loading...
وبلاگ آموزشی مهدی
mahdi بازدید : 64 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)

ترسیم (Drawing)

 

یکی از بخش های گوگل داکس که می توان آن را مکانی برای نقاشی و کشیدن فلوچارت دانست، «ترسیم (Drawing)» است. به کمک Drawing شما می توانید فلوچارت های دلخواه خود را بکشید و سپس آنها را به صورت عکس و یا پی دی اف ذخیره کنید. 

در این بخش ما به شما خواهیم آموخت که چگونه یک فلوچارت در Drawing بکشید و آن را براساس نیاز خود به صورت یک فایل پی دی اف ذخیره کنید. دقت کنید که ما تمامی گزینه های موجود در Drawing را توضیح نخواهیم داد و تنها شما را با مواردی که به کارتان برای رسم یک فلوچارت می آید آشنا می کنیم. برای همین و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد Drawing داشتید، به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه راهنمای Drawing مراجعه کنید.

بعد از آنکه یک فایل Drawing از طریق گزینه Create در ستون سمت چپ صفحه اصلی گوگل داکس ایجاد کردید، پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما باز می شود:

همانگونه که مشاهده می کنید این پنجره شامل سه بخش کلی است که عبارتند از:

۱- منوهای اصلی

۲- نوار ابزار

۳- صفحه Drawing

 

 

که از طریق نوار ابزار و صفحه Drawing شما می توانید فلوچارت مورد نظر خود را طراحی کنید. مثلا به تصویر زیر دقت کنید:

در این تصویر ما به کمک نوار ابزار، فلوچارتی در مورد چگونگی ثبت نام در دوره های درسنامه ایجاد کرده ایم و به همین دلیل می توان گفت که قسمت کلیدی Drawing، نوار ابزار است.

نوار ابزار
همانگونه که در بالا گفتیم، هر آنچه را که شما برای رسم یک فلوچارت در Drawing نیاز دارید از طریق نوار ابزار در دسترس تان است. 

نوار ابزار از ۱۲ ابزار مختلف تشکیل شده است که ابزارهای شماره ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را می توانید ابزارهای طلایی و پر کاربر برای رسم یک فلوچارت نامید. ابزارهای شماره های ۱ تا ۴ را قبلا در درس های گذشته توضیح داده ایم، به همین دلیل از توضیح آنها خودداری می کنیم.

به کمک ابزار شماره ۵ شما می توانید براساس اندازه فلوچارت میزان دید نرمال را تنظیم کنید. به عنوان مثال زمانی که به کمک ابزار شماره ۶ (Zoom) بر روی صفحه Drawing زوم کردید، به کمک ابزار شماره ۵ (Zoom to fit) می توانید به حالتی که در آن تمام صفحه Drawing را مشاهده کنید بازگردید. به شما پیشنهاد می کنیم برای آنکه قابلیت این دو ابزار را به خوبی درک کنید، ابتدا به کمک ابزار شماره ۶ بر روی بخشی از صفحه Drawing زوم کنید و سپس بر روی ابزار شماره ۵ کلیک کنید.

اما حالا نوبت به بخشی رسید که شما به کمک آن می توانید فلوچارت مورد نظر خود را رسم کنید. برای درک بهتر کاربرد هر یک از این ابزارها در ادامه درس به صورت قدم به قدم فلوچارتی را که در ابتدای درس تصویر را آن مشاهده کردید را رسم می کنیم.

۱- در اولین قدم ما قصد داریم که لوگوی درسنامه را گوشه سمت راست صفحه Drawing قرار بدهیم. برای همین از صفحه «بنرهای درسنامه» لوگوی مورد نظر خود را دانلود و ذخیره می کنیم. سپس از طریق ابزار شماره ۱۱ لوگوی درسنامه را آپلود می کنیم.

نکته: در درس های گذشته به صورت مفصل در مورد چگونگی آپلود یک عکس در گوگل داکس صحبت کرده ایم. در صورت داشتن هر گونه مشکلی به شما پیشنهاد می کنیم که به درس «داکیومنت- بخش اول» مراجعه کنید.

شاید دوست داشته باشید که پس زمینه فلوچارت شما رنگی و یا سفید باشد. برای اینکه رنگ پس زمینه صفحه Drawing را تغییر دهید، شما باید در صفحه Drawing راست کلیک کنید و سپس گزینه Background را انتخاب کنید و از آنجا رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال رنگ آبی کمرنگ را به عنوان پیش زمینه فلوچارت انتخاب می کنیم. 

