستند. برای آنکه راحت تر بتوانید به دستوارت پر کاربرد موجود در منو دسترسی داشته باشید این دستوارت بصورت دکمه در نوار ابزار نیز قرار دارند.

[تصویر: 004.gif]

در قسمت سمت چپ که توسط کادر قرمز مشخص شده است با توجه به نوع پروژه‌ای که ایجاد کرده‌اید برگه‌هائی ظاهر می‌شوند. در این مثال مدل ما بر اساس ایجاد یک پروژه از نوع Visual Basic می‌باشد. اکنون در این قسمت فقط Toolbox یا جعبه ابزار وجود دارد. در این فصل به بررسی روش استفاده از جعبه ابزار نیز خواهیم پرداخت.

[تصویر: 005.gif]

در قسمت Recent Projects پروژه‌هایی که قبلاً بر روی آنها کار کرده‌اید نمایش داده می‌شوند تا با یک کلیک بر روی نام پروژه، پروژه مورد نظر باز شود. با استفاده از قسمت Getting Started می‌توانید راهنمای استفاده از VB .Net را مشاهده کنید.


[تصویر: 006.gif]

در صورتی که در ابتدا تعیین نکرده‌اید که می‌خواهید با زبان Visual Basic کار کنید در قدم اول باید محیط Visual Studio 2010 را برای برنامه نویسی با زبان Visual Basic آماده کنیم.در ابتدای این بخش زمانی که برای اولین بار برنامه Visual Studio 2010 را اجرا کردیم یک پنجره ظاهر شده و نام زبانی که می‌خواهیم با آن کار کنیم را از ما رسید. اکنون می‌خواهیم دوباره زبانی که از آن استفاده می‌کنیم را تعیین کنیم. منوی Tools را باز کنید.

[تصویر: 007.gif]

روی گزینه Import and Export Settings کلیک کنید.

[تصویر: 008.gif]

در این قسمت می‌توانید نحوه نمایش پنجره‌ها و تنظیمات محیط Visual Studio را توسط گزینه اول ذخیره کنید و توسط گزینه دوم نیز بازخوانی کنید تا تنظیمات و نحوه نمایش به حالتی که ذخیره کرده‌اید برگردد. توسط گزینه سوم نیز تنظیمات به حالت اولیه برمی‌گردد. اکنون گزینه سوم انتخاب شده است. روی دکمه Next کلیک کنید.

[تصویر: 009.gif]

با استفاده از گزینه اول می‌توانید تعیین کنید که تنظیمات کنونی در چه فایلی ذخیره شود. با انتخاب گزینه دوم تنظیمات کنونی دیگر ذخیره نمی‌شود. روی گزینه دوم کلیک کنید.

[تصویر: 010.gif]
روی دکمه Next کلیک کنید.

[تصویر: 011.gif]

اکنون باید نام زبانی که می‌خواهیم با آن کار کنیم را تعیین کنیم. در صورتی که با چندین زبان می‌خواهید کار کنید گزینه General Development Settings را انتخاب نمائید. در اینجا بیشتر با زبان Visual Basic می‌خواهیم کار کنیم پس روی گزینه Visual Basic کلیک کنید.

[تصویر: 012.gif]

روی دکمه Finish کلیک کنید.

[تصویر: 013.gif]

اکنون تنظیمات محیط Visual Studio بصورتی است که به سادگی بتوانید برنامه‌هائی به زبان Visual Basic ایجاد کنید. روی دکمه Close کلیک کنید.‌

[تصویر: 014.gif]

اکنون می‌خواهیم یک پروژه جدید ایجاد کنیم تا با محیط Visual Studio بیشتر آشنا شویم. روی دکمه New Project کلیک کنید.
با استفاده از گزینه New Project موجود در منوی File نیز می‌توانید یک پروژه ایجاد کنید.
کلید میانبر این گزینه نیز CTRL+N است. یعنی با فشرده نگه داشتن کلید CTRL و سپس فشردن کلید N نیز یک پروژه ایجاد می‌گردد.

[تصویر: 015.gif]

در این قسمت چون تعیین کردیم که می‌خواهیم با زبان Visual Basic کار کنیم بصورت خودکار یک شاخه به نام Visual Basic ایجاد شده است. در صورتیکه بخواهید مثلاً به زبان C# برنامه بنویسید باید از گزینه Other Languages استفاده کنید.

[تصویر: 016.gif]

‌چندین گزینه در قسمت نام زبان برنامه نویسی فعال وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید نوع پروژه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید را تعیین کنید. با انتخاب گروه Windows یک پروژه جهت ایجاد یک برنامه با واسط کاربر سیستم عامل Windows ایجاد می‌گردد.
با انتخاب Web یک پروژه برای ایجاد صفحات وب داینامیک ایجاد می‌شود. توسط گزینه Office می‌توانید یک برنامه با قابلیت اتصال و استفاده از ویژگیهای برنامه‌های گروه Office ایجاد کنید. 
در این قسمت می‌خواهیم یک پروژه ساده ایجاد کنیم که خروجی آن یک فایل Exe تحت Windows می‌باشد. روی گزینه Windows Forms Application کلیک کنید.

