loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 64 دوشنبه 16 مرداد 1391 نظرات (0)

پرزنتیشن (Presentation)

 

در آموزشهای گذشته با داکیومنت و اسپرد شیت آشنا شدید. در این مطلب شما با پرزنتیشن (Presentation) آشنا می شوید، بخشی که به کمک آن می توانید مانند نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت آفیس، یک پاورپوینت برای پروژه درسی و یا کاری خود ایجاد کنید. به همین دلیل می توان پرزنتیشن را نسخه آنلاین و البته رایگان پاورپوینت دانست.

نکته: دانستن اصول اولیه پاورپوینت از بسته نرم افزاری مایکروسافت آفیس در یادگیری بهتر این بخش به شما بسیار کمک خواهد کرد.

ایجاد یک پرزنتیشن
برای ایجاد یک پرزنتیشن باید بر روی گزینه Create کلیک کنید و سپس Presentation را انتخاب کنید. با انتخاب پرزنتیشن پنجره ای مانند تصویر زیر باز می شود که شما می توانید پوسته (Theme) پرزنتیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای تایید بر روی OK کلیک کنید. مثلا در تصویر زیر پوسته Biz انتخاب شده است.

به طور کلی می توان صفحه پرزنتیشن را به سه قسمت تقسیم کرد:

۱- منوی اصلی و نوار ابزار

۲- ستون مدیریت اسلایدها

۳- مدیریت و ویرایش هر اسلاید

منوی اصلی و نوار ابزار
اگر به درس های گذشته دقت کنید، در مورد منوی اصلی به صورت مفصل صحبت شده است، به همین دلیل در این درس تنها به توضیح گزینه هایی می پردازیم که در پرزنتیشن کاربرد دارند.

- Import Slides: این گزینه از طریق File در دسترس است و به کمک آن می توانید اسلایدهای موجود در رایانه و یا گوگل داکس را درون ریزی کنید به طوری که تمامی اسلایدها به راحتی وارد پرزنتیشن شوند.

- Start presentation: این گزینه از طریق View در دسترس است و شما به کمک آن می توانید اسلایدهایی که طراحی کرده اید را به نمایش درآورید.

 

- Animations: این گزینه از طریق View در دسترس است و به کمک آن می توانید اسلایدهای خود را سفارشی کنید و به آنها حرکات خاص اضافه کنید. 

با کلیک کردن بر روی انیمیشن پنجره ای به سمت راست اسلایدها باز می شود که عنوان آن Animations است. این بخش شامل سه قسمت است که هر کدام کارکردی متفاوت دارند: 

- شماره ۱: با کلیک بر روی Slide: No transition با تصویری مانند تصویر زیر مواجه می شوید که به کمک آن می توانید افکت های مختلف به اسلایدها بدهید. به عنوان مثال با انتخاب گزینه Fade اسلایدی که انتخاب کرده اید به صورت محو ظاهر می شود. برای تنظیم سرعت افکتی که انتخاب کرده اید می توانید از سه گزینه ای که در تصویر زیر مشخص شده است کمک بگیرید و سرعت افکت را کم (Slow)، متوسط (Medium) و یا سریع (Fast) کنید.

با کلیک بر روی Apply to all slides هم می توانید افکت مورد نظر خود را به تمام اسلایدهای موجود در پرزنتشن تعمیم دهید و آنها را نیز مانند افکتی که انتخاب کرده اید مشاهده کنید. 

- شماره ۲: اگر بخواهید به بخشی از اسلاید مانند متن داخل اسلاید یک افکت بدهید، می توانید از این گزینه استفاده کنید. باید دقت کنید که این گزینه در حالت عادی فعال نیست و شما باید متن و یا محتوایی از داخل اسلاید را انتخاب کنید.

به عنوان مثال در تصویر زیر می خواهیم که عبارت «دوره گوگل داکس» در هنگام نمایش دادن پرزنتیشن بچرخد.

اولین قدم آن است که عبارت «دوره گوگل داکس» را انتخاب کنیم. بعد از آن بر روی +Add animation کلیک می کنیم و در نهایت گزینه Spin را انتخاب می کنیم. با انتخاب این گزینه افکت چرخیدن به عبارت «دوره گوگل داکس» اضافه می شود.

به همین صورت شما می توانید ویژگی های مختلف دیگر را نیز به خود اسلاید و یا محتوای داخل اسلایدها بدهید که با کمی بازی کردن با گزینه های مختلف می توانید با کارکرد تمامی آنها آشنا شوید. 

- شماره ۳: این قسمت تنها یک گزینه دارد و آن گزینه Play است. به کمک این گزینه شما می توانید بعد از تمام کردن افکت های مختلف بر روی یک اسلاید، نتیجه کار خود را مشاهده کنید و ببینید که اسلاید مورد نظرتان با افکت های مختلف چگونه دیده می شود.