نکته: شما می توانید هر عکسی را هم به عنوان پیش زمینه فلوچارت خود قرار بدهید. برای این کار تنها کافی است که عکس را آپلود کرده و سپس ابعاد آن را بزرگ کرده تا کل صفحه Drawing را پوشش دهد.

۲- حالا نوبت به رسم شکل های مختلف برای فلوچارت رسید. برای شروع به کمک ابزار شماره ۹ (Shape) یک دایره می کشیم و سپس درون آن را با ایجاد یک جعبه متن که از طریق ابزار شماره ۱۰ (Text box) امکان پذیر است متنی می نویسیم.

نکته ۱: اشکال مختلفی را می توان به کمک ابزار شماره ۹ ایجاد کرد که با کلیک بر روی آن و انتخاب هر یک از گزینه ها می توان تمامی اشکال قابل رسم را مشاهده کنید.

نکته ۲: زمانی که شما جعبه متنی را ایجاد می کنید، می توانید متن داخل آن را براساس نیاز خود، اندازه یا رنگ فونت تغییر دهید و یا متن را پررنگ یا خط دار و... کنید.

نکته ۳: دقت کنید که شما می توانید بدون استفاده از ابزار شماره ۹ و تنها با کمک از ابزار شماره ۱۰ نیز فلوچارت خود را بکشید اما اگر به شکل های غیر از چهار ضلعی در فلوچارت خود نیاز دارید، باید از ابزار شماره ۹ استفاده کنید.

۳- حالا نوبت به استفاده از ابزار شماره ۸ (Line) می رسد که به کمک آن می توان جعبه های مختلفی که رسم شده است را به یکدیگر وصل کرد. به عنوان مثال در ادامه ما می خواهیم جعبه ای که در مرحله ۱ رسم شده است را به جعبه ای دیگر که مرحله بعد از ثبت نام در دوره های درسنامه را نشان می دهد وصل کنیم.

برای این کار ابتدا مستطیل جدیدی می کشیم و در آن توضیحات لازم را می گذاریم و سپس از طریق ابزار شماره ۸ حالت فلش (Arrow) را انتخاب می کنیم و فلش را از مستطیل اول به مستطیلی که کشیدیم وارد می کنیم.

نکته: دقت کنید که با کلیک کردن بر روی ابزار شماره ۸ شما می توانید خط (Line)، فلش (Arrow)، منحنی (Curve)، پلی لاین (Polyline)، کمان (Arc) و خط خطی (Scribble) را رسم کنید.

به کمک سه قدمی که در بالا توضیح دادیم، شما اصول اولیه رسم یک فلوچارت را در Drawing یاد گرفتید و اگر براساس این سه قدم جلو بروید و هر یک از شکل هایی که ما در فلوچارتی که تصویر آن را در ابتدای درس مشاهده کردید، پیش بروید فلوچارت نهایی شما به شکل زیر خواهد بود:

نکته ۱:  اگر می خواهید فلوچارتی که طراحی کرده اید را به صورت عکس و یا پی دی اف ذخیره کنید، باید از طریق گزینه File در منوهای اصلی بر روی Download as کلیک کنید و نسخه مورد نظر خود را که می تواند PNG یا JPEG یا SVG و یا PDF باشد دانلود کنید.

نکته ۲: برای اطلاع از کلیدهای میانبر در Drawing می توانید از طریق گزینه Help در منوهای اصلی بر روی Keyboard shortcuts کلیک کنید تا لیست آنها را مشاهده کنید.

فراموش نکنید که ایجاد فلوچارت و رسم آن به سلیقه هر فرد بستگی دارد و هدف این درس تنها یاد دادن ترفندهایی بود که به کمک آنها می توانید به راحتی هر چه تمام تر فلوچارت های مورد نظر خود را رسم کنید.

علاوه بر آن همانگونه که در ابتدا این آموزش گفتیم، ما در این مطلب تنها مبانی رسم یک فلوچارت و چگونگی استفاده از Drawing را آموزش دادیم و اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می توانید به بخش راهنمایی Drawing مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشترین استفاده‌ای که از تلفن همراه‌تان می‌کنید مربوط به چه کاری است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1017
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 85
  • بازدید امروز : 1,329
  • باردید دیروز : 1,502
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,905
  • بازدید ماه : 8,049
  • بازدید سال : 33,102
  • بازدید کلی : 427,126
  • کدهای اختصاصی