[تصویر: 017.gif]

در قسمت Name نام این پروژه را تعیین می‌کنیم. در جعبه متن Name دابل کلیک کنید.

[تصویر: 018.gif]

عبارت FirstApp را به عنوان نام این پروژه وارد کنید.
روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 019.gif]

اکنون در قسمت طراحی فرم این پروژه قرار داریم و یک پنجره مشاهده می‌کنید. این پنجره که درتیتر آن عبارت Form1 نوشته شده است خروجی این برنامه است. برای اجرای برنامه‌ای که تا اینجا ایجاد شده است روی دکمه Start Debugging کلیک کنید.
از طریق انتخاب گزینه واقع در منوی Debug نیز همین عمل انجام می‌شود. کلید میانبر این دستور F5 است.

[تصویر: 020.gif]
مشاهده می‌کنید که برنامه ایجاد شده که فقط دارای یک فرم است اجرا شده و فرم نمایش داده شده است. روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 021.gif]

می‌خواهیم متن تیتر این پنجره را تغییر دهیم. هر فرم یک شئ است که دارای متدها و خصوصیات مربوط به خود می‌باشد. برای تغییر تیتر پنجره از خصوصیت Text شئ فرم استفاده می‌کنیم. برای مشاهده خصوصیات شئ فرم روی Form1 کلیک کنید.

[تصویر: 022.gif]

در پنجره Properties می‌توانید لیست خصوصیات شئ انتخاب شده یعنی فرم را مشاهده کنید. روی مقدار Form1 مربوط به خصوصیت Text دابل کلیک کنید.

[تصویر: 023.gif]

اکنون عبارت Show Picture را بعنوان مقدار جدید این خصوصیت وارد کرده‌ایم. دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید.

[تصویر: 024.gif]

مشاهده می‌کنید که تیتر پنجره به عبارت مورد نظر تغییر پیدا کرده است. به همین صورت با استفاده از پنجره Properties می‌توانید خصوصیات یک شئ را تغییر دهید. با استفاده از خصوصیات می‌خواهیم آیکون این فرم را تغییر دهیم. 
روی خصوصیت Icon کلیک کنید.

[تصویر: 025.gif]

با کلیک بر روی خصوصیت Icon یک توضیح کوچک در مورد این خصوصیت در پایین پنجره Properties نمایش داده می‌شود. برای انتخاب یک آیکون برای این فرم روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 026.gif]

روی فایل آیکون دابل کلیک کنید تا انتخاب شود.

[تصویر: 027.gif]

مشاهده می‌کنید که آیکون فرم در قسمت تیتر و خصوصیت Icon تغییر پیدا کرده است. خصوصیات دیگری نیز در پنجره Properties وجود دارد که در فصلهای آینده به مرور با آنها آشنا می‌شویم.
می‌خواهیم در این برنامه یک تصویر از روی هارد دیسک نمایش داده شود. برای نمایش تصویر احتیاج به یک کنترل جهت نمایش تصویر داریم. کنترلها در برگه Toolbox قرار دارند ماوس را بر روی برگه Toolbox ببرید.

[تصویر: 028.gif]

اگر ماوس را از روی برگه کنار ببرید پنجره Toolbox یا جعبه ابزار دیگر نمایش داده نمی‌شود. برای آنکه پنجره جعبه ابزار همیشه نمایش داده شود روی دکمه Auto Hide کلیک کنید.

[تصویر: 029.gif]

در صورتی که دوباره روی دکمه Auto Hide کلیک کنید، پنجره جعبه ابزار بصورت قبل نمایش داده می‌شود. اکنون در پنجره جعبه ابزار کنترلهایی نمایش داده شده‌اند. با توجه به نوع پروژه و صفحه‌ای که در آن قرار دارید در این قسمت کنترلهایی نمایش داده می‌شوند.
برای نمایش یک تصویر از کنترل PictureBox استفاده می‌کنیم برای افزودن این کنترل به فرم روی کنترل PictureBox دابل کلیک کنید.

[تصویر: 030.gif]
در ادامه با استفاده از ماوس محل و اندازه این کنترل را تغییر می‌دهیم. البته با استفاده از خصوصیت Size و Location به ترتیب می‌توانید ابعاد و محل این کنترل را تعیین کنید.
در پنجره Properties خصوصیات کنترلی که انتخاب شده است نمایش داده می‌شود. اکنون خصوصیات کنترل PictureBox نمایش داده شده است. در ابتدا بصورت خودکار خصوصیتی نمایش داده می‌شود که بیشترین کاربرد را دارد. دو خصوصیت Image و Error Image این کنترل دارای بیشترین کاربرد می‌باشند.
روی خصوصیت Image کلیک کنید.

