loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 74 دوشنبه 16 مرداد 1391 نظرات (0)

داکیومنت (Document) - بخش دوم

 

در آموزش گذشته با چهار بخش اول از منوی اصلی در داکیومنت آشنا شدید. در این بخش با باقی گزینه ها یعنی Format و Tools و Table و Help آشنا خواهید شد و با به پایان رساندن این درس شما با مبانی قسمت داکیومنت در گوگل داکس آشنا خواهید شد.

Format

تصویر بالا شمایلی کلی از گزینه Format است که در ادامه به توضیح هر کدام از گزینه های آن می پردازیم.

- Left-to-right-text و Right-to-left text: این دو گزینه را زمانی مشاهده خواهید کرد که قابلیت راست چین و چپ چین را در گوگل داکس فعال کرده باشید. اگر این کار را نکرده اید و این دو گزینه را مشاهده نمی کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که به درس گذشته مراجعه کنید تا با روش فعال کردن آن آشنا شوید و همانگونه که در درس قبل گفتیم به کمک این دو گزینه شما می توانید متن را در داکیومنت راست چین و یا چپ چین کنید.

 

 

- Bold و Italic و Underline: این سه گزینه در تمامی نرم افزارهای ویرایش متن وجود دارند و به همین دلیل شاید شما کارکرد هر یک از این گزینه ها را بدانید. به کمک گزینه Bold شما می توانید واژه یا عبارت مورد نظر خود را پررنگ کنید، به کمک گزینه Italic شما می توانید واژه یا عبارت مورد نظر خود را به صورت کج درآورد و به کمک گزینه Underline می توانید در زیر واژه یا عبارت مورد نظر خود یک خط بکشید.

- Strikethrough: به کمک این گزینه می توانید بر روی واژه یا عبارتی خط بکشید.

- Superscript و Subscript: اگر بخواهید عبارت را به صورت بالانویس (Superscript) و پانویس (Subscript) بنویسید، می توانید به کمک این دو گزینه این کار را انجام بدهید.

- Paragraph styles: به کمک این گزینه می توانید شکل و شمایل پاراگراف های داکیومنت خود را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به این آدرس مراجعه کنید.

- Align: به کمک این گزینه شما می توانید جهت متن داخل داکیومنت را مشخص است. به عنوان مثال اگر می خواهید که تمامی خط ها در یک راستا باشند باید گزینه Justified را انتخاب کنید.

- Line spacing: به کمک این گزینه می توانید فاصله بین خطوط در داکیومنت را تعیین کنید.

- List styles: به کمک این گزینه می توانید شماره گذاری خودکار و یا حالت بولت پوینت (Bullet point) را فعال کنید.

- Clear formatting: به کمک این گزینه شما می توانید فرمت و ساختار متنی که استفاده می کنید را به صورت کامل پاک کنید و به حالتی که در داکیومنت تعریف کرده اید برگردانید. به عنوان مثال اگر متنی را که با فونت ۱۶ نوشته شده است را از یک داکیومنت به داکیومنت دیگری که فونت آن ۱۲ است کپی کنید، می توانید با انتخاب متنی که کپی کرده اید و انتخاب گزینه Clear formatting آن را با باقی داکیومنت خود یکسان کنید. جالب است نه؟!

قبل از اینکه به باقی گزینه ها بپردازیم بد نیست که نوار ابزار در گوگل داکس را نیز توضیح دهیم که مرتبط با گزینه Format است.

تصویر بالا نوار ابزار داکیومنت است که برخی از آنها با گزینه Format یکسان هستند و به نوعی بدون مراجعه به گزینه Format می توانید از آنها استفاده کنید.

- شماره ۱: به کمک این گزینه می توانید داکیومنت خود را بر روی کاغذ چاپ یا همان Print کنید.

- شماره های ۲ و ۳: قبلا و در قسمت Edit در مورد این دو گزینه یعنی Undo و Redo صحبت کرده ایم.

