loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 74 دوشنبه 06 شهریور 1391 نظرات (0)

کپچر کردن تصاوير ويديويي

 

بيشتر برنامه‌هاي تدوين از پنجره جداگانه‌اي براي ضبط و Capture تصاوير استفاده مي‌کنند و تنظيمات ضبط را از طريق همان پنجره که به پنجره Capture معروف مي‌باشد (شکل 1) انجام مي‌دهند. 

 

در Edius ضبط تصاوير به شيوه ساده‌تري صورت مي‌گيرد و از طريق پنجره مانيتور انجام مي‌شود. در شماره گذشته راجع به پنجره مانيتور توضيح داديم و گفتيم که اين پنجره از دو قسمت Player و Recorder تشکيل شده است. پنجره Recorder براي نمايش و ويرايش کليپ‌هاي موجود در Timeline و پنجره Player براي ويرايش فايل‌هاي اصلي و ضبط تصاوير ويديويي مي‌باشد( شکل 2). از آنجا که ضبط تصاوير مستقيما از طريق پنجره Player انجام مي‌شود لذا در اين مرحله تمرکز ما بر روي پنجره Player مي‌باشد(شکل 2).



براي ضبط تصاوير ابتدا بايد دستگاهي که براي ارسال تصاوير استفاده مي‌شود مشخص، سپس نوع فرمت ويديويي انتخاب گردد. براي انتخاب دستگاه ورودي تصاوير(Input Device) بايد به منوي Capture برويد و از ليست کشويي( شکل 3 )، يکي از ورودي‌هاي موجود برنامه را انتخاب کنيد. 



در صورتي که ازکارت‌هاي ويديويي Canopusمانند:
Edius NX، Edius DVX و DV Storm 
استفاده مي‌کنيد ورودي و نام کارت کپچر را در اين قسمت مشاهده خواهيد کرد در غير اينصورت، ورودي‌هاي HDV و OHCI براي شما موجود مي‌باشد.
ورودي OHCI براي کارت‌هاي فايرواير و دستگاه‌هاي پخش مانند DV Cam Player و دوربين‌هاي DV مي‌باشد و در صورتي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد که سيستم شما داراي پورت فايرواير باشد. با انتخاب گزينه OHCI پنجره ديگري باز مي‌شود و از شما مي‌خواهد که نوع فرمت ورودي تصاوير را مشخص کنيد. نوع فرمت ورودي بر اساس دو استاندارد تصاوير ويديويي PAL يا NTSC مي‌باشد که بايد منطبق بر تنظيمات پروژه و تصاوير ويديويي اوليه انتخاب شود از اين رو اگر تصاوير اوليه شما PAL باشد بايد در پنجره Input Settings گزينه DV 50i انتخاب شود فرمت DV 59.94i براي تصاوير NTSC مي‌باشد(شکل 4).



نکته: اگر پنجره Input Settings بطور خودکار باز نشود بايد به منوي Capture برويد و اين پنجره را اجرا کنيد.

پس از انتخاب دستگاه ورودي و تنظيمات آن، کليدهاي غيرفعال در پنجره Player فعال مي‌شود و مي‌توانيد با استفاده از آنها، دستگاه‌هاي پخش را کنترل کنيد. براي ضبط تصاوير بايد بر روي کليد Capture در پنجره Player کليک و يا آن را از منوي Capture اجرا کنيد. تصاوير ضبط شده مستقيما در هاردديسک و در پوشه پروژه ذخيره مي‌شوند و آيکون آنها در پنجره BIN قرار مي‌گيرد. تصاويري که ضبط مي‌شوند داراي استاندارد DVAVI مي‌باشند و از روش فشرده‌سازي Canopus استفاده مي‌کنند. در اين حالت استفاده و اجراي بسياري از افکت‌ها بر روي اين تصاوير Realtime مي‌باشد ولي اگر اين تصاوير به برنامه‌هاي ديگر برده شود، در برخي بخش‌ها مانند اجراي افکت‌هاي ويديويي به رندر نياز خواهند داشت.

