loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 61 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)
گردآوری اطلاعات پراکنده از طریق Library ها

برای این که فایل‌های همجنس‌تان را کنار هم داشته باشید، می‌توانید پوشه‌ای را در نظر بگیرید و هرگاه فایل جدیدی از این نوع به سیستم‌تان اضافه می‌شود، در آن پوشه قرار دهید، اما این کار زمانی که از یک یا 2 هارد اکسترنال، لپ‌تاپ و یک دسکتاپ برای ذخیره اطلاعات‌تان بهره می‌برید، نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد.

به عنوان مثال فرض کنید قسمتی از عکس‌های شخصی‌تان در یک هارد اکسترنال قرار دارد و قسمت دیگر روی هارددیسک سیستم‌تان. در این صورت اگر بخواهید میان آنها دنبال یک عکس بگردید، حداقل باید این جستجو را 2 مرتبه انجام دهید، همچنین نمی‌توانید از امکانات دسته‌بندی و فیلترینگ برای تمام عکس‌ها به یکباره استفاده کنید. می‌توانید تصاویر موجود در هارددیسک‌‌تان را به هارد اکسترنال منتقل کنید! اما راه‌حل ساده‌تر، استفاده از Library است.

Library‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بدون جابه‌جا کردن فایل‌هایتان، آنها را در یک پنجره مرورگر ویندوز ببینید. در این صورت می‌توانید آنها را براحتی دسته‌بندی کنید و پس از جستجو میان آنها، از امکانات فیلترینگ مرورگر ویندوز بهره ببرید.

چگونه می‌توان یک Library درست کرد؟

به صورت پیش‌فرض، 4 Library در ویندوز وجود دارد که عبارتند از Documents، Music، Pictures وVideos ؛ شما می‌توانید فولدرهایی را که حاوی عکس‌هایتان هستند زیرمجموعه‌ Library تصاویر قرار دهید تا تمامی آنها را کنار هم ببینید. همچنین می‌توانید برای انواع مختلف فایل، Library‌های جدید ایجاد کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید برای فایل‌های Word یک Library داشته باشید و برای فایل‌های پاورپوینت یا اکسل‌تان یک Library دیگر.

برای ایجاد یک Library جدید، یک صفحه Windows Explorer باز کنید و در Navigation pane (قسمت سمت چپ صفحه) روی Libraries کلیک راست کرده و از منوی کشوییLibrary ،New را انتخاب کنید. پس از آن یک Library جدید ایجاد شده و باید نامی برای آن در نظر بگیرید.

چگونه می‌توان فضاهای موردنظر را به Library‌ها اضافه کرد؟

Library‌ها زمانی به کار می‌آیند که فولدرهای موردنظر برای هر یک را به آنها بشناسانید! ساده‌ترین روش برای این کار، آن است که روی درایو یا فولدر مدنظرتان کلیک راست کرده و از منوی کشویی Include in Library،Library مدنظرتان را انتخاب کنید. در این منو با کلیک روی گزینه Create new library می‌توانید یک Library جدید ایجاد کنید. پس از انتخاب، محتویات فولدر شما در Library مدنظرتان نمایش داده می‌شود.

گزینه‌ Include in library را زمانی که در یک درایو یا فولدر قرار دارید، در نوار بالای مرورگر ویندوز و کنار Organize نیز خواهید داشت.

روش دوم برای این کار، این است که روی Library مدنظرتان در Navigation pane کلیک راست کرده و گزینه‌ Properties را انتخاب کنید. در پنجره‌Library locations، فولدرهایی را که محتویات‌شان در آن Library نمایش داده می‌شود، می‌بینید. از طریق گزینه‌ Include a folder می‌توانید فضاهای مدنظرتان را به این فهرست اضافه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از دکمه‌ Remove فولدر مدنظرتان را حذف کنید.

چگونه می‌توان تنظیمات یک Library را تغییر داد؟

وقتی از یکLibrary،Properties می‌گیرید، علاوه بر دکمه‌های Include a folder وRemove، چند گزینه‌ دیگر نیز برای اعمال تنظیمات مدنظرتان بر آن Library خواهید داشت.

وقتی در فهرست چند فولدر داشته باشید، می‌توانید Save location را با استفاده از گزینه Set save location تغییر دهید. وقتی فایلی را در یک Library کپی یا Save می‌کنید، آن فایل در فولدری قرار می‌گیرد که به عنوان Save location انتخاب کرده‌اید. این فولدر در فهرست با علامت «√» مشخص شده‌است!

تغییر در منوی کشویی Optimize this library for گزینه‌های Arrange برای آن Library را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال وقتی در این منو، Documents را انتخاب کنید، در منوی کشویی Arrange by، گزینه‌های Author، Date modified، Tag، Type و Name و اگر گزینه‌ Videos را انتخاب کنید، گزینه‌های year، Type، Length و Name را خواهید داشت که می‌توانید از آنها برای دسته‌بندی فایل‌های موجود در Library استفاده کنید. درباره نحوه‌ استفاده از Arrange by، در شماره قبل توضیح داده شده‌ است. اگر در قسمت Attributes، گزینه‌ Show in navigation pane را از حالت انتخاب خارج کنید، این Library در قسمت سمت چپ مرورگر ویندوز نمایش داده نمی‌شود.