- شماره ۴: به کمک این گزینه می توانید متن هایی را که از وب سایت های مختلف کپی کرده اید را بدون اینکه نگران ساختار و فونت و... آنها باشید را در داخل متن کپی کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این گزینه می توانید به این آدرس مراجعه کنید. 

- شماره ۵: به کمک این گزینه می توانید ویژگی های یک متن مانند پررنگی، سایز فونت و... را کپی کرده و در بخش دیگری از متن اعمال کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم که به این آدرس مراجعه کنید. 

- شماره ۶: در قسمت Format و بخش Paragraph styles در این مورد به صورت مفصل توضیح داده ایم.

- شماره ۷: به کمک این گزینه شما می توانید نوع فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید. متاسفانه فونت های فارسی مانند نازنین، هما و... در دسترس نیستند و تنها فونت تاهوما (Tahoma) که در بین کاربران فارسی زبان در اینترنت به عنوان فونت استاندارد شناخته می شود در دسترس است.

- شماره ۸: شما به کمک این گزینه می توانید سایز فونت را تعیین کنید.

- شماره های ۹ و ۱۰ و ۱۱: در مورد این گزینه ها در قسمت Format صحبت کرده ایم  و می توانید به بخش  Bold و Italic و Underline مراجعه کنید.

- شماره ۱۲: به کمک این گزینه می توانید رنگ فونت را انتخاب کنید که به صورت پیش فرض این رنگ سیاه است.

- شماره ۱۳: به کمک این گزینه می توانید پیش زمینه (Backgorund) فونت را عوض کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید که پیش زمینه بخشی از متن شما زرد باشد به کمک این گزینه می توانید این کار را انجام دهید.

- شماره ۱۴ و ۱۵: در مورد این گزینه ها در درس گذشته در قسمت Insert صحبت کرده ایم و می توانید به بخش های Image و Link مراجعه کنید.

- شماره های ۱۶ و ۱۷ و ۱۸: در مورد این گزینه در قسمت Format و بخش List styles صحبت کرده ایم و می توانید به این بخش ها مراجعه کنید.

- شماره ۱۹: در مورد این گزینه در قسمت Format و بخش Align صحبت کرده ایم  و می توانید به آن بخش مراجعه کنید.

- شماره ۲۰: در مورد این گزینه در قسمت Format و بخش Line spacing صحبت کرده ایم و می توانید به آن بخش مراجعه کنید.

- شماره ۲۱: در درس گذشته در مورد این گزینه و چگونگی فعال کردن آن (حالت راست چین و چپ چین) به صورت مفصل در درس قبل صحبت کرده ایم که می توانید به درس گذشته مراجعه کنید.

 

Tools

تصویر بالا شمایلی کلی از گزینه Tools است که در شامل موارد زیر است:

- Define: این گزینه همان کار لغتنامه (Dictionary) را انجام می دهد و شما می توانید معنای یک واژه را به ۱۲ زبان مختلف دنیا مشاهده کنید. متاسفانه در بین این ۱۲ زبان، زبان فارسی وجود ندارد و می توان گفت که این بخش برای کاربران فارسی زبان آنچنان که باید و شاید دارای کاربرد نیست.

- Word count: اگر شما بخواهید تعداد صفحات، کلمات، کاراکترها با فاصله و بدون فاصله را در داکیومنت مشاهده کنید، این گزینه به کار شما می آید.

- Translate document: اگر شما بخواهید که داکیومنتی را از زبانی به زبان دیگر ترجمه می کنید، می توانید به کمک این گزینه این کار را انجام دهید. مبانی کار این گزینه براساس مترجم گوگل (Google Translate) است که امکان ترجمه به زبان های مختلف از جمله فارسی به انگلیسی را دارد. اما باید به این نکته دقت کنید که دقت این مترجم آنقدرها بالا نیست و شما باید بعد از ترجمه حتما آن را مرور و ویرایش کنید.