تنظيمات جانبي Capture مانند ريختگي تصاوير و قطعي بين برداشت‌ها را مي‌توانيد در بخش Application Settings و در قسمت Deck Settings انجام دهيد(شکل 5).



سکانس‌هاي تو در تو (Nested Sequences)
هر زمان که يک پروژه جديد در Edius ايجاد مي‌کنيد به طور خودکار وارد يک تايم‌لاين سکانس مي‌شويد که بعدا مي‌توانيد محتويات آن را وارد يک سکانس ديگر در همان پروژه نماييد. اين قابليت نه تنها امکان مجزا سازي فضاي تدوين را ميسر مي‌سازد بلکه قدرت خلاقيت و کارآيي شما را در استفاده از افکت‌هاي ويديويي، افزايش مي‌دهد. سکانس‌ها در برنامه‌هاي تدوين همان Timeline مي‌باشند و تفاوتي از نظر نوع و عملکرد با يکديگر ندارند. به پنجره اوليه و اصلي که شامل نوار ابزار نيز مي‌شود Timeline (تايم‌لاين) گفته مي‌شود و پنجره‌هايي که در داخل Timeline ايجاد مي‌شوند Sequence (سکانس) ناميده مي‌شوند(شکل 6).



سکانس‌ها بطور موثري مي‌توانند کيفيت برنامه ويديويي را بالا ببرند و قدرت مانور تدوينگر را در استفاده از کليپ‌هاي متعدد افزايش دهند بطور مثال براي برنامه‌هاي چند قسمتي و سريالي، بهترين شيوه تدوين استفاده از سکانس‌هاي متعدد براي تدوين هر قسمت از برنامه مي‌باشد، به دليل اينکه در برنامه‌هاي سريالي، معمولا از کليپ‌هاي تکراري و اينسرتي در قسمت‌هاي مختلف برنامه استفاده مي‌شود.
براي ايجاد يک سکانس جديد، بايد به منوي File برويد و گزينه New Sequence را انتخاب يا مي‌توانيد از آيکون ميانبر آن در پنجره Timeline استفاده کنيد. نام‌گذاري سکانس‌ها در Edius به ترتيب از Squence1 به آخر مي‌باشد. تغيير نام سکانس‌ها و انتخاب نام‌هاي مرتبط با موضوع تدوين در پروژه‌هاي پيچيده مي‌تواند تا حدي روند تدوين شما را تسهيل نمايد. براي تغيير نام يک سکانس بايد بر روي زبانه آن در پنجره Timeline کليک راست و گزينه Sequence Settings (شکل7) را انتخاب کنيد و در قسمت Sequence Name نام مناسب را قرار دهيد.



همزمان با ايجاد سکانس جديد در Timeline آيکون آن نيز مانند کليپ‌هاي ديگر در پنجره Bin مي‌آيد. با کليک بر روي زبانه سکانس‌ها در پنجره Timeline يا پنجره Bin، مي‌توانيد آنها را باز کنيد و تغييرات لازم را انجام دهيد. همچنين مي‌توانيد ترتيب قرارگيري سکانس‌ها را در پنجره Timeline با کشيدن زبانه سکانس‌ها در جهات راست و چپ( شکل 8 ) تغيير دهيد. 



نحوه قراردادن سکانس‌ها در داخل يکديگر
براي قرار دادن يک يا چند سکانس در داخل سکانس‌هاي ديگر، بايد سکانس مورد نظر را از پنجره Bin انتخاب کنيد و آن را به داخل سکانس ديگر بکشيد. سکانسي که به اين صورت وارد پنجره Timeline مي‌شود مانند يک کليپ معمولي مي‌ماند و عملکردي مشابه ديگر کليپ هاي صوتي و تصويري را دارد( شکل 9 ) بطوريکه مي‌توانيد از افکت‌هاي تصويري يا صوتي براي ويرايش آنها استفاده کنيد.


