loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 90 دوشنبه 02 مرداد 1391 نظرات (0)

آموزش نصب ویندوز ایکس پی به صورت تصویری

 

 ( windows XP )

 مراحل نصب ویندوز : 

  سی دی ویندوز XP را درون CD ROM قرار دهید ، تمام برنامه ها و پنجره های در حال اجرا را ببندید و کامپیوتر را Restart کنید . دقت کنید که CD ویندوز شما Bootable باشد تا دچار مشکل نشوید.

هنگام روشن شدن مجدد کامپیوتر ، هنگامی که عبارت زیر ظاهر شد یکی از کلید های کیبورد را فشار دهید.‌‌

Press Any Kay To Boot From CD ROM …

هم اکنون ویندوز مشغول بارگذاری فایلهای مقدماتی برای نصب ویندوز است .

پس از اتمام بار گذاری فایلها ، صفحه ی خوش آمد گویی ظاهر میگردد . برای نصب ویندوز کلید Enter را فشار دهید.

در مرحله ی بعد صفحه ای ظاهر میگردد که متن توافقنامه شرکت مایکروسافت را به شما نشان میدهد . کلید F8 را فشار دهید.

در مرحله بعد سیستم به صورت اتوماتیک تشخیص میدهد که روی کدام درایو شما از قبل ویندوز نصب شده . برای نصب ویندوز جدید ، کلید ESC را فشار دهید.

 

شما میتوانید تعداد درایوهایتان را داخل یک کادر مشاهده کنید.

نکته :

در صورتی که در این کادر فقط یک گزینه با عنوان Unpartitioned ملاحظه میکنید ، هارد شما پارتیشن بندی نشده است و باید با زدن کلید C و انتخاب کردن فضای مورد نیاز برای هر پارتیشن ، هارد خود را پارتیشن بندی کنید.

درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید ( بهتر است C باشد ) و کلید Enter را فشار دهید.

نکته :

اگر بر روی رایانه خود نسخه ای دیگری از ویندوز (98 –SE – ME و ... ) را دارید و مایل به استفاده از آن ویندوز و ویندوز جدید خود ( XP ) هستید باید ویندوز جدید خود را بر روی یک درایو دیگر ( مثلا D ) نصب کنید . در غیر اینصورت به علت همنام بودن فایلها و پوشه ها ، هر دو ویندوز دچار مشکل میشوند.

در مرحله بعد شما باید دکمه ی معادل Continue را فشار دهید . این دکمه بستگی به درایوی دارد که شما انتخاب کردید ( برای کسب اطلاع بیشتر ، گوشه پایین سمت چپ را مشاهده فرمایید )

(اگر هارد شما قالب بندی نشده باشد ممکن است این صفحه نمایش داده نشود )

در این مرحله سیستم میخواهد درایوی که انتخاب کرده اید مجددا برای نصب ویندوز قالب بندی ( فرمت ) کند ( حتما این کار را انجام بدهید )

در این مرحله 5 گزینه وجود دارد :

1 ) فرمت سریع NTFS : این گزینه درایو شما را پاک میکند و به فرمت NTFS تبدیل میکند.

2 ) فرمت سریع FAT32 : این گزینه درایو شما را پاک میکند و به فرمت FAT32 تبدیل میکند.

3 ) فرمت اصولی NTFS : این گزینه درایو شما را پاک میکند و به صورت اصولی به فرمت NTFS تبدیل میکند.

4 ) فرمت اصولی FAT32 : این گزینه درایو شما را پاک میکند و به صورت اصولی به فرمت FAT32 تبدیل میکند.

5 ) انجام ندادن عملیات قالب بندی : این گزینه برای زمانی است که شما بخواهید ویندوز خود را در درایو دیگری به غیر از C نصب کنید و مایل هستید اطلاعات موجود بر روی آن درایو حفظ شود . در غیر این صورت اگر این گزینه را انتخاب کنید ، مشکلات ویندوز قبلی شما برطرف نمی شود و در حقیقت حدود یک ساعت خودتان را سر کار می گذارید.

توجه :

پیشنهاد میکنم گزینه سوم را انتخاب نمایید ؛ چون فرمت NTFS مزیتهایی نسبت به FAT32 دارد ( امنیت بالا ، سرعت بالا ، استفاده بهینه از فضای درایو ، طولانی شدن عمر هارد و ... ) اما اگر مایل هستید تمام درایو های خود را در ویندوز های مدل پایین مشاهده کنید از گزینه چهارم استفاده کنید چون فرمت NTFS برای ویندوزهای مدل پایین تعریف نشده است.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر خود کلید Enter و سپس دکمه F را فشار دهید تا درایو شما برای نصب ویندوز جدید ، قالب بندی شود.

=> در شکل بالا چون هارد ما تازه است و تا به حال قالب بندی نشده گزینه پنجم وجود ندارد.

پس از اتمام قالب بندی (فرمت) درایو انتخاب شده ، فایل های مورد نیاز برای نصب ویندوز ، از CD بر روی کامپیوتر بار گذاری میشود.

بعد از اتمام این عملیات ، کامپیوتر بصورت اتوماتیک Restart میشود . بگذارید کامپیوتر همه چیز را به صورت اتوماتیک انجام دهد و وارد محیط اصلی ویندوز شود.

هم اکنون وارد محیط اصلی نصب ویندوز XP شده اید.