- Preferences: به کمک این گزینه می توانید تنظیمات مختلفی را برای داکیومنت خود انجام دهید. به عنوان مثال می توانید تعریف کنید که با تایپ کردن چه کلماتی چه اشکالی به صورت خودکار ایجاد شوند.

Table

اگر شما بخواهید که در داکیومنت خود جدول بکشید، این گزینه این کار را برای شما انجام می دهد. برای شروع و کشیدن جدول باید بعد از انتخاب Table، گزینه Insert table را انتخاب کنید و از آنجا ابعاد جدول که شامل تعداد ستون و ردیف است را مشخص کنید و سپس بر روی دکمه سمت چپ ماوس کلیک کنید.

به کمک گزینه های Insert row above و Insert row below و Insert column left و Insert column right می توانید ردیف (بالا و پایین ستونی که انتخاب کرده اید) و ستون (راست و چپ ستونی که انتخاب کرده اید) را به جدول اضافه کنید.

اگر بخواهید که جدول را پاک کنید، با کلیک بر روی گزینه Delete table می توانید این کار را انجام دهید و اگر بخواهید ردیف (Row) و یا ستونی (Column) را پاک کنید، می توانید از گزینه های Delete row و Delete column استفاده کنید. برای تغییر تنظیمات جدول نیز می توانید بر روی گزینه Table properties کلیک کنید و با باز شدن پنجره ای مانند تصویر زیر، جدول را براساس سلیقه و دیدگاه خودتان سفارشی کنید.

 

Help

تصویر بالا گزینه های مختلف آخرین قسمت از نوار اصلی داکیومنت یعنی Help را در گوگل داکس نشان می دهد. 

- Google Docs Help Center: به کمک این گزینه شما به بخش کمک رسانی گوگل داکس فرستاده می شوید که در آن می توانید پاسخ هر سوال خود در مورد گوگل داکس را جستجو و پیدا کنید، هر چند که متاسفانه این بخش به زبان انگلیسی در دسترس است اما یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن بسیاری از مشکلاتی است که ممکن است در زمان استفاده از گوگل داکس با آن مواجه شوید.

- Learn from other Google users: اگر شما مشکلی در گوگل داکس داشتید و یا خواستید از مشکلاتی که دیگر کاربران گوگل داکس با آن مواجه شده اند اطلاع پیدا کنید، می توانید از طریق این گزینه به آن دست پیدا کنید. تفاوت این گزینه با Google Docs Help Center در آن است که این بخش پر است از نظرات کاربران گوگل داکس و به نوعی اتاقی است که تمامی کاربران گوگل داکس می توانند در آن مشارکت داشته باشند.

- Report an issue: اگر شما با مشکل خاصی در هر یک از بخش های گوگل داکس مواجه شدید، می توانید از طریق این گزینه آن را به تیم گوگل داکس گزارش کنید.

- Report abuse: اگر شما در داکیومنتی که در حال خواندن یا ویرایش آن هستید، با مشکلی مانند استفاده از واژه های نامناسب و یا توهین به خودتان یا دیگران مواجه شدید، می توانید از طریق این گزینه آن را به گوگل گزارش دهید.

- Keyboard shortcuts: اگر شما بخواهید تمامی کلیدهای میانبر کاربردی در داکیومنت را مشاهده کنید، این گزینه برای شما این کار را انجام می دهد. با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای سیاه رنگ مانند تصویر زیر باز می شود که لیست تمامی کلیدهای میانبر را به شما نشان می دهد. دقت کنید که بسته به سیستم عاملی که از آن استفاده می کنید (ویندوز، مک یا لینوکس) این لیست و برخی از کلیدها متفاوت است. تصویر زیر کلیدهای میانبر در سیستم عامل مک را نشان می دهد.

مثال: کلید میانبر Cut اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید Ctrl و X است و در سیستم عامل مک Cmd و X است.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 95
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,233
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,809
  • بازدید ماه : 7,953
  • بازدید سال : 33,006
  • بازدید کلی : 427,030
  • کدهای اختصاصی