[تصویر: 031.gif]

روی دکمه انتخاب فایل کلیک کنید.

[تصویر: 032.gif]

در این قسمت به دو صورت Local resource و Project resource می‌توانید یک تصویر را به پروژه اضافه کنید. برای مشاهده یک راهنما در مورد این پنجره دکمه F1 را فشار دهید.

[تصویر: 033.gif]

اکنون راهنمای این پنجره بصورت آنلاین از سایت Microsoft نمایش داده شده است. در صورتی که برنامه MSDN را بر روی کامپیوتر نصب کنید می‌توانید این راهنما را از روی هارد دیسک خود مشاهده نمائید.‌ روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 034.gif]

با توجه به راهنما اگر گزینه Local resource را انتخاب نمائید فایل تصویر جدید در منبع موجود در پروژه نوشته می‌شود و بعداً نیز می‌توانید از همین طریق از این فایل در کنترلهای دیگر استفاده کنید. 

[تصویر: 035.gif]

در صورتی که گزینه Project resource را انتخاب کنید، فایل تصویر در شاخه مربوط به منابع این پروژه کپی می‌شود که بعداً کنترلهای دیگر می‌توانند در این شاخه فایل را پیدا کنند و از آن استفاده نمایند. 

[تصویر: 036.gif]

اکنون گزینه Project resource فعال است روی دکمه Import کلیک کنید.

[تصویر: 037.gif]

حال باید فایلی که می‌خواهیم دراین کنترل نمایش داده شود را انتخاب کنیم. روی فایل Eniac.JPG دابل کلیک کنید تا انتخاب شود.

[تصویر: 038.gif]

به همین ترتیب می‌توانید تصاویر دیگری را بصورت Local یا Project به این پروژه اضافه کنید. روی دکمه OK کلیک کنید.

[تصویر: 039.gif]

چون فایل را بصورت Project resource اضافه کردیم یک شاخه در پنجره Solution Explorer به نام Resources ایجاد شده است و فایل Eniac.jpg در آن قرار دارد. در پنجره Solution Explorer می‌تواند یک یا چند پروژه قرار داشته باشد. 

[تصویر: 040.gif]
لیست فایلهای موجود در هر پروژه نیز در این پنجره نمایش داده می‌شود. با دابل کلیک کردن بر روی هر شئ موجود در پنجره Solution Explorer می‌توانید آن شئ را مشاهده کنید یا تصحیح نمائید. برای مثال با دابل کلیک کردن بر روی هر فایل تصویر نمایش داده می‌شود.
در قسمت سمت راست و بالای کنترل PictureBox یک فلش نمایش داده شده است با کلیک بر روی این فلش خصوصیات پر کاربرد این کنترل نمایش داده می‌شود تا به سادگی بتوانید آنها را مقدار دهی کنید. روی فلش مشخص شده کلیک کنید.

[تصویر: 041.gif]

با استفاده از گزینه Choose Image تصویری که توسط این کنترل نمایش داده می‌شود تعیین می‌گردد. (همانند زمانی که می‌خواستیم خصوصیت Image را مقدار دهی کنیم.) با استفاده از لیست Size Mode می‌توانید ابعاد تصویری که نمایش داده می‌شود را تعیین کنید. 

[تصویر: 042.gif]

با استفاده از خصوصیت Dock in parent container ابعاد کنترل برابر اندازه فرم می‌شود. تمامی این خصوصیات از طریق پنجره خصوصیات این کنترل نیز قابل مقدار دهی است. در هر قسمت از صفحه و خارج از پنجره جدید کلیک کنید تا این پنجره بسته شود.
در صورتی که این کنترل نتواند تصویری که تعیین کرده‌اید را نمایش دهد، تصویری که توسط خصوصیت ErrorImage تعیین شده است نمایش داده می‌شود. بصورت پیش فرض یک علامت ضربدر قرمز درون یک صفحه سفید نمایش داده می‌شود.
برای مشاهده نحوه اجرای این برنامه روی دکمه Start کلیک کنید.

[تصویر: 043.gif]

مشاهده می‌کنید که برنامه اجرا شده و تصویر نمایش داده شده است. روی دکمه Close کلیک کنید.

[تصویر: 044.gif]

روی دکمه Save All کلیک کنید تا این پروژه ذخیره شود.

[تصویر: 045.gif]

در این قسمت می‌توانید نام، محل ذخیره سازی پروژه و نام فایل Solution را تغییر دهید. با فعال کردن گزینه Create directory for solution یک شاخه به نام Solution که انتخاب کرده‌اید در شاخه تعیین شده توسط Location ایجاد می‌شود. یک Solution می‌تواند شامل چندین پروژه باشد. روی دکمه Save کلیک کنید.

[تصویر: 046.gif]

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,434
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,010
  • بازدید ماه : 8,154
  • بازدید سال : 33,207
  • بازدید کلی : 427,231
  • کدهای اختصاصی