- Insert: به کمک این گزینه شما می توانید عکس، لینک، ویدیو و یا شکل های خاصی را به اسلایدهای پرزنتیشن خود وارد کنید. به عنوان مثال شما می توانید به کمک گزینه Shape یک فلش و یا علامت مثبت به اسلاید خود اضافه کنید.

- Slide: به کمک این گزینه شما می توانید اسلایدهای خود را مدیریت کنید. New slide یک اسلاید جدید را به پرزنتیشن اضافه می کند و Duplicate slide یک کپی از اسلایدی که انتخاب کرده اید را ایجاد می کند و Delete slide هم همانگونه که از اسمش مشخص است، اسلایدی که انتخاب کرده اید را حذف می کند. 

اگر بخواهید که رنگ پس زمینه اسلایدها را عوض کنید، گزینه Background به کار شما می آید و اگر بخواهید پوسته و شکل و شمایل پرزنتیشن را عوض کنید، Change theme این کار را انجام می دهد.

باقی گزینه های نوار اصلی را در آموزشهای گذشته در موردشان صحبت کرده ایم و به همین دلیل از توضیح مجددا آنها خودداری می کنیم.

تصویر زیر نوار ابزار در پرزنتیشن است که بسیاری از گزینه های آن را در درس های گذشته توضیح داده ایم و در اینجا تنها به گزینه هایی که قبلا توضیح نداده ایم می پردازیم.

- شماره ۱: به کمک این گزینه می توان یک اسلاید جدید ایجاد کرد و نقش گزینه New slide در بخش Slide را دارد که در بالا توضیح داده ایم.

- شماره های ۶ و ۷: به کمک گزینه ۶ می توانید وضعیت دیدن اسلایدها را به حالت عادی برگردانید و به کمک گزینه ۷ می توانید بر روی اسلایدها زوم کنید.

- شماره ۱۰: به کمک این گزینه می توانید اشکال مختلف مانند فلش یا علامت مثبت را رسم کنید.

- شماره ۱۴ و ۱۵: به کمک این گزینه ها می توانید رنگ های استفاده شده در بخش های مختلف یک اسلاید را تغییر دهید.

- شماره ۱۶ و ۱۷: به کمک این گزینه ها می توانید ضخامت خطوط استفاده شده در اسلایدها و نوع آنها را تغییر دهید.

ستون مدیریت اسلایدها
ستون مدیریت اسلایدها این امکان را به شما می دهد که اسلایدهای را به راحتی جا به جا کنید و مثلا مکان اسلاید سوم را با اسلاید دوم عوض کنید.

علاوه بر آن با راست کلیک کردن می توانید به گزینه هایی که در Slide در دسترس هستند دسترسی پیدا کنید و براساس نیاز خود در شکل و شمایل اسلاید تغییراتی بدهید. مثلا می توانید پوسته اسلایدها را عوض کنید و یا یک اسلاید را به عنوان اولین اسلاید یا یک اسلاید را به عنوان آخرین اسلاید مشخص کنید.

و به طور خلاصه می توانید گفت که از طریق این ستون شما می توانید اسلایدهای خود را مدیریت کنید و آنها را براساس نیاز خود جا به جا و یا حذف کنید.

مدیریت و ویرایش هر اسلاید

تصویر بالا نمایی از بخشی است که شما به کمک آن می توانید هر یک از اسلایدهای خود را براساس نیازتان ویرایش و مدیریت کنید. اگر تاکنون با نرم افزار پاورپوینت کار کرده باشید، به طور قطع مفهوم این بخش را درک می کنید به گونه ای که شما به کمک این بخش می توانید محتوای مورد نظر خود را در یک اسلاید وارد کنید و شاید مهمترین بخش در پرزنتیشن همین بخش باشد. زیرا شما به کمک این بخش متن، عکس، فیلم و هر چیز دیگری که می خواهید آن را برای دیگران پرزنت کنید را وارد می کنید.

کار کردن با این بخش بسیار ساده است و شما به راحتی می توانید با ایجاد یک اسلاید و تایپ کردن در آن و استفاده از گزینه Insert عکس، فیلم و هر چیزی دیگری را وارد اسلاید خود کنید و بدین صورت پرزنتیشن خود را آماده کنید. 

با بیان این قسمت، درس پرزنتیشن در اینجا به پایان می رسد و هم اکنون شما به راحتی می توانید به کمک گوگل داکس برای خود یک پرزنتیشن ایجاد کنید. این را هم باید بگوییم که اگر شما با نرم افزار پاورپوینت مجموعه نرم افزاری مایکروسافت آفیس کار کرده باشید، کار کردن با پرزنتیشن کار بسیار ساده و راحتی خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 95
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,241
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,817
  • بازدید ماه : 7,961
  • بازدید سال : 33,014
  • بازدید کلی : 427,038
  • کدهای اختصاصی