افکت‌هايي که به يک کليپ سکانس اعمال مي‌شود بطور يکسان در تمام کليپ‌هاي موجود در همان سکانس اعمال مي‌شود مگر اينکه از کليد فريم استفاده کنيد و اثرات افکت را براي برخي از کليپ‌ها غير فعال سازيد همچنين اگر تغييراتي را بر روي کليپ‌هاي اصلي آن سکانس در پنجره Timeline اعمال کنيد بطور خودکار اين تغييرات در کليپ سکانس نيز انجام مي‌شود. تنها استثنايي که در اين مورد وجود دارد مربوط به زمان کليپ‌ها مي‌شود يعني اگر شما زمان کليپ‌ها را در سکانس‌ها اصلي و اوليه تغيير دهيد و طول پروژه را افزايش و کاهش دهيد اين تغييرات در کليپ سکانس بطور مستقيم انجام نمي‌شود. به شکل 10 توجه کنيد:



در اين مثال زمان برنامه تدوين شده در سکانس Episode2 به مدت 6 دقيقه مي‌باشد، کليپ سکانس اين پروژه نيز 6 دقيقه مي‌باشد اکنون دو دقيقه از تصوير آخر پروژه حذف مي‌کنيم و زمان آن را به 4 دقيقه کاهش مي‌دهيم ولي همچنان کليپ سکانس ما زمان 6 دقيقه را نشان مي‌دهد، بخش پاياني کليپ که حذف شده است در کليپ سکانس بصورت چهارخانه نمايش داده مي‌شود که به مفهوم منطقه خالي است(شکل 11) اين قسمت بايد در کليپ سکانس ويرايش شود يا اينکه مجددا سکانس مورد نظر به داخل پنجره Timeline کشيده شود.
تغييرات در زمينه افزايش زمان کليپ‌هاي اصلي نيز به همين صورت مي‌باشد و بايد بطور دستي تغييرات زمان در کليپ سکانس‌ها اصلاح شود. 



نحوه جدا کردن فايل‌هاي صوتي و تصويري
در اکثر برنامه‌هاي تدوين، وقتي تصويري به Timeline منتقل مي‌شود صداي همراه آن نيز به تراک متناظر آن در Timeline منتقل مي‌شود.

Edius داراي دو نوع تراک ويديويي مي‌باشد: تراک‌هاي VA که در آن فايل‌هاي صدا و تصوير در کنار هم و در يک تراک قرار مي‌گيرند و تراک‌هاي مجزا که فايل‌هاي صدا و تصوير هر کدام در يک تراک متفاوت قرار مي‌گيرند و به اختصار، تراک‌هاي صدا A و تراک‌هاي تصوير V در Timeline ناميده مي‌شوند(شکل 12). 



وقتي کليپي به پنجره Timeline افزوده مي شود صدا و تصوير آن به يکديگر متصل مي‌باشند و تغييرات و ويرايش بر روي يکي باعث ايجاد تغيير بر روي ديگري مي‌شود و تفاوتي ندارد که کليپ در تراک VA باشد يا در تراک مجزا قرار گرفته باشد.
براي جدا کردن فايل‌هاي صوتي و تصويري چندين راه وجود دارد ولي ساده‌ترين روش، استفاده از دستورات منوي کليک راست است. در صورتي که کليپ شما در تراک VA قرار گرفته است از منوي کليک راست دستور Unlink را بايد اجرا کنيد (شکل 13) و در صورتي که فايل‌هاي صدا و تصوير در تراک‌هاي مجزا قرار گرفته باشند دستور Remove Group براي جدا کردن آنها مي باشد.



پس از اجرا نمودن اين دستورات مي‌توانيد فايل‌هاي صوتي و تصويري را بصورت مستقل از يکديگر حرکت داده، ويرايش کنيد و تغييرات لازم را در آنها ايجاد کنيد. براي پيوستن مجددا فايل‌هاي صوتي و تصويري به يکديگر از دستورات Link و Set Group استفاده مي‌شود Link براي فايل‌هاي موجود در تراک VA مي‌باشد و Set Group براي تراک‌هاي مجزا به کار مي‌رود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,111
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,687
  • بازدید ماه : 7,831
  • بازدید سال : 32,884
  • بازدید کلی : 426,908
  • کدهای اختصاصی