پس از گذشت چند دقیقه ( این مدت بستگی به سرعت سیستم شما دارد ) کادری برای انجام تنظیمات شخصی شما ظاهر میگردد. ( اگر ظاهر نشود CD ویندوز شما اصلی نیست )

در این مرحله شما باید زبان فارسی را برای ویندوز خود نصب کنید تا امکان تایپ متون فارسی برایتان فراهم شود . بر روی گزینه Customize کلیک کنید . وارد زبانه ی (Tab) Languages شوید . گزینه اول مربوط به زبانهایی است که از راست به چپ نوشته میشوند ، آنرا انتخاب کنید . گزینه دوم مربوط به زبانهای کشورهای شرق آسیاست . برای اطمینان از بوجود نیامدن مشکلات احتمالی ، این گزینه را نیز علامت بزنید . حالا بر روی Apply کلیک کنید . کمی صبر کنید . وارد زبانه ی Advanced شده و از منوی موجود در قسمت بالای صفحه ، Farsi را انتخاب کنید و بر روی Apply کلیک کنید . حالا به زبانه اول یعنی Regional Option بروید و از منوی بالا Farsi و از منوی پایین iran را انتخاب کنید . حالا بر روی OK کلیک کنید . زبان فارسی ویندوز شما نصب شد . حالا میتوانید بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در مرحله بعد شما باید نام خود و محل کار خود را وارد کنید . شما میتوانید از نام های مستعار یا مجازی استفاده کنید و بهتر است مشخصات کامل خودتان را به آن ندهید . سپس بر روی Next کلیک کنید.

در مرحله بعد شما باید در فیلدهای روبروی خود شماره سریال ویندوز را وارد کنید . سپس بر روی Next کلیک کنید.

در مرحله بعد سه کادر مشاهده میکنید . کادر اول نامی است که برای کامپیوترتان انتخاب شده و میتوانید آنرا تغییر دهید . دو کادر بعدی مربوط به کلمه ی عبوری است که شما باید برای کاربر اصلی ویندوز خود تعریف کنید . اگر این کار را نکنید مزاحمین به راحتی میتوانند وارد سیستم شما بشوند و همه چیز را به هم بریزند . سپس بر روی Next کلیک کنید.

اگر بروی سیستم خود Modem داشته باشید صفحه ای ظاهر می شود که در آن باید از منوی Country کشور iran را انتخاب کنید . در قسمت Area Code شما باید کد شهرستان محل سکونت خود را وارد کنید . نیازی به تکمیل کادر بعدی نیست اما در مورد دو گزینه بعد ( تن و پالس ) باید اطلاعات لازم را از شبکه مخابراتی محل سکونت خود بگیرید و سپس بر روی Next کلیک کنید.

در مرحله بعد باید تاریخ و زمان سیستم را بر اساس تاریخ و زمان محل سکونت خود تنظیم کنید . معمولا تاریخ و زمان صحیح است . فقط شما باید از منوی مقابل خود گزینه ی +3:30 Tehran را انتخاب کنید . در کشور ما عقب کشیدن و جلو بردن ساعت در 6 ماهه اول و دوم سال از بین رفته است پس تیک گزینه Automatically… را بردارید و سپس بر روی Next کلیک کنید.

حالا ویندوز با توجه به تغییراتی که اعمال کرده اید اقدام به ادامه ی نصب ویندوز میکند و پس از اتمام این عملیات سیستم مجددا Restart میشود . همچنان اجازه دهید کامپیوتر بصورت اتوماتیک مراحل را دنبال کند.

هم اکنون ویندوز شما نصب گردیده است و مراحل پایانی را سپری میکند.

ممکن است کادر محاوره ای جدیدی برای شما باز شود ، اصلا نترسید . این کادر برای تنظیم اتوماتیک کارت گرافیکی شماست بر روی OK کلیک کنید.

بعد از نمایان شدن صفحه ی زیبا و آبی رنگ Welcome To Microsoft Windows بر روی Next کلیک کنید

در این مرحله و مرحله بعد ویندوز میخواهد از طریق اینترنت ویندوز شما را به ثبت برساند و آنرا به روز نگاری کند چون تمام ویندوزهای موجود در بازار ایران کپی شده است گزینه No را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید و در مرحله ی بعد نیز گزینه No را انتخاب کنید و سپس بر روی Next کلیک کنید.

در مرحله بعد میتوانید تعداد کاربرانی را که میخواهند از رایانه استفاده کنند تعریف کنید . از آنجایی که دسترسی افراد به تمام قسمتهای رایانه تقریبا به یک اندازه است برای جلوگیری از کند شدن سرعت سیستم بهتر است فقط یک کاربر برای ویندوز معرفی کنید.

پس از وارد کردن یک نام در فیلد اول بر روی Next کلیک کنید و در آخر بر روی Finish کلیک کنید.

به همین راحتی ... ! ویندوز شما بطور کامل نصب شد و میتوانید از ویندوز جدید خود استفاده کنید.

        

ولی قبل انجام دادن هر کاری بهتر است CD های راه انداز ( درایور ) سخت افزارهای سیستم خود را نصب کنید.

 

منبع : www.3sut.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 978
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,554
  • بازدید ماه : 7,698
  • بازدید سال : 32,751
  • بازدید کلی : 426,775
  • کدهای اختصاصی