چگونه با یک Library کار کنیم!؟

وقتی یک Library را از Navigation pane یا منوی استارت1 باز می‌کنید، محتویات تمام فولدرهایی که در Library location اضافه کردید، در آن نمایش داده می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اضافه‌کردن یک فولدر به یک Library، به عنوان مثال به Documents libraryبه این معنی نیست که فقط فایل‌های متنی در آن Library نمایش داده می‌شوند! اما فرض بر این است که شما فولدرهایی را زیرمجموعه‌ این Library قرار دادید که حاوی فایل‌های متنی هستند، اگر یک عکس یا فیلم نیز در یکی از این فولدرها وجود داشته باشد، آن‌ را در Library خواهید دید.

در قسمت بالای پنجره‌ یک Library و در مقابل عبارت «:Includes»، تعداد فضاهایی که به این Library اضافه شده مشخص است.

مثلا اگر عبارت «3locations» را داشته باشید، یعنی در Library locations برای آن Library، 3 فولدر (یا درایو) وجود دارد.

اگر در این مثال، روی «3locations» کلیک کنید. پنجره‌ای باز می‌شود که در آن، فهرست فولدرهای مشترک در Library مورد نظر وجود دارد که طریق آن می‌توانید فولدرها را اضافه یا کم کنید.

در قسمت بالای پنجره‌ یک Library، منوی کشویی «Arrange by» را نیز دارید که می‌توانید از طریق گزینه‌های موجود در آن، براحتی فایل‌ها را دسته‌بندی کنید.

همچنین در حالت نمایش Details می‌توانید بسادگی از امکانات فیلترینگ مرورگر ویندوز برای فیلترکردن فایل‌ها و فولدرهای موجود در Library استفاده کنید. (توضیحات مربوط به نحوه فیلتر کردن فایل‌ها و فولدرها در شماره قبل گفته شده‌است)‌.

اگر رایانه شما به نحوی به یک شبکه متصل باشد، می‌توانید Library خود را در آن به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال اگر یک HomeGroup ایجاد کرده‌اید، می‌توانیدLibrary هایتان را با تمام کاربران یا با یک کاربر خاص به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید مشخص کنید که دیگر کاربران فقط بتوانند Library‌ها را ببینند یا این که قادر باشند در آن تغییر ایجاد کنند. این اقدامات را می‌توانید از طریق منوی کشویی Share with که در قسمت بالای پنجره یک Library و در کنار گزینه‌ Organize قرار دارد، انجام دهید. با کلیک راست روی یک Library نیز می‌توانید به این منوی کشویی دسترسی پیدا کنید.

چه فضاهایی را می‌توان به یک Library اضافه کرد؟

اگر فولدر مورد نظر شما در یکی از درایوهای رایانه یا روی هارد اینترنال اضافی موجود در رایانه‌تان باشد، می‌تواند زیرمجموعه‌ یک Library قرار گیرد.

فولدرهای موجود در یک هارد اکسترنال، مادامی که به سیستم‌تان متصل است در Library مدنظرتان نمایش داده می‌شوند. فولدرهای موجود در یک USB flash drive نیز تنها در صورتی می‌تواند در یک Library مشارکت کند که Drive letter آن در Navigation pane در زیرمجموعه‌ Computer قابل مشاهده باشد! اگر USB flash drive را از سیستم‌تان جدا کنید، به محتویات آن در Library دسترسی نخواهید داشت! فولدرهای موجود روی Removable Media (مثل CD وDVD)‌ نمی‌توانند در یک Library مشارکت کنند!

فولدرهای موجود روی منابع شبکه نیز در صورتی که فهرست‌گذاری (Index) شده یا این که برای دسترسی Offline تنظیم شده باشد، می‌تواند در یک Library قرار گیرد.

درباره این که چگونه می‌توانیم یک فولدر را به صورت Offline در اختیار داشته باشیم و توضیحات مربوط به آن در آینده خواهیم گفت. به یاد داشته باشید اگر یکی از Library‌های پیش‌فرض ویندوز را حذف کنید، می‌توانید با کلیک راست روی Libraries در Navigation pane و انتخاب گزینه ‌Restore default libraries، همه چیز را به حالت اول بازگردانید.

همچنین استفاده از دکمه‌ Restore defaults در پنجره‌ Properties هر کدام از Librarها، تنظیمات آن Library را به حالت پیش‌فرض بازمی‌گرداند. علاوه بر این در نظر داشته باشید که حذف یک Library، فایل‌ها و فولدرهای موجود در آن را دستخوش تغییر نخواهد کرد؛ پس در کار با Library‌ها نگران هیچ چیز نباشید !

نکته: به صورت پیش‌فرض، می‌توانید Library‌های Documents ،Pictures و Music را در قسمت سمت راست و بالای منوی استارت مشاهده کنید. از طریق تنظیمات منوی استارت می‌توانید Video library را نیز به این قسمت اضافه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 110
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,851
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,427
  • بازدید ماه : 8,571
  • بازدید سال : 33,624
  • بازدید کلی : 427,648
  • کدهای اختصاصی